Gå til innhold

Fredrik´s Z4 turer og vedlikehold


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

etter noen år uten BMW så ble fristelsen stor etter å få kjøpt noe igjen. BMW var min første bil og hadde en E39 i 5 år og storkoste meg med den. Savnet etter å kunne pusle på litt med bil samt de herlige rekkesekserne som BMW produserer var rett og slett stort. Jeg har hatt en del år med motorsykkel kjøring, men de siste årene har den interessen dabbet litt av. 

jeg har derfor endt opp med en sort Z4 2.2 cab.jeg har lenge hatt lyst til å prøve disse og bilen er superartig og kjøre på svingete vei. Motoren drar godt, men det hadde ikke gjort noe med noen hk ekstra kjenner jeg😆

jeg syntes bilen er fin og har egentlig ingen direkte store planer med den egentlig. Tanken er å få brukt den mye til neste sommer på turer til vestlandet og ellers rundt om i Norge, delta på treff osv.så regner med det dukker opp en del bilder av det etterhvert i tråden

bilen er pent holdt virker det som, men trenger helt klart en skikkelig runde med polering for det er et hav av vaskeriper. Interiøret er seigt, skinnet og rattet har nok heller ikke vært renset på en god stund ser det ut som. Så litt generelt vedlikehold og pleie er planlagt. 
 

caben har sluttet å virke så det blir første prosjekt jeg skal bryne meg på. 
 

planer for bilen:

sportseksos?

shine opp interiør og eksteriør.

ta rust på bakluke.
 

her har dere noen bilder av gliset:

 

 

D420BCB2-F125-485D-B950-5C204C906B3D.jpeg

14885326-2E04-4414-A06D-57CF15BC8019.jpeg

DD1014BB-0F20-4AE3-B507-309CFB4E7815.jpeg

FEB9F182-F4B7-49D5-83BF-97E1EFAC3B22.jpeg

80474557-3519-4F9C-A837-A08D05ECD9CB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott Zed! Ser ut som et meget flott eksemplar.

Lykke til med taket, vet det er flere i BMW Z Norge gruppen på FB som har hatt problemer med disse.  Men felles for alle er at det virker som ganske enkle løsninger å fikse dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du fått deg en artig bil. 2,2 litern holder lenge for norske forhold men du vil snart bli lei av at du mangler et gear.

Jeg har hatt min i 8 år nå og har vel vært borti alle svakhetene så det er bare og spørre hva som ryker neste gang. Jeg synes vel ikke kvaliteten er som den var på 80 og 90  tallet men da var den jo på topp. Uansett så er det en utrolig artig bil og kjøre. Jeg var utrolig skeptisk første vinteren men der har den overasket stort.

At caben ikke virker er dessverre veldig vanlig. Det kan være noe så enkelt som en mikrobryter i kofferten men høyst sannsynlig så er det motoren som har rustet i stykker. Jeg har byttet 2 stk i de årene jeg har hatt bilen. Det som skjer er at dreneringen til cabben tetter og siden motoren sitter i cabbrønnen så ruster motoren i stykker. Genial konstruksjon. Det går ann og fikse det selv men du må demontere hele caben og det er litt jobb. Sist jeg måtte gjøre det så kostet det meg 22000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mmm, minner!

Tror kanskje det er den bilen jeg har vært mest fornøyd med! Både pga bilen i seg selv, og tiden jeg hadde den. Det var masse aktivitet i bmw-miljøet på den tiden, og den fikk vært med på både showtreff, banetreff og langturer.

Den beste langturen var nok den med @Fredrik til Ålesund. Perfekt bil for en slik tur!

Godt å se at den fortsatt henger her på forumet og blir godt tatt vare på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[space] Gode minner... :)

@bayerks-mach-werk Gratulerer. Jeg liker virkelig E85 og M54B22 motoren er et lite mirakel. Ikke fordi den er spesielt sterk i dag, men fordi den er turtallsvillig og ikke minst svært villig til hurtige turtallsendringer til rekkesekser å være. En kort slaglengde gjør sitt til akkurat dette. Eksoslyden er eksemplarisk og jeg lurer litt på om ikke akkurat denne bilen har en option som forsterker lyden (jeg mener å huske at du snakket litt om dette [space]). Hyggelig å se bilen igjen her inne... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, [space] skrev:

Husker vi snakket noe om det ja. Det jeg også husker er at det ikke er spesielt mye støydemping i bilen, og motor/eksos låter enda bedre fra passasjersetet enn fra førersetet.

Ja, det var noe med fravær av ekstra lydisolasjon (kanskje en eller annen komfortpakke) vi snakket om. Jeg hadde helt glemt det, men det er riktig at eksoslyden var en god del mer inspirerende fra passasjersetet. Uansett var det en fantastisk fin og inspirerende bil å kjøre på norske landeveier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...