Gå til innhold

5 serie E60 eller 7 serie E65! Hva er å anbefale?


Bimmer-1
 Share

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Bimmer-1 skrev:

Vet ikke om du har vært inne på finn, men per dags dato så er det 46 stk under 100 000kr av facelift utgaven, litt forskjellig å velge mellom, litt tålmodighet så dukker det opp en som er passe for meg..

Shattered har nevnt det for meg men er interessert i facelift utg.

Jo jeg ser på finn. Det er over 50 stk, men de aller fleste her er 520d.

Når jeg legger inn 5 serie, 2007-2009, maks 100.000kr, diesel, automat og hk fra 195 og oppover, så får jeg opp 3 stykker. Den ene er på auksjon så den regner jeg ikke med, men de to andre er jo aktuelle. Nå har ingen av de sports/ komfortseter, så derfor er det ingen biler på finn som møter det du ønsker i form av dieselsekser, automat, lci og komfortseter. 

Legger link til de 2 under her:

https://www.finn.no/145836180

 

 

https://www.finn.no/139081405

 

 

Fikk tak i vår 530xd lci for 150.000kr med 150.000km og i det prisområdet er det masse lci å velge mellom. Men budskjett er der av en grunn, om du ikke kan strekke deg 50k og 100k er maks, blir det som du sier bare å sitte å vente på at det dukker opp noe :) blir jo billigere disse også med tiden.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bimmer-1 skrev:

Vurderer også 520d, de kan vel ikke være så dårlige at de ryker i hytt og pine, når det gjelder futt (177hk) er mer enn nok, skal ikke brukes på bane.. Ja, 235hk er mye bedre men det er 507hk (M5) også 😁  Har jo selvfølgelig lyst på en rekke 6 diesel da jeg vet de tåler en god del mer, men med litt tålmodighet tror jeg det dukker opp en eller annen.

Vel, når det kommer til effekt så er de mer enn grei nok til daglig bruk. Om ikke så kan det hentes litt ut fra tuning.

For å si det sånn, jeg syns til og med 525ia 192hk flytter helt greit på seg, men der får man jo høyere forbruk og literpris sammenlignet med diesel.

Problemet med 520d LCI motoren er de risikoene de har. Der reparasjonen for begge er ganske dyrt.

Så ja, du sparer penger på innkjøp, men de "sparte" pengene kan du brått tape om et havari oppstår.

Jeg personlig ville prøvd å sikte meg inn på en 525d LCI. Behandle den skikkelig og ha service på girkassen så skal det nok være en ypperlig bil.

Har selv hatt en E90 325d LCI med samme motoren og jeg hadde ingen problemer med den. Eneste var termostater, men det kostet vel knapt 2000-3000kr å få byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evopower skrev:

Jo jeg ser på finn. Det er over 50 stk, men de aller fleste her er 520d.

Når jeg legger inn 5 serie, 2007-2009, maks 100.000kr, diesel, automat og hk fra 195 og oppover, så får jeg opp 3 stykker. Den ene er på auksjon så den regner jeg ikke med, men de to andre er jo aktuelle. Nå har ingen av de sports/ komfortseter, så derfor er det ingen biler på finn som møter det du ønsker i form av dieselsekser, automat, lci og komfortseter. 

Legger link til de 2 under her:

https://www.finn.no/145836180

 

 

https://www.finn.no/139081405

 

 

Fikk tak i vår 530xd lci for 150.000kr med 150.000km og i det prisområdet er det masse lci å velge mellom. Men budskjett er der av en grunn, om du ikke kan strekke deg 50k og 100k er maks, blir det som du sier bare å sitte å vente på at det dukker opp noe :) blir jo billigere disse også med tiden.

Det var derfor jeg nevnte tidligere at jeg vurderer en 520d facelift med 177hk.. Det egentlig kun på grunn av så stor sprik i pris for en 3.0d.. 

 

Budsjettet er satt på i grunn for søk etter en 520d, jeg har ikke så mye erfaring med E60 og var derfor jeg ville høre med dere her hva slags erfaringer dere har, og det har jo du blant andre kommet med ganske bra info på som jeg ikke helt var klar over, så det kommer jo godt med. Om man går ned på 2.0d så tror jeg man kan få en godt utstyrt en til en pris under 100.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daniel. skrev:

Vel, når det kommer til effekt så er de mer enn grei nok til daglig bruk. Om ikke så kan det hentes litt ut fra tuning.

For å si det sånn, jeg syns til og med 525ia 192hk flytter helt greit på seg, men der får man jo høyere forbruk og literpris sammenlignet med diesel.

Problemet med 520d LCI motoren er de risikoene de har. Der reparasjonen for begge er ganske dyrt.

Så ja, du sparer penger på innkjøp, men de "sparte" pengene kan du brått tape om et havari oppstår.

Jeg personlig ville prøvd å sikte meg inn på en 525d LCI. Behandle den skikkelig og ha service på girkassen så skal det nok være en ypperlig bil.

Har selv hatt en E90 325d LCI med samme motoren og jeg hadde ingen problemer med den. Eneste var termostater, men det kostet vel knapt 2000-3000kr å få byttet.

Men, hva er det som egentlig er svakhet på de 2.0d? Er det kjede som strekker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bimmer-1 skrev:

Men, hva er det som egentlig er svakhet på de 2.0d? Er det kjede som strekker seg?

Er en del registerkjede problematikk (søk gjerne etter N47 relaterte tråder her på forumet), pluss en høytrykkspumpe som KAN havarere. Dessverre pga mulig designfeil av Bosch så fører havariet til spon spredd utover i hele drivstoffsystemet og gjør havariet MYE dyrere enn det burde ha vært, nettopp på grunn av at alt av pumper, filtre, dyser osv blir tettet igjen av sponet.

Er ikke bare BMW som har hatt problemer med denne høytrykkspumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daniel. skrev:

Er en del registerkjede problematikk (søk gjerne etter N47 relaterte tråder her på forumet), pluss en høytrykkspumpe som KAN havarere. Dessverre pga mulig designfeil av Bosch så fører havariet til spon spredd utover i hele drivstoffsystemet og gjør havariet MYE dyrere enn det burde ha vært, nettopp på grunn av at alt av pumper, filtre, dyser osv blir tettet igjen av sponet.

Er ikke bare BMW som har hatt problemer med denne høytrykkspumpen.

Såpass, er dette kun relatert til 2.0d i facelift utgaven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bimmer-1 skrev:

Såpass, er dette kun relatert til 2.0d i facelift utgaven? 

For E60 ja.

Men, i noen FÅ måneder i 2007 (altså året facelift kom) så ble det faktisk produsert facelift E6x med 2.0d (M47) fra pre-facelift. Men de dukker sjeldent opp. Disse har og den gamle typen automat, altså ikke den joysticken.

Her har du en E61 LCI med pre-LCI motoren: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148143458

Ser det er 2-3 stykker av de til salgs nå. Men de er gått et stykke.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Daniel. skrev:

For E60 ja.

Men, i noen FÅ måneder i 2007 (altså året facelift kom) så ble det faktisk produsert facelift E6x med 2.0d (M47) fra pre-facelift. Men de dukker sjeldent opp. Disse har og den gamle typen automat, altså ikke den joysticken.

Her har du en E61 LCI med pre-LCI motoren: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148143458

Ser det er 2-3 stykker av de til salgs nå. Men de er gått et stykke.

Ok, skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Evopower skrev:

50k opp for å få en 3 liter, men velger heller 2 liter med potensielt 100k i rep utgifter. Det valget kan bare du ta. Lykke til :)

 

Ikke nødvendigvis 50k opp, må nok opp med minst 70k for å få en 3 liter og da må man selvsagt overveie ting, ting kan skje med 3 liter også selv om sjansen kanskje er mindre for det, og hvis det skulle skje noe med 3 literen så er det nok dyrere å fikse den en 2 literen, en sjanse å ta ved kjøp av brukt bil.

Men var egentlig ikke klar over at den 2 literen var såå dårlig, hadde mistanker fra før men nå ser jeg at det virkelig skurer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er ikke 2-literen så dårlig som dommedagsprofeter skal ha det til. Jeg hadde en 09/09-produsert (2010 modell) 320xd med denne motoren, kjørte den fra 125000-175000km på et par år og hadde ikke et feilslag fram til jeg solgte den. Såvidt jeg vet har heller ikke ny eier hatt noe motortrøbbel med den. Original turbo, originalt kjede og strammere, og ingen ulyd. Jeg tok et ekstra oljeskift mellom intervallene, og var påpasselig på å la motor gå på tomgang 20-60 sekund etter stans for å la turboen kjøle seg noe - dette er ikke noe spesifikt for BMW eller den motoren men gjelder jo for alle turbobiler. Det er mange her inne som har N47 som er kjørt langt uten problemer, og jeg har kolleger med E61, F11 og F31 med denne motoren som heller ikke har hatt problemer. Såklart får finner du fanden om du leter etter han, men det er mange som svartmaler situasjonen med disse motorene mer enn nødvendig. Jeg skal ikke benekte at registerhavari skjer oftere på disse motorene enn andre, men at det «kommer til å skje» er vel hardt å si. Jeg sjekket dog opp registerkjedeaksjonen på den E91’en jeg hadde, og alle de andre jeg vurderte, før kjøp. Ringte Bavaria og spurte, men ingen av de som jeg vurderte var det aksjon på den gang. Vi kjøpte bevisst en bil som var kjørt noe langt (125000km på 5-6 år) kontra en annen jeg vurderte som kun var kjørt snaue 70000km på de samme årene. Det tyder på mer langkjøring og bedre liv for motoren, og selger bekreftet også at den stort sett var brukt på langkjøring. Det kan jo være noe å vurdere. Så er det en gang slik at disse modellene nå har begynt å gå et stykke etterhvert, og eventuelle registerproblem burde ha blitt oppdaget og utbedret innen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, papertiger skrev:

Etter min mening er ikke 2-literen så dårlig som dommedagsprofeter skal ha det til. Jeg hadde en 09/09-produsert (2010 modell) 320xd med denne motoren, kjørte den fra 125000-175000km på et par år og hadde ikke et feilslag fram til jeg solgte den. Såvidt jeg vet har heller ikke ny eier hatt noe motortrøbbel med den. Original turbo, originalt kjede og strammere, og ingen ulyd. Jeg tok et ekstra oljeskift mellom intervallene, og var påpasselig på å la motor gå på tomgang 20-60 sekund etter stans for å la turboen kjøle seg noe - dette er ikke noe spesifikt for BMW eller den motoren men gjelder jo for alle turbobiler. Det er mange her inne som har N47 som er kjørt langt uten problemer, og jeg har kolleger med E61, F11 og F31 med denne motoren som heller ikke har hatt problemer. Såklart får finner du fanden om du leter etter han, men det er mange som svartmaler situasjonen med disse motorene mer enn nødvendig. Jeg skal ikke benekte at registerhavari skjer oftere på disse motorene enn andre, men at det «kommer til å skje» er vel hardt å si. Jeg sjekket dog opp registerkjedeaksjonen på den E91’en jeg hadde, og alle de andre jeg vurderte, før kjøp. Ringte Bavaria og spurte, men ingen av de som jeg vurderte var det aksjon på den gang. Vi kjøpte bevisst en bil som var kjørt noe langt (125000km på 5-6 år) kontra en annen jeg vurderte som kun var kjørt snaue 70000km på de samme årene. Det tyder på mer langkjøring og bedre liv for motoren, og selger bekreftet også at den stort sett var brukt på langkjøring. Det kan jo være noe å vurdere. Så er det en gang slik at disse modellene nå har begynt å gå et stykke etterhvert, og eventuelle registerproblem burde ha blitt oppdaget og utbedret innen nå. 

Jeg sitter litt med den følelsen jeg også, hadde det vært så stort problem så tror jeg først og fremst det hadde blitt blåst opp i media, for det andre tror jeg BMW hadde gjort noe med det problemet og lagt ut aksjoner som du nevner for utbedring og forebygging hvis det var så ille. Som du også nevner så har de fleste av disse bilene allerede passert en del km på telleren og hvis det hadde dukket opp noe så hadde folk fikset det, eller at man rett og slett er litt årvåken når man kjøper og undersøker litt nærmere på akkurat den bilen man evnt er interessert i.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320d/520d har siden E90/E60 (samt langt på vei E46/E39) vært blandt de mest solgte modellene (og vi snakker derfor om temmelig mange biler) - så jeg er enig i at evt. problemer med den aktuelle motoren ofte blir litt blåst opp i forum som dette. På den annen side er det ingen tvil om at når problemer med f.eks registerkjedet eller f.eks turboras oppstår kan det fort bli veldig dyrt og da er det ikke så merkelig at negativ snakk om modellen/e oppstår. 

Rekkefirer vs. rekkesekser er den sedvanlige status snakken. Selvfølgelig er en dieselrekkesekser mer imponerende enn ditto dieselrekkefirer. På den annen side har BMW's dieselrekkefirere helt siden M47D20 på slutten av 90-tallet vært blandt de aller beste og ikke minst mest effektive. Jeg tenker at man objektivt skal ha et litt spesielt behov a la Fredrik 90 med relativt mange og lange turer på kontinentet før en dieselrekkesekser virkelig kan betale seg (altså utover kjekt å ha).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg ser også. Etter at vi chippet vår E91 med N47 ble den slik jeg ville ha den; elastisk, effektiv og sprut helt til toppen. En kjekk motor!

I det daglige kan jeg ikke se hva en 430d hadde gitt meg som ikke en 420d 190hk gjør - om vi da trekker ut lydbildet en sekser gir, følelsen av uendelig med krefter, og en slankere bankkonto etter kjøp.

På turer som den i fjor ned til grensen av Italia med 420d’en ser jeg absolutt fordelen med å ha mer å dra i vei med på Autobahn (spesielt etter å ha hatt en A6 3.0TDI som leiebil der tidligere i år), men den fungerte upåklagelig og gjorde akkurat det den skulle i de hastighetene jeg ville. Og vi var av den forbikjørende delen, ikke av den delen som ble forbikjørt. Men igjen, i det daglige her i Norge vil en 520d gi det tonnevis med glede.

Neste gang jeg selv bytter bil kommer jeg nok til å kikke meg om etter en F11 530xd om økonomien tillater det, mest fordi jeg har lyst å prøve en med sekser en gang. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint r6 er lavere turtall ved høyere fart og penere lyd.

Ulempen er vel mer vekt og kanskje litt mer drivstoff forbruk i det daglige. Samt mindre feil, om man sammenligner m57 mot n47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...