TRF Skrevet Januar 7, 2020 Share Skrevet Januar 7, 2020 Det er lenge siden jeg har laget slike innlegg her på bimmers, og jeg ser heller ikke så mange av dem lenger. Tenkte derfor det kunne være fint å legge inn dette, kanskje noen andre finner det nyttig og forhåpentligivs unngår man å bruke mer penger enn nødvendig. Bilen. Min egen e70 x5 30sd, km like under 280 000km. Denne har generelt vært i godt stand, og jeg hadde i utgangspunktet ikke noe slark i understell. Det ble bytta et par armer for et år siden. Det som derimor har vært et problem var at jeg hørte det var noe slark i en drivknute. Tenkte derfor å bytte denne "etterhvert". Så langt kom jeg aldri før frua ringe meg og hadde "hørt en lyd": Ouch. Så da var det på tide med en vedlikheholdsrunde. Jeg misliker sterkt å skru "samme jobben" mer enn en gang, og for å bytte drivakslinger på disse flotte nyere xdrive bilene, må "halve" forstillinga fra hverandre, litt etter hvordan man velger å løse det. Jeg har også et relativt pragmatisk forhold til bilene mine, selv om jeg er en brennende entusiast så er også økonomi en faktor når man skal vedlikeholde. Så først var det å finne noen drivasklinger som ikke koster "ny fra bmw" penger, men som jeg likevel stoler på kvaliteten til. Bekjente har prøvd billig løsninger med dårlig hell. Jeg tok en prat med Geir @ Koed, og det viste seg at de hadde Meyle akslinger til en fin pris : https://koed.no/no-no/product/31607545126U Jeg har mye dårlig erfaring generelt med uoriginale deler, men hører mye god omtale om meyle og meyle hd understellsdeler. Rundt 10k x 2 for nye drivakslinger var heller ikke videre aktuelt. I samme slengen så ble det nye hjullager begge sider, for igjen, å gjøre samme jobben mer enn en gang er ikke veldig interessant. Jeg fikk fra FAG gjennom Koed, men disse var feil. Geir ordna dette kjapt heldigvis. Det var heller ikke deres feil, men en feil på delenummer hos FAG. Nye hjullager betyr nye bremseskjold, eller gjorde iallefall det før i tiden. Nå kan man bytte disse utenom. Jeg valge likevel å bytte. Anbefaler dog ikke disse fra AIC, de var så myke at du lett bøyer det mellom fingertuppene. Men så ballet det hele liksom på seg. Jeg fant nemlig rift i en belg på ei bærekule (bilen har hatt et motorbytte som forsikringssak), og det knakk et par bolter i spindlene. Jeg ringer derfor Geir @ Koed igjen, og blir enige om å bare få inn komplett meyle hd forstillingsssett. Da igjen, dette ble veldig kostnadseffektivt (https://koed.no/no-no/product/3160500108HD). Jeg har også hatt et ønske om å dra på litt mer camber på fremhjula, og meyle armene lar deg justere dette fritt. Videre så har jo Koed brukte deler, og et godt utvalg fra testbiler som ofte har lav km. Jeg fikk derfor også med et par "brukte" (30k km) spindler på lasset: Drivakslinger kom ikke med på bildet desverre. NB! Dette er ikke en utfyllende "how to". Du bør være komfortable med å skru på dette nivået helt uten å være avhengig av dette innlegget for å gjennomføre dette. Det er likevel ikke spesielt krevende ferdighetsmessig, men tar noe tid. Før man begynner, kjekt å måle høyde på hjula i normalposisjon. Da vet du hvor langt opp du skal løfte når bolter på foringer skal strammes etterpå: Bare å plukke fra hverandre kalipper, skive, mutter til drivaksel: Jeg fikk heldigvis "monteringsskruen" ferdig rundet når jeg begynte. Løsningen når folk har skrudd i det før og gjort slikt er bare å slå inn ei torx pipe: Lurt å henge opp kalipper Bolter til øvre A-arm er noe herk å komme til. På førersiden er den bakre grei, den fremre dekkes av ekspansjonstank. På pass side er den fremre grei, mens den bakre må du ta fra hjulhuset: Var kanskje greit å få renska litt her: Gamle drivakslinger nykker man vanligvis ut med et "eu jern" eller tilsvarende. Det finnes et spesialverktøy for det, men jeg kjenner ingen som gidder å bruke det, selv om det skulle henge på veggen. Nye simmerringer: Div montering: Husk, bruk riktig verktøy, og bruk verktøyet riktig. Det er ganske irriterende å finne hoder som er dratt runde, bolter som står i alu som ikke er smurt, generelt ting som ikke er smurt inn, og som gjerne også er trukket det trekkeren greide. Husk også å trekke til foringer i "normalposisjon". Bytt gjerne væsker mens du er i gang, jeg bytte på diff og fordelingskasse. Så, hvorfor gjøre det så omfattende? For de fleste som kjører gamle biler, spesielt som x5, er vedlikeholdsutgifter et stadig tilbakevennede tema. Gjerne sammen med at det kosnstant er noe som ikke er helt som det burde. Det sporer, det sliter dekk skeivt osv. Hele denne jobben kostet mindre i deler enn 2 nye original drivakslinger koster. Og på denne måten er jeg noe sikrere mot å måtte gjøre noe med forstilling igjen i min tid. Noen har sikkert bitt seg merke i at jeg ikke har byttet styrestag, det er fordi styrestag og tannstang var bytta på denne for ca 40 000km siden. Poenget med slike jobber er 1) ikke gjøre selve skrujobben mer enn en gang om man kan dra synergy ved å bytte alt på en gang. og 2) hjulstillingskontroll er ikke bare dyrt, men må ofte tas på nytt hver gang man bytter slike deler. Alternativet er "mindre enn perfekte vinkler", som på x5 med store hjul betyr enorme dekkutgifter, sammen med de kjente tvilsomme kjøreegenskapene som følger med dårlige vinkler. Det må rettes en takk til Geir @ Koed. Han har ordna denne pakken med deler for meg på en fornuftig måte som de andre tilbyderne på markedet ikke kunne. Misforstå meg riktig, jeg handler fra flere, men kombinasjonen av type deler, av riktig kvalitet, til en slik pris, ikke minst med de prisgunstige "brukte" spindlene, var det kun Koed som var i nærheten av, og slik er det relativt ofte. Og på samme måte som med skruing så anbefaler jeg en helhetlig tilnærming når man skal anskaffe deler også. Ron Jeremy, sveigis, BimmerFan! og 19 andre reagerte på dette 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
humpfy Skrevet Januar 7, 2020 Share Skrevet Januar 7, 2020 (endret) Slike tråder er nok gull verdt for mange. Bra du tok/tar deg tid @TRF. Viktig presisering at alle bolter med foringer skal strammes med «normal» belastning. Jeg pleier å bruke jekk til å simulere. Endret Januar 7, 2020 av humpfy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 8, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2020 Viktig å forsøke å holde forumet aktivt, innholdsrikt og relevant, og det er det mange som bidrar med Ja, var nok ikke så tydelig i innlegget, men dette er årsaken til å måle høyde når den står på bakken (et av de første bildene), for enkelt å kunne jekke opp spindel og stramme når man jobber med bilen. Fredrik og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Januar 8, 2020 Share Skrevet Januar 8, 2020 Flott at noen tar seg tid til å dokumentere slikt ja. Jeg byttet det meste i forstillingen på min E60 i fjor på denne tiden. Å ta bilder og lage tråd streifet meg ikke engang. "Hvem bryr seg vel om at jeg bytter slitedeler på bruksbilen?" Sannsynligvis flere enn jeg tror. ///M-ini95, Conquest og RF91 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Januar 8, 2020 Share Skrevet Januar 8, 2020 Veldig bra. Burde vert sticky. Hvordan takler resten av bilen den kilometer standen? Jeg tok alt fortell på min 530xd også for det rista og reiv som typisk på e60. Er e70 bedre her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Januar 8, 2020 Share Skrevet Januar 8, 2020 Bra writeup! På e61 530xd bytta jeg nedre bærekulene i fjor og satte inn powerflex i casterstagene (hjalp meget) og anbefaler alle å sette dette i sine biler. Er fan av å beholde alt originalt, men akkurat de foringene er alfa omega på bmw xdrive er min mening Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 9, 2020 Share Skrevet Januar 9, 2020 Sånne tråder liker jeg. Detaljert og bilder sånn at man skjønner ting . Veødig bra TRF .😀👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Januar 9, 2020 Share Skrevet Januar 9, 2020 20 timer siden, Evopower skrev: Bra writeup! På e61 530xd bytta jeg nedre bærekulene i fjor og satte inn powerflex i casterstagene (hjalp meget) og anbefaler alle å sette dette i sine biler. Er fan av å beholde alt originalt, men akkurat de foringene er alfa omega på bmw xdrive er min mening hvordan hjalp det med powerflex i caster i motsetning til orginalt/meyle ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 9, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2020 Powerflex er ikke "bare bare", eller generelt poly. Det er tekniske svakheter i designet på flere av disse (og jeg har brukt slikt en del). Den mest åpenbare er mangelen på "forspenn". Noen steder fungerer det veldig bra, andre ikke like bra. Meyle er forøvrig ikke original leverandør. Det er mulig noe fra ZF/lemførder er originalt, men har hatt enkelte dårlige opplevelser også der. Når det gjelder casterstag generelt så er det uten tvil ønskelig å minimere bevegelsen her. Det beste er da å dreie ut ei hylse og montere ei kule (gjerne som original sitter på bilen et sted eller lignende, ikke race greier). Dette er for eksempel det som ble gjort på x5 "lemans" bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Januar 9, 2020 Share Skrevet Januar 9, 2020 (endret) så når det gjelder indre foring på casterstag så kan polyforing gå i harmoni med en vanlig bruksbil uten å offre komfåren? Endret Januar 9, 2020 av Ingvaldsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 9, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2020 Joa, men de kan ende opp med å være mer bevegelse i enn originalt. Tenker du på e39? Jeg sysler med noe kule greier litt ved siden av alt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Januar 9, 2020 Share Skrevet Januar 9, 2020 29 minutter siden, TRF skrev: Joa, men de kan ende opp med å være mer bevegelse i enn originalt. Tenker du på e39? Jeg sysler med noe kule greier litt ved siden av alt annet. tenkte ganske generelt men for min del så gjelder det jo e39 ja... har du noe bra som ikke nødvendigvis hører hjemme på en banebil ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2020 Jepp. Kuleløsning, men ikke "bane" greier nei. Dette gir en helt overlegen presisjon og stabilitet, som er spesielt viktig på casterstag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Januar 10, 2020 Share Skrevet Januar 10, 2020 1 time siden, TRF skrev: Jepp. Kuleløsning, men ikke "bane" greier nei. Dette gir en helt overlegen presisjon og stabilitet, som er spesielt viktig på casterstag. Klart vist det forsvarer seg økonomisk og ikke går på bekostning av komfår mot å kjøpe et meyle stag så er det av interesse er det snak om kun indre foring eller den ytre kula ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2020 Det blir betydelig dyrere enn relativt rimelige meyle pakker. Men det vil og ha betydelig lengre levetid. Kun foringen (men kan gjerne leveres i hel arm). Hvis du treffer hull, kanter etc vil slaget føles hardere enn med foring. Men utenom det helt fint. Ingvaldsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå