Gå til innhold

E91 tips ved kjøp.


Bent
 Share

Anbefalte innlegg

Sønnen skal ha sin første bil nå og vi ser på e91.

Hva skal vi ta hensyn til der, noen motorer o.l vi skal unngå?

Er stort sett 320d eller 318d som er mest aktuelt.

Har ikke så mye oversikt på BMW lengere, kjørte e30 325ix i 96.

Takker for alle tips som bør sjekkes opp på bil før handel.

X-drive systemet, no spesielt å ta hensyn til der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå 316d,318d,320d etter 2007 og 316i,318i og 320i uansett. En 316,318d og 320d kan være aktuelt hvis reg kjede er blitt byttet. Jeg (PERSONLIG) hadde aldri vurderte en n47 motor hvor dette ikke har blitt utført, spesielt siden e9x begynner å dra på årene og km. Finner du en motor med r6 så trenger man ikke å tenke på stort, dog så går jo alt som går rundt sun(dt).

Budsjett bestemmer såklart endel. Dog så får man CIC system i biler fra 2009, meget fint system å bruke den dag i dag, kjapt nok, oversiktlig og pen grafikk. Dette blir jo også subjektivt om man ønsker sånn type ekstrautstyr.

 

Siden det er førstegangsbil så hadde jeg prøvd og funnet en 320d 2005-2007 med m47 motor. Denne er skuddsikker og er en fin kombinasjon mellom effekt og forbruk. Har en e46 med m47 motor som førstegangsbil, eid bilen i 6 år nå, og jeg håper å kunne ha den i hvert fall 4 år til, motoren er det siste jeg er redd skal ryke på denne. Rust er en større utfordring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bent skrev:

Takk for god info.

Vil det si at alle etter 07 har potensielt register problem?

 

Alle med N47, som vil si t.o.m 2014/15.

E90 er en orgie i trøbbel, men det er motorrelatert, så velg de tidligere modellene med M47, evt gå for en I6. Hva et budsjettet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorer du kan leve greit med: N52, N53, N57 og M47. Styr helst unna N47 og N46 og N43. XDrive funker greit, men pass på rulleomkrets om du kjører med bredere bakhjul. 
 

En moderat utstyrt 325i med manuell kasse er vel noe av det hyggeligste og minst problembefengte man kan få i et E91-karosseri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har en  2008 E91 320D, min er gått ca 330000km, byttet motor for ikke så lenge siden pga registerhavari, men ellers vil jeg si en vedlikeholdt og ivaretatt E9X er veldig mye bil pr krone.
På generell basis, 30k serviceintervall som man operer med nå vil hverken oljeprodusenter eller motorbyggere stå inne for.
Finner du en 320d som er tatt vare på og er en bra deal, kjøp den. Men ha register i bakhodet og vær forberedt på at den kan kreve 15k i byttemotor i fremtiden, hvis man skrir selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, *MrB* skrev:

Motorer du kan leve greit med: N52, N53, N57 og M47. Styr helst unna N47 og N46 og N43. XDrive funker greit, men pass på rulleomkrets om du kjører med bredere bakhjul. 
 

En moderat utstyrt 325i med manuell kasse er vel noe av det hyggeligste og minst problembefengte man kan få i et E91-karosseri. 

Jeg tror du har en skrivefeil. Du skrev N57, men du mente nok M57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Alle med N47, som vil si t.o.m 2014/15.

E90 er en orgie i trøbbel, men det er motorrelatert, så velg de tidligere modellene med M47, evt gå for en I6. Hva et budsjettet?

 

Budsjett ligger på ca 100-120k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bent skrev:

Budsjett ligger på ca 100-120k

mulig du får mer for pengene ved å gå for en 525d eller 530d e6x for den prisenklassen

fleste brukbare e9x facelift ligger langt over ditt budsjett, ser du på preface med m47 så har du stor sjans for å finne en pålitelig bil.

register er ikke så stort problem egentlig, registeret sier som regel ifra før ting går til helvete.

cp4 høytrykkspompa der imot, den gir ingen forvarsel når den havarerer.  Skrur du ikke selv så kan du få verkstedkostnader på samme sum som budsjettet du har nå.  

 

skal du ha facelift så er det nok en 325d 197hk eller 330d 235hk fra mellom 08 og 09,  som er tryggeste kjøpet men også over ditt budsjett gitt at du skal ha diesel.

 ser nå at det er en førstegangsbil

da er nok en 318/20d før 2007 med msport mest for pengene, gjerne automat da disse ofte har svinghjulshavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/10/2021 at 11:46 PM, Otis said:

Jeg tror du har en skrivefeil. Du skrev N57, men du mente nok M57.

Mente faktisk N57, men det er fordi jeg glemte M57 helt, da jeg ikke klarte å koble den til E9x i farten. N57 deler mye av registerkomponentene med N47, men virker å være langt mindre utsatt for havari, og fremstår som en relativt grei motor å leve med. M57 har jeg aldri hørt noe negativt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...