Gå til innhold

Vinterdekktest 2019


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Daniel. skrev:

Ja, ser ut som Hakka R3 har fått bra omtale jevnt over, med litt minus på tørt føre. Jeg vår jo sånn sett fornøyd med Hakka R2.

Ser Michelin X-Ice X13 fikk litt pepper i testen over 🤔 Men det gjaldt jo mest på det vinterføret som vi har lite av :P

X-Ice X13 er nesten 250kr billigere enn Hakka R3. I hvertfall på byttdekk, vet ikke hvor stor forskjellen er hos den dekkbutikken jeg bruker. Får undersøke litt.

Goodyear Ultra Grip Ice 2 leveres ikke engang i den dimensjonen jeg skal ha :P

Glemte å skrive at eg faktisk ikkje har testet disse dekkene enda, bare litt i sommer når eg fikk de på bilen. Da slo de meg først som ekstremt stillegående. 

Har en filosofi om at dekkets egenskaper endres etterkvart som det eldes og slites, så Motor sine tester ser eg kun på som veiledende da dei kun tester heilt nye dekk. Michelin har ein fin filosofi om at dekkets originale egenskaper skal vare dekkets levetid, samme om det er 7mm eller 3mm mønsterdybde igjen. Om det er en salgspitch vett eg ikkje, men eg kjøper den. Og så er det dette med levetid på dekket, som også min dekkforhandler påpekte at Xi3 var uslåelig på. Det betyr at kjøpsprisen fort kan spares inn med lenger brukstid. Men ville ha sjekka ut Pirelli sine også.

Har kjørt på Hakka R2 dei siste vintrane, og det er rett og slett for mykt for min smak. Dog i 225/50-17, så høg profil. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har kjørt ei uke nå med Nokian Hakka R3 og må dessverre konstatere at de ikke er noe særlig å skryte av på våte vestlandsveier. De er veldig myke gjennom svinger og rundkjøringer etc akkurat som R2 var og ved litt hardt pådrag lyser det veldig i antispinn og bilen føles ubehagelig flytende. 

Har 275/40-19 bak og 245/45-19 foran

Har litt lite luft nå så skal prøve noe mer trykk men tror dessverre ikke at det løser problemet. 

Sikkert bra om man bor på et sted med skikkelig vinter men på vestlandet hadde jeg valgt noe annet. Det blir ikke mer Nokian piggfritt på meg ihvertfall.  

De 2 foregående vinterne har jeg kjørt på Yokohama iceguard IG50 og de hadde mye bedre grep både på våte og tørre veier. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hpi det var akkurat dette min dekkforhandler sa om Nokian piggfritt også, og det er akkurat samme erfaringene jeg har gjort meg (både med pigg og piggfri Nokian), så jeg gleder meg til å prøve X ice 3 denne sesongen. Når jeg prøvde de på bilen slo det meg hvor utrolig stille de var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en test som viser det beste vinterdekket (alle dekkene er fra Nokian), men en test som viser de ulike egenskapene for hver av dekktypene. Jeg er mest overrasket over hvor bra europeiske helårsdekk har blitt også i relasjon til piggfrie vinterdekk (både såkalte kontinentale vinterdekk og skandinaviske vinterdekk).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også imponert over allroundegenskapene til de europeiske vinterdekkene. Her på Haugalandet så er det slike type dekk jeg vil velge neste gang. Rett å slett fordi jeg har Xdrive og får heller ta det kuli den ene gangen jeg skal over fjellet på is.

Har kjørt Nokian Hakka i alle år, og aldri hatt noen problemer med de. De er bra på snø og is. På våt asfalt kjører jeg nok for sakte til at jeg får denne myke følelsen mange nevner. Holdbarheten er rå. Mine Hakka7 fra 2013 er bare 70% slitt. Samme erfaringen hadde jeg med hakka5. Piggene og mønsteret var der etter 5 år, byttet pga at gummien ble hard og sprukken. Så om Michelin har som salgsgimmick at de har lengst holdbarhet, så vil jeg gjerne se det i praksis på vinterdekkene. På sommerdekk vet jeg at Michelin har bra holdbarhet.

Michelin Alpine 5 eller Nokian Snowproof kan være aktuelle kandidater på neste skift, for å prøve en mer kontinental dekktype istedenfor nordisk :) 

kjører 225/50r17 på e61 xdrive.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år kjørt på kontinentale vinterdekk (Michelin, Klebér, Continental etc.  - også på fjellet i Norge) og min erfaring er meget god. På holkeføre bør man uansett være litt ekstra forsiktig, men jeg har aldri opplevd at jeg har følt meg direkte utrygg. Bilene har vært BMW E46, VW Up og Citroën C4 Cactus - en med bakhjulstrekk og to med forhjulstrekk.

I forbindelse med kjøpet av en Citroën C4 Picasso (forhjulstrekk) valgte jeg å satse på helårsdekk (Michelin CrossClimate+). Erfaringene er OK, men på holkeføre skal man være virkelig forsiktig i spesielt krappe svinger. Vi kjørte på fjellet i Norge med disse dekkene og fast sne takler de fint. I løs sne er de mindre gode, men bilen tar seg frem (det tar bare lenger tid). Vi kjørte også i Frankrike i nesten 40 varmegrader og selv om dekkene ble litt vel myke er erfaringene jevnt over OK.

Utfordringen med disse dekkene er at de ikke er ordentlig gode eller dårlige til noen ting. De er OK, men heller ikke mer. Nå etter to år og ca. 40000 Km har jeg valgt å kjøpe nye helårsdekk (de gamle var ca. 2/3 slitt og det tør jeg ikke på norske vinterveier). Denne gangen ble det Nokian WeatherProof (som også er nevnt i den aktuelle testen jeg postet). Jeg har foreløpig ingen erfaring med disse dekkene på vinterføre, men på bar asfalt (våt og tørr) er de klart bedre enn Michelin CrossClimate+ dekkene. Komforten er også bedre med bl.a redusert støy.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hpi skrev:

Har kjørt ei uke nå med Nokian Hakka R3 og må dessverre konstatere at de ikke er noe særlig å skryte av på våte vestlandsveier.

Takk for info. Har selv vurdert disse, da de er de eneste jeg finner i 245/40-20, men da utgår de.

Spørs om det ikke blir 17" og piggdekk nok en sesong..

Hadde det ikke vært for at vi kjører litt opp på fjellet skulle jeg sterkt vurdert kontinentale dekk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Takk for info. Har selv vurdert disse, da de er de eneste jeg finner i 245/40-20, men da utgår de.

Spørs om det ikke blir 17" og piggdekk nok en sesong..

Hadde det ikke vært for at vi kjører litt opp på fjellet skulle jeg sterkt vurdert kontinentale dekk selv.

Mange med el-suv sverger til Pirelli, kan jo være et alternativ? Ellers er megahjul.com et sted å gå som fint veileder deg hva gjelder tester av rullemotstand, veistøy, våtegenskaper etc. :) Fatter har det til sin Tesla P85D, byttet både sommer- og vinterdekk. Og er meget happy. Bilen hans veier altså 2,1t, 200 kg mer enn en X3/X4. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret for hverken tyngde eller andre ting. Problemet er rett og slett å finne nordiske vinterdekk i nevnte dimensjon. Kan gå opp til 255, men utvalget er ikke noe særlig bedre der. I tillegg begynner det å bli litt stort på 8,5" felg synes jeg (selv om BMW leverer dette originalt på bl.a. F3x..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, awt skrev:

Takk for info. Har selv vurdert disse, da de er de eneste jeg finner i 245/40-20, men da utgår de.

Spørs om det ikke blir 17" og piggdekk nok en sesong..

Hadde det ikke vært for at vi kjører litt opp på fjellet skulle jeg sterkt vurdert kontinentale dekk selv.

Ja det frister faktisk å prøve det, har et par turer over Haukeli i løpet av vinteren men ellers kunne man nesten levd med sommerdekk hele året.  Å kjøre hele vinteren med et dekk som oppleves "så der" i det daglige men som leverer når man skal til snøen vs og kjøre hele vinteren med et dekk som fungerer bra i hverdagen men som leverer "så der" når man oppsøker snøen. 

Jeg vet sannelig ikke 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 15.31, awt skrev:

Jeg har jo fortsatt piggdekkene mine, og kan sånn sett bytte hjul om været til fjells er så som så. Tror kanskje jeg skal lese meg litt mer opp på kontinentale dekk.

Ser Pirelli har Sottozero i dimensjonen du er på jakt etter. Dette er vel også et kontinentalt vinterdekk? Leverer Michelin Pilot Alpin i den dimmen? Blant annet disse blir vel levert på diverse M-biler (M2/3/4?) fra forhandler i Norge? Står for øvrig Michelin Primacy Alpin på Minien min (stod på når jeg kjøpte den) i samme dimensjon som sommerdekka 205/45-17, og må si de har imponert meg på vestlandsvinteren, og har fått brynt seg på både snø og slaps på smale, bratte veier i Suldal i vinter også. De er også mye bedre å kjøre på på asfalt enn mange av de nordiske vinterdekkene. Så mye mulig jeg går for noe lignende igjen, da de er godt slitte nå.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror det skal gå greit å finne kontinentale dekk i disse dimensjonene. Prismessig er det vel også noen hakk bedre.

Ellers tror jeg tanken på høst- og vårhjul absolutt kan fungere, men får se om det blir til denne sesongen. Har kun klart å lakke en felg til nå, så går tregt. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...