Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått noen turer i den mørkere tiden nå. 

Mye å like med bilen, synes så langt kjørelysene funker fint, selv om 2025-modellen mista den ekstra oompfen med laserlys.

Men en ting jeg har bitt meg merke i, er hvor elendig ryggekameraet funker når jeg ikke har mye lys rundt meg. Virker heller ikke å være mye hjelp i ryggelys bak for å belyse det som befinner seg bak bilen. Måtte ty til å åpne døra da jeg skulle rygge ned mot parkering på helgas tur til bygda der det ikke er noe gatelys som hjalp meg med sikten.

"Wow", som en kompis med Polestar sa da han satt på tidligere i byen og vi skulle parkere på en litt dårlig belyst parkering.

Når det er vått er det jo gjerne spruta greit med skitt på det og, noe som hvertfall ikke hjelper. Men er BMWs ryggekameraløsninger like dårlig i mørket på flere modeller, eller er dette spesielt ille for i4? Blitt noen runder med sprayflaske på kameraet hvertfall.

Sammenligna med bildeprosesseringen Tesla hadde på sitt kamera på 2020-modellen jeg kjørte før, synes jeg det var en tydelig nedgradering å bytte til i4 akkurat på dette feltet, selv om det er digg med alle 360-modusene når man bare ser noe på bildet.

Skrevet
På 27.10.2025 den 12.26, myrion skrev:

[...]

Men en ting jeg har bitt meg merke i, er hvor elendig ryggekameraet funker når jeg ikke har mye lys rundt meg. Virker heller ikke å være mye hjelp i ryggelys bak for å belyse det som befinner seg bak bilen. Måtte ty til å åpne døra da jeg skulle rygge ned mot parkering på helgas tur til bygda der det ikke er noe gatelys som hjalp meg med sikten.

Når det er vått er det jo gjerne spruta greit med skitt på det og, noe som hvertfall ikke hjelper. Men er BMWs ryggekameraløsninger like dårlig i mørket på flere modeller, eller er dette spesielt ille for i4? Blitt noen runder med sprayflaske på kameraet hvertfall.

Ryggelysene på BMW er nok først og fremst satt opp for å gi andre opplysninger om at man skal rygge, fremfor å fungere som et opplysing bak bilen ved rygging (det er vel derfor alle uniformerte politi BMWer har fått ekstra ryggelys i diffuseren i støtfangeren). Ryggekameraet på i4 er tilsvarende som for andre BMWer og ingen svakhet i så måte. Det hadde forresten vært interessant å se hvorvidt det er noen forskjell i styrken på ryggelysene til vanlige baklys og baklys med laser.

1 time siden, 316 skrev:

Prøvekjørt i4 m60 fully charged i dag. Ble litt gira, hvis jeg får solgt gamlebilen så kanskje… 🤔 

Se bort fra farge (ikke bestemt meg for noe) hva mangler disse Fully Charged bilene av must have utstyr? Mener de skulle få inn en fully charged med takluke også. 

https://finn.bmw.no/r/G26E-i4/i4-M60-xDrive-WBY71HD030FV74382?vehicleDealer=004779

Mengden utstyr blir jo gjerne en litt individuell sak, men i bunn og grunn ser bilen fin ut. Ønsker du å sikre at bilen har mest utstyr bør du som utgangspunkt se etter en Supercharged (om du ikke vil sette deg inn den enkelte bilens utstyrsliste). 

Etter min smak ville jeg nok foretrukket en bil med skinn, M-seter og Driving Assistant Professional Package (DAPP), men igjen bugner dette ut til personlige preferanser. 

Du får deg uansett en knallfin bil med hvilken som helst i4 du eventuelt måtte velge. :) 

Skrevet

Hva inngår i DAPP? Kjenner jeg ikke har lest meg opp helt på disse pakkene 😅 Er det ikke med elektrisk justering av seter i Fully Charged? 

Skrevet

Sjåførovervåkning, hands free driving, utvidet funksjonalitet på acc som f.eks filskiftassistent. Selv vanlig DA har ting som lane assist og blindsonevarsler i tillegg til ACC. Ting jeg aldri kommer til å bruke, men det er nå en individuell sak. 

FC har elektriske seter. 

Hadde valgt en annen farge enn Portimao. 

Skrevet
1 hour ago, *MrB* said:

Sjåførovervåkning, hands free driving, utvidet funksjonalitet på acc som f.eks filskiftassistent. Selv vanlig DA har ting som lane assist og blindsonevarsler i tillegg til ACC. Ting jeg aldri kommer til å bruke, men det er nå en individuell sak. 

FC har elektriske seter. 

Så vanlig DA har altså alt en trenger for å kunne kjøre bil, og mere til? Hva skal en da med DAP?

Skrevet
1 hour ago, papertiger said:

Så vanlig DA har altså alt en trenger for å kunne kjøre bil, og mere til? Hva skal en da med DAP?

Det kan du si. Nå har jeg ikke finlest alt rundt DAP, men DA har alt man trenger og litt til. Jeg har ikke behov for assistanse med feltskifte, trafikklys eller å kjøre handsfree på motorveien. Sånt er mest partytriks i min bok. Blindsonevarsleren er visstnok mer raffinert i DAP, men jeg synes den fungerer fint i DA. 

Skrevet

Man kan jo gjerne si det er et partytriks, men som med alt annet av utstyr inneholder systemet en del kjekke finesser utover de rimeligere pakkene. 

ACC = som tidligere kjent i BMW, begrenset oppad til 160 km/t.
DA (Driving Assistant) = ACC opp til 160 km/t, Lane Departure Warning, Lane Change Warning, kollisjonsvarsling etc.
DAP (Driving Assistant Professional) = ACC opp til 210 km/t, Lane Departure Warning, Lane Change Warning, kollisjonsvarsling, TJA/"selvkjørefunksjon", leser og tilpasser skilting/trafikklys og nødstoppassistent. DAP er en forutsetning for å kunne få Parking Assistant Professional (PAP).

Jeg mener det er tullete å spare seg til fant når prisdifferansen mellom DAP og ACC er kr. 9 200,- og kun kr. 5 900,- dyrere enn DA. I motsetning til både ACC og DA er radardekselet til DAP oppvarmet og fungerer i sludd og snø.

Skrevet
11 minutter siden, Saltkjelen skrev:

I motsetning til både ACC og DA er radardekselet til DAP oppvarmet og fungerer i sludd og snø.

Med andre ord har du valget mellom acc hele eller halve året?

Skrevet

Vet ikke om tett sludd er de beste forhold for å kjøre med ACC uansett...

5500kr er ikke allverden nei, men jeg ser ikke poenget med å krysse av for det om jeg vet jeg aldri kommer til å bruke det. Selv DA er egentlig i overkant i forhold til mine kjørevaner. (F.eks. er lane assist er noe av det første jeg slår av på alle biler jeg kjører). Sånn sett er det vanskelig for meg å finne argumenter for DAP.
At du og jeg er i hver vår ende av utstyrslisten er vel ingen hemmelighet, men det er fair, det. 

Skrevet

@Ingvaldsen Ja, man gjør jo i grunn det.

Jeg slår også av LDW, men utover komfort og gadgets gir DAP en potensielt livreddende funksjon som nødstopp (får du illebefinnende stopper bilen selv trygt og rolig). Jeg mener i alle fall at prisen er lav for en potensielt livreddende funksjon, men det er nå min mening. 

En annen ting er at DAP også nødbremser dersom du er i ferd med å rygge på noe eller dersom du er i ferd med å få et sammenstøt i siden (typisk parkeringssituasjoner). Kjekt i de tilfellene en litt uoppmerksom madam kjører bilen. Og så sparer man jo seg for en tur til lakkereren. :) 

Skrevet

Skulle ikke mere til enn å putte en 50-lapp på, her lærer man jo mye mer enn å finlese utstyrskatalogen!

Veldig fine finesser i DAP mao. I forhold til utvalget av lagerbiler er det kanskje begrenset hvor mange som har dette utstyret, og må man høyt opp i pris på bil for å få en med dette utstyret er det jo et spørsmål om det er verdt det. 

Har selv god nytte av radar cruise på vinterhalvåret også, men sjeldent jeg kjører med denne funksjonen aktivert i sludd og snø - men så er det jo heller ikke slik at det sludder og snør halve året heller, så ikke det alt for store tapet. Nødbremsefunksjon derimot, er kjekk å ha. Den hadde vi også på vår italienske G45 X3 leiebil, og det var ikke alltid like kjekt å få inntrykket at du har kjørt på noe når det skulle parkeres i trange italienske gater, når det egentlig bare var assistenten som drog i nødbremsen så snart den følte du nærmet deg noe litt for raskt :D var mer enn en gang jeg kvakk godt til.

Skrevet
10 timer siden, Saltkjelen skrev:

En annen ting er at DAP også nødbremser dersom du er i ferd med å rygge på noe eller dersom du er i ferd med å få et sammenstøt i siden (typisk parkeringssituasjoner). Kjekt i de tilfellene en litt uoppmerksom madam kjører bilen. Og så sparer man jo seg for en tur til lakkereren. :) 

DA gjør også dette. Det er det eneste jeg synes er bra da jeg hadde det samme på G30'n. Kongefunksjon. Ellers slår jeg av alt av kjørehjelp da det river og sliter i rattet i tide og utide. Er jo så mye dårlig vei i Norge atte...

Liker å kjøre selv jeg også uten å bli overstyrt av bilen. 

Har også takluke som jeg ikke hadde valgt om jeg hadde speccet bilen selv. Hva er vitsen liksom? Skjønner det var kult og hadde sin misjon for 30 år siden da de fleste biler ikke hadde AC. Men nå? Må jo være kun fordi en kan slippe inn litt ekstra lys for de som synes det er bra? Ikke noe for meg i hvert fall😇 Så er jo jeg gammal også da😅

Skrevet

@Paulus Ja, det gir egentlig mening at DA også har dette siden den har radarer bak støtfangeren slik DAP har. Det stod ikke i spesifikasjonen at dette var et DA-utstyr, men da ser man at dette er tilfellet for DA også. :) 

Skrevet
20 timer siden, *MrB* skrev:

FC har elektriske seter. 

Enig angående fargen. Skjønner at jeg må lese meg opp på hjelpemidler og ikke minst utstyr, lett å drukne i jungelen av utstyr. Skrur som regel av alt jeg har av hjelpemidler i min Ioniq 5. 😆 Prøver å få solgt den nå, så blir det kanskje for første gang nyere BMW!

Er det heller ikke adaptiv cruise standar? Eller er den bar begrenset?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...