Fredrik 90 Skrevet August 21, 2019 Share Skrevet August 21, 2019 Da har man tilbakelagt årets lange biltur i Europa, så da tradisjon tro så får jeg lage en tråd om turen. Årets Europa tur er faktisk den lengste vi har hatt, og vi har heller aldri vært lenger syd enn hva vi var denne gang. Noe annet som er nytt er at denne gang har vi hatt en destinasjon hvor vi har tilbrakt 10 dager, vanligvis så har vi ikke mer en maks 4 dager på samme sted når vi farter rundt. Målet for turen var en by i syd Spania (første gang vi kjører til Spania også) som heter El Puerto de Santa Maria. Årsaken til akkurat dette stedet er så enkel at her har vi vært utallige ganger i min oppvekst, da min far jobbet her nede for ett norsk firma på slutten av 90 tallet. Siden har vi kommet tilbake som turister da vi kjenner stedet så godt og at det er en del av Spania uten turisme. Drømmen min har alltid vært å kjøre ned hit, så når vi planla en tur ned hit (sist gang var i 2005) med hele familien så valgte jeg å kjøre ned med egen bil. Så jeg kjørte nedover, plukker opp madammen i Paris og møtte resten av familien i Malaga. Så da får jeg kombinert sydentur, familietur og roadtrip i samme ferie Ruta gikk først alene til Hamburg, så reiste jeg videre mot Paris hvor jeg plukker opp madammen. Hun kom da med fly av praktiske årsaker, men jeg måtte jo forbi Paris uansett. Så durer vi videre mot Madrid hvor vi overnatter. Resten av familien møter vi i Malaga hvor de ankommer med fly, de leier seg bil og vi reiser sammen mot El Puerto. Vi leier hus og blir her i 10 dager før familien flyr hjem og vi kjører hjem. Mens vi er her så tar vi også en dagstur til Portugal, ligger kun 2 timer unna El Puerto. Da går ferden via Valencia til Andorra, det bitte lille landet oppi Pyreneene. Derfra kjører vi videre mot Millau syd i Frankrike, over en av verdens høyeste broer. Så har vi ett romslig stop i Paris igjen, nydelig storby man ikke får nok av. Fra Paris går turen via Bremen i Tyskland og hjem. Ca 8600 km og 8 land, fordelt over 18 dager. Bilder kommer fortløpende cityhopper, BimmerFan!, Werther og 10 andre reagerte på dette 13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 21, 2019 Forfatter Share Skrevet August 21, 2019 Avreise var med senferga fra Hirstsalts, siden dette var i felles ferien så var ferga stappfull... Kom i land ca 19:45, fylle opp tanken med rimelig dansk diesel før jeg durer i vei 😀 Det som er digg med seinferga når man skal nedover er at man slipper unna trafikken. Man holder fint driv gjennom Danmark, som er ett kjedelig og drøyt stykke når man skal nedover.. Mørket falt for på, siste stykket ned fra tysker grensa mot hotellet i Hamburg gikk med cruisecontrollen på 200 km/t 😎 Når jeg kon frem til hotellet så skulle de etter avtale ha lagt ut nøkkel til meg, det hadde de selvsagt ikke. Så etter litt frem og tilbake med supporten til Hotels.com (som ikke kunne gjøre noe kl 01:30 på natta) så la jeg meg i baksetet på bilen på hotellets parkerings plass. Morgenen etter når de åpnet resepsjonen så fikk de ansatte se en så sint nordmann som da aldri kommer til å se igjen. For å si det på en pen måte... Men jeg la i vei på en nesten tom A1 Autobahn, bedre start på dagen etter en dritt natt kunne jeg ikke få 😀 Frokost stopp! Følte meg litt som en uteligger når jeg sto å pussa tenner inne på toalettene der i klærne jeg hadde hatt på siden i går... Når dette skiltet kom opp steg både humøret og hastigheten på diesel lokomotivet 🤩 Cruisecontroll på 190 km/t, med litt lufteturer nord for 200 km/t 👍 Godt man har Driving assistent pluss når man skal snappe ett kjapt bilde Så var man innenfor i Nederland... Snor rette motorveier i Nederland Med 277 km igjen til Paris og tidløse Elton John på spillern. Måtte ha meg ett lunsj stop når jeg kom inn i Frankrike 😀 Ikke mye vindmølle debatt i Frankrike ser det ut som 😂 On the road again! Franske motorveier er første klasses 👍 Nærmer seg Infrastruktur!! Jeg var så tidlig ute at jeg hadde god til til å ta meg en sightseeing i Paris 😀 Så bar det opp til flyplassen Charles De Gaulle for å hente konemennsket 😀 Måtte bare stoppe å beundre Concorden litt... Denne flyplassen er ett sykt svært kompleks, det går veier med flere felt mellom terminalene. Terminal 1, snodig fransk arkitektur Her var det trangt i parkerings huset, inne plasser uten "naboer" så jeg måtte ta en sjans... Resten av denne dagen var kun transport etappe til hotellet. Fortsettelse følger senere i dag Marius2002, papertiger, Ampera og 9 andre reagerte på dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 21, 2019 Forfatter Share Skrevet August 21, 2019 Neste dag var en ren transport etappe, en skikkelig lang en. Vi skulle fra Orleans rett syd for Paris til Pinto syd for Madrid. Egentelig ikke så mye spennede på akkurat denne etappen. Men jeg fant fort marsjfart nedover de franske motorveier Når vi kom inn i Spania så slapp jeg madammen til bak rattet, for første gang på turene våre For meg som alltid har vært i syd Spania så er det helt rart å se ett Spania som er like grønt og frodig som Norge. Etterhvert som vi kjørte nedover så ble det gradvis mindre grønt... Etterhver som kvelden seg på så holdt temperaturen seg høy 😅 Jeg har aldri vært på ett hotell med egen garasje til bilen under rommet, det var veldig kult og trygt. Pent rom da Neste dag fortsatt turen mot Malaga for å møte familie. Vi starter grytidlig da vi egentelig trenger hele dagen for å komme oss til El Puerto via Malaga. Den "sjarmerende" leiebilen fattern fikk, Fiat Tipo stasjonsvogn. Glad jeg tok meg bryet med å kjøre egen bil fra Norge... 😅 Ronda er en meget vakker og idyllisk by, her hadde vi lunsj stopp på veien til El Puerto. Etter hvert så kom vi til kjente trakter for oss Huset vi har leid for de neste 10 dagene. For første gang har vi prøvd ut Airbnb, funka veldig bra 👍 Greit med plass til bilen i låst gård, her står den trygt og godt 😀 Vann til å vaske med å 👍 Fortsettelse følger Fredrik, paukri, Ampera og 9 andre reagerte på dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 21, 2019 Share Skrevet August 21, 2019 (endret) Et flott reisebrev som vanlig fra deg og du er flink til å ta mange fortløpende bilder av turen. Elton John er undervurdert og "Nikita" er en fantastisk fin og klassisk poplåt fra 80-tallet (jeg husker til og med hvilken bil jeg hadde da denne låten kom ut). Ronda er en fin by, men veien opp fra Costa del Sol er om mulig enda finere.... Jeg kan forestille meg at dette må ha vært en veldig fin tur med en bil som 540d. Med såpass mye effekt går det radig og med syvmilsstøvler. Poenget er er ikke nødvendigvis at det går fort (det også), men at det går så uanstrengt... Endret August 21, 2019 av Fredrik Billyboy, Fredrik 90 og Ron Jeremy reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Soprano Skrevet August 21, 2019 Share Skrevet August 21, 2019 Helt herlig lesning og flotte bilder ! Virkelig underholdende,takk for att du tar deg tid 👍👏 Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 21, 2019 Share Skrevet August 21, 2019 Flott lesing ja! Spent på fortsettelsen! Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 21, 2019 Forfatter Share Skrevet August 21, 2019 2 timer siden, Fredrik skrev: Et flott reisebrev som vanlig fra deg og du er flink til å ta mange fortløpende bilder av turen. Elton John er undervurdert og "Nikita" er en fantastisk fin og klassisk poplåt fra 80-tallet (jeg husker til og med hvilken bil jeg hadde da denne låten kom ut). Ronda er en fin by, men veien opp fra Costa del Sol er om mulig enda finere.... Jeg kan forestille meg at dette må ha vært en veldig fin tur med en bil som 540d. Med såpass mye effekt går det radig og med syvmilsstøvler. Poenget er er ikke nødvendigvis at det går fort (det også), men at det går så uanstrengt... Takk for hyggelige ord 👍 Ja Ronda var helt klar en flott by, Costa Del Sol er helt klart noe som utforskes nærmere i fremtiden. 540d er helt genial som tur bil, det er ikke bilen det står på når det gjelder hvor langt man kan kjøre. Bilen sluker mil på en helt imponerende måte, raskt og veldig effektivt. Var jo litt med slike turer i tankene at jeg valgte diesel igjen, det passer rett og slett så bra til dette. Det var en greie jeg ville ha litt mer av før man helt slår jeg på bensin eller hybrid. 53 minutter siden, Tony Soprano skrev: Helt herlig lesning og flotte bilder ! Virkelig underholdende,takk for att du tar deg tid 👍👏 Mange takk for det 😀 Det er så godt å høre at det settes pris på, går jo litt tid på dette. Også synes jeg jo det er veldig hyggelig å dele 👍 29 minutter siden, Otis skrev: Flott lesing ja! Spent på fortsettelsen! Takker for det, fortsettelsen kommer. Har så mye bilder som jeg skal legge ut her, må da det i porsjoner 😂 Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 21, 2019 Forfatter Share Skrevet August 21, 2019 Nå skulle Cadiz utforskes, dette er på en måte nabobyen til El Puerto de Santa Maria. Er kun en bukt som skiller de to byene fra hverandre. Cadiz er delt opp i to deler, en gammel og en nyere del. Den nyere delen består stort sett av litt kjedelig høyhus bebyggelse Gjennom bymuren til gamle byen Dette er typisk Spania 😀 Cadiz har noen utrolig flotte parker 😀 Dette treet var vist over 500 år gammelt, jeg tviler ikke 😉 Dette må være den mest overfylte butikken jeg har sett tror jeg. Er inne mangla de ikke mye.. Trange trange gater. Noen av gatene her er så trange at hvis to skikkelig tjukke mennesker møtes så blir det problemer... I katedralen her så har de visst nok levningene av Columbus som oppdaget Amerika 😀 Om det er en skrøne de lokale har kokt sammen over generasjoner kan det spekuleres i På vestsiden så har Cadiz en strand kalt Playa de Victoria, dette er strand promenaden. Dog er stranden Valdelagrana å foretrekke, den ligger i bukta midt mellom Cadiz og El Puerto. Transporter T2 omgjort til iskrem kiosk 👍 Når vi kom hjem til huset så sto denne lille rakkeren på veggen ved inngangsdøra. Det er ikke uvanlig å se firfirsler om kvelden, gjerne i nærheten av lys. Fortsettelse følger i morgen fupsaker, fxslin, Marius2002 og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet August 21, 2019 Share Skrevet August 21, 2019 Reisebrev med kvalitet er alltid gøy å følge med på. Tradisjon tro, så ut som en fin tur med en skikkelig milsluker. Så stille ut i Paris tiltross for ferietid, alltid sett for meg at å havne i rundkjøringen ved triumfbuen kunne bli litt av et mareritt? Turiststedene blir stadig mer frastøtende og ødelagt, smart å dra til et rolig del av det ekte Spania. Hva ble forbruket på denne turen? Ble mektig imponert over den nye dieselen i X5, dieselen har aldri levert mer for mindre. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 21, 2019 Forfatter Share Skrevet August 21, 2019 Jeg måtte bare starte dagen med vask av bilen... Sånn, blank 😎 Så durte vi avgårde for å kikke litt på El Puerto de Santa Maria. Dette er jo en by som er like like kjent for oss som nabo byen vår Grimstad her hjemme. Men likevel så var det litt artig å labbe rundt å se byen igjen 😀 Smale gater for G30en fra nord.. Ååå, hva er det mitt øye skuer? En Spansk Originalwagen 🤩 Søppelmenn med sykkelhjelm faktisk, sikkerheten først 👍 Utrolig greit å bruke Fiaten til fadern som fender mot andre biler 😂 Det er tydelig at vi bar i byen midt under siestaen, ganske folketomt.. Noen har gått amok med byggskum, kødder ikke..det er byggskum.. 4x4 pub, siden jeg har xDrive, fattern har Mondeo med AWD og dama hans har Suzuki SX4 så synes vi dette var ett passende sted for oss 😂🤣 Egen Jotun butikk, Norsk merkevare her nede i Spania 👍 Cadiz bukta med Cadiz i bakgrunnen sett fra El Puerto. Broa på bildet forbinder de to byene Så fort klokka bikker 21:00 så eksploderer folkelivet, selv i ukedagene. Da er det tjoka fullt på restauranter og over alt.. Også over til noe annet, la oss snakke om amerikanere. Dem er det nemelig noen noen stykker av her nede. Årsaken er at noen mil vest for El Puerto så ligger Rota. Rotha huser Rota Navy Base, USA sin største marine og Air Force base i Europa. Du ser det sort sett på overraskende mange amerikanske biler og biler med amerikanske skilter i trafikk bildet... Diger Buick SUV, lykke til med å manøvrere den i gamlebyen i Cadiz.. Hawaii skilter Washington skilter Men du ser også amerikanerenes nærvær på himmelen.. Selv så ble vi flere ganger forvekslet med amerikanere pga vår uspanske utseende 😂 Mer kommer.. Ampera, Anders B, norbakken og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 22, 2019 Forfatter Share Skrevet August 22, 2019 14 timer siden, Ron Jeremy skrev: Reisebrev med kvalitet er alltid gøy å følge med på. Tradisjon tro, så ut som en fin tur med en skikkelig milsluker. Så stille ut i Paris tiltross for ferietid, alltid sett for meg at å havne i rundkjøringen ved triumfbuen kunne bli litt av et mareritt? Turiststedene blir stadig mer frastøtende og ødelagt, smart å dra til et rolig del av det ekte Spania. Hva ble forbruket på denne turen? Ble mektig imponert over den nye dieselen i X5, dieselen har aldri levert mer for mindre. Takk for det 😀 I ferietiden så er det faktisk litt roligere i storbyene da alle reiser ut. Men når vi var i Paris så var det ennå ikke ferietid i Frankrike, men det var jo Lørdag ettermiddag så det gjør nok litt. Rundt Triumf buen er det kaos, men det er ikke annet å gjøre enn å bare kjøre på. Man må ha en aggresiv kjørestil her, har man det så går det overraskende greit. Fordelen med å dra til Cadiz og El Puerto de Santa Maria er helt klart at det ikke er ett turist sted. Ikke er det ett fancy område med mye rike mennesker heller. Det gjør at ting som å bo og spise ute er veldig billig. Diesel koster 10 kr litern, en god biff middag ute koster 140 kr. I Paris betalte jeg 75,- for en 0,40cl Fanta.... Forbruket for hele turen ble 0,73. Men det innebærer jo alt fra køkjøring, fjellpass, bykjøring, vmax på Autobahn osv. De nye dieselene fra BMW er helt geniale, som du sier så leverer de mer for mindre. Folk glemmer litt hvor gode og effektive de moderne fossilmotorene har blitt i hypen etter elbiler. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 22, 2019 Forfatter Share Skrevet August 22, 2019 (endret) Noen dager her nede er så varme at man rett og slett flykter til ett kjøpesenter for å finne aircondition. Jeg parkerer som jeg pleier.. Kom bak denne, 525 TDS. Går flere E34 her nede enn det får G30, nyere BMW er ikke så pop i Spania. Det gjelder egentelig nyere premiumbiler generelt Men vi durer ut til Valdelagrana, ett tettsted/forstad midt mellom Cadiz og El Puerto. Det var her vi pleide å bo da pappa jobbet her nede på slutten av 90 tallet. Playa Valdelagrana er faktisk 8 km lang, Valdelagrana ligger ca midt på... Ganske rolig i siesta tiden, men det kryr av folk her når kvelden kommer. Den tar seg godt ut i sydens sol 😀 Selv om dette er ett ganske jordnært sted så finnes det ett sted hvor de få kaksene som er her flokker seg. Det er Bahia Sherry Range Rover var populære her Dette er Valdelagrana sett fra andre siden av Cadiz bukta På lokal butikken her så hadde en Jaguar foretatt en skikkelig douchebag parkering, sååå jeg kunne jo ikke være noe bedre 😂 På andre siden av byen finner man spor etter den økonomiske krisen Spania var i for 10 år siden. Her skulle det vært en næringspark med masse vis av bedrifter og bygg. Men alt som ligger igjen i dag er øde infrastruktur, veier, gatelys og fortau rakk å bli ferdig før krisen traff hardt i 2009 Utpå kvelden tok vi en liten spasertur i vårt leide nabolag 😂 De vi leide huset av skrøyt fælt at de hadde egen vakttjeneste her med mulighet for utrykning med bil. Vel...vi så vekter mobilen... ...se for deg den når de hiver seg ut i en hot pursuit etter de som har rappa flatskjermen og gullsmykker etter farmor 😂🤣 Får håpe de ikke stikker av på noe annet enn trøsykkel... Neida, det var ett trygt og rolig nabolag hvor set var stille og fredelig. Fortsettelse følger senere i dag Endret August 22, 2019 av Fredrik 90 Ampera, norbakken, Larsinnj og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 22, 2019 Forfatter Share Skrevet August 22, 2019 (endret) Av sted vi drar til Gibraltar, denne britiske kolonien helt nede i sydspissen av Europa 😀 Hvor hen vi kjører i Spania så er det lite trafikk på motorveiene, passer meg ypperlig 👍 Klippen begynner å stige i det fjerne.. Gibraltar er som kjent Britisk, noe som betyr full grenseovergang med pass og alt. Spanjolene er jo ikke så fornøyd med denne britiske staten midt i deres land. Så det kan tidvis ta veldig lang tid å komme ut av Gibraltar igjen. De sjekker pass, bagasje, bil, papirer alt etter hvilken dagsform grensevaktene har. Eneste veien inn til Gibraltar er tvers over flystripa her. Men etter som Gibraltar bare har syv fly som lander og tar av i døgnet er det sjelden noe problem. Men litt kult å kjøre over en flystripe 😉 Plassene her var ikke større en de måtte være. G30en stikker godt utenfor linjene her Gibraltar skilter. Selv om dette er britisk så er alle bilene rattet på venstre side, man kjører også på riktig side her. Verdens mest kjente telefon kiosker, med fungerende telefoner. Vi heiv oss i en guidet tur opp til toppen, veldig innholdsrik tur med besøk i huler og grotter. Kosta 950 kr for 2,5 time, absolutt noe som anbefales når man er her. Vi ble kjørt rundt i en Mercedes V klasse, flott minibuss selv om interiøret knirka som en gammel Transit.. Jeg er imponert over kjøreferdighetene til sjåføren, noen plasser var det cm klaring.. Første stopp, ett monument sov viser at vi er lengst sør i Europa. Fjellene dere dere ser i det fjerne bak der er Afrika 👍 Vi begynner å komme høyt opp nå.. Neste stopp var grottene, her fantes noen utrolig tamme aper. Dette er de eneste apene som lever fritt i Europa. Dog er der forbudt å mate dem, men de er utrolig grådige. Kommer du med en potetgull pose så er den vekk på 10 sek Vi kjører videre mot toppen, med en blindpassasjer 😂😂 Helt rå utsikt oppå toppen her.. Øgler også, fysj.. Vi kjører videre mot hulene, her kan man også se flystripa man kjører over. Hulene var ganske kule å vandre rundt i 😀 Disse hulene er jo en del av ett forsvars museum, litt kult med gamle kanoner og figurer. Denne jævlen venta til du var helt oppi han før en skjult høyttaler gauker "Holdt!! Who is there?" Jeg skvatt skikkelig kraftig 🤣 Vel nede i byen igjen Høyeste parkeringshuset jeg har sett, 10 etasjer høyt.. På tide å stikke, denne gang var de spanske grensevaktene på godt humør så det var bare å kjøre over 👍 Back to base 😀 Fortsettelse følger.. Endret August 22, 2019 av Fredrik 90 Erlandhaugen, Fredrik, cityhopper og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 23, 2019 Forfatter Share Skrevet August 23, 2019 (endret) Ene dagen hadde vi tenkt oss til en liten by som heter Arcos De la Fontera. Disse to står over alt her nede, Oksen tror jeg er noe Cognac reklame greier den andre er en rødvin produsent. Er spanske merkevarer dette Men det var så grusomt varmt at vi måte ta en pit stop på ett kjøpesenter først.. Dette er genialt, tak over bilene på parkeringsplassen. Funker for å skjerme for sola, hadde også funket for å skjerme for både sol og snø her hjemme. Mulig det bare er meg, men dette butikknavnet klarte jeg ikke å lese som annet en "Cleptoman" 😂 Men la oss komme oss avsted til dit vi skal. Arcos ligger på toppen av en fjellkolle, helt ute på kanten... G30en tar fatt på stigningene i de ubertrange gatene.. Ett sted bar det så trang at det var kun 5 cm klaring når speilene var felt inn. Det var litt nervepirrende må jeg si. Men det gikk 😀 På toppen 👍 Katedralen her kunne man gå inn i På utsiden av kirka her satt det en kar som hadde en Surikat som kjeledyr. Det har jeg aldri sett før, den fikk vi klappe og ta bilde av Nydelig utsikt herfra.. Gjennom her kjørte jeg altså... Hamburger med potetgull, da har man forsøkt det også 😂 Så var det på tide å kjøre nedover, smalt og fælt. Parksensoren gikk konstant bananas... Nede igjen så kunne man se hvor høyt byen ligger. I fjellsiden under byen så finnes det noen huler, her bor det folk. Dette er litt på samme måte som amish folket i USA, de lever litt isolert fra det moderne samfunnet. Disse dagene her så var det godt over 40 grader, så det gjør at man oftere rømmer inn i bilen eller til ett kjøpesenter for å kjøle seg ned. Kul gammel Merce stilt ut her... Jadajada, jeg vet at jeg ikke er god Mer kommer.. Endret August 23, 2019 av Fredrik 90 fupsaker, mslello, Fredrik og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 23, 2019 Share Skrevet August 23, 2019 (endret) Hehehe... Santander tilbyr hurtiglån for å kjøpe drømmebilen. Du nevnte noe om at det ikke går så mange nyere premiumbiler i Spania så det kan jo være at W123 stadig er det folk vil ha i denne klassen... Gibraltar er et artig og litt merkelig sted, men du verden som det har forandret seg siden jeg tilbrakte lille julaften der i 1985. Det skulle bare mangle og nå ser det faktisk rimelig fint ut på dine bilder. Da jeg var der var stedet veldig britisk og minnet mest om en litt sliten mellomstor engelsk by. Endret August 23, 2019 av Fredrik Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå