smashy Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 Howdy doodle! Kjøpte ny vogn i vinter, F31 med sekser, xdrive og sånne ting jeg ville ha. Fikk med orginale sommerhjul 18", og synes disse kanskje var litt små. Tenkte at jøss, her kan jeg kjøre på med 19 uten at det skulle gå altfor mye utover komforten. I samme tankerekke kom jeg på at det hadde jo vært rått med litt dybde på felgen bak, så jeg endte med 19" 8.5 foran, og 19 9.5" bak. Ikke så altfor gæernt. Hadde hørt og lest at det var viktig med det der magiske 1% avviket på xDrive i rulleomkrets, så jeg finner et passende felgsett til salgs på finn. Ikke helt optimal bredde i forhold til bakfelg (285), men pytt, avviket er iallefall innafor. Har ikke senka, så klaring var ikke noe trøbbel. F: 245/35-19 B: 285/30-19 Avvik på -0.4%. Alt vel...?.. Nei. La om på bilen siden det var så strålende vær, og merka relativt raskt at det var noe muffens. Litt rykking og napping. Korrigerer lufttrykk, og ting ser ut til å bedre seg. Etter endel korrigering fungerer dette egentlig ganske greit. Ingen rykking, napping eller lignende. Alt vel? mjaaaa kanskje. Kjører litt med dette, og merker at bilen er annerledes enn med vinterdekka (4 like), og det ble jeg rett og slett dritlei av. Har nå lagt om til orginalfelgene som fulgte med, 225/255 oppsett. Helt annerledes, nesten akkurat som med vinterdekka. Nå er alt vel, bortsett fra at de felgene jeg ønsker å ha på bare ligger å samler støv 😛 Jeg har i løpet av dette blitt smertelig klar over de der stjernemerka dekka, men hadde aldri sett for meg at avvikene skulle være så forskjellig. I tillegg har jeg sikkert slitt litt ekstra på fordelingskassa på den lille perioden jeg kjørte med dette oppsettet. Spørsmål: - Hvilket oppsett gir best grep? Er det mix dimensjon levert fra bmw, eller firkantoppsett? Hvor mye avhenger av dekkvalitet kontra bredde? - Kan jeg bruke felgene jeg har (8.5/9.5) dersom jeg bytter til stjernemerka dekk i dimensjoner som gir mindre enn 1% avvik? Ser egentlig for meg å handle 4 like hjul, og heller korrigere med spacer bak. Synes dette er lettere å forholde seg til, i tillegg til at jeg kan rotere dekkene for å forsøke å jevne ut slitasje mellom foran/bak. Ser for meg 245 rund baut i så fall. Hva tenker dere? (Sorry viss jeg gjentar ting som er diskutert en million ganger tidligere) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 Det er mange som kjører på forskjellig dimensjon foran og bak, uten problemer. Jeg målte mine dekk i år, før jeg monterte de, og avviket var mindre enn 0,5 cm. For din del så ville jeg målt omkretsen manuelt først. Så hadde jeg sjekket oljen på fordelingskassen. Evt bare bytt den. For oljen tåler ikke så mye sånn mix dekk kjøring før oljen koker å brytes ned. Da er det havari som er neste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 Dette xDrive greiene er ett styr om man skal gjøre alt etter boka. Jeg tror mang en fordelingskasse har røket rett og slett fordi folk ikke er klar over dette. Hvis du kan leve med å kjøre 245 rund baut og spacere så synes jeg vel dette høres ut som den beste løsningen. Blir kanskje bittelitt strekk på de 9,5 felgene men det er det isåfall bare du som legger merke til. Jeg har 245 på vinterdekka på 9,5 felg (18") på min G30 og det ser helt innafor ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 Godt du tar dette på alvor, og ikke bare ignorerer det du har opplevd. xDrive er dessverre ikke bare-bare. 3 timer siden, smashy skrev: - Kan jeg bruke felgene jeg har (8.5/9.5) dersom jeg bytter til stjernemerka dekk i dimensjoner som gir mindre enn 1% avvik? Stjernemerkede dekk (av de som hører sammen) stemmer av seg selv. Det er ikke nødvendig å sjekke avvik i dimensjoner her (de er nok uansett sjeldent over 1% da). Dette med 1% er forøvrig heller ikke noe som er offisielt, men mer en påstand som har blitt fasiten. Det lille jeg har sett som er fra BMW er dette: Marius2002, fupsaker, Chris A og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Dette xDrive greiene er ett styr om man skal gjøre alt etter boka. Jeg tror mang en fordelingskasse har røket rett og slett fordi folk ikke er klar over dette. Hvis du kan leve med å kjøre 245 rund baut og spacere så synes jeg vel dette høres ut som den beste løsningen. Blir kanskje bittelitt strekk på de 9,5 felgene men det er det isåfall bare du som legger merke til. Jeg har 245 på vinterdekka på 9,5 felg (18") på min G30 og det ser helt innafor ut Originalfelgene dine bak er bare 9", så 245 dekk på 9,5" vil gi litt mer dekkstrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars S Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 Forskjellig felgbredde vil også gi noe forskjellig omkrets med lik dekkdimensjon. Jeg ville satset på stjernemerket 225/40 og 255/35 dekk på disse bredere felgene. Jeg har målt forskjellige sett med stjernemerke og de har hvert innenfor 2 mm avvik på dia. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 1 time siden, E.H.D skrev: Originalfelgene dine bak er bare 9", så 245 dekk på 9,5" vil gi litt mer dekkstrekk. Det har du helt rett i ja, gikk litt fort her 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 1 time siden, Lars S skrev: Forskjellig felgbredde vil også gi noe forskjellig omkrets med lik dekkdimensjon. Jeg ville satset på stjernemerket 225/40 og 255/35 dekk på disse bredere felgene. Jeg har målt forskjellige sett med stjernemerke og de har hvert innenfor 2 mm avvik på dia. Felgens bredde påvirker ikke rulleomkrets. Man klarer ikke å krympe dekkbanen ved å strekke dekket. Om dette hadde vært tilfelle hadde ikke BMW levert 8" med 225 foran og 8,5" med 255 bak (altså 30mm bredere dekk på 12,7mm bredere felg) på f.eks. F3x. Walkabout og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars S Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 2 timer siden, awt skrev: Felgens bredde påvirker ikke rulleomkrets. Man klarer ikke å krympe dekkbanen ved å strekke dekket. Om dette hadde vært tilfelle hadde ikke BMW levert 8" med 225 foran og 8,5" med 255 bak (altså 30mm bredere dekk på 12,7mm bredere felg) på f.eks. F3x. Her tror jeg ikke alle er enige, jeg fikk oppgitt dette på dekkbutikken da jeg satte 235/40 dekk på mine 8 og 8;5 felger. Jeg sjekket selv og bakdekkene var ca 2 mm mindre enn framdekkene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Mai 1, 2021 Share Skrevet Mai 1, 2021 Michelin.no sier 225/40 R19 + 255/35 R19 med Pilot Sport 4 S foran og bak som er stjernemerket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 1, 2021 Share Skrevet Mai 1, 2021 Dekkets kontaktflate mot veien er tilnærmet flat og er forsterket med korder, det at sideveggen dras utover (strekk) eller innover ("ballong-dekk") har ikke så mye å si for rulleomkretsen. Cross section width (eller hva det blir kalt) endres litt for hvor mye man strekker. Hvis man har sett noen bilder av ekstremt dekkstrekk så finnes det eksempler der dekket er strukket så langt at det ikke når bort til innersiden av leppa på felgen. Det er nettopp det at kontaktflaten i rulleretningen ikke lar seg komprimere i betydelig grad som setter en stopper for hvor mye man kan dra ut et dekk. Det vil heller være kontaktflaten der dekket monteres på felg som vil flekse noe, enn at hele dekkets omkrets greier å bli dratt ut eller trukket sammen. Selvfølgelig er gummi litt fleksibelt, så det er ikke 100% likt hver gang og noen variasjoner kan forekomme. Hvis det @Lars S beskriver stemmer og han hadde 2 mm forskjell på 235/40 (jeg bare antar 17" her) så betyr det at rulleomkretsen er (235*0,4*2+17*25,4*3,14)= 1946mm. 2/1946 =0,10%. Nå vet ikke jeg hvordan målingene ble utført, men det kan skyldes måleusikkerhet eller naturlig variasjon mellom dekk. En slik differanse er heller ikke unormal og kan muligens bli påvirket av lufttrykk. papertiger, Marius2002 og awt reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smashy Skrevet Mai 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2021 On 4/30/2021 at 8:22 PM, awt said: Godt du tar dette på alvor, og ikke bare ignorerer det du har opplevd. xDrive er dessverre ikke bare-bare. Stjernemerkede dekk (av de som hører sammen) stemmer av seg selv. Det er ikke nødvendig å sjekke avvik i dimensjoner her (de er nok uansett sjeldent over 1% da). Dette med 1% er forøvrig heller ikke noe som er offisielt, men mer en påstand som har blitt fasiten. Det lille jeg har sett som er fra BMW er dette: Ja, merker at det er litt mer greier enn hva jeg er vant til 😅 Har sett diverse poster med alt fra 1% til 1.5%, så har egentlig bare holdt meg til laveste avvik for sikkerhetsskyld. On 4/30/2021 at 10:24 PM, Fredrik 90 said: Det har du helt rett i ja, gikk litt fort her 😅 Søkte litt rundt for å se om jeg kunne finne noen bilder av 245 på 9.5", og av de jeg fant så var det littegrann. Vet ikke helt hvor mye forskjell dette er fra produsent til produsent. Takker for god info! Fjase litt rundt og finne en god kombinasjon da. 😀 Hva tenker folket om produsent og type? Er det noe som er anbefalt, eller noen som kan anbefale? Stjernemerking luker ut endel alternativer/produsenter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars S Skrevet Mai 5, 2021 Share Skrevet Mai 5, 2021 Hadde Michelin pilot sport 4S på min i dim 225/40 og 255/35-19 og de var stjernemerket uten runflat. Kan absolutt anbefales. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smashy Skrevet Mai 23, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 23, 2021 On 5/5/2021 at 9:16 PM, Lars S said: Hadde Michelin pilot sport 4S på min i dim 225/40 og 255/35-19 og de var stjernemerket uten runflat. Kan absolutt anbefales. Fundert litt på å kjøre orginal dimensjon på nye felger. Litt mer strekk, men tror det blir ålreit. Takk for anbefaling, holder den i minnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå