Gå til innhold

Vinterdekktest 2019


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Er ikke fornøyd med Nokian R2 (kanskje R3 er bedre) på milde, våte vestlandsvintre, de blir så ekstremt myke. På kaldt føre og is er de dog veldig gode. Var på nippet til å kjøpa Pirelli sine piggfrie som ble anbefalt av min lokale dekkforhandler, men ble vippa over på Michelin XI3 i siste liten etter en tråd her inne. Dekkforhandleren sa også at disse dekkene var ekstremt bra, og levetiden de hadde klart å klemme ut av disse var intet annet enn imponerende. Så det blir spennende å se, første sesong denne vinteren på 18" og Michelin, tidligere har vært 17" og Nokian R2.

Ikke overraskende kommer Conti helt i toppen i år også, men jeg stiller meg tvilende til holdbarhet på disse dekkene, er det noen som har erfaringer der? Mange sier Conti slites svært fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, papertiger skrev:

Er ikke fornøyd med Nokian R2 (kanskje R3 er bedre) på milde, våte vestlandsvintre, de blir så ekstremt myke. På kaldt føre og is er de dog veldig gode. Var på nippet til å kjøpa Pirelli sine piggfrie som ble anbefalt av min lokale dekkforhandler, men ble vippa over på Michelin XI3 i siste liten etter en tråd her inne. Dekkforhandleren sa også at disse dekkene var ekstremt bra, og levetiden de hadde klart å klemme ut av disse var intet annet enn imponerende. Så det blir spennende å se, første sesong denne vinteren på 18" og Michelin, tidligere har vært 17" og Nokian R2.

Ikke overraskende kommer Conti helt i toppen i år også, men jeg stiller meg tvilende til holdbarhet på disse dekkene, er det noen som har erfaringer der? Mange sier Conti slites svært fort.

Jeg har bare erfaring med Conti sommer og de slites veldig fort i forhold til andre merker som Michelin. Jeg har nå byttet ut mine hakka 8 etter 6 år på veien. De var ikke under noen slitasjegrense, men heller alder. Så nokian får tomme opp fra meg når det kommer til holdbarhet. Samme gjelder muttern, hu hadde hakka R som var 5 år. Da var dem utslitt, noen som er veldig bra siden den bilen på vinteren blir minst kjørt 400km i uka. 

Nokian er ganske myke dekk. De blir bedre når man har litt større felg og mindre profil. 205-55-16 vs 225/40-18 så virker 18" mye mindre myke enn 16" gjør som føles litt vell myke i pluss grader. Men de siste årene her på østlandet har vi generelt hatt ordentlig vinter med snø og minus grader. 

Faren min har i alle år kjørt med piggfri helt til for noen år siden. Han var veldig fornøyd med Hakka R på f10n. Som han sa så trengte dem litt temp på de mest isete dagene da satt dem. Men etter de ble slitt ut ble det pigg på han og han vil ikke tilbake til piggfri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Conti piggfritt i 18" på vinteren, men kjørt to sesonger. Ikke på langt nær så myke som Nokian, men jeg tror at Østlandet kanskje bør ha dekk som er bedre på våt og tørr vei enn mye snø under "skoene". Selv elsker jeg å leke i snøen med bilen og er endel på fjellet, og der er de ganske så gode og forutsigbare. Men igjen tror jeg de fleste er det for oss som er glad i og kjører mye bil. Relativt støysvake og skal sjekke slitasjen på de når jeg legger om litt senere i høst. Men har sett bra ut så langt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, fupsaker skrev:

Jeg har Conti piggfritt i 18" på vinteren, men kjørt to sesonger. Ikke på langt nær så myke som Nokian, men jeg tror at Østlandet kanskje bør ha dekk som er bedre på våt og tørr vei enn mye snø under "skoene". Selv elsker jeg å leke i snøen med bilen og er endel på fjellet, og der er de ganske så gode og forutsigbare. Men igjen tror jeg de fleste er det for oss som er glad i og kjører mye bil. Relativt støysvake og skal sjekke slitasjen på de når jeg legger om litt senere i høst. Men har sett bra ut så langt.  

Må si meg litt uenig i det. Her nord for Oslo i de tre siste årene har det vært mindre våt vei og mer snø og slaps. Jeg kjørte fra Sarpsborg etter å ha hatt kundemøte, det snødde tett men snøen la seg ikke før jeg passerte Moss, men da la den seg veldig godt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Conti-dekk jeg har vært borti slites veldig fort, så jeg styrer konsekvent unna dette merket, selv om de er gode sålenge de varer.

Goodyear ultra Grip Ice 2 er vel bortimot perfekt for vestlandsvinter. Meget gode på våt, bar vei, men scorer også godt på snø og is. Jeg har disse på en av bilene nå, og er godt fornøyd. Nokian R2 og R3 er vel kanskje hakket bedre på snø og is, mens de er mykere og mer upresise på våt vei. Men for all del: har kjørt disse i flere sesonger, uten skumle hendelser.

 

Noen som har sett ferske tester på Federaldekkene som GS selger forresten? Regner egentlig ikke med at de imponerer, men hadde vært greit å sett noe konkret opp mot andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse på min tidligere post: fornøyd med Nokian R2 prestanda på det føret de er skapt for, men på bar asfalt i 225/50-17 profil i vestlandstemperaturer skaper de fort en flytende følelse og blir veldig myke. På tur innover vestlandsfjordene med kaldere klima om vinteren, mer snø og is, og gjerne opp på fjellet kommer de mer til sin rett. Derfor blir det absolutt spennende å prøve Michelin XI3 i 18" i samme områder denne vinteren. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ahj skrev:

Må si meg litt uenig i det. Her nord for Oslo i de tre siste årene har det vært mindre våt vei og mer snø og slaps. Jeg kjørte fra Sarpsborg etter å ha hatt kundemøte, det snødde tett men snøen la seg ikke før jeg passerte Moss, men da la den seg veldig godt også. 

Jeg skjønner hva du mener, men opplevelsen min som for det meste er kjøring i Østfold og mot Oslo, og mot Elverum. Det hender den legger seg veldig godt, uten tvil. Og som jeg skriver: Der kommer Conti til sin rett. Men i de fleste tilfeller ville kanskje nordeuropeiske vinterdekk kanskje være bedre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*MrB* jeg har de Federal-dekkene i 18". De fulgte med bilen og var helt ny. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk, men de har faktisk fungert meget bra og jeg ble overrasket. Jeg har 4x4 og har kommet meg fram hver gang. Vel, 1 gang kjørte jeg i ren bakhjulsdrift og ble stående i en oppoverbakke i et kryss. Da stod jeg på stedet hvil, men koblet inn 4x4 og turet avgårde. :) At de er like bra som Conti eller Nokian tror jeg nok ikke, men det er mye dekk for pengene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fupsaker skrev:

Jeg skjønner hva du mener, men opplevelsen min som for det meste er kjøring i Østfold og mot Oslo, og mot Elverum. Det hender den legger seg veldig godt, uten tvil. Og som jeg skriver: Der kommer Conti til sin rett. Men i de fleste tilfeller ville kanskje nordeuropeiske vinterdekk kanskje være bedre..?

Ikke sant.

Men! Bare ikke nordmenn begynner å kjøre på vinteren med slike dekk som tyskerne gjør så burde alt fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til herr @fupsaker!

Jeg heller mot Nokian Hakka i år. Hadde Nokian Hakka 7 på bilen, de var 8 år gamle nå. Hvert år jeg la om til vinterdekk så tenkte jeg at de må bli dårlige, men hvert år var jeg fornøyd og fortsatte med samme vinterdekk. Selv nå ved passering var det enda 5 mm mønster igjen, men lite pigger da.

Nå var felgene snart fri for lakk! Så da blir det nye dekk også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Ikke sant.

Men! Bare ikke nordmenn begynner å kjøre på vinteren med slike dekk som tyskerne gjør så burde alt fungere. 

Jeg er ikke helt enig, jeg har nå i to sesonger kjørt med følgende vinterdekk på min bil og de har  fungert perfekt. Disse dekk har stivheten som en stor og tung bil trenger. De er helt optimale på våt og tørr asfalt.

Jeg har kjørt ca. 12000 km med vinterdekk.

Jeg kjører på følgende dimensjoner 265/35 x20 og 295/30 x 20  Pirelli W 240 SottoZero S2 V

Dette dekket har vært optimal for min bil, det fungerer fint på alle forhold, unntatt is med vann. Dette gjelder vel de fleste piggfrie dekk.

To-komponent gummiblanding: for optimaliserte egenskaper under tøffe vinterforhold og ved kjøring på tørr eller våt veibane:

  • Ytre område: Mykere gummiblanding for topp grep på snø og is
  • Indre område: Stivere gummiblanding for økt stabilitet og effektiv vanndrenering
Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...