Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Motor og drivverk forsikring på BMW blir vel dyrere det nå da, når flere dyre reparasjoner må tas på forsikring fremfor garantien. Sånn som jeg ser dette trekket av BMW så er det noe alle taper på. Hvis man også tar høyde for at moderne fossilbiler har flere ting som kan gå i stykker, samt at elbiler er dyrere å fikse når ting ryker så ser jeg for meg en større økning i forsikrings priser. 

La oss ta det åpenbare, batteriet på elbilen.

Der har BMW mulighet til å bytte enkelceller, de trenger ikke bytte hele batterier gitt at en celle feiler.

Toyota har på sine hybrider bytter 3 batterier på sine hybrider siden 2000.

Nissan Leaf som er Norges mestselgende elbil (63.000 biler) har byttet tilsvarende antall.

Har du flere dyre komponenter på elbilen som vi kan sammenlikne med fossilbilen Fredrik?

Har du tall på antall girkasser, turbo, fordelingskasser osv osv som har blitt byttet i samme tidsintervall på fossilbiler?

Det må jo være vanskelig å forsøke å snakke driftsikkerhet (forsikring) når man vet at fossilbilen har 10 x mer deler og 100 x flere bevegelige deler kontra elbilen. 

Vi kan alle være enige om at BMW sitt grep med å overføre konstnad over på kunden er negativt, det har pågått en stund for å si det forsiktig.

Det er en kontinuerlig vridning av eierskapsform og drifting av bilhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

La oss ta det åpenbare, batteriet på elbilen.

Der har BMW mulighet til å bytte enkelceller, de trenger ikke bytte hele batterier gitt at en celle feiler.

Toyota har på sine hybrider bytter 3 batterier på sine hybrider siden 2000.

Nissan Leaf som er Norges mestselgende elbil (63.000 biler) har byttet tilsvarende antall.

Har du flere dyre komponenter på elbilen som vi kan sammenlikne med fossilbilen Fredrik?

Har du tall på antall girkasser, turbo, fordelingskasser osv osv som har blitt byttet i samme tidsintervall på fossilbiler?

Det må jo være vanskelig å forsøke å snakke driftsikkerhet (forsikring) når man vet at fossilbilen har 10 x mer deler og 100 x flere bevegelige deler kontra elbilen. 

Vi kan alle være enige om at BMW sitt grep med å overføre konstnad over på kunden er negativt, det har pågått en stund for å si det forsiktig.

Det er en kontinuerlig vridning av eierskapsform og drifting av bilhold. 

Der var du på igjen....skal vi virkelig ha en fossilbil vs elbil diskusjon nå igjen? Det ønsker ikke folk i denne tråden var beskjeden vi fikk sist.

Bare for å ta det kort det jeg mener! En elbil har færre bevegelige deler enn en fossilbil, ergo færre mekaniske feil. Men en elbil har vesentlig mer avansert teknologi som trengs for at bilen skal fungere optimalt, og når dette feiler så blir det ofte veldig mye dyrere enn å sette inn ei overhalt fordelingskasse eller en brukt turbo. Denne kostnads forskjellen på rep av gammel dildo vs gammel fossil er det laget utallige artikler på og til og med ett Brennpunkt program på NRK. Og når feil på elbil ofte er så dyre som de kan være, og fossilbiler blir stadig med komplekse så er det ikke rakettforskning å forstå at dette får konsekvenser for forsikringsprisene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Fredrik 90 said:

Der var du på igjen....skal vi virkelig ha en fossilbil vs elbil diskusjon nå igjen? Det ønsker ikke folk i denne tråden var beskjeden vi fikk sist.

Bare for å ta det kort det jeg mener! En elbil har færre bevegelige deler enn en fossilbil, ergo færre mekaniske feil. Men en elbil har vesentlig mer avansert teknologi som trengs for at bilen skal fungere optimalt, og når dette feiler så blir det ofte veldig mye dyrere enn å sette inn ei overhalt fordelingskasse eller en brukt turbo. Denne kostnads forskjellen på rep av gammel dildo vs gammel fossil er det laget utallige artikler på og til og med ett Brennpunkt program på NRK. Og når feil på elbil ofte er så dyre som de kan være, og fossilbiler blir stadig med komplekse så er det ikke rakettforskning å forstå at dette får konsekvenser for forsikringsprisene fremover.

Hva mener du en i4 M50 har i form av "vesentlig mer avansert teknologi som trengs for at bilen skal fungere optimalt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, f1-gubben skrev:

Mye vås skal man lese. Slutt nå!

Vet du, dette har åpenbart ikke du noe greie på så jeg tror absolutt vi lar dette ligge nå. Vi har sporet av nok i denne tråden nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp å prøvekjørte en selv, fantastisk kjøre maskin! Har ikke hatt så god kjøre opplevelse siden e39, som jeg personlig syntes var mye bedre enn dagens F11 som jeg har nå.

Vekten føltes ikke i heletatt. Og har bare gjort at jeg gleder meg til min kommer enda mer :D

Testet også med disse "IconicSound" og kan si at de var ikke så ille som jeg har sett i visse videoer, men tror fortsatt at de blir holdt deaktivert i mitt eie.

Men velger å unnlate å gi skryt til Harmon Kardon anlegget, ble ikke mektig imponert med standard EQ, gadd ikke å legge tid inn i å bedre den.

Selvkjøring fungerte overraskende godt, selv med masse snø på sidene av veiene.

Også en minimal ting som jeg bare ble helt forelsket i, vinduspylerne! Dysene er på armen, så minimalt med siktforstyrrelse når de brukes, det var helt fantastisk for en så liten ting. Dette er kanskje noe andre har fra før, men fortsatt noe som jeg ikke har opplevd før nå.

Det var en helt annen opplevelse enn min halv-late 2.0 diesel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Iver92 skrev:

 

Også en minimal ting som jeg bare ble helt forelsket i, vinduspylerne! Dysene er på armen, så minimalt med siktforstyrrelse når de brukes, det var helt fantastisk for en så liten ting. Dette er kanskje noe andre har fra før, men fortsatt noe som jeg ikke har opplevd før nå.

 

Jeg hadde det på min G20 også. Det fungerer glimrende. Å du bruker veldig mye mindre spylervæske.

Jeg var ute å lekte meg litt med min i går. DCS off og Sport. Kjennes nesten ut som du kjører bakhjulsdrift helt til det plutselig skyter fart. Veldig annerledes følelse enn de Xdrive bilene jeg har prøvd før. Merker overraskende lite til vekta vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, mslello skrev:

Jeg hadde det på min G20 også. Det fungerer glimrende. Å du bruker veldig mye mindre spylervæske.

Jeg var ute å lekte meg litt med min i går. DCS off og Sport. Kjennes nesten ut som du kjører bakhjulsdrift helt til det plutselig skyter fart. Veldig annerledes følelse enn de Xdrive bilene jeg har prøvd før. Merker overraskende lite til vekta vil jeg si.

Ja, at en så liten ting kan gi ei så annerledes opplevelse er vanskelig å tro.

Dessverre fikk jeg bare litt over 1 time i bilen, men det var absolutt nok til å få smaken for den, blir vell litt leking med DCS off for min del også når den kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mslello skrev:

Jeg hadde det på min G20 også. Det fungerer glimrende. Å du bruker veldig mye mindre spylervæske.

Jeg var ute å lekte meg litt med min i går. DCS off og Sport. Kjennes nesten ut som du kjører bakhjulsdrift helt til det plutselig skyter fart. Veldig annerledes følelse enn de Xdrive bilene jeg har prøvd før. Merker overraskende lite til vekta vil jeg si.

Antispinn og anti-sladd systemet er betydelig raskere i en elbil enn hos fossil brødrene, slik at fremdriften nok vil oppleves mer sømløs. 
Gleder meg til å teste denne selv, men hadde vært gøy med litt lenger tur.

Men disse står vel ikke stille om dagen?

😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Antispinn og anti-sladd systemet er betydelig raskere i en elbil enn hos fossil brødrene, slik at fremdriften nok vil oppleves mer sømløs. 
Gleder meg til å teste denne selv, men hadde vært gøy med litt lenger tur.

Men disse står vel ikke stille om dagen?

😀

 

Mer imponert over hvor bakhjulsdreven den virker. Sånn klassisk følelse, styrer med bakenden også 😊

Tror det er bra trykk på demobilene nå ja. De fleste forhandlere har bare en også. Får sikkert bare låne en times tid de første par ukene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi den kjører som RWD 99% av tiden. Slik var det iaf. med Tesla. Frontmotoren slår inn kun når det er spesielle grunner til det, f.eks. ved maks pådrag eller behov for grep. Jeg ser ikke noe grunn til at BMW skulle ha en annen oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...