Gå til innhold

Den store reisemål tråden!


 Share

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å lage en samletråd siden det er såpass mange her som har reist eller planlegger å reise utenfor norske landegrenser. det er jo ganske vanskelig bestemme seg for hvor og hva man skal se, og det er mye man ikke er klar over fantes før man kommer hjem igjen. 

så det jeg ønsker er at dere deler reisemål i Europa som kan være interessant for oss som tar bilen nedover kontinentet :)

ukjente skatter som ikke alle har hørt om verdsettes høyt! 

 

kan starte tråden med mitt bidrag: 

Asphalt fieber syndikat som er verdens største bmw treff er noe som er en opplevelse i seg selv, men det er også en fyllefest med konsert.  ingen tvil om at det mye bra bil å se her ! grunnet tekniske problemer fikk jeg ikke vært der på dagtid, men det var vell så mye liv på nattestid. dette treffer befinner seg i Obhermeler i øst tyskland på en flystripe, en ellers ganske kjedig plass på landet.

IMG_1564.thumb.JPG.58007114e9ce9c8d87eded4f7e664e49.JPGIMG_1569.thumb.JPG.bf7502325702a3f085ff4291742fb4e7.JPG

så oppfordrer dere til å pøse på med innlegg om plasser dere har vært eller har tenkt å reise til slik at vi kanskje beriker hverandre med hvor ferien ender opp :)

 

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min tur sist sommer nedover til Kroatia med familien. Ble selvfølgelig telting på diverse anbefalte camping plasser samt. Turen gikk generelt via Danmark - Tyskland - Polen - Tsjekkia - Østerrike - Slovenia og Kroatia. Var egentlig en veldig fin tur nedover som ga litt mer smak på en ny tur igjen til sommeren men kanskje litt lengre denne gangen og noe lengre opphold. 

Så i år har vi pratet om å kjøre ned til Hellas og se hvilken land vi kjører gjennom men mest sannsynlig blir Polen og den veien nedover. Håper på at det blir med en litt annen bil i år da kona ønsker seg litt høyere bil så blir det en Suv så passer det egentlig ganske greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott initiativ! 
Bilferie nedover Europa kan være en veldig fin fornøyelse om man planlegger turen litt på forhånd :)
Var en snartur i Sveits selv i 2017, og en tur til Monaco i 2018. Sveitsturen var ikke særlig planlagt og ble tatt litt på sparket, men Monaco-turen ble planlagt mye bedre! Vi skreiv ut et stort kart over Europa, også googlet vi litt sånn "top 10 things to see in Switzerland, Italy, Austria" osv, og satte nålepunkt på alle plassene vi ville se. Så la vi opp ruta etter de plassene som frista mest. Hotell ble som regel bestilt på dagen, alt etter hvor langt vi orka og kjøre hver dag. 10 dager er minimum på en sånn tur, vi var borte i 12. I monaco så vi Formel 1, noe som var rått! Kjørte deretter en liten dagstur til St Tropez hvor det ble soling og en pils på stranda. Blir Italia i år, hvor Cinque Terre, Dolomites, Gardasjøen og mere til skal oppleves. Har også igjen en del fjellpass i Sveits/østerrike, samt toppturer i Alpene som står på plana denne sommeren. 

058EBBF2-9EB6-460D-BCB3-23D3BE580501.jpeg

BE69C965-A63D-4626-B432-DB5D99DAB2B7.jpeg

B9870F63-9C02-43A6-9710-46D2E19EB7F2.jpeg

5FEE5993-E25C-41FB-8CD2-08F3FFA2EF99.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere turer til Nürburgring, men det er jo ganske "vanlig"

Av turer som kanskje er verdt å nevne er turen jeg og @magneten hadde til England og Goodwood Festival of speed i 2010. Kjørte også til Goodwood Festival of speed i 2018, og skal man oppleve en bilfestival i Europa, er det virkelig stedet å være.

I 2019 kjørte vi (Norge -) Sverige - Finland - Estland - Latvia - Litauen - Polen - Tyskland - Danmark (- Norge), også en tur som anbefales, men ikke så mye bilrelatert her unntatt et museum i Estland.

Nå til sommeren går turen til Italia. Har ikke bestemt rute ned enda, men blir nok ikke så store sprell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min jomfrutur til Nurburgring i 2019. Samme helg som old timer GP var. Uten tvil det råeste bilrelaterte jeg har opplevd, og nekter å tru noe kan overgå det 😅 Vurderer sterkt og reise ned igjen i år. Ligger vel en raus med bilder i tråden min en plass 😬

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv tenkt en tur sørover nå i sommer, målet er å planlegge minst mulig men samtidig ha sett seg ut noen alternativer på forhånd. Et mål som frister noe veldig er en jernbane i Sveits som av en merkelig grunn er lagt høyt opp i en fjelltopp som heter Jungfraujoch. her befinner det seg et observatorium som ble bygd noen tiår etter banen ble bygd.  Hvorfor de fant på å bygge en jernbane opp dit seint på 1800-tallet har jeg ikke funnet ut, endestasjonen er inne i fjellet under bygningsmassen på toppen som befinner seg 3466moh.jpg.thumb.jpg.bef662101f4b4628542597e8a40e725a.jpgwkgbpvv_l9iaftadacjdbazufmq22.thumb.jpeg.3d6b5481affb951c83e18230570aa110.jpeg

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

har selv tenkt en tur sørover nå i sommer, målet er å planlegge minst mulig men samtidig ha sett seg ut noen alternativer på forhånd. Et mål som frister noe veldig er en jernbane i Sveits som av en merkelig grunn er lagt høyt opp i en fjelltopp, her befinner det seg et observatorium som ble bygd noen tiår etter banen ble bygd.  Hvorfor de fant på å bygge en jernbane opp dit seint på 1800-tallet har jeg ikke funnet ut, endestasjonen er inne i fjellet under bygningsmassen på toppen som befinner seg 3466moh.jpg.thumb.jpg.bef662101f4b4628542597e8a40e725a.jpgwkgbpvv_l9iaftadacjdbazufmq22.thumb.jpeg.3d6b5481affb951c83e18230570aa110.jpeg

Jungfrau du tenker på? Skulle egentlig opp hit i sommer, men ble stoppet av dårlig vær. Var i nærområdet da, og gjorde mye annet fint. Kommer en lengre reisetråd på dette i løpet av noen uker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å besøkte Brookland racetrack og Brookland museum i Surrey England for noen år siden. Dette er en gammel racerbane hvor de kjørte med åpne biler og skinnlue for 100 år siden.  Her er også flymuseum hvor det ene Concord flyet fra British Airways står parkert og man kan gå ombord i dette. De har også bilmuseum og man kan bli med en tur på den gamle banen i tidsriktig bil. Veldig artig sted. 

Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 motor som det stod 4 av i Concorde. Disse brant tilsammen 25000 liter drivstoff i timen.

Brookland_2010-08-27-6.thumb.jpg.7babe950573268ab47026488a29164a6.jpg

Deler av den gamle Brooklands racetrack

Brookland_2010-08-27-17.thumb.jpg.3f8bef9dc578beb9838a56fc89eeff41.jpg

Brookland_2010-08-27-46.thumb.jpg.d3ff81126450a49d17e1d32d507ea13b.jpg

Bilmuseum

Brookland_2010-08-27-26.thumb.jpg.54353b26ed445579d2348f9a10721107.jpg

Flymuseum hvor det ene Concorde flyet står parkert

138724170_Brookland2010-08-27-49.thumb.jpg.6edda93a552816cd5ab7b8a540d08ff5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

Jungfrau du tenker på? Skulle egentlig opp hit i sommer, men ble stoppet av dårlig vær. Var i nærområdet da, og gjorde mye annet fint. Kommer en lengre reisetråd på dette i løpet av noen uker :) 

jungfrau ja ! regner med det er mye fint i område ja, lett å gå glipp av mye så er derfor jeg opprettet tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

@Hpi

hvordan er det å komme fra norge å feriere med bil i england ? ser ikke for meg å reise til den øya der noen gang, eneste jeg liker som britene har fått til må være Med hjarte på rette staden som gikk på NRK :P 

Jeg vet ikke faktisk, var på besøk hos Nordmenn som jobbet i oljebransjen der borte en periode, De kjørte faktisk norsk bil i begynnelsen så det var jo litt rart å sitte på, senere fikk de en Engelsk V70 men det var like rart å sitte på da også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walkabout skrev:

Jungfrau du tenker på? Skulle egentlig opp hit i sommer, men ble stoppet av dårlig vær. Var i nærområdet da, og gjorde mye annet fint. Kommer en lengre reisetråd på dette i løpet av noen uker :) 

Blir med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...