Gå til innhold

Anbefalt rust/understell behandling

Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Skjønner, har ikke sett noen her i nærheten så det var bakgrunnen til spørsmålet. Er det slik at man leier underspylerne som går på hjul eller har man med sin egen, eller bare står det en der? Har sett blant annet garasjetid reklamere for sine varianter fra GlossFactory og Turisimo, men hvor godt kommer den egentlig til i kriker og kroker. Ser for meg at en del spyles bort, noe som er bedre enn ingenting, men samtidig at det kan bli liggende saltrester igjen. Man bruker jo tross alt kun vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltrester vil alltids ligge igjen der man ikkje kommer skikkelig til, ovenfor tank, inni hulrom etc. Bmw har mykje deksel og. Då eg kjøpte min 07 X3 så såg den nærmest strøken ut under ved besiktelse, helt til eg kom heim å begynte demontere alt av deksel og fikk kjørt den på rampe for rustbehandling.

Rustbehandling er gull verdt i mine øyne, spesielt om man skal ha bilen lenge og ikkje liker rust. Det er griseri å skru på, men heller griseri enn rust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, HakonLimseth skrev:

Av ren nysgjerrighet, hvordan spyler du bilen under? Skjønner selvfølgelig at det er noe høytrykk inne i bildet, men er det underspyler som du fester på høytrykk eller løfter du den opp på bukk? 

Jeg bruker denne fra Turisimo til underspyling med høytrykkspyler. Den har forskjellige dyser slik at en får passelig trykk tilpasset avstand fra bakken og oppunder bilen. f.eks en pickup vil trenge dyser med smalere spredning for å få mer futt lenger opp.  En vanlig sedan med standard høyde klarer seg med en videre stråle.  

Har også egne dyser med helt lavt trykk beregnet for såpepålegging under bilen.

Jeg bruker også denne til å spyle med Salty eller Salt-x under bilen i vinterhalvåret.

Turisimo Undercarriage Washer Deluxe Underspyler til bil m/ utskiftbare dyser - Garasjetid

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, HakonLimseth skrev:

Av ren nysgjerrighet, hvordan spyler du bilen under? Skjønner selvfølgelig at det er noe høytrykk inne i bildet, men er det underspyler som du fester på høytrykk eller løfter du den opp på bukk? 

Bruker ikke høytrykk da jeg ikke kommer så godt til med den. Jekker den så høyt jeg kan med garasje jekken på hvis side. Dynker den med Bilt-Hamber Surfex HD avfetting og Koch Chemie Vorreiniger B skum. Lar det virke i 5-10 minutter også spyler jeg godt med hageslangen. I hjulhusene bruker jeg i tillegg Prickbort.  

459359830_IMG_20210327_132316(1).thumb.jpg.5b4117c7b5fc0c1f4ac3904759412899.jpg

IMG_20210327_132344.thumb.jpg.797058c4e163d824a6df791e23670505.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha et noenlunde greit forhold til mekanikeren sin holder man seg unna tyntflytende greier som sauefett.

Er utrolig utrivelig å skru på biler som er sausa inn med tynt, illeluktende stoff som griser til både verktøy og klær.

Er ikke mange bilmodellene der rust er et reelt problem før resten av bilen uansett er søppel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lars89 said:

Vil man ha et noenlunde greit forhold til mekanikeren sin holder man seg unna tyntflytende greier som sauefett.

Er utrolig utrivelig å skru på biler som er sausa inn med tynt, illeluktende stoff som griser til både verktøy og klær.

Er ikke mange bilmodellene der rust er et reelt problem før resten av bilen uansett er søppel. 

Kanskje ikke karosseri og hulrom. Der tar det litt tid før rusten får tak. Men andre deler i stål, som Bærearmer og travers kan få gravrust skremmende fort. Gjerne etter 6-7 år. BMW bruker heldigvis mer og mer alu på disse delene da. Jeg var litt nølende til rustbehandling før, men nå er jeg ikke i tvil. Kjører man på saltede veier, og ikke får vasket under/i hjulhus regelmessig, så bør man sause bilen inn med noe. Fluidfilm er grisete, men billig og ganske bra. Det finnes, som nevnt, andre lanolinprodukter som er mindre grisete, lukter mindre, og sitter bedre. Er bilen helt ny, kan man vurdere tectyl el lign. Men det er veldig kostbart da. 15k eller mer.  

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det kan være smart å gjøre noe, ideelt sett tectyl fra bilen er ny, men ikke et tyntflytende produkt overalt på hele understellet. 

Kommer nok mye an på hvordan bilen blir behandla og lokale forhold.

Min 7 år gamle ubehandla F20 er "strøken" under  mens jeg har satt 3er-mangel på 8 år gamle biler der bærearmer (tynnplate) holder på å knekke sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...