Gå til innhold

Dusy’s E46 M3 - girkasse trøbbel.


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

@Wertherstarta opp bilen i dag og tok den ut på en liten kjøretur i nærområdet på noen fine kystveier langs Hyggen. Ingen røyk å se og bilen kjørte som den skulle..😅 Så du har helt rett, slutt på krisemaksimeringen her. 

IMG_4104.thumb.jpeg.78ced83d7793e5f92dcaa8d8a6798718.jpeg

Så fikk jeg jo adapteren til telefonoppkoblingen, og det funker. Alle knappene på rattet til å svare telefon, bytte sang osv fungerer sammen med modulen :D Bare få montert en brukt mikrofon fra en E46 så er det 10/10. Så deilig å slippe styr med AUX kabel som bare ser stygt og upassende ut i en slik bil.

Ingen bilder fra monteringen men det var såpass fort gjort at jeg ikke tok meg bryet med det. 
 

IMG_4106.thumb.jpeg.a9c5c6e055400ec545151c291b362675.jpeg

Nå lades det opp til The Alchemist på Øyanatt, ikke ofte en hiphop legende tar turen til Norges hovedstad for å spille ett set :D 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.

Vinterlagring

Da var sesongen plutselig over. Kunne helt sikkert kjørt litt lenger, men føler hun har fått kjørt seg nok for i år. 
Ca 7500 km har det blitt i år, og med mange gode minner bak alle disse milene. 
 

En fantastisk bil, som står meg veldig nær. Har vel kjørt på den godt over 20.000 km siden jeg kjøpte bilen, og den har aldri skuffet. Vedlikehold er nøkkelen her :D Planen videre er nok å få gjort en skikkelig hjerteoperasjon, altså en motoroverhaling. Det overlater jeg til Thomas. Ellers så skulle jeg ønske jeg kunne hatt tempoet til @Snagg30når det kommer til modifikasjoner, men det strekker ikke økonomien til i disse tider. Dessuten så funker jo bilen og den imponerer meg stadig vekk for hver eneste tur :) 

Forrige mandag var vi hos @Netlandetfor å skifte olje før lagring. Det ble altså bilens andre oljeskift for i år. Byttet olja før Tysklands turen, så da var det godt med ny og fersk olje slik at den er klar for å strekke på beina igjen til våren. 
IMG_4609.thumb.jpeg.1cbcfb384c026504fdf84fe4160ffd6b.jpeg

I går sto jeg opp tidlig for å få tatt en skikkelig god vask av bilen. Det ble en grundig innvendig vask, før det bar av sted til vaskehallen for en grundig vask av bilen, med en påfølgende grundig underspyling. Praktisk å bo nærme foreldra, som har en egen vaskeplass for biler. Vaktmesteren bryr seg ikke selv om jeg ikke bor der lenger, han har vel sett meg vokse opp med å vaske biler helt siden jeg var 12 :D 

IMG_4637.thumb.jpeg.7a900ce62962c01b8bc2536a5470edde.jpeg

Fylle opp tanken måtte også til. Lurer på om han eldre herren her lurte på hvor all bensinen hans ble av. Er forståelig det når literprisen på 98 er 26 kr 😂IMG_4638.thumb.jpeg.e726bd9e766ab943e97752547a5d752b.jpeg

Denne får uansett ikke noe annet enn 98, så det er jo ikke noe å tenke på. 

Ble ikke så mange bilder av vasken underveis, da det hopet seg opp med kø på vaskehallen grunnet det fine været. Til min store forbauselse var det mange tålmodige, noe jeg satte veldig pris på. Var en ekstra hyggelig fyr som kom bort og måtte kikke på bilen når jeg kjørte ut, og ga meg full med forståelse for at jeg brukte god tid på bilen :) Det er ikke ofte! 

Nyvasket og klar, med et lag med latmannsvoks som @sveigis:

IMG_4640.thumb.jpeg.e4ba1cb0cbaa977f48711294b05cf080.jpegIMG_4641.thumb.jpeg.2a9e465eff69e4ecaa7d0450975b699a.jpeg

I dag bar det av sted til bilens hi, tok det rolig da mamma kjørte etter (pluss at jeg ville holde tanken så full som mulig før den settes bort 😂

IMG_4650.thumb.jpeg.731424188b14382859abefd372e35ef1.jpeg
 

Var mange fine biler langs veiene i dag, som den 964 Turboen over her 😍 

Vel fremme:

IMG_4655.thumb.jpeg.27a758f6369895b267eceea22c42eb0d.jpeg

Celebert selskap:

F7093895-37A9-46E8-A647-C6C1564E93C2.thumb.jpeg.d0b2979882061043bff59833485ab9a3.jpeg

Til slutt var gamle dama på plass i hiet sitt. Vedlikeholdsladeren er plugget i :) 

IMG_4660.thumb.jpeg.be333fc9932950dece880bcf3853f321.jpeg

Alltid vemodig å sette fra seg bilen. Det er noe med dette skiftet fra sommer og høst til vinter som jeg ikke er så fan av. Men, da har jeg noe å se fram til våren igjen. Det er også godt å vite at hun står trygt skjermet fra kong vinter og at hun holder seg tørr og pen  :) 

Jeg skal i hvert fall se tilbake på mange fine stunder med denne i år, og det føles veldig godt. Nå skal hun få hvile i noen måneder og lade opp til nye eventyr :D 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Dusy skrev:

Ellers så skulle jeg ønske jeg kunne hatt tempoet til @Snagg30når det kommer til modifikasjoner, men det strekker ikke økonomien til i disse tider. Dessuten så funker jo bilen og den imponerer meg stadig vekk for hver eneste tur :) 

Her er det bare å lage seg en profil på «Feetfinder» også begynne og knipse snarest :D 


Skal innrømme det har gått litt over styr i år, litt godt å få den inn på lagring så kanskje kontoen og får litt hvile. Men det skal sies, har du fortsatt tenkt å beholde M3’n din i lang tid hadde jeg sterkt vurdert med tiden å montere CSL innsug, det forvandler hele bilen så til de grader. Vi må møtes igjen til neste år med litt bedre tid til rådighet :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2023 den 19.45, Dusy skrev:

Vinterlagring

Da var sesongen plutselig over. Kunne helt sikkert kjørt litt lenger, men føler hun har fått kjørt seg nok for i år. 
Ca 7500 km har det blitt i år, og med mange gode minner bak alle disse milene. 
 

En fantastisk bil, som står meg veldig nær. Har vel kjørt på den godt over 20.000 km siden jeg kjøpte bilen, og den har aldri skuffet. Vedlikehold er nøkkelen her :D Planen videre er nok å få gjort en skikkelig hjerteoperasjon, altså en motoroverhaling. Det overlater jeg til Thomas. Ellers så skulle jeg ønske jeg kunne hatt tempoet til @Snagg30når det kommer til modifikasjoner, men det strekker ikke økonomien til i disse tider. Dessuten så funker jo bilen og den imponerer meg stadig vekk for hver eneste tur :) 

Forrige mandag var vi hos @Netlandetfor å skifte olje før lagring. Det ble altså bilens andre oljeskift for i år. Byttet olja før Tysklands turen, så da var det godt med ny og fersk olje slik at den er klar for å strekke på beina igjen til våren. 
IMG_4609.thumb.jpeg.1cbcfb384c026504fdf84fe4160ffd6b.jpeg

I går sto jeg opp tidlig for å få tatt en skikkelig god vask av bilen. Det ble en grundig innvendig vask, før det bar av sted til vaskehallen for en grundig vask av bilen, med en påfølgende grundig underspyling. Praktisk å bo nærme foreldra, som har en egen vaskeplass for biler. Vaktmesteren bryr seg ikke selv om jeg ikke bor der lenger, han har vel sett meg vokse opp med å vaske biler helt siden jeg var 12 :D 

IMG_4637.thumb.jpeg.7a900ce62962c01b8bc2536a5470edde.jpeg

Fylle opp tanken måtte også til. Lurer på om han eldre herren her lurte på hvor all bensinen hans ble av. Er forståelig det når literprisen på 98 er 26 kr 😂IMG_4638.thumb.jpeg.e726bd9e766ab943e97752547a5d752b.jpeg

Denne får uansett ikke noe annet enn 98, så det er jo ikke noe å tenke på. 

Ble ikke så mange bilder av vasken underveis, da det hopet seg opp med kø på vaskehallen grunnet det fine været. Til min store forbauselse var det mange tålmodige, noe jeg satte veldig pris på. Var en ekstra hyggelig fyr som kom bort og måtte kikke på bilen når jeg kjørte ut, og ga meg full med forståelse for at jeg brukte god tid på bilen :) Det er ikke ofte! 

Nyvasket og klar, med et lag med latmannsvoks som @sveigis:

IMG_4640.thumb.jpeg.e4ba1cb0cbaa977f48711294b05cf080.jpegIMG_4641.thumb.jpeg.2a9e465eff69e4ecaa7d0450975b699a.jpeg

I dag bar det av sted til bilens hi, tok det rolig da mamma kjørte etter (pluss at jeg ville holde tanken så full som mulig før den settes bort 😂

IMG_4650.thumb.jpeg.731424188b14382859abefd372e35ef1.jpeg
 

Var mange fine biler langs veiene i dag, som den 964 Turboen over her 😍 

Vel fremme:

IMG_4655.thumb.jpeg.27a758f6369895b267eceea22c42eb0d.jpeg

Celebert selskap:

F7093895-37A9-46E8-A647-C6C1564E93C2.thumb.jpeg.d0b2979882061043bff59833485ab9a3.jpeg

Til slutt var gamle dama på plass i hiet sitt. Vedlikeholdsladeren er plugget i :) 

IMG_4660.thumb.jpeg.be333fc9932950dece880bcf3853f321.jpeg

Alltid vemodig å sette fra seg bilen. Det er noe med dette skiftet fra sommer og høst til vinter som jeg ikke er så fan av. Men, da har jeg noe å se fram til våren igjen. Det er også godt å vite at hun står trygt skjermet fra kong vinter og at hun holder seg tørr og pen  :) 

Jeg skal i hvert fall se tilbake på mange fine stunder med denne i år, og det føles veldig godt. Nå skal hun få hvile i noen måneder og lade opp til nye eventyr :D 

 

Ja nå var tiden her for deg og Dusy 😊.

Sesongen går vanvittig fort .

Men trøsten er at det egentlig går fort mot vår og .

For min del så synes jeg på en måte det kan være litt godt å bort sommerbilen,liksom noe mindre og tenke på selv om det er vemodig .

Ahhh,der så du noe med bensin ,pokker parkerte bil med rekkevidde 80 km .

Vel da er det kanner med fuel snart .😊

Men den bilen din er jaggu så pen og velholdt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Haha, du aner ikke hvor mange ganger jeg har kødda med dama og kollegaer om det 😂 Men, er nesten der jeg tenker «hvorfor ikke» når jeg allerede har planer om å ta motoren, men vi får se. Er planer om å reise en lenger tur neste år også, og det koster jo litt :) Men ja, det må vi absolutt få til. Var veldig hyggelig å skravle sist :D 

@sveigis Ja, det er så sant. Er absolutt noe mindre å tenke på. Var rart å avregistrere bilen i går. 
I dag hadde jeg egentlig planer om å ta en treningsøkt før kveldsvakta, men da jeg så Golfen kom jeg plutselig på at den ikke har blitt stelt så mye med de siste ukene 😂 Men det fortjente den, hverdagshelten fortjener å skinne igjen nå. 

Tusen takk for hyggelig ord Jan! :D Enda en lang vei å gå, men den kommer seg sakte men sikkert. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

De siste dagene har jeg lest igjennom denne tråden din Dusy! 

for ett smykke av en bil og den blir virkelig holdt godt!

har du tatt denne ut enda? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig hyggelig lesning @Aabak:D Tusen takk for fine ord!

Denne er tatt ut ja. Litt uheldig start på sesongen med et øye som ikke spiller helt på lag med meg om dagen slik at jeg er litt satt tilbake pga det.

Måtte ty til et batteri bytte etter vinterlagring ettersom den ikke hadde blitt koblet opp riktig gjennom vinteren, men det er nå så. Nå står det hvert fall et ferskt AGM batteri fra Bosch. 
IMG_6849.thumb.jpeg.75b1d44193bb294dcdba88070f0e97b2.jpegIMG_6848.thumb.jpeg.f7de649f31d99d3bdd443bcb30b31caf.jpegIMG_6832.thumb.jpeg.0052a3274c837269ddf86bddc9e79b5e.jpeg

Ellers så er det ikke så store planer for denne i år heller annet enn kjøring og vedlikehold. Tenker jeg skal få tatt en Inspection 1 service på den i sommer, og gå over MAF sensor, throttle position sensor og temp sensor på motor. Dette fordi jeg har lagt merke til at den har noe ujevn tomgang ved kaldstart og disse sensorene kan være mulige årsaker. I tillegg må jeg bytte ut en mekanisme til tanklokk døren fordi den står i konstant åpen posisjon. Gamle biler er virkelig noe eget :D 
 

Planen var egentlig å få gjort en motoroverhaling hos @Netlandeti år men det må jeg nesten utsette. Har søkt videreutdanning og det koster tilsvarende. Men det må nesten skje en eller annen gang, bare ikke helt enda. 

Må innrømme at det å svi av masse kroner på bilen føles litt overkill ut og ser heller at jeg vil investere pengene i andre formål. Dessuten har jeg nylig blitt forlovet og tanken om å kjøpe noe sammen har for alvor kommet på agendaen. 

Men at hun skal bli hos meg i all overskuelig framtid, det er det ingen tvil om. Det er få ting her i livet som får fram et så stort glis hos meg til tross for at andre ting i livet føles drit kjipt ut og man føler man blir satt tilbake. Med denne er plutselig alle slike tanker glemt og det er jeg hun evig takknemlig for. 
 

Nok fjas, og hør på dette i stede 🥰

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se den blir brukt og leverer 😊

Nydelig bil du har her hvertfall .

Og enig ,ikke noe vits og overhale /fikse så lenge den virker .

Videreutdanning er viktig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det @sveigis:D

Ja, er flere som sier det. Så da får man heller bare vente og ta ting etter hvert som det dukker opp heller :) 
 

Regner med at du koser deg i E28 og E34 om dagen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

4 år med denne bilen i år, og mange fler skal det garantert bli :) øynene har fått kommet seg, og det ble feiret med en lang tur for både meg selv og bilen. Utrolig hva dette gjør med sjela. 
 

Ingenting slår å cruise aktivt med turtall og fint landskap i bakgrunnen. Selvtilliten har vært på bunn, med katastrofetanker om hva fremtiden bringer med tanke på øynene. Men her er det tid og tålmodighet som er de to store, der sistnevnte er min største svakhet. 
 

Rart hvordan disse tankene fordufter i samspillet med bilen. Mann og maskin, sammen om å finne det akkurat rette turtallet, giret, gass og brems før og etter svinger. Og lyden. Lyden av denne selvpustende rekkesekseren. Det tror jeg er et dop i seg selv 😂 
 

Hun er 20 år gammel, men det skulle man aldri ha trodd når man setter seg bak rattet på hun. Alt føles så tight, og hun er så responsiv i sport modus. 
 

Nok fjas, her er et lite bildedryss av denne gamle dama. 
 

IMG_6983.thumb.jpeg.88731d63b2830049874b89946028e312.jpegIMG_6988.thumb.jpeg.93bbc1b1811ff27fff1db48364aaeef9.jpegIMG_6993.thumb.jpeg.3ef66f74727f4c5aac2da755875230b0.jpegIMG_7001.thumb.jpeg.ae42087d0ef2b899c3a6e87d81daec39.jpeg

Fikk tak i en ny tanklås utløser som jeg kjøpte før pinsehelga og som endelig kom i posten i går, så nå kan jeg endelig lukke tanklokket. Brukt fra en eller annen vrak E46 touring, så får håpe denne holder litt til hvert fall. Spekulerer i at min røk på Tysklandsturen i fjor pga antall fyllinger. Bare å glede seg @Snagg30 :D 

IMG_7018.thumb.jpeg.7ac1a3bf356660634945e9baa77102f6.jpeg

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Mai upd.

Fire år allerede ?

Tiden går fort 😊

Ingenting er som å sette seg bak rattet på en bil du liker og kan kjøre rundt uten mål og mening .

Ufattelig nydelig og velholdt e46 M3 du har og kos deg videre med den 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - girkasse trøbbel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...