sst079 Skrevet Oktober 3, 2019 Share Skrevet Oktober 3, 2019 Jeg har anskaffet meg en kosebil (2001 E39 540iA) som nå skal få stå i garasjen frem til veiene er tørre og fri for salt. MEN så lurer jeg på - bør bilen startes for å gå varm i ny og ne? Eller kan den like gjerne stå frem til mai måned uten at motor roterer? Hva anbefales? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 3, 2019 Share Skrevet Oktober 3, 2019 Med mindre du ikke har mulighet til å kjøre noe særlig så ville jeg bare latt den stå. Ved å drive å starte den opp uten å kjøre den så får du masse kondens, dette blir stående i eksosanlegget og ruster det innenfra og ut. Noen opplever også kondensering i motoren, som igjen går i olja. Når en motor startes så skal den optimalt sett kjøres for at alt av oljer og vesker skal få sirkulert ordentlig og få driftstemperatur. Ett annet tips er å ta ut batteriet, eventuelt sette på en vedlikeholds lader. Kjøp også en fukt fjerner på Biltema og sett den i midtkonsollen. Noen mener også du skal ha full tank, for å unngå kondens i tanken. Men jeg tenker at bensin har jo ikke godt av å stå lenge, er jo nesten som ferskvare å regne. sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 3, 2019 Share Skrevet Oktober 3, 2019 De sier vel at 95 oktan ikke skal stå lenger enn 3 måneder pga at etanolen i bensinen trekker til seg fuktighet. Så full tank med 98 oktan kan jo være en løsning siden den er etanolfri. sst079 og Ingvaldsen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet Oktober 3, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 3, 2019 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Med mindre du ikke har mulighet til å kjøre noe særlig så ville jeg bare latt den stå. Ved å drive å starte den opp uten å kjøre den så får du masse kondens, dette blir stående i eksosanlegget og ruster det innenfra og ut. Noen opplever også kondensering i motoren, som igjen går i olja. Når en motor startes så skal den optimalt sett kjøres for at alt av oljer og vesker skal få sirkulert ordentlig og få driftstemperatur. Ett annet tips er å ta ut batteriet, eventuelt sette på en vedlikeholds lader. Kjøp også en fukt fjerner på Biltema og sett den i midtkonsollen. Noen mener også du skal ha full tank, for å unngå kondens i tanken. Men jeg tenker at bensin har jo ikke godt av å stå lenge, er jo nesten som ferskvare å regne. Takk for gode tips. Jeg har/hadde en tanke om at det er fornuftig å kjøre maskineriet varmt i ny og ne, men ser absolutt logikken i det med kondens. Vedlikeholds lader er allerede på plass! 1 time siden, Hpi skrev: De sier vel at 95 oktan ikke skal stå lenger enn 3 måneder pga at etanolen i bensinen trekker til seg fuktighet. Så full tank med 98 oktan kan jo være en løsning siden den er etanolfri. Dette var nytt for meg, takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Oktober 4, 2019 Share Skrevet Oktober 4, 2019 Har vinterlagret BMWer (inkludert e39 540i) i 4-5 år nå, du trenger ikke bekymre deg for å starte den iløpet av en periode på 5-6 mnd.. Har aldri hatt noen problemer med å lagre biler med 95 oktan på tanken heller. Og mine har stått både i oppvarmede, isolerte bygg, samt i gamle falleferdige naust. Sistnevnte inkluderte temperaturer ned mot -30 grader. Har heller aldri fyllt full tank ved hensettelse av bilene, har som regel 1/2 tank. Å fylle full tank er ikke dumt overhodet, men som sagt, så er min personlige erfaring at dette har null betydning over en slik relativt kort periode. Vedlikeholdslading av batteri kan være lurt, eller evt. Hvis batteriet er bra, bare koble det av.. sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Oktober 4, 2019 Share Skrevet Oktober 4, 2019 avfukter inni bilen er vell heller ikke så domt, tenkte å gjøre det selv i m5'n når den skal lagrest nå. sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Oktober 4, 2019 Share Skrevet Oktober 4, 2019 Avfukter er greit men pass på og åpne vinduene littegrann. Jeg glemte det for noen år siden da jeg satt bort syvern. Skinnet i midtkonsollet ble helt stivt og krøllete. sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Oktober 4, 2019 Share Skrevet Oktober 4, 2019 Du kan la den stå men da må du preservere den, det står litt om det i manualen men generelt er, full tank, vedlikeholdslading av batt med smart lader, plugg igjen eksosrøret når det er blitt kaldt. Personlig ville jeg startet og kjørt litt minst en gang per måned, kjørt den god og varm en fin tørr vinterdag. Har selv en lav km E39 (528i) som ikke likte å stå i ro. Lagre liker ikke ro over tid sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Panzer77 Skrevet Oktober 8, 2019 Share Skrevet Oktober 8, 2019 Hei. Jeg har en Z4 M40i som jeg nå skal vinterlagre (i oppvarmet fellesgarasje). Jeg registrerer en del tips over, men har et litt annet spørsmål: Jeg har ikke vinterdekk til bilen, så bilen må lagres med originale sommerdekk. Jeg hører mye om at hjulene blir urunde ved at den står rolig så lenge. Bør bilen jekkes opp og lagres slik at hjulene ikke bærer bilens vekt? Noen som har tips i forhold til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Oktober 8, 2019 Share Skrevet Oktober 8, 2019 Jeg har aldri gjort noe med dekkene på sjuern når jeg har vinterlagret den, har aldri merket noe problem med urunde dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Oktober 8, 2019 Share Skrevet Oktober 8, 2019 Parkerer i varm garasje, temp 9-17 grader. Kun lading av batteri. 95 oktan ingen problem hverken med bil eller motorsag. Jeg vet at Nissan har 60-65 psi i dekk på nye biler. Jeg kjørte en demonstrasjonsbil som de hadde glemt å justere lufttrykket på, og det var merkbart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fxslin Skrevet Oktober 8, 2019 Share Skrevet Oktober 8, 2019 53 minutter siden, Panzer77 skrev: Bør bilen jekkes opp og lagres slik at hjulene ikke bærer bilens vekt? Noen som har tips i forhold til dette? Mange som liker å fylle litt ekstra luft i dekkene før lagring, når man en ikke har "lagringshjul". Skal visstnok motvirke at dekka står seg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Oktober 9, 2019 Share Skrevet Oktober 9, 2019 Min liste over ting jeg gjør ved lagring: - Ren bil. Spyler i tillegg godt under. - Full tank me 98 okt. - Mer trykk i dekka - Tar ut batteriet og setter på lading (får ikke ha det stående koblet til der jeg har lagret, ingen av bilene der står med strøm på) - Liten glipe på vinduene for luftsirkulering - Tar ut mattene for at ikke det skal ligge evt noe fukt mellom - På med pysjen - Leverer inn skiltene til Vegvesenet og sparer noen tusen i forsikring og veiavgift. sveigis, fxslin, quandt1960 og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 9, 2019 Share Skrevet Oktober 9, 2019 17 timer siden, Panzer77 skrev: Hei. Jeg har en Z4 M40i som jeg nå skal vinterlagre (i oppvarmet fellesgarasje). Jeg registrerer en del tips over, men har et litt annet spørsmål: Jeg har ikke vinterdekk til bilen, så bilen må lagres med originale sommerdekk. Jeg hører mye om at hjulene blir urunde ved at den står rolig så lenge. Bør bilen jekkes opp og lagres slik at hjulene ikke bærer bilens vekt? Noen som har tips i forhold til dette? Flatstoppers må jo være helt geniale for deg, så slipper du å styre med å jekke opp bilen. Fås på eBay, Amazon og sikkert mange andre plasser på nettet sst079 og Panzer77 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Panzer77 Skrevet Oktober 9, 2019 Share Skrevet Oktober 9, 2019 Takk for mange gode råd😊👍 Flatstoppers ser genialt ut, og skal undersøkes👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå