Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er bilen gått 2775xx km og er da helt friskmeldt. Ingen dårlig håndarbeid fra min side mtp fiks av min egen destruksjon.

Årets første kaldstart ble også gjennomført. -14 grader og startet som det var sommer. Godt med nok strøm og et glødesystem som er OK.

Skrevet
7 minutter siden, Otis skrev:

Da er bilen gått 2775xx km og er da helt friskmeldt. Ingen dårlig håndarbeid fra min side mtp fiks av min egen destruksjon.

Årets første kaldstart ble også gjennomført. -14 grader og startet som det var sommer. Godt med nok strøm og et glødesystem som er OK.

Du er flink til holde den iorden Otis og det betaler seg .

Skjønt det dit hen at gløding som er 100 er alfa omega på disse for å ha en startvillig M57 vinterstid .Dvs gjelder vel det aller meste av diesler sånn sett.

Skrevet

Jo, takk. Jeg synes selv er flink til å holden den i orden. Selv om den ikke er 100%. Den er ganske bra, mtp alder å kilometer.

Men det er da bestandig noe å ta tak i.

  • 4 weeks later...
Skrevet

Fikk 5 lys på instrument panelet her om dagen, med varsel for; ABS, DSC, 4x4, håndbrekk og punktering! Feilen kom og gikk i et par dager. Før den ble permanent.

Litt feilkode lesing og undersøkelse av ledninger i hjulbuen. Det er aktive sensorer på de fleste BMW og de kan man ikke måle med voltmeter/ohm. Jeg forstod ikke helt hvordan jeg faktisk kunne lese av hva slags signal sensoren evt kunne gi fra seg, så jeg følte meg ganske sikker på at det var defekt sensor.

Bestilte tilfeldigvis noe for en bekjent fra Autodoc, så jeg slengte med en ATE ABS sensor til meg. Den kosta 778,-.

GS skulle ha 1776,- for OE, og da kalkulerte jeg med ca det samme fra BMW direkte, og utelot å kjøpe fra de. Sensoren er ikke sååå viktig, om man er klar over feilene. Vi hadde faktisk ganske bra asfalt føre i denne perioden, så det gikk helt fint.

Jeg trodde jeg mistet 4x4 med manglende ABS sensor, men der tok jeg feil, så det er jo litt positivt.

Fikk sensoren i dag og skiftet, testet OK. Den gamle holdt 278300 km. Den var slipt i stykker på lageret. Så jeg har konkludert med at det kommer bittelitt skitt inn mellom sensor og lager, og dermed skaper litt problemer, på lang sikt.

Med en gang jeg fikset det, så fikk jeg demper feilmelding. Og det er høyre bak som det klages over. De koster 7200,- helt ny fra Autodoc fra Sachs. Billig!

Som jeg skrev i innlegget rett over her; Men det er da bestandig noe å ta tak i.

Skrevet

Sensoren sender signal ved å returnere ulik strøm (milliAmpere). Da kan du lage signaler ved å ha to ulike nivåer på strømpulsen som sendes. Absolutt ikke bare bare å måle nei. Jeg kjøpte også ATE, men den ligger i eska enda ettersom jeg fikk laget meg en litt for god midlertidig fiks ved å låne fra delebilen.

Skrevet (endret)

Å måle signal tenker du? Hvordan en kan gjøre det selv?

EDIT. Her har du en mann som veldig godt forklarer og viser hvordan dette funker:

 

Endret av E.C.
Skrevet (endret)
På 3.2.2024 den 21.25, Otis skrev:

For programmering med ISTA-P, så brukte jeg CTEK MS70. Bilen trakk maks 33A under hele sesjonen, uten varmeapparat/vifte på, døra åpen og kupèlys på. Meget deilig med en stor strømforsyning/lader.

Finner ikke MS70 men antar det er denne under her du mener?

Apropos batteribytte: Kan det være en fordel å ikke gjøre bilen strømløs under batteribytte?

Dvs. koble på strømforsyning eller et MC-batteri der foran? Isåfall må man jo være temmelig forsiktig der bak og ikke lage noen kortslutning.... ☺️ Og uansett ha sikring mellom evt. batteri og terminaler foran, hvis man kobler på et batteri da.

Har jo lest at bl.a. FRM ikke er så begeistra for strømløshet, men det er kanskje overdreven bekymring.

Skal ikke skifte batteri nå, det gamle (originale) 105 Ah er bare 12 år gammelt så det holder nok noen år til 😄 Men man vet jo aldri når...

mxts70.jpg.5bf0ab0315e94cbf63d46d286aab4278.jpg

 

Endret av teerex
Skrevet (endret)
På 19.9.2023 den 21.59, E.C. skrev:

Biltema har jeg prøvd én gang de siste 5 åra. Jeg anser ikke meg selv som en komplett idiot, men det var jaggu sånn jeg følte meg da viskeren skulle på. Ga opp til slutt. Den universale innfestninga deres gidder jeg bare ikke. 

Biltema har modelltilpasset viskersett til noen BMW-modeller til kr 299. Er veldig fornøyd med dem.

Men muligens ikke samme til f.eks. E70 og E70 LCI (de passer til E70 fra 2011-2013). Men derimot E71 alle årganger. Rart, skulle jo tro at E70 og E71 var likt i så måte?

Tror kanskje at dette er bare tull 😄

Art.nr. 58-493 leveres med feste for BMW X5 (E70) 10/2011–06/2013, BMW X6 (E71, E72) 05/2008–06/2014. OEM nr. 61610038893

Og hva betyr "nonexchangeable retrospectively" i denne sammenhengen på realoem?

At det gamle nummeret ikke passer på nyere biler, eller at det nye nummeret ikke passer på eldre biler? Sånn uten videre iallefall. Kjekt å vite ☺️

wiperblades1.jpg.19231dcf74890b205ddcdc2be8a95304.jpg

 

wiperblades2.jpg.fe1735e1a31f55d02d8c4db4c2917cca.jpg

Endret av teerex
Skrevet

Ja, det er nok den laderen jeg har. Trodde dog det stod noe annet på den... skal sjekke.

Mener å huske at fler og fler verksted ikke gjør bilen strømtom under batteri skifte. Det er vel likesågreit, da kunden slipper å miste diverse innstillinger og info.

Jeg gjorde det på en x3 før jul, å brukte mxts70 som strømforsyning under batteriskifte. Fungerte flott. Bare vær forsiktig med terminalene ja. Kobler på i motorrommet som på de fleste bmw.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...