Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

Det var en virkelig fin bildekavalkade. Det er merkelig med det, men bilene man har er så mye mer enn bare et transportmiddel. Hvis jeg ikke husker hvilket år vi f.eks var på toppen av Zugspitze behøver jeg bare å tenke på hvilken bil vi hadde på den tiden og dermed resonnere meg frem til året. Ettersom årene går blir de ulike bilene milepæler i historien om vår familie som også barna husker.

Du skriver i et tidligere innlegg: Min far og svigerfar har alltid kjøpt nye biler ca hvert 3-4 år, men ingen av de vil ha elbil. Pappa har diesel og svigerfar har PHEV, nå blir de sittende med bilene sine fordi de ikke finner noe i nybilutvalget som passer eller ikke er for dyrt. Jeg tror mange kommer til å gjøre dette i årene fremover.

Jeg kjenner meg igjen i denne situasjonen og vi har nå hatt vår Citroën C4 Picasso II BlueHDi 120 (diesel) i 6,5 år og ca. 125K kilometer. Bilen var/er billig og kjører stadig utmerket uten problemer. Jeg har imidlertid selvfølgelig lyst på en litt mer artig bil, men sliter med å finne gode nok argumenter i dagens situasjon. 

Verditapet er massivt uansett hvilken bil man velger å ha, men frem til nå har nyere ganske ordinære familiebiler med relativt små dieselmotorer med partikkelfilter vært de mest økonomiske i relasjon til verditapet. Utskiftingen av bilparken her i Danmark går derfor langsomt. Mange beholder bilene de har frem til kostnadene blir for store og f.eks leasing blir mer attraktivt.

Dette passer dårlig med politikernes ambisjoner om at Danmark skal gå foran når det gjelder miljøet. Ergo øker de faste årlige avgiftene på både bensin og dieselbiler samt at det innføres nye kjøreforbud i byene for spesielt eldre dieselbiler, men også fossilbiler generelt (såkalt bilfrie soner gjeldende kun for fossilbiler). Vil du ikke kjøpe en elektrisk bil så gjør vi det mest mulig vanskelig for deg å beholde din gamle bil er åpenbart moralen.

Utfordringen i denne sammenhengen er at utvalget av billigere elektriske biler med en fornuftig rekkevidde er begrenset. Ladenettverket er heller ikke utbygget som i f.eks Norge. Denne kombinasjonen gjør billigere elektriske biler lite attraktive for ganske mange. Det er ikke alle som har råd til eller har lyst til å kjøpe en elektrisk bil som koster rundt en halv million kroner med litt utstyr. 

Mange har derfor havnet i en slags limbo der ingen av alternativene er attraktive. Kanskje er politikerne for tidlig ute med deres miljøambisjoner i relasjon til hvor langt den tekniske utviklingen og markedet har kommet med elektriske biler. Jeg vet ikke, men jeg er ganske sikker på at Harry Metcalfe har et stort poeng når han påpeker at dagens store og tunge elektriske biler med unødvendig mye effekt er et gigantisk feilspor. Jeg forstår at bilprodusentene spiller på status og sensasjonseffekten, men jeg ønsker ikke å betale for dette. Dessverre ser det foreløpig ikke ut til at jeg har et valg og det irriterer meg stort.          

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, skoglund skrev:

Gratulere,Blir vell erstattet med annet bil som gir mange gode minner fremover:) 

Takk for det 😀 Ja det blir en ny bil med god plass, rekkesekser og masse komfort.

19 timer siden, Ampera skrev:

Gratulere med salg!

Takker 👍

12 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer med salg! Kan godt relatere meg til å bli knyttet til bilene. E91’en vi solgte i 2017 til fordel for den da flotteste og nyeste bilen vi noen gang har kjøpt - F36’en, savner vi til tider enda. Og F36’en som vi per nå har stått som eiere på i 6,5 år, kommer jeg, for ikke å snakke om kona, til å ha vanskeligheter med å selge. Ja, det er bare en 2-liters 4-serie, men den kom som et resultat av mye jobbing og stå-på-vilje, og den har blitt med oss på de lengste turene, den har vært bilen som i likhet med din har hentet tatt med en nyfødt hjem fra sykehuset, osv. Og den har vært relativ feilfri, alt «snærk» som er typisk F3x har vært tatt under garanti. Men nok om den. 

Bilen deres har virkelig fått strekt på beina og vært en betydelig brikke i livet deres. Og levert. Det gir meg ikke mindre lyst på G31 som neste bil.

Så håper jeg du finner den neste rette bilen som skal ta over stafettpinnen videre. Enten det er nyere 5er eller X5. Skal jeg sette pengene mine på noe blir det G31 LCI. 

Ja der sa du det, bilen blir en brikke i livet og hverdagen. En ting er at man er avhengig av den, noe annet er hvor avhengig vi er av den sånn vi reiser. Jeg setter så utrolig pris på at dette har vært en bekymringsfri bil som har gjort alle være turer til minneverdige reiser. Legg så til at man er bilinteressert, legger sjela og stoltheten sin i å holde bilen fin. Klart man knytter seg til en bil da 😀

Hva det blir er ikke godt å si, jeg vipper mellom X5 45e, G31 530d/540d og M340i hver dag. Her om dagen var jeg fast bestemt på M340i fordi jeg kjørte bak en, spør du i dag så er det X5 45e fordi jeg nettopp har har kikka på Finn å sett hvor mye bil for pengene det er 😀 Kona er frustrert fordi jeg ikke klarer å gi noen signal på hva ho skal forvente. 

11 timer siden, Fredrik skrev:

Det var en virkelig fin bildekavalkade. Det er merkelig med det, men bilene man har er så mye mer enn bare et transportmiddel. Hvis jeg ikke husker hvilket år vi f.eks var på toppen av Zugspitze behøver jeg bare å tenke på hvilken bil vi hadde på den tiden og dermed resonnere meg frem til året. Ettersom årene går blir de ulike bilene milepæler i historien om vår familie som også barna husker.

Du skriver i et tidligere innlegg: Min far og svigerfar har alltid kjøpt nye biler ca hvert 3-4 år, men ingen av de vil ha elbil. Pappa har diesel og svigerfar har PHEV, nå blir de sittende med bilene sine fordi de ikke finner noe i nybilutvalget som passer eller ikke er for dyrt. Jeg tror mange kommer til å gjøre dette i årene fremover.

Jeg kjenner meg igjen i denne situasjonen og vi har nå hatt vår Citroën C4 Picasso II BlueHDi 120 (diesel) i 6,5 år og ca. 125K kilometer. Bilen var/er billig og kjører stadig utmerket uten problemer. Jeg har imidlertid selvfølgelig lyst på en litt mer artig bil, men sliter med å finne gode nok argumenter i dagens situasjon. 

Verditapet er massivt uansett hvilken bil man velger å ha, men frem til nå har nyere ganske ordinære familiebiler med relativt små dieselmotorer med partikkelfilter vært de mest økonomiske i relasjon til verditapet. Utskiftingen av bilparken her i Danmark går derfor langsomt. Mange beholder bilene de har frem til kostnadene blir for store og f.eks leasing blir mer attraktivt.

Dette passer dårlig med politikernes ambisjoner om at Danmark skal gå foran når det gjelder miljøet. Ergo øker de faste årlige avgiftene på både bensin og dieselbiler samt at det innføres nye kjøreforbud i byene for spesielt eldre dieselbiler, men også fossilbiler generelt (såkalt bilfrie soner gjeldende kun for fossilbiler). Vil du ikke kjøpe en elektrisk bil så gjør vi det mest mulig vanskelig for deg å beholde din gamle bil er åpenbart moralen.

Utfordringen i denne sammenhengen er at utvalget av billigere elektriske biler med en fornuftig rekkevidde er begrenset. Ladenettverket er heller ikke utbygget som i f.eks Norge. Denne kombinasjonen gjør billigere elektriske biler lite attraktive for ganske mange. Det er ikke alle som har råd til eller har lyst til å kjøpe en elektrisk bil som koster rundt en halv million kroner med litt utstyr. 

Takk for det 😀 Det er litt vittig det du sier ang å knytte en tidsperiode til hvilken bil du kjørte på den tiden. Det er akkurat det jeg også gjør, og noe vi gjør i familien også forøvrig. Vittig nok hadde vi en episode nå nettopp. Pappa spurte om jeg huska første gangen vi var i Flensburg på handle tur, vi grubla og tenkte at det var jo på 90 tallet. Så sa pappa "Vi hadde jo nettopp fått den røde 525en (90 mod E34 525i)"… Ja men da var det i 1996 😂 

Nå er jo mine barn litt for små ennå, men jeg kan relatere opplevelser fra hele min oppvekst til hvilken bil vi kjørte. Jeg husker ennå i dag hvilken bil alle i gata vår kjørte, hvilken bil foreldrene til barna i klassen min hadde. Sånn er jeg i dag også, hvis kona mi snakker om noen foreldre til noen barn i barnehagen og jeg ikke klarer å plassere dem så kan ho bare si "De som kjører den grå Audi A6en" og jeg bare "Åja dem ja" 😂😂

Ellers så er jeg veldig enig i det du skriver om omstendighetene rundt elbiler og det politiske klimaet. Danmark er vel det landet som kommer som en nr to etter Norge når det gjelder elbil salg? Mener de hadde en elbil andel på rundt 30% i 2023, fortsatt mange år etter Norge da. Men jeg tror uansett ikke utfasingen av ICE biler til massene kommer så raskt som alle til nå har trodd. De siste rapporter fra salget i mange store markeder viser tegn til at ICE andelen styrker seg, i Tyskland steg dieselandelen med 7,5 prosent i Januar  mens elbil andelen sank med 54 prosent. Dette skjedde fordi myndighetene fjernet insentivene. For all del, elbil er kommet for å bli men jeg tror ikke den bølgen mange så for seg ble så stor som de trodde. Vi er nå 11 år unna 2035 målet og EU sliter med å få elbilandelen av nysalget over 20%. Hvis myndighetene begynner å haste dette så vil man oppleve at folk blir sittende på gjerdet, for det er ganske urimelig å pushe enn teknolog som er under utvikling så kraftig. For min far og svigerfar så er det fortsatt litt for mye "hvis" og "når" med elbiler. Da er det tryggest og mest behagelig å bare beholde bilen de har, det for mange uklare faktorer inne i bildet her. Sånn sett så følger jeg meg heldig, jeg skal ikke ha elbil for det passer ikke min bruk. Det er liksom ikke noe å gruble og fundere over, jeg har nok med å finne ut av hvilken fossilbil jeg skal velge 😂

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Gratulerer med salg, @Fredrik 90. Artig å se tilbake på turene og opplevelsen man har hatt med bilen(e). Det blir spennende å se hva som finner plass i garasjen nå. :) 

Takk for det 😁 Ja det var artig å gå igjennom alle bildene igjen, sykt mye vi har dura rundt med denne. Det var jo også ett år og halvannet med pandemi inni der hvor vi bare var hjemme (eller jeg var to ganger Stockholm med bilen). Ja jeg synes også det blir spennende å se hva jeg ender opp med, har foreløpig godt tid til å følge med litt. 

9 timer siden, sveigis skrev:

Gratulerer med salg Fredrik 😊

Personen som kjøpte denne har virkelig fått seg en fin bil .

 

Takker for det 😀 Ja jeg skulle tro han får en bil som har fått stellet sitt. 

7 timer siden, viggo E34 skrev:

Kondolerer Fredrik, men her kommer det vel snart en G31 540d lci? Eller har du havnet på nye tanker? 

Ja takk for det, kondolerer er mer det riktige ordet 😅 Som nevnt over så sliter jeg med å bestemme meg. Kunne jeg valgt uten å tenke så mye fornuft og økonomi så hadde jeg valgt G31 540d. Men denne koster såpass mye mer enn X5 45e at jeg ikke kan ignorere det i vurderingen. Selv med å importere (lykke til med å finne LCI 540d i Norge) så kommer den ut 100 000,- mer enn tilsvarende X5 45e. X5en er da en bil som også har ett par år med nybilgaranti igjen. 

6 timer siden, BMW E93, nå E63:-) skrev:

Fikk du utbedret skaden før salg?😊

Det løste seg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fupsaker skrev:

Få deg en G31 D5S. :D Men de blir jo igjen ganske så dyre, dessverre... Og uten den berømte nybilgarantien. 

Ja det er helt klart hva jeg hadde valgt, men LCI versjonen er litt uten for det budsjettet jeg hadde tenkt. Kan få meg en pre face G31 D5S men jeg ønsker å ha noe nyere som også føles nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er helt klart hva jeg hadde valgt, men LCI versjonen er litt uten for det budsjettet jeg hadde tenkt. Kan få meg en pre face G31 D5S men jeg ønsker å ha noe nyere som også føles nyere.

Det ligger en grønn facelift med sort Nappa-skinn og det meste utstyr, men antatt pris inn her blir ca 1 MNOK om du kommer på godfot med selger. Hvilket jeg også tror er mulig. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, fupsaker skrev:

Det ligger en grønn facelift med sort Nappa-skinn og det meste utstyr, men antatt pris inn her blir ca 1 MNOK om du kommer på godfot med selger. Hvilket jeg også tror er mulig. 😛 

Det som er så dumt er at jeg synes dette er akkurat litt for langt å strekke seg etter. Å betale 1 mill for en bil uten garanti med tett på 100 000 km kan jeg bare ikke forsvare. Går jo selvsagt an å kjøpe en bil nå, eie den i to år også la verditapet gjøre jobben sin med de LCI D5Sene 👍 Hva enn jeg kjøper nå så bytter jeg den ut mot noe sånt om to år 😅

9 timer siden, Eystein Ose skrev:

Gratulerer/Kondolerer med salg! Gleder meg til å sjå hva som erstatter denne. Håper det blir ny tråd :)

Takk for det 👍 Hva enn det måtte bli så blir det tråd ja, hyggelig å "blogge" litt 😀 I forrige uke var det M340i jeg skulle ha, i helgen har det vært X5 45e og i dag skiftet jeg mening igjen og holder fast ved G31 LCI med sekser diesel 😂 Hva blir det til uka tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fredrik 90 said:

Hva enn jeg kjøper nå så bytter jeg den ut mot noe sånt om to år 😅

Hva med å kjøpe en G31 540ix som en saftig "ventepølse"?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=338535076 

Jeg vil tippe at en norsksolgt bil som dette, med denne motoriseringen, og med BMW Premium Selection 24mnd garanti (som denne har), og med det lasset av utstyr, vil stå seg svært godt prismessig de neste årene. Denne såg også ut som den har vært ekstremt fint holdt ut fra bildene å dømme. Nappaskinn, massasjeseter, skinntrukket over alt, keramisk innfatning på brytere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Hva med å kjøpe en G31 540ix som en saftig "ventepølse"?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=338535076 

Jeg vil tippe at en norsksolgt bil som dette, med denne motoriseringen, og med BMW Premium Selection 24mnd garanti (som denne har), og med det lasset av utstyr, vil stå seg svært godt prismessig de neste årene. Denne såg også ut som den har vært ekstremt fint holdt ut fra bildene å dømme. Nappaskinn, massasjeseter, skinntrukket over alt, keramisk innfatning på brytere. 

Helt riktig utstyrt, noen har virkelig brukt god tid på å denne bilen, gi meg en slik, takk. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

Hva med å kjøpe en G31 540ix som en saftig "ventepølse"?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=338535076 

Jeg vil tippe at en norsksolgt bil som dette, med denne motoriseringen, og med BMW Premium Selection 24mnd garanti (som denne har), og med det lasset av utstyr, vil stå seg svært godt prismessig de neste årene. Denne såg også ut som den har vært ekstremt fint holdt ut fra bildene å dømme. Nappaskinn, massasjeseter, skinntrukket over alt, keramisk innfatning på brytere. 

Den var skikkelig lekker, jeg vil tro at de som kjøpte denne ny viste nøyaktig hva de skulle ha 😀 Det verste er at jeg tror den blir tungsolgt med den interiørfargen, noe jeg ikke kan forstå. Beige interiør i en bil som dette er aldri feil i mine øyne, også herlig med Nappa skinn. Jeg begynner å bli lei av Dakota skinn nå 😂

For min del så skulle det vært en LCI. Jeg foretrekker 540d over 540i da 540d går bedre og bruker mindre. Okei så låter den ikke like bra, men den har likevel bøs låt under pådrag. Dessuten har jeg bensin sekser og V8er i de andre bilene. Men en 540i LCI kan jeg vurdere, men føler jeg er ferdig med pre LCI G30/31 nå. Dessuten vil jeg ha laserlys 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...