Gå til innhold

vurderer ny bil, e61 LCI eller tidlig f11? diesel.


viggo E34
 Share

Anbefalte innlegg

vurderer en litt mer forbruksvennlig brukis, kjører idag en god gammel e34 535ia fra 88. tenker denne bruker nokk drivstoff sa man gjerne i en nyere bil med diesel kjører 3 ganger så langt for samme pris🙈 ingenting er bestemt men ser for meg en 520/525d, xdrive er ikke noe jeg må ha.

fordeler, svakheter osv? kjør debatt.

noe man bør sjekke eller se etter?

personlig synes jeg f11 ser bedre ut men det betyr ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem 520d uansett om e6x LCI eller f1x. N47 med registerproblematikk og «liten» girkasse ville jeg hoppet over. Hvis e6x LCI så ta 530d. 525d har den lille girkassen fra 520d. 530d holder seg bra i pris. Fjern egr termostat, dpf, og bytt veivhusvventilsjon, så har du pålitelig og trimmevennlig utgangspunkt. En tidlig 525d fra f1x (overgang i 2011) vil gi deg n57 rekkesekser, men etter 2011 har 525d blitt endret til en oppjazza n47. Både n47 og n57 har Bosch cp4 høytrykkspumper som koster deg dyrt når de ryker, kontra m57 motoren i 530d og 525d i e6x LCI som har cp3 pumpe som ved et evt havari er mye enklere. Min drøm ville vært en e6x 530d uten xdrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, viggo E34 skrev:

personlig synes jeg f11 ser bedre ut men det betyr ikke alt.

Spørs hvor mye utseende betyr for deg. Jeg synes F11 ser milevis bedre ut enn E61.

E61 er vel ikke akkurat feilfrie, med ledningsbrudd og diverse annet snacks. Begynner å bli en aldrende bil. Er vel ikke så mange av de her inne på forumet lengre, så ligger ikke fremst i hjernebarken alle problemene som ble ytret om denne modellen. 

På F11 bør du helst se etter at registerkjedet er byttet, samme med høytrykkspumpe som kan skape trøbbel. Turbo holder heller ikke evigheter. Men om du kjøper en bil som ikke har gått så langt sikrer du deg godt med motorforsikring fra Codan, som gjelder opp til 200 000 km uavhengig av alder. Da blir du ikke ruinert om det skjer noe skeis, og du har en drivstoffvenlig og meget pen bil.

Så en F11 med lav kilometerstand og forsikring fra Codan er mitt soleklare tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for F11 med sekser diesel, da har du en solid bil med en solid motor. Styr langt unna de firesylindra alternativene, det er bare registerhavari, høytrykks pumper og dritt med de. En 525d før 2012 (etter 2012 har 525d firer diesel) bør man få for en god pris i dag, F11 er veldig mye bil for pengene sånn som prisene er nå. Med mindre du bor veldig vanskelig til så klarer du deg uten xDrive, med gode vinterdekk er det få plasser du ikke kommer frem. 

Se selvsagt etter en bil som har gått så lite som mulig, men en N57 sekser tåler høy kilometerstand. Gjerne 250 000 km, men da må du lytte etter lyd fra register og da må du også se opp for høytrykks pumpa og turbo (siste er slitedel). Da er service historikk også uhyre viktig, men det er jo en selvfølge uansett. Gå etter de "kjedelige" bilene, de med orignale hjul og uten noe fjas, disse er eid av eldre eller voksene folk som har hatt økonomi til å ta de servicer og vedlikehold som skal til. Unge folk med F11= dårlige vedlikehold.. En F11 på uoriginale 21", med gul lyktefilm, wounderbaum og eier på 21 år...løp så fort og langt bort du kan uten å snu deg tilbake. F11 er solide biler med få om ingen store feil, sjekk at comfort acess dørhåndtak virker, sjekk at belger til nivåregulering er gode, har bilen komfort stoler så sjekk at setevarmen fungerer. På biler med N57 diesel sekser så ville jeg, om du har mulighet til å sjekke etter olje lekkasje. Det kan svette ut litt mellom oljefilterhus og motorblokk. Men igjen, en bil som har ryddig historikk vil sannsynligvis ikke by på problemer. Har tidligere issues blitt fikset ordentlig, og rette deler (originale) blitt brukt så har du en veldig god bil. 

Men jeg advarer deg, når du først har blitt vant til F11 og ser hvor brilliante biler 5-serie er, da er det ingen vei tilbake. Jeg hadde F10 530d, har aldri vært så fornøyd med en bilen noen gang. Jeg kommer meg ikke vekk fra 5-serie, kunne tenkt meg både X5 og 6-serie Gran Coupe...men jeg ender alltid opp med femmer. Som deg så har jeg også en E34 jeg kjører, hvis det er en bil verden kunne klart seg alene med så er det 5-serie. Her har du familiebil, luksusbil, sportsbil, trekkvogn, kvalitet, design, teknologi og ikke minst kjøreegenskaper i en og samme bilmodell. Lykke til med bilkjøp 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei å takk for svar alle sammen, setter pris på alle innvendinger her. i utgangspunktet hadde jeg tenkt max 200k

å da er det lite f11 med sekser ute å går...

hadde en runde i går der vi tittet på alt fra e39 til f11.... så på en ganske grei 09 e61 525d som har en eier i norge(importert av eier 2012) og hyggelig pris mtp km.stand å generell stand, som nevnt over her merket også jeg meg at komfort stolene her var veldig gode, og softclose på alle dører. tight å stram å presis i allt jeg foretok på bar vei som på is, slaps å snøføre. den følted veldig god, prøvde en slik for ca 4-5 år siden å den var så kjelkete å følte ikke den ville være med på det jeg ville, har sett mange andre og beskrive disse slik mens andre sier disse er fantastiske. men fikk en positiv overaskelse her altså, så er nokk dekk og dim som har vekdig mye og si her og kanskje hjulstilling 🤷🏼‍♂️

f11 ser jo MYE bedre ut, men etter å lest rundt over alt på nett skremmes man bort fra n47 maskin. en annen ting jeg er at jeg ble litt skuffet over f11 innvendig, bl.a setejusteringene på di 3 jeg så på føltes noe billig om man har lov å så slikt:huh: automatisk justering bortsett fra fremmover og bakover å el justeringen føltes som plastknappene skulle knekke av, var vel komfort stoler i den førdte jeg så på, disse bød ikke på mye støtte noen vei. sport stolene i di 2 andre virket dog bedre komfortmessig. det hjalp sikkert ikke på inntrykket å ha en selger på nakken som hele veien skulle feie all kritikk til side å gå rett i selvforsvar, han ble rett og slett smågrinette da jeg spurte om der var gjort noe med register, pumpe osv, dette var bare en myte å tull... var sikkert litt uheldig med den sjappa jeg var innom, dels skitne biler med poleringsrester overalt i sprekker og skjøter og riper og swirls overallt.

ser jo nå etter å ha utvidet søket mer at man ikke skal langt over den 200k grensen jeg har satt for å finne greie 525er med 6er. får se va man gjør, kanskje greit å evt kjøre e61 ei stund for så å kanskje fornye seg videre  senere🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i 3literne selv . Har nå E60 med M57 og X5 med N57. 

Jeg hadde en kort periode en E61 lci N47. Den også fungerte godt(etter skifte av register...)Det går utrolig mange biler med denne motoren som ikke får trøbbel . Mange går godt over 200000km på oroginalt kjede. Så vis du finner en billig 520d med ok km kan det gå bra. Komplett registersett er ikke dyrt og kan skiftes før det gamle ryker.. 

Men jeg har personlig erfaring med havari på N47 og ser/hører om det rett som det er så det er et reelt problem med de. Dog virker muligens problemet enda større når man leser på nettet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om du kjøper en av de siste e6x med go6er,får du en bra bil .

Prisene er jo blitt særs bra og du får mye for pengene.

Blir spennende med hva du kjøper Viggo 😀.

Igjen jeg var superfornøyd med min e61 og ikke minst komfortstolene .

Så skal du ha deg en sånn type bil ,smell til med sånne ting som det .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...