Gå til innhold

kjøper nekter å betale


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

@Walkaboutdette er selvfølgelig riktigsom du sier (teknisk sett), men jeg kan ikke helt se for meg at kjøper egentlig har en tvist på gang, all den tid selger har gjort sin del av kontrakten, nemlig å overlevere bilen. Det er dessuten en del inkassoselskap som helt sikkert tar på seg en sånn sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, E.C. skrev:

@Walkaboutdette er selvfølgelig riktigsom du sier (teknisk sett), men jeg kan ikke helt se for meg at kjøper egentlig har en tvist på gang, all den tid selger har gjort sin del av kontrakten, nemlig å overlevere bilen. Det er dessuten en del inkassoselskap som helt sikkert tar på seg en sånn sak.

Så fort et krav bestrides er det per definisjon en tvist, og da strider det mot god inkassoskikk å inndrive beløpet (følgelig vil ingen inkassoselskap da kunne fortsette inndrivelsen). 

Ikke meningen å kverulere, prøver bare å informere om hvor lett det er å unngå inkasso - som igjen vil resultere i merarbeid og at selger uansett må bringe saken inn for f.eks. forliksrådet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men det er vel ikke behov for noe forliksråd for å avgjøre at avtalt sum ikke er innbetalt og følgelig ikke noe å bestride? Hvis kjøper mener at han har krav på avslag i pris så er det han som må rette et krav om det, med alt det måtte innebære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, E.C. skrev:

Det er jeg enig i, men det er vel ikke behov for noe forliksråd for å avgjøre at avtalt sum ikke er innbetalt og følgelig ikke noe å bestride? Hvis kjøper mener at han har krav på avslag i pris så er det han som må rette et krav om det, med alt det måtte innebære.

Er den som pretenderer å ha et krav som må bringe det inn for domstolen.

I dette tilfelle er det selger som mener at kjøper skylder 3000 kroner i utestående betaling. Og selv om det virker åpenbart nok, så er det jo da selger som mener å ha et krav og må bringe dette kravet inn for domstolens avgjørelse. 

Selv om kjøpesum fremgår av kontrakt og det er foretatt betaling som tilsier at 3000 kroner mangler, så mener jo her kjøper at det er grunnlag for prisavslag. Og da vil domstolen måtte behandle den anførselen. 

Derfor er det viktig å få pengene før man sender varen av gårde. Det er mye vanskeligere å få inndrevet et utestående beløp enn det er å komme seg unna med å betale for lite, nettopp fordi det er så mye styr og tidkrevende for den som ikke mottar pengene å ta saken videre - spesielt når det er små "fillebeløp". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var det jeg lurte mest på, hvorvidt et eventuelt avslag ville bli dratt inn i samme sak/krav. Fint at du kunne utdype.

Har sett tilsvarende saker før, man gjør nok ikke seg selv en tjeneste ved å leke bank, det har man faktisk banker til. Hvis det virkelig står om noen få tusenlapper og få dager så får vedkommende dra kredittkortet eller ta et forbrukslån med de ekstra hundrelappene i gebyrer som det innebærer. Har de ikke råd til å gjøre det slik så er det best å avstå fra handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to episoder som gjør at jeg er skeptisk til private salg.

Det ene gjalt en Audi S3 jeg solgte, kjøper insisterte på å kjøpe usett, vi hadde mye kontakt på mail og telefon i forkant og avtalte at jeg sendte bilen fra Ålesund til Bodøområdet med hurtigruta. Husker ikke helt om han betalte hele prisen, eller om vi ble enige om at han holdt igjen litt med forbehold. Jeg begynte å få litt bange anelser når bilen var sendt, da hadde vedkommende gått til innkjøp av største Focalanlegget som kunne monteres i bilen, før han i det hele tatt hadde sett bilen in real life. Bilen ble levert og så begynte det, mail på mail med feil og mangler som angivelig dukket opp, jeg hadde vært åpen på de få feilene som var, noen av de nye han listet opp var rett og slett ikke mulig at det kunne stemme. Men han krevde naturligvis avslag og refererte til verksted som hadde utført både det ene og det andre på bilen. Jeg ba om kviteringer på det som var gjort men fikk naturligvis ingen, så det forsterket inntrykket av at det ikke stemte. Det siste jeg hørte fra han var at jeg skulle høre fra advokaten hans, jeg tenkte med meg selv at om gutten alt har egen advokat så var nok ikke jeg første mann som hadde trøbbel med han. Jeg svarte at det er helt greit, jeg skal ordne med advokat selv, så får de ta kontakt med han og holde meg utenfor. Jeg hørte aldri mer fra han, men det skal sies at jeg  der fikk hele summen som var avtalt.

Den neste epsioden var en Scorpion bakpotte til en M3 e36 jeg hadde, ny og ubrukt, ble lagt ut til en fornuftig pris på finn. Fikk ganske raskt melding fra en kar i Mjøsområdet som ville kjøpe den, avtalen ble gjort, men når jeg skulle sende potta hadde han ikke penger, men lovet at dette skulle ordnes i løpet av et par dager. Hadde en kompis som kjørte lastebil ned over til Oslo som jeg hadde avtalt levering med, så jeg sendte potta. Pengene fikk jeg aldri, vurderte faktisk å pakke med litt verktøy å kjøre ned å "snakke" litt med han, men jeg tok smellen selv. Men slike folk ødelegger for de som faktisk er ok. Kan nevnes at en av unnskyldningene til vedkommende var at når lønnen kom så ble det trukket lønnstrekk fra namsmannen, så derfor hadde han ikke nok til å betale. Seriøs kjøper med andre ord.

Som andre nevner, jeg setter heller bilen inn til innbytte eller kommisjons salg, jeg gidder rett og slett ikke flere slike tullete runder igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olaandref de som skal ha bakpotter til E36 har søren ikke penger. Hadde en kid som kom og kjøpte en potte hos meg. Cash, 500 spenn. Han sendte noen meldinger et par dager i forveien for å få meg til å holde den av fordi han måtte se det litt an på hvor mye penger han fikk i julegave først 😂

Folk fra finn.no er generelt enten helt krise eller tipp topp, finnes ikke så mye i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, E.C. skrev:

@Olaandref de som skal ha bakpotter til E36 har søren ikke penger. Hadde en kid som kom og kjøpte en potte hos meg. Cash, 500 spenn. Han sendte noen meldinger et par dager i forveien for å få meg til å holde den av fordi han måtte se det litt an på hvor mye penger han fikk i julegave først 😂

Folk fra finn.no er generelt enten helt krise eller tipp topp, finnes ikke så mye i mellom.

Såpass ja, men for all del da, skal ikke klage når det gjelder så sunne interesser 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig situasjon og havne i. Jeg trur jeg faktisk hadde gått videre med det bare av prinsipp. Men vanskelig og si når man ikke selv står i situasjonen. Det er kanskje det letteste og avskrive det. Men høres jo ut som dette var planen fra starten. 

Det beste alternativet jeg ser det som er og heve kjøpet vis det er mulig, kommer bare til og være surr og rør i overskuelig fremtid. Felger og hjul han har solgt må han erstatte. Da kan det hende regne stykket hans blir at du får ting som han har puttet på bilen. Men kan være greit og ta diskusjonen f2f og uten forvarsel. Da de finner på mye rart de skal demontere fra bilen og slikt. Det er ille og ta diskusjonen men det er 10 ganger værre for han. 

Vis du vil ha litt humor kan du prøve. 
https://torpedoinkasso.no/

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lagre alle annonser og ta kontakt med NAF-advokat om du er medlem. Eller få en kompis til å sende han en melding for å se på bilen, så møter dere opp sammen og du ber om penga tilbake? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, E.C. skrev:

Lagre alle annonser og ta kontakt med NAF-advokat om du er medlem. Eller få en kompis til å sende han en melding for å se på bilen, så møter dere opp sammen og du ber om penga tilbake? 

Er ikke medlem.  Er det for sent å melde seg inn nå? 
 

av prinsipp skal han betale de pengene, om de så er til meg eller et inkassoselskap spiller ingen rolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve litt forskjellige ting: kontakte finn.no for å få brukeren sperret, kontakte NAF for å høre om det er for sent å bli medlem, kontakte forsikringsselskapet ditt for å høre om det er mulig å få noe juridisk bistand, kontakte SVV for å få høre om de kan forhindre videresalg. Politianmelde, det blir nok henlagt, men gjør mange nok dette mot samme person så hender det at ting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...