Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har jeg en ganske stor oppdatering!

Kortversjonen: Skiftet olje på girkassen, den er nå helt super!

Langversjon er spoiler.

Spoiler

Langversjonen:

Ikke sikkert alle har fått det med seg, men siden jeg skiftet det vanlige på automaten, for ca 4 år og 65kkm siden. Brukte ZF deler, selvsagt. Nullstilte adapsjoner etterpå og girkassen ble helt idiot.
Fikk verksted til å etterfylle olje på girkassen dagen etterpå (den gangen), da jeg selv konkluderte med at jeg hadde bomma på nivå når jeg skiftet. De etterfylte nesten 2 liter.
Girkassen var like idiot fremdeles. Nullstilte adapsjoner flere ganger over et par uker, og forsøkte innlæringsprosedyren til ZF. Fremdeles dritt girkasse.
På kald girkasse, så slo den inn gir i 1-2-3 og litt 4. Kvelte motor, når man bremset ned til stans. 4-5-6 helt grei, både kald og varm. Men aldri helt god, selv når den var varm. Slik var den, helt til her om dagen.

Spol så fremover til 2 uker siden, da jeg henvendte meg til RATS for å høre på pris på overhaling av en annen bruktkasse. Av økonomiske hensyn anbefalte de å først se nærmere på den man har, da man bedre vet utgangspunktet. For ellers kan det bli dyrt.
Forklarer problemet og de mener jeg burde sjekke oljenivået, siden den er såpass idiot når den er kald.
Jeg har hatt et oljeskift-kit liggende i et par år, med alle deler. Så jeg booket meg plass på https://bilhobbyverksted.no/billig-bilverksted-trondheim/ og heiv meg rundt en kveld i forrige uke.

Tappet av bare 4,5 liter med olje fra girkassa! Sånn så det ut inni kassa.
image.thumb.jpeg.e00d3de79a5caed48727de1692827dec.jpeg

image.thumb.jpeg.153bc821772cb049950d9d382c3fb2b3.jpeg

Helt greit det der. Ikke noe dårlig. Men selvsagt, oljemengden var jo altfor lite!

Fylte på ca 7,9 liter etter riktig prosedyre, denne gangen.
Når girer girkassen som en drøm igjen! Jeg har ikke nullstilt adapsjoner denne gangen, men jeg ser ikke noe poeng i det heller. For den er ganske bra nå. Litt usikker på hvor bra en HP6 kan bli, men den føles veldig bra synes jeg. 65 ganger bedre enn det var!

Så oppsummeringen er: Jeg har hatt altfor lite olje på girkassa, og det forstår jeg ikke. Det eneste jeg kan konkludere med er at verkstedet som fylte på girkassa for 4 år siden, når jeg selv hadde fylt på ca 5 liter, må ha gjort noe feil og tappet av og deretter fylt på igjen. Jeg har riktig nok hatt en lekkasje på girkassen i 4 år, men det er absolutt ikke slik at 3-4 liter har forsvunnet av den lekkasjen. For det har mer vært et par drypp i døgnet og ikke noe mer enn det.

Min bil har gått 279kkm.

Endret av Otis
Skrivefeil
Skrevet

Viser vel hvor robust ZF6HP er egentlig når den har klart seg i 4 år med halvparten av den mengden olje den skal ha

Jeg tenker at verkstedet muligens har kontrollert oljenivå med motor avskrudd? Vet ikke hvor stor forskjell det utgjør, men man får jo fylt opp en god del ekstra med motoren i gang før det renner ut. 

Skrevet

Girkasser og olje er som vaskemaskin og sokker, noe blir alltid borte ett eller annet sted og jeg skjønner ikke hvordan produsenter alltid greier å oppgi for lite volum som skal fylles. Jeg har nå lært å alltid kjøpe en del mer enn det som anbefales. Kjørte kanskje ikke gjennom girene det verkstedet som etterfylte for deg? Bra du fant ut av det til slutt.

PS: Håper folka på gjør det selv verkstedet ikke så ut som på AI-bildet da du var der:

image.thumb.png.fa273e705ec74fcb29ec7f667597673f.png

 

Skrevet (endret)

Ifølge nedenstående innlegg/svar fra ZF så trengs ingen nullstilling av adapsjoner ved vanlig oljeskift.

Men derimot på fordelingskassa kan/bør man nullstille adapsjoner innimellom (og naturligvis skifte oljen også).

Forklaringen er vel at fordelingskassa er "dummere" (samt jobber jo etter et litt annet prinsipp). Mener å ha lest det nylig.

ZF_oilservice.thumb.jpg.5dec598ef6419531c201f925cf5c6672.jpg

Endret av teerex
Skrevet
1 time siden, teerex skrev:

Men derimot på fordelingskassa kan/bør man nullstille adapsjoner innimellom (og naturligvis skifte oljen også).

dette må gjøres for å bli kvitt oil wear feilkode.

Skrevet
16 minutes ago, Ingvaldsen said:

dette må gjøres for å bli kvitt oil wear feilkode.

Er det en sånn kode som kommer opp pga. kilometerstand? Tilsvarende koden for DPF på 200k km?

Skrevet
2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Viser vel hvor robust ZF6HP er egentlig når den har klart seg i 4 år med halvparten av den mengden olje den skal ha

Jeg tenker at verkstedet muligens har kontrollert oljenivå med motor avskrudd? Vet ikke hvor stor forskjell det utgjør, men man får jo fylt opp en god del ekstra med motoren i gang før det renner ut. 

Jeg tror de må ha peilet første gang med motor av, og dermed rant det ut altfor mye, så må det ha blitt rotet med noe at motor var i gang og det ikke rant ut, og dermed trodde de at det var OK?

Ja, jeg har riktignok kjørt den forsiktig mht girskift på kald girkasse. Spesielt på 1-2, for det hadde en god tendens til å banke inn 1-2 ganske hardt. Men utrolig hvor godt den har fungert med altfor lite olje på. Og de bildene jeg la ved viser jo at den kanskje ikke har hatt det så jævlig.

For det så helt greit ut.

2 timer siden, E.C. skrev:

Girkasser og olje er som vaskemaskin og sokker, noe blir alltid borte ett eller annet sted og jeg skjønner ikke hvordan produsenter alltid greier å oppgi for lite volum som skal fylles. Jeg har nå lært å alltid kjøpe en del mer enn det som anbefales. Kjørte kanskje ikke gjennom girene det verkstedet som etterfylte for deg? Bra du fant ut av det til slutt.

PS: Håper folka på gjør det selv verkstedet ikke så ut som på AI-bildet da du var der:

image.thumb.png.fa273e705ec74fcb29ec7f667597673f.png

 

Ja, 7,9 liter brukte jeg nå. Kitet har med 7 liter, så det er veldig lurt å ta med litt ekstra.
Jeg tror de må ha peilet første gang med motor av, og dermed rant det ut altfor mye, så må det ha blitt rotet med noe at motor var i gang og det ikke rant ut, og dermed trodde de at det var OK?

Vet ikke helt jeg. Men det viser jo at man ikke kan stole på "noen". Et verksted er ikke bedre enn den dårligste mekanikeren.

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

bra det løste seg, 6hp som er iorden er ikke noe nedtur selv om man kan være vant til 8hp.

Som jeg opplever min girkasse nå, så føler jeg den er god nok. Den er ikke VW DSG smooth, bestandig. Men det er absolutt godkjent tenker jeg.

2 timer siden, teerex skrev:

Ifølge nedenstående innlegg/svar fra ZF så trengs ingen nullstilling av adapsjoner ved vanlig oljeskift.

Men derimot på fordelingskassa kan/bør man nullstille adapsjoner innimellom (og naturligvis skifte oljen også).

Forklaringen er vel at fordelingskassa er "dummere" (samt jobber jo etter et litt annet prinsipp). Mener å ha lest det nylig.

ZF_oilservice.thumb.jpg.5dec598ef6419531c201f925cf5c6672.jpg

Dette er helt riktig.

Fordelingskassa SKAL nullstilles ved oljeskift.

17 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

dette må gjøres for å bli kvitt oil wear feilkode.

Stemmer veldig godt.

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Otis skrev:

Som jeg opplever min girkasse nå, så føler jeg den er god nok. Den er ikke VW DSG smooth, bestandig. Men det er absolutt godkjent tenker jeg.

det man føler fra 6hp under drift synes jeg øker kjørefølelsen i positiv forstand, du kjenne biler virker. ikke noe konvertersluring som fortsatt mange asiatiske automatbiler har den dag idag.

31 minutter siden, E.C. skrev:

Er det en sånn kode som kommer opp pga. kilometerstand? Tilsvarende koden for DPF på 200k km?

jeg håper det kommer av at den merker sluring, men kan ikke bekreftet dette.

edit: kom til å tenke på det i farten at jeg har lest noe om oil wear sensor på fordelingskasse, kanskje det er noe slik som løser den ut ? 

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
Just now, Ingvaldsen said:

jeg håper det kommer av at den merker sluring, men kan ikke bekreftet dette.

Kan faktisk se ut som at det er en beregnet verdi:

image.png.a3593c97e39a739eb780ba539d58f365.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...