Gå til innhold

Vinterdekktest 2019


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte Conti Contact 6 piggfritt som vant testen i fjor og de dekkene forandret min X3 totalt! Beste dekk noensinne og på blank is på Haukeli var de bare suverene! Støysvske og aldeles kjempe komfortable! 

Har bare kjørt 3000 km og kan derfor ikke si noe om slitasjen - Har aldri følt meg så trygg på vinterføre 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Hakka 9 på 320’en og Continental Vancolce Contact på Transportern. Vil si at Continental dekka føles bedre selvom dette er to veldig forskjellige biler. Spørs jo selvfølgelig hvor lenge Conti dekka holder. Hadde Hakka 8 tidligere på Bmw’en de holdt 5/6 vintere før det var fritt for pigger i to av dekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema da jeg skal ha nye vinterdekk til 540en i år. Jeg vil kjøre med Nokian piggfri, men hva er siste å beste utgave av disse? Blir heller ikke klok på den dekk testen. Vil ha ett dekk som er best på snø, her er jo stort sett Nokian en vinner. Forøvrig så kjører jeg 95 prosent av tiden på tørre og våte vinterveier, men de få gangene jeg er på snø så må de virkelig bite.

Har Nokian Hakka R2 på E34en, de er fra 2014 og funker fortsatt utrolig bra. Bruker dog denne bilen veldig lite på vinterstid, så det spiller ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Ikke sant.

Men! Bare ikke nordmenn begynner å kjøre på vinteren med slike dekk som tyskerne gjør så burde alt fungere. 

Det har faktisk jeg gjorde nå. Har hatt Nokian hakka R2 i seks år på f10en i 245/40/19.  
Har nå kjøpt Michelin Pilot Alpin 5 i samme dim. 
Er jo spent på hvordan de fungerer på snø og is, men det skal sies at jeg bor på Karmøy, kanskje den mildeste plassen i Norge om vinteren og jeg føler de bare blir mer og mer salting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å handle Nokian Hakka R2 i 255/35-20 og 285/30-20, da er de ikke myke! ;) 

Bakdekkene måtte jeg bytte i fjor på grunn av slitasje på innsiden (klassisk med brede dekk og senk), men fremdekkene holder minst ett år til. De kjøpte jeg da i 2015 og de går på sin femte sesong nå. Så de varer bra må jeg si.

Men blir nok å bytte etter hvert til style 601-hjula, der får jeg ikke på 285 bak på 9" brede felger så må ned til originaldimensjonen, det leverer ikke Nokian piggfri til. Har derfor sett litt på Vredestein Wintrac Extreme S, noen som har erfaringer med de eller etterfølgeren Wintrac Pro?

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Walkabout skrev:

Men blir nok å bytte etter hvert til style 601-hjula, der får jeg ikke på 285 bak på 9" brede felger så må ned til originaldimensjonen, det leverer ikke Nokian piggfri til. Har derfor sett litt på Vredestein Wintrac Extreme S, noen som har erfaringer med de eller etterfølgeren Wintrac Pro?

Antar du mener 373 felgene? Vredestein dekkene er vel sportslige vinterdekk i samme kategori som Pirelli Sottozero og Michelin Pilot Alpin dekkene. Har som sagt gått for Pilot Alpin 5 selv denne gangen, og er jo veldig spent på det . 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, E.H.D skrev:

Antar du mener 373 felgene? Vredestein dekkene er vel sportslige vinterdekk i samme kategori som Pirelli Sottozero og Michelin Pilot Alpin dekkene. Har som sagt gått for Pilot Alpin 5 selv denne gangen, og er jo veldig spent på det . 😀

Helt riktig, mente 373. Okei, trodde det var nordiske vinterdekk jeg. Men er jo fryktelig lite snø her på Vestlandet så da får jeg se litt hva jeg burde gå for da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2019 den 16.39, E.H.D skrev:

Det har faktisk jeg gjorde nå. Har hatt Nokian hakka R2 i seks år på f10en i 245/40/19.  
Har nå kjøpt Michelin Pilot Alpin 5 i samme dim. 
Er jo spent på hvordan de fungerer på snø og is, men det skal sies at jeg bor på Karmøy, kanskje den mildeste plassen i Norge om vinteren og jeg føler de bare blir mer og mer salting. 

Som jeg burde skrevet er at man må kjøpe dem man trenger. Er man aldri på fjellet eller generelt er lite til ingen tid på snødekte veier fungerer nok slike dekk som du nevner. 
Men for min del blir det piggdekk. Selvom jeg bor snaue 10-15 min fra Oslo, så snør det generelt mye der jeg bor kombinert med at kommunen mener at man ikke skal måke før det har snødd 10 cm ved rådhuset som er nesten en times unna og hvor det snør lite.
Det å ha gode piggfri eller piggdekk (E90n hadde piggfri og E91n har pigg) spiller stor rolle for om jeg kom hjem eller til jobb. 

@E.H.D @Ampera har dere noen tester som sammenligner disse dekkene mot nordiske? evt denne? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj Nei, tror ikke jeg har sett tester med både nordiske og sentraleuropeiske vinterdekk. Bladde litt i gamle motor/NAF vinterdekk tester, men fant ingenting. Tror kanskje jeg blandet med sommerdekk testen der de hadde med vinterdekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens borderline off-topic, men jeg tar sjansen: Kan man kjøpe vinterdekk hvor som helst til nyere BMW, eller bør man gå til merkeforhandleren? Tenker da på å få riktig type run-flat, samt å få byttet (?) og kalibrert trykksensorene og ellers alt på stell. Får den uavhengige dekkforhandleren disse tingene rett?

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Dweezil skrev:

Muligens borderline off-topic, men jeg tar sjansen: Kan man kjøpe vinterdekk hvor som helst til nyere BMW, eller bør man gå til merkeforhandleren? Tenker da på å få riktig type run-flat, samt å få byttet (?) og kalibrert trykksensorene og ellers alt på stell. Får den uavhengige dekkforhandleren disse tingene rett?

Du kan gå hvor som helst å kjøpe dekk til din BMW. Jeg spurte til og med den ene Bavaria-forhandleren i distriktet om pris på stjernemerkede Michelin sommerdekk, hvorpå han sa at han nok ikke klarte så god pris som de store dekkforhandlerne her i distriktet da han solgte svært lite dekk, så jeg kunne egentlig like godt gå til dem med en gang. Prisen jeg fikk var uansett ikke så dårlig som jeg hadde trodd sammenlignet med de store dekkforhandlerne i området, men noe over var det. 

Trykksensorene trengs vel ingen kalibrering, men hvor lenge varer batteriet i de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Trykksensorene trengs vel ingen kalibrering, men hvor lenge varer batteriet i de? 

Ja, det er trykksensorene som er det store usikkerhetsmomentet her... byttes de sammen med dekkene? Eller varer de "evig"?

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dweezil skrev:

Ja, det er trykksensorene som er det store usikkerhetsmomentet her... byttes de sammen med dekkene? Eller varer de "evig"?

På fattern sin F10 ble de aldri byttet. på de 8 årene og de settene med dekk han brukte på den bilen. 

Videre er det ikke noe problem å gå til andre enn BMW for å kjøpe dekk. Det har jeg gjort i alle år på alle BMWene i familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...