Gå til innhold

Syvern til Rune. oppgradering av koffert.


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte og prøve en liten tråd om hvordan jeg overhaler motoren min. En 83 modell 735Ia som har gått ca. 430 000. Kan advare dere med det samme at det er ikke sikkert jeg fullfører tråden. Er flinkere til og skru enn til og ta bilder. Jeg rakk ikke og ta noen mens jeg tok ut motoren men jeg kan jo vise dere et tomt motorrom.

Som der ser så er det relativt fullt selv uten en motor der så jeg skal passe på å bytte en del slanger og slikt noe når det er enkelt og komme til. Må i vertfall bytte rørene for oljekjøler gearkasse. De ser det ut som er festet før man sveiset sammen karosseriet. Noen av slangene til servoen begynner også og bli tvilsomme.

IMG_0383.JPG.b875b9a4216a9930dd9e4317ca623625.JPG

 

Her er motoren ute. Til og ha gått såpass langt så er det jo lite oljesvetting fra den, men så har jeg passet på og stramme alle 10mm skruer innimellom. Hvis det blir grei temperatur i morgen så blir det nok en liten vask før jeg setter i gang.

IMG_0378.JPG.e9d98c9795b234e9634372a04c8b4cd1.JPG

Som dere ser så lot jeg alt av ledningsnett sitte på motoren. Det er mye lettere og gjøre det på den måten. Nå løsnet jeg kun 4 kontakter, Det er mange ganger letter og gjøre det på denne måten når topplokket skal av også. Mye greiere og komme til kontaktene på motoren etterpå.

IMG_0376.JPG.1c92355ff7c5251a7dfc29454851439a.JPG

Og hvis dere lurer på hvordan baksiden på en M30 ser ut så har dere svaret her.

IMG_0377.JPG.0ea8e677892ae3d1225564d592ed1b12.JPG

Jeg lot også alle aggregater sitte igjen på motoren. Vanligvis så tar man jo bare og legger AC pumpen til side men siden den er kaputt og tom for gass så var det lettere og gjøre det slik. Hvis noen vet hvor man får tak i en ny kompressor blir jeg glad. Lager en liten annen tråd på den.  Servopumpen lot jeg også stå. Det blir ny servoolje uansett.

IMG_0375.JPG.38c27efe63b40ad80376d53b1d93b8fe.JPG

Planen framover blir og ta av topplokk og sende det bort. Den bruker en del olje ved motorbremsing så regner med at ventilstyringene trengs og byttes.

Registerkjede og drev byttet jeg for en 5-6 år siden så de regner jeg med går en stund til.

Så blir det og snu rundt og sjekke rammelager og veivlager. Dette er grunnen til at motoren må ut. Ved varm motor så er oljetrykket nesten fraværende så regner med at det blir nye lagerskåler. Håper jeg slipper og bytte oljepumpe men vi får se.

Får også ta ut stemplene og sjekke, nå er kompresjonen bra så jeg tviler på om det trengs og gjøres stort med de men jeg får se.

Da er det bare og vente på fortsettelsen, som sagt jeg lover ingenting. Men det er bare og komme med spørsmål underveis.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble den kun en kattevask av motoren. Var ikke noe trivelig og bruke en høytrykksspyler når vannet frøs fast på motoren. Jeg får heller jobbe litt med delevaskeren ettervært.

Men jeg fikk i vertfall skrudd av alle utvendige komponenter.

jeg begynte med og løsne mutteren i framkant på veiven og da måtte jeg låse veiva først. Et gammelt sikkerhetsbelte kan brukes til så mangt.

IMG_0385.JPG.dcf63fe95cfe3fe7b02648b353f7c9f1.JPG

Så var det bare og finne fram det lengste røret jeg kunne finne. Det holdt ikke og tilslutt fant jeg et rør på 4 meter. Det holdt ikke det heller så da ble det og varme opp mutteren. Godt jeg skal bytte simringen. Dette er første gangen jeg ikke har klart og løsne mutteren på vanlig måte.

IMG_0387.JPG.b2b8d0e530c9d0c369fc3af3762fc962.JPG

Når man nærmer seg 50 med stormskritt så er det bare og få seg en stol.

IMG_0391.JPG.ef4703e6442f158fc97b03abee7f059f.JPG

hvis noen lurer på hvor tappepluggen til blokka er så ser dere den her.

IMG_0388.JPG.9f4ad46a0bdea7adc1fc409f9da17207.JPG

Vi begynner med eksomanifoldene. Alltid greiest og begynne med den bakerste da det er lettere og komme til en mutter på den fremste etterpå.

Nå har jeg slike pakninger som er brettet over for og beskytte tennkablene men jeg lurer litt på og heller sette på varmedeksel som skrues fast i manifolden. Hva synes dere? begge deler ble levert.

Og hvis noen har lurt på den blindpluggen som sitter i manifoldene så er det en levning fra den gang man hadde 2 forgassere og skulle synkronisere de. Da satt man en co måler i hver manifold før man justerte forgasserne. Det er nok ikke mange BMW verksteder som fortsatt har den måleren liggende.

IMG_0389.JPG.66941b43d384592cf934affca3b1d304.JPG

Så var det dynamo, servopumpe og braketten til denne. Den jordledningen dere ser på bildet er jordingen for dynamoen, Det er en vanlig kilde til lav ladespenning og fort gjort og glemme. 

Husk også at det sitter shims mellom braketten og bunnpannen.

IMG_0392.JPG.6d72d6f4f6a4bb5538f869b6afab7a5e.JPG

Så begynner vi med innsuget. De slangene dere ser her blir harde og sprekker etter noen år. Jeg har sikkert byttet de en 3-4 ganger iløpet av de 20 årene jeg har hatt bilen. Det er litt forskjellig utførelse avhengig av type tomgangsregulator. Jeg har den første typen som kun hever tomgangen litt ved kaldstart.

IMG_0395.JPG.c829382b03fca297b8ba76e33681c9bb.JPG

Ellers så er mutterne på innsuget lett og komme til nå som motoren er ute av bilen. Jeg lar bare alle ledningene være festet til manifolden, ikke noe poeng og løsne de.

IMG_0397.JPG.a0e29bc72baa974e155fdb48a4856b02.JPG

Så tar vi temostathuset. Hvis man trenger en ny termostat så skiller det litt på årsmodellen så pass på og få riktig type. Feil type så åpner den ikke ordentlig. 

Litt alupasta på de fire skruene er aldri dumt. De er lang og tynne så de kan sette seg fast og knekker lett.

IMG_0394.JPG.685135395cf4066331e8c31c28e1354a.JPG

Vannpumpen er rett fram men vær litt forsiktig med skruene, det hender de har irret fast og da knekker de lett. 

IMG_0398.JPG.a3ec20a2778a7c19dab3cff04ea27249.JPG

Stort mer fikk jeg ikke gjort, må jo jobbe litt også.

Det så i vertfall fint ut i toppen uten noe slitasje på kammen så årsaken til lavt oljetrykk er nok lenger ned i motoren. Legg også merke til hvor rustne de 3 fremste pinneboltene er. De holder termostathuset. Tenker jeg prøver og bytte de.

IMG_0402.JPG.a9a3e203236ad689988040a2ed6bc402.JPG

Fortsettelse følger...

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at noen tar vare på E23 også. De begynner å bli sjeldne i relasjon til de andre modellene fra perioden (E30, E28 og E24). En stor M30 motor som går ordentlig er gull og uten katalysator er den bare enda bedre. Skikkelig BMW slik de var.

Man merker jo at du har erfaring med å skru rasjonelt/profesjonelt. Kjenner meg igjen med stolen. Selv om den ikke er 100% nødvendig blir det mer behagelig slik og øker definitivt lysten på å skru eller gjøre annet arbeide. 

Håper du etterhvert tar noen bilder av resten av bilen også. E23 er fine biler som man ikke ser så ofte. Den siste gangen jeg kjørte E23 735i var på Autobahn fra Strasbourg til Frankfurt am Main engang på slutten av 80-tallet. E32 var kommet på markedet, men ennå relativt lite utbredt så E23 var stadig det beste BMW kunne tilby for hurtig kjøring på Autobahn. Stabiliteten og roen i høye hastigheter var eksemplarisk.    

Denne tyske E23'en ble et par år senere importert til Norge. En saltvinter i Oslo likte bilen dårlig og den endte opp mer på verksted enn på veien. Det var dessverre mange problemer og ikke bare rust. Jeg tror bilen endte opp hos en høgger, men sikker er jeg ikke. Bilen ble i alle fall byttet ut med en MB W124 300TE. Store selvpustende rekkeseksere var det man ville ha den gangen. Følger med videre i tråden... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del den beste tråden her på Bimmers 😍

Siden jeg vier absolutt all tid til disse bilene med denne type motor ,så er dette gull verdt.

Gleder meg bare til du skal ha av deksel foran motor med register ,for der har jeg virkelig jobben i vente på min e34 .Lekkasje de luxe.

Nei dette er bra Rune og detaljerte bilder ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, sveigis skrev:

For min del den beste tråden her på Bimmers 😍

Siden jeg vier absolutt all tid til disse bilene med denne type motor ,så er dette gull verdt.

Gleder meg bare til du skal ha av deksel foran motor med register ,for der har jeg virkelig jobben i vente på min e34 .Lekkasje de luxe.

Nei dette er bra Rune og detaljerte bilder ikke minst.

Som regel så holder det og stramme alle 10mm skruer du finner i fronten og på bunnpannen. Da stopper du mesteparten av lekkasjen. Siden aluminium og støpejern utvider seg forskjellig i varmen så løsner de ettervært.

 

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg liker at noen tar vare på E23 også. De begynner å bli sjeldne i relasjon til de andre modellene fra perioden (E30, E28 og E26). En stor M30 motor som går ordentlig er gull og uten katalysator er den bare enda bedre. Skikkelig BMW slik de var.

Man merker jo at du har erfaring med å skru rasjonelt/profesjonelt. Kjenner meg igjen med stolen. Selv om den ikke er 100% nødvendig blir det mer behagelig slik og øker definitivt lysten på å skru eller gjøre annet arbeide. 

Håper du etterhvert tar noen bilder av resten av bilen også. E23 er fine biler som man ikke ser så ofte. Den siste gangen jeg kjørte E23 735i var på Autobahn fra Strasbourg til Frankfurt am Main engang på slutten av 80-tallet. E32 var kommet på markedet, men ennå relativt lite utbredt så E23 var stadig det beste BMW kunne tilby for hurtig kjøring på Autobahn. Stabiliteten og roen i høye hastigheter var eksemplarisk.    

Denne tyske E23'en ble et par år senere importert til Norge. En saltvinter i Oslo likte bilen dårlig og den endte opp mer på verksted enn på veien. Det var dessverre mange problemer og ikke bare rust. Jeg tror bilen endte opp hos en høgger, men sikker er jeg ikke. Bilen ble i alle fall byttet ut med en MB W124 300TE. Store selvpustende rekkeseksere var det man ville ha den gangen. Følger med videre i tråden... :)   

Jeg regner med at du mener E24 og ikke E26. E26 har jo alltid vært sjelden. Vi er noen som liker store 4 dørs biler i BMWccn. og flesteparten holder til i Sarpsborg, tror jeg. Bl.a presidenten i klubben. Sammen med delepushern min hos Sulland så er vi 3 stk. og X antall E23.

Har lært meg og og gjøre det enkelt ja. Jeg er ikke fremmed for og demontere et ekstra deksel for og komme til men samtidig så løsner man ikke mer enn man må. 

Det er utrolig stødige biler på motorveien. Den liker seg veldig godt i hastigheter rundt 130, Da synger M30en fint. Samtidig så er forstillingen veldig solid. Jeg byttet alle bærekuler og foringer når den hadde passert 300 000 og da var det originaldeler jeg byttet ut. Det som tar de er som du sier rust. Der merker man at det er en 70 talls konstruksjon. Samtidig så ser man at tyskerne ikke hadde sett for seg at det ble mer elektronikk, det sitter elektronikkbokser på de merkeligste steder og alle steder er ikke like vanntette. Men det elektriske ble mye mer stabilt når man byttet sikringstype rundt 1982.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... en E26 hadde definitivt vært noe å ha, men jeg mente selvfølgelig E24 som imidlertid også er en sexy gammel BMW modell... :)

E23 kom jo på markedet i 1977, som den siste av de den gangen helt nye modellene i BMW's moderne modellportefølje. E12, E21 og nettopp E24 hadde kommet på markedet ihv. 1972, 1975 og 1976. Samtlige designet av franskmannen Paul Bracq som også hadde en fantastisk karriere hos Mercedes-Benz med ansvaret for designet av W108/109, W114/115, W113 og selveste W100 600 "Grosse Mercedes". Bracq var også ansvarlig for designet av konseptbilen E25 Turbo som la grunnlaget for E26 M1, men designet på den modellen er kreditert Giorgetto Giugiaro hos Italdesign.

Når det gjelder selve konstruksjonen av E23 så legger jeg merke til at akselavstanden er mer eller mindre identisk med den lange versjonen av forgjengeren E3, men dette kan være en tilfeldighet. De første motorene i E23 var imidlertid hentet direkte fra E3. BMW gjorde imidlertid mange endringer og forbedringer på E23 og summen sto ikke mye tilbake for spesielt den aldrende W116 S-klassen og tre år senere W126, som imidlertid objektivt var en litt mer imponerende konstruksjon.

Artig at du nevner poenget med at M30 motoren synger fint ved et bestemt turtallsområde og litt belastning. Jeg la merke til det samme med M20 motoren i min gamle E30 320i og elsket den distinkte turbinlyden. På min senere E36 323i med M52 motor kunne jeg ikke høre den fine lyden på den samme måten og dette var for min del ordentlig nedtur. Jeg vet ikke hva som hadde endret seg - motorene, eksosanlegget med katalysator, bedre isolering av kabinen for høyere hastigheter eller kanskje en kombinasjon av det hele, men for meg ble det aldri helt det samme som med de eldre modellene.   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det noen timer idag også. Det begynner og fylles opp med deler nå.

IMG_0405.JPG.fe56caf50c1c90b5425782d7e758b678.JPG

Vi tar av toppen først, det er jo fort gjort nå. Først ut med kjedestrammeren.

IMG_0406.JPG.c1333bd2ccf7762668e355d9e9e2ceaa.JPG

Deretter så er det bare og løsne det øverste drevet. Jeg brydde meg ikke om og sette den helt på merkene nå siden alt skal demonteres uansett.IMG_0404.JPG.bfb1076b2d2636db7fe028a0c26a6b26.JPG

Nå tok jeg det sånn ca .uten og sette på svingningsdemperen foran igjen, Jeg får heller gjøre det ordentlig når alt skal sammen igjen. 

IMG_0403.JPG.b0e1a0c28830dc0ba0a4d4d3d198f052.JPG

Så er det bare og løsne boltene, med en muttertrekker så går det fort.

IMG_0407.JPG.d18feb7520a0f80506ca77bed1e7ac75.JPG

Topplokket på benken. Det får jeg sjekke mer siden, nå begynner jeg og bli spent på hvordan det ser ut i bunnpartiet.

IMG_0410.JPG.56fcad0917c6e0f221f504cfdd8e59cf.JPG

Ingen slipekant i sylinderne, og fortsatt så er honemerkene synlig, det er bra.

IMG_0409.JPG.90cd0423495bbf844284944713983bf7.JPG

Jeg likte ikke at sylinder 6 var så kokset ned sammenlignet med de andre. Er det noen som har en ide hvorfor det er slik så er det bare og komme med forslag. Jeg kunne ikke se noe forskjell på tennpluggene.

IMG_0408.JPG.7c441aca2f5a8bceaaa528f07cd9327f.JPG

Da var det bare og snu alt på hodet og demontere bunnpannen. Når det var gjort var det fort gjort med det siste registerdekselet. Kjedet og drevene sammen med skinnene byttet jeg for noen år siden så de regner jeg med går en stund til. en Men det blir nok og bytte kjede og drev til oljepumpen. Den strammes med og shimse pumpen. En viktig forskjell som kom med E32/E34 er at de har montert en fjærbelastet kjedestrammer i stedet for shims.

IMG_0411.JPG.ddfc25663ffa2e512e2598e4d8fb6313.JPG

Oljepumpen på benken.IMG_0412.JPG.d4718559aefb5915a7fd7318aad1ee9c.JPG

Tok også og sjekket toleransene på indre og ytre rotor og fant ut at de var utenfor spesifikasjonene så da blir det noen nye deler der. Håper det holder med kun indre og ytre rotor ellers blir det en ny pumpe. Den er dyr.

IMG_0415.JPG.8d98095ab2cd2bf054838d3ce4879977.JPG

Så var det og sjekke lagerskålene, det var de jeg var mest spent på.

De var langt utenfor toleransen så det er ikke noe rart at oljetrykket mitt var dårlig. La imellom måletråd og strammet til. Det var så vidt tråden utvidet seg. Litt dårlige bilde men dere bør klare og se det. Det skulle være 0,025mm og det var nærmere 0,080mm. Dette gjaldt både veivlager og rådelager. 

IMG_0414.JPG.8258d6341245feeaf90c6a3361654ae3.JPG

Det neste nå blir og sjekke topplokket. Regner med at ventilstyringen bør byttes. blir også og ta ut stemplene og sjekke tilstanden på ringene. Så er det bare og begynne og bestille deler. Men først så blir det jobb i noen dager. Trenger jo det også skal jeg ha råd til deler.

 

 

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi demonter litt topplokk. Og siden jeg ikke har spesialverktøyet som BMW lagde for og åpne alle ventilene samtidig så må vi gjøre det på den tungvinte måten. Med verktøyet fra BMW så tar vi kamakselen først men nå blir det vippearmene først.

Først så løsner vi alle ventiljusteringen så det blir minst mulig spenn på vippearmene.

IMG_0416.JPG.1a2f6b35679d5502c6a6ffe6eae25687.JPG

Så blir det og skru av platen bak på topplokket. Legg merke til at det sitter en nylonskive på den ene skruen. De som har greie på det sier at det er viktig at den sitter der. Jeg er usikker på hvorfor men jeg tror det har noe med at hvis man skrur skruen for langt inn så blokkerer man en oljekanal.

IMG_0399.JPG.959757e9cc0ba80db34f2cd2bf50be6f.JPG

 

Så må vi ta av alle låsefjærene som holder vippearmene sidelengs. Det er en ordentlig fiklejobb. Heldigvis så klarte jeg med med kun og miste en men de koster jo ikke mange kronene. Når det er gjort så er det bare og snurre på kamakselen så vi kan frigjøre en og en vippearm samtidig som vi trekker ut vippearmakselen. Det er 4 stk og de er ikke like. 

IMG_0417.JPG.f508f4700ac023ae9cce9611fff9a337.JPG

Når alle vippearmene er demontert er det bare og trekke ut kamakselen forsiktig framover.

IMG_0418.JPG.dc2e5c1c41a610db09d59d631ae67990.JPG

Resten av jobben på topplokket tenker jeg at Sarpsborg motorverksted skal få lov og gjøre. Ser for meg at det blir nye vippearmer også. De som satt der var litt vinglete på akselen.

Så får vi begynne og ta ut stemplene det. Det er bare og løsne lagerbukkene og trekke de ut. 

IMG_0419.JPG.9cc4f44385136b7c30537b1e2fbca9e2.JPGæ

De var velbrukte men de må jeg bruke igjen hvis jeg ikke skal borre opp blokka noe jeg ikke har planer om. BMW leverer ikke stempel i standardimensjonen lenger. Nå så sylinderveggene veldig bra ut så der slipper jeg nok og gjøre noe mer. Men jeg sjekket stempelringene og fant en grunn til at den har brukt olje. Skraperingene som skal tette for oljen var såpas slitt att de fluktet med stemplene, De andre ringene var også utenfor toleransene så da blir det nye stempelringer. Kostnadene stiger.

Det eneste som gjenstår da er og løsne lagerbukken på veiva så er demonteringen ferdig.

IMG_0420.JPG.296e8b4936185c5d3d8f749f1bc2be70.JPG

Jeg får få med noen til å hjelpe meg med og løfte ut veivakselen. Den veier tross alt 26 kg. 

IMG_0421.JPG.c5a80ca34f2b2a315e3b27614e26888e.JPG

Neste gang så kommer den kjedelige  jobben med og gjøre rent all sammen og skrape av alle pakningsrester. Mulig et malingstrøk på blokka også hadde vært greit. 

Listen med deler som jeg trenger begynner og bli lang men ikke noe som jeg ikke hadde regnet med. Håper jeg kommer under 20 000 kr. totalt. Kommer litt an på hvor mange ventilstyringer som må byttes.

 

 

IMG_0422.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor langt du har kjørt @norbakken men du behøver antagelig ikke og gjøre stort med underdelen før den passerer 300 000. Jeg byttet ikke registerkjede og tannhjul før den hadde passert 300k med god margin og de kunne nok snurret lenge til. Oljetrykket begynte jeg ikke og merke stort på før den hadde passert 420K. Du ser jo hvor lite slitasje man ser i sylindrene. Vi solgte jo endel topplokk til diverse biler da jeg var høgger og det var jo som regel en bra slitekant øverst i sylindrene på alle sammen. Det er på slike ting man ser kvaliteten.

Det jeg angrer på er at jeg ikke gjorde dette for en 3-4 år siden. Da kunne BMW fortsatt levere byttemotorer. Jeg fikk tilbud på en da og den kom på ca. 29 000. Lett og være etterpåklok.

Ser du nevner at E23 har samme akselavstand som E3 lang type @FredrikJeg har en bok om alle 7 seriene til og med E38 og der nevner de at det er en av grunnene til at E23 aldri kom med lang akselavstand. De trodde ikke man trengte det. Til E32 så måtte de tenke om, det finnes nok av folk som liker god plass i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt idag også. Tenkte og begynne med litt rengjøring mens jeg venter på deler.

Det ble jeg fort lei men så kom jeg på at jeg er ungkar og bestemmer alt selv. Dette var en greiere måte og gjøre det på.

IMG_0423.JPG.4d1d5dff892db2eeb520eb721cb760b3.JPG

Skrapet av det verste, inn i maskin og satt meg til og vente. Resultatet ble veldig bra.

Tro ikke jeg skal ta bunnpannen på den måten med jeg håper toppdekselet får plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Oljelekkasje, skjønner ingenting.
  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. oppgradering av koffert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...