Gå til innhold

Anbefalt rust/understell behandling


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å få på noe rustbeskyttelse på bilen,  dette kan nå gjøres uten at det påvirker rustgarantien men Bavaria ville ikke anbefale noen spesiell type behandling så derfor spør jeg her.

Her i nærheten av hvor jeg bor fant jeg disse 3 i farten, det er sikkert flere men det jeg først og fremst ønsker andres mening om er hvorvidt jeg bør bruke noe seig klissete eller noe mer tyntflytende.

1. Lanolin Fluid film

2. Tectyl

3. Dinitrol

Har hatt biler før med Tectyl, hvor bra det beskytter i forhold til andre vet jeg ikke men det er jo gjerne ganske grisete når man skal skru på noe under bilen. 

Noen tips eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fluidfilm på min E82. Tykkere stoff i hjulbuer og under bilen som beskytter bedre mot steinsprut, og tynnere fluidfilm inni kanaler, panser, bakluke osv. Og fettlist i hjulbue listene bak som beskytter mot steinsprut. Er selv fornøyd, men bruker ikkje bilen på vinteren så kan vel ikkje uttale meg om kor godt det fungerer då.

Er noke drit når man skal skru men det er vel med det meste av understellsbehandling.

Minuset med tektyl kontra olje eller fluidfilm er vel at de blir stivt å sprekker med årene og da kan vann sette seg under å ruste fra innsiden? 

Sånn eg har forstått kan også fluidfilm vaskes vekk med kraftig avfetting og høytrykk, trur tektyl er verre å få vekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter egne erfaringer skjønner jeg ikke hvorfor lanolin/fluid film har fått ett sånt bra rykte. Hadde faktisk en diskusjon om dette rundt matbordet på jobb for bare noen dager siden. I starten mente "alle" det var svært, men viste jo seg at 90% aldri hadde prøvd det, og de siste 10% hadde aldri sjekka noe som helst mere etter dem hadde det på. "ja det kryper så godt" er liksom standard svaret, hallo - om du tar en meter med dopapir og holder det ned i doskåla så kryper jo vannet langt opp. det er jo helt naturlig. 

Jeg var trolig veldig tidlig ute å prøvde dette rundt 2010/11, prisene var den gang latterlig lave iforhold til nå. Husker jeg kjøpte 8 spraybokser istedet for 1 bare fordi det rett og slett var så billig. i dag koster jo det 129,- + slik jeg ser. Tror jammen meg prisen var rundt 29,- den gang.  Kjøpte også en 4 liter som den gangen kosta rundt 149

Var lite info å finne den gang, men det jeg leste på nettet virket jo lovendes. Derimot stoler jeg egentlig på ingen, så jeg prøvde det både på egne biler, samt std testen min på en 4 meters gammal rusta båthenger som jeg har lagd lappetette på av ymse grunninger, produkter osv. 

min konklusjon? for noe forbanna ræl. Ha på gammal gravmaskinolje eller motorolje, det fungerer nok akkurat like bra/dårlig. Kjøpte jo en 4 liter, og har hatt det stående på verkstedet med bukk med en malerkost. Har pensla det på rustflekker under biler som jeg ikke hadde tid å ta der og da "skikkelig". men når jeg har hatt opp igjen bilene etter 2-3mnd er jo det helt tørt igjen. Forstå meg rett her, jeg har aldri tenkt "nå har jeg vert flink å brukt fluid film", med meg har det vært mere dårlig samvittighet for å ikke gjøre det skikkelig ( sandblåsing/sveising > epoxy > bodystoff > eventuelt tectyl/mercasol o.l. ) Fluid film er ei jallaløsning, du stopper ingenting, du forhindrer kanskje rust bittelitt ved at rustporer blir "mettet" med olje isteden for vann. men det fortsetter å ruste alikevell, bare litt senere. 

Har du en gammal e39 som er godt brun under, og som du har fra eu kontroll til eu kontroll? da er fluid film kjempegreier. Har du en bil som du ønsker å ta vare på? ikke stuss, kjøp skikkelig mercasolbehandling eller tilsvarende. "Ja men det ruster under "tectylen" Nei det gjør ikke det, dersom det er gjort skikkelig. Ofte om man spør om pris på slik behandling er det stort prisgap, f.eks 10-25k. Grunnen til det er at de seriøse verkstedene sandblåser bort rusta, grunner med epoxy og så legger tykkstoff over. Da er det ikke noe rust som gror videre. Der dem ikke kommer til, f.eks kanaler, hulrom osv bruker dem mere tyntfyltendes ruststoppende midler. 

Fordelen under, at at "tectyl" (egentlig merkenavn, men fint fellesnavn jeg regner med de fleste kjenner på alt tykt og svart) fungerer mot det som er like drependes som saltet - steinsprut. Nyere biler har helt latterlig dårlig steinsprut beskyttelse, og kommer det en liten stein og slår hull inn til stålet, ja da har du ett rustproblem før eller siden uansett. Her hjelper ikke fluid film den døyt. 

Ja "tectyl" er klissete og fælt, men får du skikkelig verksted til å gjør det så er maskering av ting også en stor del av jobben. Har  jo lite for seg å tectylere understellsdeler i aluminium. Det har jo nyere biler en hel del av, så problemet er jo ikke så galt som det var før mtp vedlikehold. 

men! ikke gris understellsmasse på en stakkars e30 o.l som aldri ser salt! jeg skjønner ikke hvorfor mange gjør dette på godbiler som kun brukes om sommeren!. da er det mere en godt nok med å male/lakke under og vaske :) 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar,  jeg driver å spyler endel under bilen og i hjulhusene, spesielt om vinteren og jeg tenkte at jeg måtte ha noe som tåler dette. Tynn olje utgår jo da og din erfaring bekrefter det jeg var redd for nemlig at den tynne olja har kort levetid. 

Får se om jeg sjekker opp Dinitrol først da, hadde det under min forrige bil, E39 , etter at kanaler/jekkfester var sveist opp, det holdt ihvertfall så lenge jeg hadde bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min e46 ble tectyl behandlet i 2015 da jeg kjøpte den, og den har holdt seg meget bra under. Blir saltet litt på østlandet, og hender seg den er innom Oslo en tur på vinterstid og, men alt i alt er jeg fornøyd. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen på "klissete" område, men har ikke drevet så veldig mye under bilen nå før noen år etterpå, og har da gått greit. Hadde litt søl nederst på kanalen, men uten om det var jeg meget fornøyd med jobben som var gjort på min. Hvor nøye de gikk tilverks før de la på aner jeg ikke, men bilen var tyskimport og hovedsakelig gått i bardufoss, så hadde ikke sett sånn alt for mye salt. Nå har ikke jeg prøvd noen av de andre alternativene, men ser ingen grunn til at jeg ikke skal velge tectyl neste gang så sant det ikke har kommet noe meget revolusjonerende på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tenkt å spørre om dette selv, er litt usikker på hva som er best.

Ble frarådet sånn fluid film pga lukt og at hvis det blir brukt så kan bilen visstnok aldri tectyleres.

Tror min trenger litt sandblåsing også, så det blir vel en svindyr jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På familietanksen 2014 V70 så spanderte jeg Tectylbehandling på den, da var det 2000kr i sandblåsing av overflaterust selv om bilen da bare var 2-3 år gammel. Men jeg angrer litt i etterkant for det er et H å skru på etterpå, de hiver det på ALT selv om aluminiumskomponenter ikke trenger det. Jeg ser nå at det noen steder har begynt å komme overflaterust på understellskomponenter og kommer til å klage på det. I tillegg, den tykke svarte Tectylen er et magnet fra H for småsteiner. Bilen veier sikkert 100kg mer nå 😂, ekstremt klissete om sommeren og spesielt de første månedene etter behandling. I hulrom brukes det lanolin og bilen lukter noe en stund men helt greit, lukter bare sau. 😅 Jeg brukte et sertifisert Tectylverksted og brukte ca 8-9000kr totalt. I etterkant har jeg mest tro på Fluidfilm da det ser mer ryddig ut og om du er flink med ukentlig spyling om vinteren holder Fluidfilm plenty. TEctyl er heller ingen vidundermiddel, en må spyle bilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, quandt1960 skrev:

 I etterkant har jeg mest tro på Fluidfilm da det ser mer ryddig ut og om du er flink med ukentlig spyling om vinteren holder Fluidfilm plenty. TEctyl er heller ingen vidundermiddel, en må spyle bilen 

Ukentlig underspyling, eller vask generelt?

Skjønner i hvertfall at det er mye ulike meninger om disse tingene :P Noen fraråder Fluid film og anbefaler Tectyl, mens andre er motsatt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Daniel. skrev:

Ukentlig underspyling, eller vask generelt?

Skjønner i hvertfall at det er mye ulike meninger om disse tingene :P Noen fraråder Fluid film og anbefaler Tectyl, mens andre er motsatt. :P

Fluidfilm ser renere ut, men alt dette har omtrent samme sluttfunksjon. Har selv brukt litt fluidfilm selv på min e39 og syns det er lettere å jobbe med, tectyl er ikke dårlig men veldig klissete og noe drit å skru på. Jeg vasker og spyler godt under på min e39 ukentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med fluid film på flere biler. Under en BMW en det mye plast plater og for å ha virkelig kontroll på rust og nytte av f.eks fluid film behandling må alt demonteres og bilen må vaskes, tørke og så sprøyte. Det skjer ikke hos de som tilbyr behandling for noen tusenlapper.

Jeg demonterte selv alt av plater, deksler, kanaler, eksos osv under min E60 for et par år siden. Vasket godt. Det var helt rustfritt og jeg sprøytet bare utsatte skjøter, hulrom , bolter etc. Før jeg monterte alt på plass igjen. 

Jeg har sett flere biler komme fra f.eks tektyl behandling der alt er helt neddynka, ingen grunn til å ha dette på bærearmer i aluminium f.eks. og som nevnt over her er det noe klin når man skal skru på bilen senere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Fluidfilm ser renere ut, men alt dette har omtrent samme sluttfunksjon. Har selv brukt litt fluidfilm selv på min e39 og syns det er lettere å jobbe med, tectyl er ikke dårlig men veldig klissete og noe drit å skru på. Jeg vasker og spyler godt under på min e39 ukentlig

Vel, dette er ikke noe jeg skal gjøre selv i hvertfall.

Har dessverre ikke muligheter til å få vaske skikkelig under, annet enn det jeg klarer å få spylt der jeg pleier å vaske bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler mye under bilen med høytrykk gjennom vinteren så jeg tenker at understellsbehandlingen må tåle dette,  det skal sies at min erfaring med Tectyl er endel år gammel, 3000,-  for å behandle en Volvo 740 turbo jeg hadde. Det var et griseri å skru på i ettertid men jeg innser jo nå at det kanskje hadde mer med utførelsen enn selve middelet å gjøre. 

Min forrige bil, E39  fikk nye inner/ytterkanaler og 2 jekkfester og denne ble behandlet med Dinitrol etterpå.  Tror dette var rensligere utført for jeg kan ikke minnes at det var noe problem å skru på den etterpå,  

Tror kanskje at de som gjorde dette var litt nøye, jeg betalte ca 1000,- ekstra for at de skulle plukke opp og ned dekslene under bilen, alternativ kunne man gjøre det selv. 

Mye gode innspill her,  tror jeg må sjekke litt mer opp i utførelsen hos de forskjellige, bilen fikk nettopp denne rustsjekken hos Bavaria Haugesund og de sa det så bra ut,  jeg håper det betyr at det ikke er noe som trenger sandblåsing men jeg vet ærlig talt ikke hvor grensa går for at Bavaria påpeker rust på en bil som er innen rustgarantien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluidfilm er bra det. Har det på E60'en, og det sitter godt selv om jeg spyler ganske flittig. Det er billig (ca halv pris av tectyl), og man kan legge det utenpå begynnende overflaterust. Ulempen er at det lukter, og er minst like grisete som de andre produktene. Kanskje verre.

Vet ikke med tectyl, men dinitrol kan sprekke opp over tid om man ikke etterbehandler, og da er man jo verre stilt enn man var i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 15.9.2019 den 23.36, hsd skrev:

min konklusjon? for noe forbanna ræl. Ha på gammal gravmaskinolje eller motorolje, det fungerer nok akkurat like bra/dårlig. Kjøpte jo en 4 liter, og har hatt det stående på verkstedet med bukk med en malerkost. Har pensla det på rustflekker under biler som jeg ikke hadde tid å ta der og da "skikkelig". men når jeg har hatt opp igjen bilene etter 2-3mnd er jo det helt tørt igjen. Forstå meg rett her, jeg har aldri tenkt "nå har jeg vert flink å brukt fluid film", med meg har det vært mere dårlig samvittighet for å ikke gjøre det skikkelig ( sandblåsing/sveising > epoxy > bodystoff > eventuelt tectyl/mercasol o.l. ) Fluid film er ei jallaløsning, du stopper ingenting, du forhindrer kanskje rust bittelitt ved at rustporer blir "mettet" med olje isteden for vann. men det fortsetter å ruste alikevell, bare litt senere. 

Har vært kunde hos Funderud Antirust i Østfold (de har drevet med slikt siden 70-tallet) de siste 10 årene med forskjellige biler. Først mineralolje før de gikk over til fluidfilm i 2013ish. Selv er jeg fornøyd med hvordan det har funket - min 1991 Caprice ble behandlet i 2015 og 2017, og blitt brukt 3 vintre - nå er det straks 2 år siden siste behandling og bilen er fortsatt god og klissete under. Oljen har ikke forsvunnet eller tørket i stor grad, men jeg spyler aldri denne bilen under eller inni hjulhus i forbindelse med vask. Noe positivt må det jo ha for seg når man kan dra en 28 år gammel vinterkjørt bruksbil gjennom EU-kontroll uten å få 2er feil på rust i understell...Så jeg skal ta en tredje behandling hos de nå før vinteren igjen.

"Ræl" og "jalla" synes jeg blir i overkant negativt.  Har heller aldri vært plaget av sauelukt annet enn den første uka etter behandling. Ligger man mye under bilen og skrur selv burde man nok kjøpe noen ekstra par arbeidshansker da det er fryktelig grisete som dere andre sier. Men bedre med litt klin enn masse rustne skruer og bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og fått bilen behandla med Fluid Film,  vondt å vite hva som er best og verst men tok sjansen på fluid film.

https://www.fluidfilm.no/finn-ditt-antirustverksted/rogaland/haugaland-antirust

Jeg spurte når jeg måtte etterbehandle for det stod 18 mnd i "sertifikatet" men han sa at jeg fikk sms om ca 2år. De brukte et litt tykkere stoff nå enn tidligere så de visste egentlig ikke hvor lenge det varte men det kunne være mer enn 2 år sa han. 

Skulle unngå for mye spyling under bilen de neste 2 ukene. 

Bestilte meg en "underspyler" som kobles til hageslangen som man sliper å ligge på kne for å få spylt under bilen så satser på at den er like bra som det ser ut i reklamen :) 

 

https://happino.no/collections/biltilbehor/products/clean-car

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...