Gå til innhold

Eurotrip 2021 | Biltur gjennom Europa med fru.


håk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har desverre ikke BMW for øyeblikket, men planlegger likevel en skikkelig tur gjennom kontinentet i juli 2021. Ja jeg planlegger/drømmer/gleder meg tidlig ettersom alt ble avlyst i 2020... Har også gått til innkjøp av bil til formålet.

Det er mange poster om dette på nettet, men tabloidene kommer med en del rare tips og turistfeller, mens en del reisebrev er vel spesifikke selv om jeg har fått mye ut av disse - først og fremst lysten! Den foreløpige ruten er satt sammen rundt noen "must visit" og det er langs denne ruten jeg gjerne skulle høre om noen har erfaringer. Dette er altså en tur med fru, så fokuset må ligge på fine områder samt noen dager uten bilkjøring - det blir uansett nok med de planlagte 4500km.

Så, planen er å begynne ferien på Kiel ferga og kjøre nedover Europa dagen etter hvor disse steden besøkes;

1. Biarritz og San Sebastian: Her er planen å leie AirBnB 4-6 dager i området med et annet vennepar da disse byene er 49min fra hverandre. Her skal det surfes og spises god mat og dette er også planlagt som hoveddelen av ferien.

2. Riviera cruising: 2 dager med fine veier langs vannet og stopp i Saint Tropez, Antibes, Cap Ferrat og Monaco

3. Besøke familie: 3-4 dager i sommerhus rett utenfor Sanremo

4. Alpepass på veien hjem med 2 dager til å løpe i fjellet. Vurderer "Furka Pass" gjennom Sveits

Dette blir 11-14 dager alene.

Med "kun" disse stoppene blir det dog noen vanvittig lange strekk ( og vi ønsker jo å se ting på veien) så jeg har tenkt på noen mellomstopp:

1. Fra Kiel til Biarritz er det LANGT (17t/1700km) derfor tenker jeg 3x stopp på veien, ett i Spa-byen Aachen i Tyskland, 2 netter i Paris(?) før 1 natt i Cholet (via Loire dalen).

2. Det er også langt fra Biarritz til Antibes langs vannet (11t/932km) så her tenker jeg ett stopp i Montpellier ev. Marseille.

3. Sanremo til Furka pass er OK, men da bør det soves 2 netter i alpene før transporten til Kiel tas feks. Lucerne-Kiel (10t/1002km) som da blir autobahn med en høyt sannsynlig sovende fru.

 

eurotrip.thumb.png.0d9c52457753500bf035709b178691e3.png

 

Tips, triks, erfaringer og tanker tas imot med stor takk! hører også gjerne på andres bilplaner til sommeren!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tur, gjort noe tilsvarene for 10 år siden. Var bare ikke så langt syd som Biarritz.

Regn med litt euro til franske motorveier, fine men ganske dyre.

Vedrørende punkt 2. Du klarer ikke de 4 stedene på 2 dager. St Tropez er langt unna Antibes, og det er MYE trafikk der nede om sommeren.

Du har jo Portofino og Sestri Levante i Italia som er verdt et besøk også.

 

 

Lykke til om Europa åpner opp igjen til neste sommer. Har dog mine tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet planlegging sjølv iforhold til europatur neste år, visst grensene åpner opp igjen da..

Turen min er meir bilkjøring, så har ikkje tenkt å vere så lenge pr plass men ein dag eller to her og der blir det absolutt. 
Veit ikkje om det gir noken ideer men kan legge ved bilde fra planlagt tur så langt, blir sikkert småendringer etterhvert.

tenker bruke 2.5 - 3 uker. tur.thumb.png.55ec04fab8a9a1a3fb51e9b71934a716.png

 




 

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Kjennern said:

Spennende tur, gjort noe tilsvarene for 10 år siden. Var bare ikke så langt syd som Biarritz.

Regn med litt euro til franske motorveier, fine men ganske dyre.

Vedrørende punkt 2. Du klarer ikke de 4 stedene på 2 dager. St Tropez er langt unna Antibes, og det er MYE trafikk der nede om sommeren.

Du har jo Portofino og Sestri Levante i Italia som er verdt et besøk også.

 

 

Lykke til om Europa åpner opp igjen til neste sommer. Har dog mine tvil.

Yes, euros kommer det til å gå - dette er langt fra en rimelig ferie.

Antar;

~10,000 i bilprepp (oljer/dekk/div)

~10,000 i besin

~25,000 i overnatting/båt

~5,000 i bom/parkering/veiavgifter

~30,000 i mat/drikke

= ~80,000

Du har nok rett ang. punkt 2, det blir fort 3+ dager her. Men håper det er betydelig mindre kø 1-21 juli kontra 21.juli-30.aug perioden? Portofino er et godt poeng, har vært der men det er nydelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2020 at 11:12 AM, håk said:

Du har nok rett ang. punkt 2, det blir fort 3+ dager her. Men håper det er betydelig mindre kø 1-21 juli kontra 21.juli-30.aug perioden? Portofino er et godt poeng, har vært der men det er nydelig

 

Du må nok regne med mye trafikk og til tider kø i hele perioden juni-juli-august så lenge du kjører i populære turist-områder.  Men det er ingen krise, kommer helt an på hva man er vant med fra før. 

For min egen del er jeg opptatt av å kjøre bil. Så det å kjøre mange mil i Europa er for meg bare kos, jeg er ikke typen til å gå rundt i random bysentra mens jeg studerer arkitektur, design, mat & drikke etc. Byferie er ikke helt meg...Jeg vil helst kjøre bil.

For øvrig er bilferie som regel dyrt. Mye dyrere enn å tilbringe 2 uker på Mallorca.

Dog, det beste med bilferie er at man ikke MÅ planlegge. Mange på Bimmers skal helst ha 14 dager plotted in i Google Maps med Hotel og alt, men personlig liker jeg å bare druse på inn i solnedgangen fra dag 1, også tar vi det derfra. Hele moroa med bilferie er å ta ting litt på sparket og finne motell/hotell underveis mens man er på veien. Det er jo hele sjarmen. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte deler av strekningen ifjor sommer, primært A16, A28, A85, A71 og A75 hele veien fra Gent i Belgia via Dunkerque helt nord i Frankrike og helt ned til Montpellier. Senere kjørte vi A9, A6, A20 og A75 som en mer lokal rundreise fra Montpellier via Toulouse til Padirac og tilbake igjen til Montpellier. Dette dekker temmelig mye av det sydlige Central Massif fjellområdet. 

Motorveiene er fantastiske, men relativt kostbare å kjøre på og det kan være temmelig mye trafikk på enkelte strekninger. Stort sett er de imidlertid veldig effektive og betydelig morsommere å kjøre på enn Autobahn. Motorveiene er ikke bygget for 200+ Km/t hastigheter og de snor seg derfor mer i landskapet. Man ser mye mer og turen blir på den måten mye mer interessant og hyggelig. Frankrike har et fantastisk kulturlandskap og det varierer temmelig mye fra slettene og heiene i nord til massive fjellområder i syd. Vi kjørte også en del på alminnelige landeveier. Dette er selvfølgelig også veldig hyggelig, men lite effektivt. Man deler veiene med all mulig lokal trafikk og det er massivt med hastighetsbegrensninger samt ikke minst fartskontroller.

Vi har også temmelig mye erfaring med å kjøre i Provence og det er den samme historien der, men veldig mye mer trafikk - spesielt langs kysten. Dere bør derfor beregne god tid og ikke legge opp et alt for stressende skjema. 

Jeg har mine tvil når det gjelder coronasituasjonen også neste sommer, men la oss håpe at tingene blir litt mer normalisert når vi kommer så langt.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål, hvorfor skal alle innom St Tropez? Er super trist sted med mindre du har alt for mye $$. Finnes masse andre steder som er mye finere å besøke. Ta heller en tur innom Gorges du Verdon, Millau broen, Cannes, Antibes, Juan-les-Pins, Grasse, Valbonne, Nice eller disse fjellbyene her med flotte trange bilveier å kjøre i syd alpene -> Isola 2000, Auron, Jausiers. Kjører jo bokstavelig talt i skibakkene enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at mange bare ønsker å se "St-Trop", men det er egentlig ikke så mye å se i selve byen utover kanskje havnen som selvfølgelig har en del dyre yachter. Kanskje kan man også se en eller annen berømt person. Trafikken inn og ut av byen er imidlertid absolutt helt forferdelig (du er herved advart). Jeg er derfor helt enig at man heller burde bruke tiden på andre steder/byer når man først er i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta di synes jeg er ganske fin, skal ikke si så mye om den da det også virker som om den er ganske spikret på forhånd. Vi pleier også å kjøre den med at man baserer seg på hotell og kan gjerne være ett sted flere dagers. Som f eks Rivieraen, her må man ha iallfall 3 dager synes jeg, det er flere byer som ligger i greie avstander og som jeg anbefaler å besøke. Har du ikke vært i St Tropez så drar du dit for å se, å vandre rundt å se på alle Yatchene er fasinerende. Vi har bodd noen ganger i Villenue Loubet som er en liten by mellom Antibes og Nice, her ligger alle hotellene langs stranden. Er man på rivieraen så må man også ha litt strand liv 😅 Har du lyst til å kjøre litt så ville jeg oppsøkt Red Rock Road som går litt inn i landet, perfekt for en dagsutfart.

Når du skal nordover så pass på å følg trafikk reglene når du kjører i Sveits, blir du tatt i fotoboks her så slipper du ikke unna slik som i Tyskland og Frankrike (forutsatt at du kjører egen bil). Blir du tatt i Sveits kommer de etter deg med alt de har, de engasjerer norske myndigheter. Ellers så kan jeg anbefale St Gottard pass og SAN Bernadino Pass (hvor den legendariske åpnings senen i den opprinnelige Italian Job ble filmet). Disse to passene ligger ikke så langt fra hverandre og gjør det mulig å kjøre to pass på en dag uten store omveier. 

Når det kommer til selve kjøringen så kan Autobahn være ett slit, det er tidvis mye trafikk og tidene hvor man kunne kjøre non stopp i 200 km/t de er long gone. Selv i sone med fri fart så kan det gå i 110 km/t, Autobahn kapasiteten er sprengt på noen strekker. Men velger du å kjøre på gunstige tider, gjerne sent kveld eller natt så kan du koste på så mye du bare orker. Dette krever dog at du har en kapabel bil, det nytter ikke å forsøke dette i en Skoda Octavia med 150 hk, det er bare slitsomt. Men har du noe som kan cruise godt over 200 km/t så anbefaler jeg å prøve å ta de lengste etappene om natta. Søndager er også dager jeg pleier å legge lange Autobahn strekk til, særlig hvis man skal kjøre midt på dagen. Da har ikke trailere lov å kjøre, og trafikk avviklingen er utrolig mye bedre. Franske motorveier er helt konge, men de er dyre...men de er verd det etter min mening. Ikke fyll diesel langs Autoroute nettverket i Frankrike, ikke uvanlig at diesel koster 16 kr litern her...er derfor demonstranter velter små Renaulter og brenner bildekk i gatene i Paris fra tid til annen. Franskmenn har opprørskultur, settes drivstoff avgiften opp så lager dem hælvette i gatene. 

Vi legger alltid våre turer opp med at vi har planlagt på forhånd hvor vi skal, det er en måte som passer oss. Så får man tid til å gjøre litt undersøkelse etter ting å oppleve på stedene vi skal være. Sånn føler vi at vi får mest ut av ferien. Jeg hører mange kjøre nedover uten mål og mening, det er sikkert fint det også. Men etter en lang kjøretur så vil jeg vite med sikkerhet at jeg får en god dusj, ett god måltid og en god seng å sove i. Samt ett trygt sted å sette fra meg bilen, gateparkering i Europa de skikkelig no go for min del. Bruker man Trivago eller Hotels og bukker en god tid på forhånd så er det også gode penger å spare. Jeg er så gærn at jeg sjekker omgivelsene rundt hotellet med Google Street View før jeg booker, for å sjekke at strøket ser bra ut og at parkerings fasiliteter er slik som lovet på nettsiden. 

Uansett så kommer dere til å få en flott tur, Europa tur med egen bil er min favoritt ferieform. Vi pleier å dra av gårde hvert år mer eller mindre, noen ganger lenger turer og andre ganger kortere. Den her helvetes korona epedimien har gjort at årets tur ble skrinlagt, og det er jeg sur for ennå. Har abstinenser etter å komme meg på tur, få litt tysk og fransk asfalt under hjula. Vi får håpe 2021 gir oss bedre muligheter til å igjen reise rundt i Europa 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/9/2020 at 11:18 PM, Fredrik 90 said:

Ruta di synes jeg er ganske fin, skal ikke si så mye om den da det også virker som om den er ganske spikret på forhånd. Vi pleier også å kjøre den med at man baserer seg på hotell og kan gjerne være ett sted flere dagers. Som f eks Rivieraen, her må man ha iallfall 3 dager synes jeg, det er flere byer som ligger i greie avstander og som jeg anbefaler å besøke. Har du ikke vært i St Tropez så drar du dit for å se, å vandre rundt å se på alle Yatchene er fasinerende. Vi har bodd noen ganger i Villenue Loubet som er en liten by mellom Antibes og Nice, her ligger alle hotellene langs stranden. Er man på rivieraen så må man også ha litt strand liv 😅 Har du lyst til å kjøre litt så ville jeg oppsøkt Red Rock Road som går litt inn i landet, perfekt for en dagsutfart.

Når du skal nordover så pass på å følg trafikk reglene når du kjører i Sveits, blir du tatt i fotoboks her så slipper du ikke unna slik som i Tyskland og Frankrike (forutsatt at du kjører egen bil). Blir du tatt i Sveits kommer de etter deg med alt de har, de engasjerer norske myndigheter. Ellers så kan jeg anbefale St Gottard pass og SAN Bernadino Pass (hvor den legendariske åpnings senen i den opprinnelige Italian Job ble filmet). Disse to passene ligger ikke så langt fra hverandre og gjør det mulig å kjøre to pass på en dag uten store omveier. 

Når det kommer til selve kjøringen så kan Autobahn være ett slit, det er tidvis mye trafikk og tidene hvor man kunne kjøre non stopp i 200 km/t de er long gone. Selv i sone med fri fart så kan det gå i 110 km/t, Autobahn kapasiteten er sprengt på noen strekker. Men velger du å kjøre på gunstige tider, gjerne sent kveld eller natt så kan du koste på så mye du bare orker. Dette krever dog at du har en kapabel bil, det nytter ikke å forsøke dette i en Skoda Octavia med 150 hk, det er bare slitsomt. Men har du noe som kan cruise godt over 200 km/t så anbefaler jeg å prøve å ta de lengste etappene om natta. Søndager er også dager jeg pleier å legge lange Autobahn strekk til, særlig hvis man skal kjøre midt på dagen. Da har ikke trailere lov å kjøre, og trafikk avviklingen er utrolig mye bedre. Franske motorveier er helt konge, men de er dyre...men de er verd det etter min mening. Ikke fyll diesel langs Autoroute nettverket i Frankrike, ikke uvanlig at diesel koster 16 kr litern her...er derfor demonstranter velter små Renaulter og brenner bildekk i gatene i Paris fra tid til annen. Franskmenn har opprørskultur, settes drivstoff avgiften opp så lager dem hælvette i gatene. 

Vi legger alltid våre turer opp med at vi har planlagt på forhånd hvor vi skal, det er en måte som passer oss. Så får man tid til å gjøre litt undersøkelse etter ting å oppleve på stedene vi skal være. Sånn føler vi at vi får mest ut av ferien. Jeg hører mange kjøre nedover uten mål og mening, det er sikkert fint det også. Men etter en lang kjøretur så vil jeg vite med sikkerhet at jeg får en god dusj, ett god måltid og en god seng å sove i. Samt ett trygt sted å sette fra meg bilen, gateparkering i Europa de skikkelig no go for min del. Bruker man Trivago eller Hotels og bukker en god tid på forhånd så er det også gode penger å spare. Jeg er så gærn at jeg sjekker omgivelsene rundt hotellet med Google Street View før jeg booker, for å sjekke at strøket ser bra ut og at parkerings fasiliteter er slik som lovet på nettsiden. 

Uansett så kommer dere til å få en flott tur, Europa tur med egen bil er min favoritt ferieform. Vi pleier å dra av gårde hvert år mer eller mindre, noen ganger lenger turer og andre ganger kortere. Den her helvetes korona epedimien har gjort at årets tur ble skrinlagt, og det er jeg sur for ennå. Har abstinenser etter å komme meg på tur, få litt tysk og fransk asfalt under hjula. Vi får håpe 2021 gir oss bedre muligheter til å igjen reise rundt i Europa 😀

Takk for et supert svar - mange gode tips her!

Tror fort jeg dropper St-tropez sålenge dama kan godta det. Videre har planen vært å ta noen av tranposrtetappene på natten da bilen er mer enn kapabel ;) 911 turbo...

Enig med deg når det kommer til planlegging også, jeg tro jeg kunne tatt det på sparket noen dager med en kompis, men 3-4 uker med dagen krever nok litt mer for vår del mtp hoteller og det du sier om en sikker p-plass og dusj etter mange timer i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Interessant lesing her.
Masse gode tips.
Men nå våkner ''gnier'n i meg. Er det noen som tar service på merkeverksted i Kiel / Hamburg o.l. på vei hjem?
Det er jo kjørt formidable mange kilometre og prisen der nede er kanskje 1/3 av våre?

Jeg gjorde det med min S6 Quattro . Sparte mange tusen på et VAG verksted i Hamburg etter å ha kjørt over 8 000 km.

(ps. min sterke 650i sitt speedometer står kun i 260 km. Mens min gamle S6 var oppstilt til 320 km... tok den lett(!) opp til 275 på autobahn)

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...