Gå til innhold

Slaven's E46 328 godkjent med ESS Kompressor - kan ikke kaste inn håndklet enda


Anbefalte innlegg

@TRF har sikkert noe fint å servere deg angående bremser til denne, skikklige flytende pfc v3 skiver og klosser hadde nok gjort susen.  eller kanskje komplett bbk vist du skal bruke en god slant.

var vell som forventet at du ikke fikk store forskjellen med bremsekraft siden du fortsatt kjørte orginale skiver, samtidig så er det ikke gitt at du har mer bremsekraft fordi den er 4 stemplet.  det er jo tross alt 4 veldig små stempler, feks 730d 4 stempla brembo kaliptere har mindre bremsekraft en m5 med 1 stempel. mulig dette ikke er tilfelle med dine brembo.

du hadde kanskje merket enda mer forskjell om du har oppgraderte bremser på alle 4. blir vell unødig med bodyroll(?) med store bremser kun fremme. merker litt av det selv på 530d ved å m5 bremser kun fremme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

@TRF har sikkert noe fint å servere deg angående bremser til denne, skikklige flytende pfc v3 skiver og klosser hadde nok gjort susen.  eller kanskje komplett bbk vist du skal bruke en god slant.

var vell som forventet at du ikke fikk store forskjellen med bremsekraft siden du fortsatt kjørte orginale skiver, samtidig så er det ikke gitt at du har mer bremsekraft fordi den er 4 stemplet.  det er jo tross alt 4 veldig små stempler, feks 730d 4 stempla brembo kaliptere har mindre bremsekraft en m5 med 1 stempel. mulig dette ikke er tilfelle med dine brembo.

du hadde kanskje merket enda mer forskjell om du har oppgraderte bremser på alle 4. blir vell unødig med bodyroll(?) med store bremser kun fremme. merker litt av det selv på 530d ved å m5 bremser kun fremme.

 

Jeg gidder ikke noe grommere bremser før dette oljegreiene er løst uansett. Ett par av gutta i racing serien til bmccn kjører med orginale bremser, dog andre klosser og muligens andre skiver, men size på skiver og calliper er orginalt, og det biter vistnok fint i ti runder på Rudskogen. Da burde det holde mer enn nok for meg.

Vålerbanen er non kanskje bedre for min bil per nå da det er flere høyhastighetssvinger enn på Rudskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Jeg gidder ikke noe grommere bremser før dette oljegreiene er løst uansett. Ett par av gutta i racing serien til bmccn kjører med orginale bremser, dog andre klosser og muligens andre skiver, men size på skiver og calliper er orginalt, og det biter vistnok fint i ti runder på Rudskogen. Da burde det holde mer enn nok for meg.

Vålerbanen er non kanskje bedre for min bil per nå da det er flere høyhastighetssvinger enn på Rudskogen.

okei, mener du får skikklige skiver og klosser til orginale m3 og csl bremser fra pfc:P

 

edit: 

https://www.bimmerworld.com/Brakes/PFC-Direct-Drive-Rotors/

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

okei, mener du får skikklige skiver og klosser til orginale m3 og csl bremser fra pfc:P

 

Hadde Zimmermann skiver og yellowstuff klosser på E36 M3’n, synes den komboen var ganske fin. Så blir kanskje noe liknende, jeg har noen uker på å bestemme meg før hjula er klare

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel nå skal jeg uttale meg om noe jeg ikke kan så mye om :-D

Men ang. bremser til den trackday kjøringa som vi driver med @Slavearbeider'n og nivået som vi er på. Så tror jeg OEM eller OEM+ løsninger holder fint så lenge vi klarer å kjøle dem ned litt.  Ser jo at flere av de jeg kjører sammen med, som har veldig gode tider og mye moro med OEM skiver og OEM klosser.  Nå har noen av dem oppgradert selve klossene til f.eks ferodo eller tilsvarende.  Men felles konsensus iblant dem er "sett på skikkelig klosser og litt avkjøling, det holder til trackday".

Selv kjører jeg med PFC fram klosser og yellowstuff klosser bak, fungerer helt greit for min del. Bare slitt litt med at bremsene har vært litt inkonsekvente i år.  Så håper stålslange oppgraderingen og flush av væsken hjelper for min del.    

Jeg kvier meg for å gå for noe større enn 300mm på min Coupe pga vekt og uten å egentlig få noe særlig mer brems (bare lettere å holde temperatur nede med f.eks 330 bremser). Selv om jeg jobber med E39  caliper + Z3M skive løsningen forsatt :-D

NB: Men min bil får ikke opp de samme hastighetene som M bilene har, så har vesentlig mindre bremse behov krav. Din bil er nok nærmere M bilene.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått montert stemplene idag, bestilte nye pakninger på GS i går og hentet dette utpå formiddagen idag. Ble litt prøving og feiling, men fant riktig metode tilslutt.

08DF32F7-3AB0-4A03-82A0-C1A81F685557.thumb.jpeg.d3f4fd19d9da602903377ccb832b55ae.jpeg

4E12D6FB-7E60-47FA-B5A0-0D20A45EAEB0.thumb.jpeg.69b9c4678307044bf6b4d808726e2db4.jpeg

Litt kreativ tenking for å unngå at pakninga sklir oppover stempelet, den indre pakningen ble naturligvis også byttet19D0D7C1-74A4-4BD4-A7C1-30E5CC2CBE9F.thumb.jpeg.2b033019bb80ca5466ec20f783b5a2dd.jpeg

Måtte frem med ei tvinge også

1E62FB7B-2AA3-46BE-B921-22A9B1F6B9FF.thumb.jpeg.381145a820dfe8e7ba637d530e961985.jpeg

Stempel korrekt på plass

A75C1077-4B21-4729-BF57-98BB843D9411.thumb.jpeg.aecf7f639fe45c210acb61699eee0111.jpeg

Motorkrana er fortsatt fin som stativ for lakkering12B8F121-2A97-4C7F-A1A0-45E3AAFE2B7C.thumb.jpeg.1d4ed1b86fe0c414917135ba6e0f7768.jpeg

Har sjekket litt priser på skiver, jeg kan gå ned til OEM 325mm skiver, da koster en skive alt fra 3000,- og oppover. CSL 345mm skiver er litt rimeligere, uansett så ender jeg opp på fort 8000,- med klosser. 
Men jeg har også sjekket prisen for nye CSL klaver på ebay, finner klaver der til under 2000,- for to stk, ferdig levert. Så løsninga blir å beholde 345mm skivene jeg har idag, de orginale er bare kaste da det er kast i skivene, kjøpe CSL klaver og slipe bort den lille forhøyningen som er på CSL skivene med en flapdisk. Fortsatt masse bremsing igjen med dem. Dette er rimeligste løsning som fortsatt skal funke helt OK til mitt bruk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Ok, kan jeg sikkert. Er M5 skivene så dyre at du heller vil kjøpe M3 skiver?

Finst ingen ettermarkedsskiver til orginale m5 bremser, det er enten oem eller zimmermann.

til csl får du jo kjøpt skikkelige flytende skiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Finst ingen ettermarkedsskiver til orginale m5 bremser, det er enten oem eller zimmermann.

til csl får du jo kjøpt skikkelige flytende skiver

Skal jeg måle ut innpresset som med felger da, det du vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 m5 og e46 m3 er nok stor forskjell, sikkert 15-20mm tenker jeg.

ellers er pfc skiver fine, men dyre. e46 m3 klaver og pfc skiver tror jeg du har ett svært bra opplegg. Til større skivene blir uten at dem er flytende til større er sjangsen for at dem slår seg og man får kast. 

men ja, prisen er ikke fin. Kjøpte ett sett til e36 m3, lurte litt på å selge dem i ei svak stund ett par år senere, syns å huske det var ca 4000 for begge men det var jammen meg per stk 😅🤣

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2020 den 16.10, Slavearbeider'n skrev:

 

 

 

A75C1077-4B21-4729-BF57-98BB843D9411.thumb.jpeg.aecf7f639fe45c210acb61699eee0111.jpeg

 

Mye gravrust på det stempelet der og potensiell lekkasje pga det. Kjøp nye stempel når du først har gjort såpass så kan du stole på bremsene heretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Slavearbeider'n changed the title to Slaven's E46 328 godkjent med ESS Kompressor - kan ikke kaste inn håndklet enda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...