Gå til innhold

Valg av understell for E61 - monteringsanvisning på bil: side 4


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg må nevne det, Men jeg antar du allerede har tenkt på det.

Jeg synes at e61 med m-sport allerede var lav. Så det å senke enda mer tror jeg vil gjøre bilen bortimot ubrukelig, annet enn på E veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er grunnen til at jeg har utelukket sett som senker 40+ mm. Fikk målt litt indirekte nå og bunnen av frontfangeren er 14-15cm over bakken, tror at det muligens blir beholdt M-sport ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med BMW sine originale M sport understell selv (også kjørt litt E61 LCI med det) - det bare funker utrolig bra som det sies over her. Senkefjører har jeg gode erfaringer med AC Schnitzer på egen bil, men de fjørene koster en fot og en arm. Har du sett på Eibach i kombinasjon med M Sport/Sachs dempere? Eibach har rykte på seg for å være en tanke mykere enn H&R, og kanskje litt mildere/mer moderat senk. Personlig hadde nok jeg gått for et slik oppsett om jeg ville senket en E61 i forhold til dagens oppsett med M sport understell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler m5 stabstag bak på e61. Det gjorde jeg selv på et standard oppsett med nye sachs dempere og standard høyde på fjørene pga xdrive. Ble en del bedre det ja 😀

Du får en lengre fjøringsvei på din uten xdrive og dermed mer komfort. Min e61 xd er som å kjøre på knallharde coilovers selv nå med alt nytt. Har aldri funnet annen forklaring enn at utenxdrive er mer komfortabelt. 

Ser dilemmaet mellom v2 og standard msport. Jeg ville sagt Kjør på med sachs dempere og msport fjører, ilag med m5 stag 😀

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ACS: så ikke så veldig dyrt ut for 2 fjærer, rundt 3000 kr: https://www.mstyle.co.uk/ac-schnitzer-lowering-spring-kit-for-525d-530d-535d-e61-touring.html

Høres egentlig ut som at de fleste er for et originalt oppsett og jeg heller dit selv, så kanskje kan man bruke penger på et M5-stabstag, 20mm er vel litt stivere enn 16mm. Standard er kun 12mm, må vel se puslete ut når det ligger ved siden av et M5-stabstag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har KW V1, riktig nok på en E91. Tenker nok at det blir en anelse stivt til ditt bruk (nå vet jeg ikke hvordan V1 føles på en E61 men..) Går du for KW så er nok V2 eller Street Comfort et bedre alternativ hvis du kan justere det litt mykere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang høyde, så kan du få et bilde av min E60. Den hadde opprinnelig standard understell, men jeg byttet til H&R 35mm, samt OE M-sport dempere. Aldri opplevd subbing eller tatt nedi, og dette er en bruksbil, som både er regelmessig fullpakket og drar henger fra tid til annen. 
 

Det er litt stivere og lavere enn std M-sport, men ikke så mye. 

B2A12E84-F1C0-4CCA-ACE5-57167C6556CB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.C. skrev:

Interessant info. Demperne har vært noe slitt fra dag 1 i mitt eie, så jeg vet ikke helt hvor bra det blir med 4 nye. Grunnen til at jeg retta snuten mot coilovere og da spesielt KW var fordi jeg vurderer å "bytte alt" (inklusive fjærer foran) for å ikke måtte tenke noe mer på dette på en stund, da ble prisen på KW V2 sammenlignbar med M-sport/Sachs. Bilen har noen oppgraderinger på både motor og bremser, så jeg vurderte rett og slett om KW V2 kunne også være en oppgradering til en ikke alt for gal pris, uten å endre høyden for mye (KW senker 25mm vs. originalt, M-sport er 15-20mm?).

Jeg har hatt H&R 40/15 på E36 og der ble det rimelig stivt, men helt annen bil, så 35mm foran på E61 kanskje ikke er all verden. Er det H&R som lager originale fjærer til E6x? Det ville jo forklare hvorfor de ikke har noe i 25mm-området, for der har man jo M-sport. Hvis KW trenger spacere for å få på hjula som jeg har nå så tror jeg at det blir pass. For all del kult med litt mer "stuck", men å kjøre på grusvei og sandblåse bilen, samt mer styr med hjul av og på tror jeg ikke er verdt det for meg. 

@hsd: er det ett sett med KW du har vært "uheldig" med eller flere?

Jeg er happy med mitt, kommer til å bruke det på blå m3n, men kjenner flere som har fått lekk dempere etter under 10k-30k km. Hovedgreia til min skepsis er dette med byggekvaliteten har variert veldig. Klart nå er jo e30 miljøet stort, men ting som glemte fester og så skeive bein at felgen subber på ene siden men ikke på motsatt så blir jo man litt betenkt, med tanke på at ivertfall jeg før såg på KW som noe av det beste man fikk med tüv. Nå henger jo klart sistnevnte med at man før måtte sende inn egne bein, som dem kappa midt på og skjøtte på med sin coilover løsning. alikevell skulle jo man tro dem hadde bittelitt kvalitetskontroll på utført arbeid. 

med jeg kommer til å kjøre kw jeg, bare nevner for min del så har jeg ikke det inntrykket jeg hadde for 5 år siden. :)  bl.a de street comfort kitene har jeg veldig troa på, men salt, skitt og vann i kombinasjon med fingjenga muttre blir lite robust kontra ett vanlig oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har valgt å beholde originale M-sport fjærer foran, bestilt nye tårnlagere med bumpstops og M-sport dempere fra Sachs. Foran var saken grei, Sachs (ZF) har både "vanlig", "sport" og "M-sport", bak derimot er det enten "standard" eller "sport", ingen "M-sport". Koed har Bilstein B4 som et alternativ til M-sport, ikke helt det samme tenker jeg. 

Er det mye forskjell mellom sportsunderstell og M-sport bak på E61? Vet ikke helt hva jeg skal gå for her. Originale dempere fra BMW koster det dobbelte av Sachs sport, vet ikke helt om det er verdt det. Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Bilstein B6 Sport på min E87 i 4 år uten noe trøbbel. B6 sport sammen med originale M sport fjærer. Ble veldig fin å kjøre. 

Kw er vel Koni dempere å de har jo iallefall slitt med kvaliteten. Sto Kw v2 på E90 jeg kjøpte for 1,5 år siden. Der var dempere foran defekte. Var slakk inni demper. Gikk i søpla. Satte på H&R fjærer og sammen med Bilstein B8 nå. Ble som ny bil.

Bilstein B8 er opp/ned demper med 46mm monotube stempel. En seriøst bra demper.

Original E87 M sport demper vs B6 Sport demper.

326837154_2016-05-1417_40_44.thumb.jpg.13684fdca843b5b99ec25317fd57de40.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje ta en vurderingsrunde på B6. Det som jeg finner vanskelig er at B4 er erstatning for den originale, mens B6 er "sportsdemper" med samme lengde. Normalt sett så skal B6 være bedre/mer sporty enn B4, men hvis B4 skulle være like god som en M-sport demper så er ikke dette så sikkert. Da kan B4 like godt være helt på høyde med B6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, E.C. skrev:

Må kanskje ta en vurderingsrunde på B6. Det som jeg finner vanskelig er at B4 er erstatning for den originale, mens B6 er "sportsdemper" med samme lengde. Normalt sett så skal B6 være bedre/mer sporty enn B4, men hvis B4 skulle være like god som en M-sport demper så er ikke dette så sikkert. Da kan B4 like godt være helt på høyde med B6.

B4 er en "original" demper. B6/B8 er en oppgradert demper. B8 er samme som B6 bare at B8 er kortere. B4 er ikke en opp/ned demper mener jeg. Hadde aldri vurdert B4 over B6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to Valg av understell for E61 - monteringsanvisning på bil: side 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...