Gå til innhold

Hva er vitsen med sotede glass?


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Ove67 skrev:

Faktisk er jeg så sur på det mørke glasset i takluken at jeg vurderer å skifte det ut med glass uten soting.

Noen som vet om det lar seg gjøre? Koster sikkert en fot og en arm, men.....

Bruk heller pengene på å få ettermontert de dypt savnede blinklys- og vindusviskerhendlene som returnerer til 0-posisjon. :P 

Jeg forstår det du sier om de innvendige rullgardinene, men det gir bedre effekt å stoppe solvarmen før/ved glasset enn når varmen først er kommet på innsiden av glasset. Personlig hadde jeg ikke ofret dette så mange tanker, men så har jeg heller ikke noe imot tonede glass heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Saltkjelen said:

Bruk heller pengene på å få ettermontert de dypt savnede blinklys- og vindusviskerhendlene som returnerer til 0-posisjon. :P 
 

Hehe. Ja, skulle jeg velge, hadde jeg kanskje valgt det. Men: uansett er dette noe jeg vil la merkeverkstedet gjøre - jeg kødder ikke med garantier!

Jeg vil tro det er mer sannsynlig at Bavaria kan bytte glass i takluken enn at de kan skifte ut den blinklyshendelen...?

Endret av Ove67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig med trådstarter, men så er jeg også litt mer enn 30+ år gammel. Jeg vil ikke ha sotede glass på mine biler, men jeg vil gjerne ha lett tonede glass og det skal være jevnt/likt rund baut (ergo tror jeg maksimalt 10-15% toning her i Danmark).

Jeg tror også at vi gjør lurt å skille litt mellom stil og funksjonalitet. Jeg synes argumentet om å forhindre varme fra solen er syltynt på våre breddegrader, men jeg kan forstå argumentet om stil (selv om jeg personlig ikke liker stilen). Bilen blir varm uansett og +/- et par grader gjør ikke den store forskjellen og under ingen omstendigheter nok til å objektivt forsvare helt mørke vinduer 24/7. Derimot stilmessig gjør man jo hva man vil i disse dager... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik jeg(og jeg tror resten som begrunner med solskjerming) mener ikke at tonede hindrer at bilen blir varm. Det hjelper derimot på alle ubehag med direkte sollys på baksetepassasjerene. Om det så er for øynene eller varmen solstrålene har på kroppen. Litt ala hvorfor vi har solbriller på om jeg kan sette det litt på spissen :) 

Endret av Marius2002
Endret fra sotede til tonede etter innlegget under. Det er original toning vi mener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW leverer med 70% farget glass. Dette er ikke mye. Dvs de stenger for 30% lys gjennom vinduet. Originalt kan ikke sammenlignes med soting da glasset er farget. Det er ikke lagt på noe film. 
 

At trådstarter ikke liker dette er jo en smakssak, jeg synes dog det er merkelig å kjøpe en bil der dette er et så stort problem. Da ville jeg tittet videre etter en annen bil om dette var kritisk element. Tror ikke det er små penger å bytte glasstaket akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Kjennern said:


 

At trådstarter ikke liker dette er jo en smakssak, jeg synes dog det er merkelig å kjøpe en bil der dette er et så stort problem. Da ville jeg tittet videre etter en annen bil om dette var kritisk element. 

Det var ikke et *kritisk* element. Dessuten hadde jeg ikke fått med meg at soting på bakvinduene også innbefattet takluken. Men, jeg skal nok leve med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri eid BMW med sotede glass, men jeg hadde 2 stykk Mondeo firmabil og en Focus firmabil med sotede bakvinduer/bagasjeromsglass, og det funket veldig bra. Mindre oppvarming fra sola når bilen har stått parkert, ser bedre ut i tillegg til mindre innsyn. For min del betydde det at folk ikke så hvor overfylt bagasjerommet mitt var av skrot opp til taket til enhver tid - det så rett og slett mer ryddig ut fra utsiden. Så for min del er det et must med tilsvarende sotede vinduer igjen hvis jeg skal ha en moderne stasjonsvogn.

Dog ELSKER jeg soltak - det beste jeg vet er å se opp på nattehimmelen mens jeg cruiser eller å få masse dagslys inn i kupe. Så en bil med sotet soltak/glasstak hadde vært en dealbreaker :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere: solbriller er fine saker for dem kan jeg ta av når det ikke er sol. Det kan jeg ikke med de sotede glassene. Jeg synes det er teit å ha solglass permanent. Hvem har det på sine husvinduer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Marius2002 said:

Jeg monterte det på mitt hus nå i sommer på sydvendte stuevinduene 🤭

https://natre.no/vinduer/funksjonsglass/

OK.

Selv foretrekker jeg screen rullegardiner som jeg kan ta opp når det er mørkt eller lite dagslys.

OT: anbefaler innvendig screen i hus/leilighet. Det reduserer solinnstrålingen betraktelig (påstås 90% og det tror jeg på). Mye mer behagelig innendørs om sommeren når solen steiker hele dagen. Utvendig screen er sikkert bedre, men koster MYE mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ove67 ja, jeg måtte bare fordi jeg faktisk hadde montert dette og synes det var litt morsomt når du nevnte det :) Dette blir nok en uendelig diskusjon basert på egne preferanser ala stasjonsvogn/sedan, diesel/bensin og xDrive/rwd! :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2020 den 18.27, Ove67 skrev:

Det var ikke et *kritisk* element. Dessuten hadde jeg ikke fått med meg at soting på bakvinduene også innbefattet takluken. Men, jeg skal nok leve med det....

Jeg sjekket delekatalogen nå. Det er kun ett delenummer for glassluken, så denne er farget uavhengig om man har solbeskyttende vinduer eller ikke.

4 timer siden, Ove67 skrev:

OK.

Selv foretrekker jeg screen rullegardiner som jeg kan ta opp når det er mørkt eller lite dagslys.

OT: anbefaler innvendig screen i hus/leilighet. Det reduserer solinnstrålingen betraktelig (påstås 90% og det tror jeg på). Mye mer behagelig innendørs om sommeren når solen steiker hele dagen. Utvendig screen er sikkert bedre, men koster MYE mer.

Som en liten tilleggskommentar på det med solskjerming. Det er utvendig solskjerming som reduserer solvarmen med 90-93%. Innvendig er en dårlig konstruksjon for dette annet enn å ta for den verste solvarmen (vi snakker om toppen 20% reduksjon) ettersom varmen allerede har kommet på innsiden av glasset. Cluet er å hindre varmeinnslippet i boligen, og det gjøres ved å ha solskjerming utvendig. Jeg har en vestvegg med utvendig screens (det ene vinduet med innvendig som midlertidig løsning ettersom leverandøren bommet på målene), det er ekstrem forskjell på delen som har hhv. inn- og utvendig skjerming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Saltkjelen said:

 

Som en liten tilleggskommentar på det med solskjerming. Det er utvendig solskjerming som reduserer solinnsntrålingen med 90-93%. Innvendig er en dårlig konstruksjon for dette annet enn å ta for den verste solstrålingen (vi snakker om toppen 20% reduksjon) ettersom varmen allerede har kommet på innsiden av glasset. 

Kan ikke stemme. Jeg snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...