Gå til innhold

Nybilgaranti


BrokeBoi
 Share

Anbefalte innlegg

Føler meg nesten litt dum som må spørre, men gjelder nybilgarantien til BMW kun hos forhandleren man kjøpte bilen hos eller går det på selve merket, dvs at alle autoriserte BMW verksteder kan reparere bilen på nybilgarantien? Er det med andre ord mulig å kjøpe hos Bilia, og reparere hos Bavaria kostnadsfritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybilgarantien er uavhengig forhandler. De to første årene er gitt av BMW AG, hvilket vil si at du kan reise så godt som hvor som helst i verden. De siste tre årene er gitt av BMW Norge og gjelder hvor som helst her. Reklamasjon etter loven gjelder der bilen er kjøpt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Saltkjelen said:

Nybilgarantien er uavhengig forhandler. De to første årene er gitt av BMW AG, hvilket vil si at du kan reise så godt som hvor som helst i verden. De siste tre årene er gitt av BMW Norge og gjelder hvor som helst her. Reklamasjon etter loven gjelder der bilen er kjøpt. 

Det var oppklarende. Alt som går galt under eierskap er vel som å regne som en garantisak og ikke en reklamasjonssak? Jeg føler begge delene sklir veldig i hverandre. Jeg har feil på drivverk, så det må vel være garanti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan gjerne si at de flyter litt i hverandre. Det er verdt å merke seg at det er frivillig å stille en garanti for et produkt, mens man er pliktig å følge norsk forbrukerkjøpslov (kjøpsloven kan fravikes). Det er ikke anledning til å avtale seg til ugunst for forbruker i forbrukerkjøpsloven. Enkelt sagt kan man si at det til enhver til vil være det beste for forbrukeren som er gjeldende, enten det er snakk om garanti eller etter loven.

Eksempel: mange bruktbilforhandlere tilbyr en 50/50 garanti, men om tingen det reklameres på er omfattet av noen av bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven (la oss si at tingen etter loven skal repareres kostnadsfritt), kan ikke forhandleren si at man skal dele regningen siden forbrukerkjøpslovens vilkår trumfer garantibestemmelsen.

I din sak ville jeg tatt kontakt med nærmeste forhandler, og hvis de mener dette ikke er omfattet av nybilgarantien (hvilket det helt garantert er), får du heller ta kontakt der du kjøpte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Saltkjelen said:

Ja, man kan gjerne si at de flyter litt i hverandre. Det er verdt å merke seg at det er frivillig å stille en garanti for et produkt, mens man er pliktig å følge norsk forbrukerkjøpslov (kjøpsloven kan fravikes). Det er ikke anledning til å avtale seg til ugunst for forbruker i forbrukerkjøpsloven. Enkelt sagt kan man si at det til enhver til vil være det beste for forbrukeren som er gjeldende, enten det er snakk om garanti eller etter loven.

Eksempel: mange bruktbilforhandlere tilbyr en 50/50 garanti, men om tingen det reklameres på er omfattet av noen av bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven (la oss si at tingen etter loven skal repareres kostnadsfritt), kan ikke forhandleren si at man skal dele regningen siden forbrukerkjøpslovens vilkår trumfer garantibestemmelsen.

I din sak ville jeg tatt kontakt med nærmeste forhandler, og hvis de mener dette ikke er omfattet av nybilgarantien (hvilket det helt garantert er), får du heller ta kontakt der du kjøpte bilen.

Takker for nok et innspill. Jeg satte opp time igår hos Bilia, og da var ventetiden nesten en måned. 😑 Det er derfor jeg vurderer å ta den med til Bavaria dersom jeg kan få time tidligere der, i tillegg til at Bavaria er lokalisert mye nærmere mitt område. Jeg skal ta kontakt med dem imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men merk at Premium Selection-garantien er forhandlerspesifikk. I og med at garantien har BMW-logoen/merkenavnet i seg, er ikke dette helt selvforklarende. Nybilgarantien er som Saltkjelen beskriver, og dersom bilen er underlagt denne, vil den nesten garantert ha bedre betingelser enn en bruktbilgaranti. 
Merk da også at en importbil (BMW), som hovedregel ikke har 5 års nybilgaranti. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min G30 540d importerte jeg fra Sverige, noe som vil si at den har 2 års fabrikk garanti. Så da kommer det an på hvor god kompis jeg er med min lokale BMW forhandler hvis noe ryker. Er de greie kan de ta ting på goodwill, noe de har alt å tjene på i det lange løp. Ellers så importerte jeg bilen via en forhandler, jeg pekte på Blocket hvilken bil jeg ville ha og de kjøpte inn bilen fra Sverige. Så da har jeg vanlig reklamasjonsrett i ryggen. Likevel så føler jeg at dette aldri blir det samme som en 5 års nybil garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 29.1.2020 den 13.41, BrokeBoi skrev:

Er det forresten noen som vet om bytte av diffuser og eksosrør (ikke eksossystem) hos f.eks. AC Schnitzer eller Schmeidemann vil påvirke garantien?

Nei, det skal i utgangspunktet ikke påvirke garantien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 13.41, BrokeBoi skrev:

Er det forresten noen som vet om bytte av diffuser og eksosrør (ikke eksossystem) hos f.eks. AC Schnitzer eller Schmeidemann vil påvirke garantien?

Garantivilkårene i Norge er utformet slik at det er forhandler som må påvise  / sannsynliggjøre at eventuelle modifikasjoner er årsaken til feilen du ønsker å reklamere på. 

Dvs at hvis du ifm bytte av diffuser og eksos klarer å kløne til noe, og så prøver å få det på garantien, så vil det trolig ikke gå. Hvis derimot noe annet går galt som åpenbart ikke har noe med bytte av eksos+diffuser å gjøre, så vil det gå helt fint.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, macrorain said:

Garantivilkårene i Norge er utformet slik at det er forhandler som må påvise  / sannsynliggjøre at eventuelle modifikasjoner er årsaken til feilen du ønsker å reklamere på. 

Dvs at hvis du ifm bytte av diffuser og eksos klarer å kløne til noe, og så prøver å få det på garantien, så vil det trolig ikke gå. Hvis derimot noe annet går galt som åpenbart ikke har noe med bytte av eksos+diffuser å gjøre, så vil det gå helt fint.

Det var det jeg i utgangspunktet tenkte. Jeg tenker uansett å benytte seriøse aktører for bytting av diffuser og eksos, så da er det vel tredjepartsleverandørene som står ansvarlige hvis noe går galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, BrokeBoi skrev:

Det var det jeg i utgangspunktet tenkte. Jeg tenker uansett å benytte seriøse aktører for bytting av diffuser og eksos, så da er det vel tredjepartsleverandørene som står ansvarlige hvis noe går galt?

Skal vel litt til å ødelegge noe med den jobben, gjør du dette på et verksted så går sikkert dette helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...