Gå til innhold

LED eller Xenon?


LoKi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på biler, og jeg har nå kommet over en 2016 M2 og en 2015 335i som opplyses med "Adaptiv Xenon". 

Han som selger 335 sier at LED ikke kom på F3x før 2016 og LCI, men jeg hadde en 2014 428 med adaptiv LED.

 

Kan noen utdype dette? Og gjerne fortelle meg forskjellen på adaptiv LED og Xenon?

Jeg SKAL ha adaptive lys, for de er helt sjukt bra. Men er Xenon like bra som LED? Får jeg det samme der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-serie fikk LED hovedlys fra produksjonsstart, mens 3-serie fikk ikke LED hovedlys før LCI. 
 

Hovedforskjellen mellom adaptive xenon og adaptive LED er at LED kan blende ut andre biler, mens xenon er «on/off». Rent lysmessig, opplever jeg at de adaptive xenonlysene i F01en er på nivå med LED-lampene i F11en. LED ser jo dog vesentlig mer moderne ut, og er ene og alene verdt å få med seg på grunn av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett lysene på f10 lci med adaptive led og de lyser sinnsykt bra. Så bra at jeg tror at ekstralys ikke er nødvendig. 

Om saltkjelen sier at f01 adaptive xenon er så bra, så er det fantastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes over her fikk F30/31/34 LED hovedlys først på LCI, mens 4-serie F32/33/36 LED ved prod. start. Den 4-serie Gran Coupéen vi har har LED hovedlys. Det lyser helt enormt bra, vi kjører ofte på mørklagte landeveier på Vestlandet, og de fungerer upåklagelig der, både lysmessig og den adaptive funksjonen som lager lysspalte for møtende biler og foranliggende biler fremfor å dimme ned. Jeg har derfor vanskelig for å gå tilbake til vanlig xenon på neste bil.

@Saltkjelen hva mener du med kun on/off på xenon? Svigers har adaptive xenon på sin F34, og funksjonen av disse er akkurat lik som på våre adaptive LED med tanke på dimming og lysspalter for møtende/foranliggende biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Som det nevnes over her fikk F30/31/34 LED hovedlys først på LCI, mens 4-serie F32/33/36 LED ved prod. start. Den 4-serie Gran Coupéen vi har har LED hovedlys. Det lyser helt enormt bra, vi kjører ofte på mørklagte landeveier på Vestlandet, og de fungerer upåklagelig der, både lysmessig og den adaptive funksjonen som lager lysspalte for møtende biler og foranliggende biler fremfor å dimme ned. Jeg har derfor vanskelig for å gå tilbake til vanlig xenon på neste bil.

@Saltkjelen hva mener du med kun on/off på xenon? Svigers har adaptive xenon på sin F34, og funksjonen av disse er akkurat lik som på våre adaptive LED med tanke på dimming og lysspalter for møtende/foranliggende biler. 

Jeg er ganske sikker på at det er som du nevner, at man får F3x med adaptive xenon som fortsatt luker ut biler i lys-tunellen, istedenfor å dimme helt ned som fjernlysassistent på E60 f.eks gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lyset fra Xenon er like bra-ish som på LED adaptiv? Det viktige er nettopp det at de har spalten til møtende trafikk.
Jeg må bare være sikker på at "adaptiv xenon" ikke plutselig er noe helt annet enn "adaptiv LED", bortsett fra pære-type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever fint med bi Xenon, man føler at de lyser veldig bra fordi de gjerne har større lyskjegle. Men det aller beste er jo LED, de lyser ikke like mye opp men de lyser veldig langt. Adaptive LED har også muligheten til å være mer fleksible. Nå har jeg biler med både god gammel dags halogen, bi xenon og adaptive LED i hus så det er morsomt å se forskjellen. Jeg synes E34en har gode lys også jeg, veldig bra til å være en gammel bil med halogen. Men de Adaptive LED lysa til BMW er helt konge bra, dette får de bra til. Særlig imponert er jeg når man kjører 130 km/t pluss på motorveier uten lys, du har godt lys akkurat der og så langt frem du ønsker.

Det er litt artig for jeg sitter her med ett Auto Motor und Sport fra 1990 hvor de har lystest. E34 stiller opp med sine "linselys" eller DE som de kaller det, og bedømmes til å ha de beste lysa. Så har jeg ett nummer av samme blad fra 2018, hvor G11 stiller med Laser lys i en lystest. Helt klart markeds beste og sikreste lys, det danker også ut Audi sitt LED Matrix lys. Så BMW har alltid vært gode på lys 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har e61 med adaptive bixenon og denne lyser skikkelig dårlig. E39 med xenon lyser bedre. Har sjekket litt opp og e6x har visst dårlig lys generelt, så det er ikke alltid bmw har hatt suverene lys. Ekstra fjernlys på e61 blir vurdert. Har en firmabil med Led og disse lyser knallbra men ikke langt nok. 

Angående trådstarter så er jeg sikker på at led alternativet er bedre totalt sett men at xenon alternativet har en lengre lyskjegle. Man må vel opp på de siste lazer lysa for å få noe som lyser både langt og bredt. Lys har blitt bra de siste årene så tror ikke du blir skuffet uansett hvilken 2 eller 3 Serie du velger :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok bedre enn de jeg har uansett, men jeg er redd for å bli skuffet etter å ha hatt 4-serie med adaptive LED. For den hadde VELDIG bra lys, og det var ikke noe behov for ekstra fjernlys på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LoKi said:

De er nok bedre enn de jeg har uansett, men jeg er redd for å bli skuffet etter å ha hatt 4-serie med adaptive LED. For den hadde VELDIG bra lys, og det var ikke noe behov for ekstra fjernlys på den.

Helt enig, jeg har aldri kjent noe behov for ekstra lys på vår heller.. Men klart, hadde muligheten bydd seg for en M2 og det var en pre-LCI med xenon tror jeg ikke det hadde stått i veien for kjøp 😁 syntes de adaptive xenonlyktene på svigers sin F34 også er svært bra jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hva jeg finner ut, det sitter litt inne å bruke 600+ på et leketøy. Har allerede brukt 300+ på MC, så jeg har det jeg trenger for å ha det gøy på sommeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er derfor jeg tidligere linket til M135i (xdrive) i den andre tråden din. Det må da være den ultimate daily driver året rundt? :D Med mindre du trenger mer plass da. Du får de til under 400k nå, det er litt lettere å svelge enn 600. Og for et chassis F20 er 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, papertiger skrev:

@Saltkjelenhva mener du med kun on/off på xenon? Svigers har adaptive xenon på sin F34, og funksjonen av disse er akkurat lik som på våre adaptive LED med tanke på dimming og lysspalter for møtende/foranliggende biler. 

Her tok jeg feil, for jeg var helt sikker på at dette ikke var en funksjonalitet som var mulig å få til på xenon. Det viser seg imidlertid at F0x 7-serie LCI og F3x (mulig flere?) med adaptive xenonlys som har denne funksjonen. Det sagt, ville jeg utvilsomt gått for en bil med LED-lamper dersom dette lar seg gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

Har e61 med adaptive bixenon og denne lyser skikkelig dårlig. E39 med xenon lyser bedre. Har sjekket litt opp og e6x har visst dårlig lys generelt, så det er ikke alltid bmw har hatt suverene lys. Ekstra fjernlys på e61 blir vurdert. Har en firmabil med Led og disse lyser knallbra men ikke langt nok. 

Angående trådstarter så er jeg sikker på at led alternativet er bedre totalt sett men at xenon alternativet har en lengre lyskjegle. Man må vel opp på de siste lazer lysa for å få noe som lyser både langt og bredt. Lys har blitt bra de siste årene så tror ikke du blir skuffet uansett hvilken 2 eller 3 Serie du velger :)

 

Høres ut som du har veldig slitne reflektorer eller pærer

har prøvd/hatt e60/90 med adaptiv bixenon og de lyste svært godt

Akkurat like godt som min e39 som er ombygd med nye bixenonlinser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Høres ut som du har veldig slitne reflektorer eller pærer

har prøvd/hatt e60/90 med adaptiv bixenon og de lyste svært godt

Akkurat like godt som min e39 som er ombygd med nye bixenonlinser

Pærer er ikke byttet ut for å teste om det er det. Men om det er slitte reflektorer så betyr vel det ny lykt... Uaktuelt. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...