Gå til innhold

kjøper nekter å betale


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

solgte for 3 mnd siden en bmw.  annonsert til 35. ble enige om 28 med kjøper.

kjøper betalte 25 ved henting og skulle ettersende 3 når han fikk lønn.  alt dette står i kontrakten.

i annonsen står alt jeg vet av mangler om bilen, der står det også at den selges uten garanti eller reklamasjonsrett.  i kontrakten står det at bilen selges slik den står, som repobjekt/ delebil grunnet div småfeil.

nå nekter altså kjøper å etterbetale de 3.000,- han argumenterer med at bilen var dårligere enn han trudde. hva kan jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, alt jeg viste (var noen feil og rust) er nevnt.  når det er rusthull under bilen, så bør det ikke være overaskende å finne ett til heller. 

det er jo begrenset hva man orker å gjøre for 3.000,-  men det er litt surt at kjøper skal få viljen sin også - han driver sikkert slik ved alle sine kjøp. har eid 50 biler sa han.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjeltring dessverre. Litt usikker på saken videre, men forliksrådet er et alternativ. 
 

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/forliksklage/

 

Det koster 1378,- som klager må betale, men du kan kreve dette dekket dersom dommen går i din favør. 
 

Spørsmålet er hvorvidt man orker dette basert på summen det er snakk om. Vinner du frem kan pengene tvangsinndrives så vidt meg bekjent.

Lykke til, jeg håper det ordner seg for deg. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang forliksrådet, blir saken ført der jeg bor (handelen ble utført her) eller der han bor? 

blir dumt å betale 1400 for å kanskje få igjen 3000.  det er ikke så mye penger, men blir litt prinsippsak. 

et anternativ kan kanskje være å anmelde det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan ikke gjentas ofte nok...aldri gi fra deg en vare du selger før du har fått hele oppgjøret. Selv om folk virker greie å ryddige, det er fullt av uærlige mennesker der ute. Reglen må være at man stoler ikke på noen man ikke kjenner.

Jeg tror du må se de pengene som tapt, det er for lite penger i forhold til de ressurser det krever for å få dem tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Fredrik skriver, det er dessverre alt for mange kjeltringer der ute til at det er verdt å ta sjansen. Har selv lært på den dyre måten. Jeg mener og at du har gjort ditt, det spørs jo hvor mye du vil legge i det. Hva med å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en purring/regning i brevform til folkeregistrert adresse og betalingsfrist på 2 uker. Oppgi at du etterlyser manglende innbetaling iht. kontraktfestet avtale og at neste steg blir inkasso. Dokumentér (ta kopi/bilder av brevet). Brevet skal ikke være rekommandert. Når han ikke betaler tar du kontakt med et inkassoselskap der du viser kontrakten og brevet du har sendt. Derfra blir det opp til han å bevise og forklare hvordan han mener at han har rett til å tilbakeholde beløp fordi en delebil/repobjekt solgt uten garanti og reklamasjon ikke møtte hans forventninger, men ikke så dårlig at kjøpet heves, kun at de penga han "ikke hadde da" ikke blir etterbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Robin L said:

jeg har fått et negativt forhold til å selge bil.  har en nesten strøken e46 coupe jeg vurdere å selge, men det frister rett og slett ikke å selge bil igjen.  det er så mange rare folk man støter på 

Skjønner deg godt! Dette er årsaken til at jeg byttet inn forrige bil kontra å selge selv. Et kalkulert tap framfor et (unnskyld språket) potensielt helvete i etterkant.

Som nevnt tidligere så er det nok like greit å føre dette på tapskontoen, men likevel lage styr for kjøper i form av det ene eller andre. Rett og slett fordi han fortjener pes for det. Forliksrådet er nok ikke et godt alternativ når man ser på summen i seg selv, og ja, det kan helt sikkert være rom for at ting slår tilbake dersom det er et eller annet smutthull.

Som @E.C. foreslår kan jo være et alternativ. Dersom det går igjennom, så sitter kjøper i saksa. Han kan følgelig bestride kravet, men vet ikke om det nytter dersom du har dokumentasjonen på plass.

Var selv uheldig med et felgsett som skulle være strøkent. Det så strøkent ut, men etter en liten kjøretur, og runde hos et dekkfirma ble det konstantert kast i ene felgen. Selger blånekter for at det var kast opprinnelig, men det blir ikke kast i en felg av transport i bil fra A til B og en liten kjøretur på knappe 2km på nylagt asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Robin L skrev:

heve kjøpet går vel an, men er nok uaktuelt.  jeg så han solgte de orignale m-sport felgene til bilen, så bilen er nok på coilovers og andre felger allerede antar jeg.  viktigere å kjøpe supersport coilovers enn å betale bilen.. 

 

Så han kjøpte coilovers i stede for å betale deg tilbake de siste tusenlappene? Skikkelig fin fyr dette her... Han har nok hatt denne hensikten hele tiden tenker jeg.

55 minutter siden, Robin L skrev:

jeg har fått et negativt forhold til å selge bil.  har en nesten strøken e46 coupe jeg vurdere å selge, men det frister rett og slett ikke å selge bil igjen.  det er så mange rare folk man støter på 

Det behøver du ikke å ha, men det er virkelig å ta noen forhåndsregler på hvem du selger til. Man må ikke bli så desperat på å selge at man selger til hvem som helst. Sånne som ber om delbetaling, som må vente med å betale til de får lønn, feriepenger etc....styr langt unna dem. Da har de ikke penger i utgangspunktet og sannsynligheten for trøbbel i ettertid er større hvis noe ryker og de er blakke etter å ha kjøpt bil, coilovers, stereoanlegg og rakrør. 

Nå avviste jeg nok en tulling som skulle kjøpe min E60 545i som jeg har for salg. En dust fra Fredrikstad som pruta og klaga før han i det hele tatt hadde sett bilen. Jeg er villig til å diskutere pris, men ikke på den måten før han har sett bilen. Så jeg sa jeg ikke var interessert i å selge til han, da beklagde han seg og styra på. Sånne orker jeg ikke å ha noe med å gjøre. Så det jeg vil frem til her er at det er du som bestemmer hvem du skal selge til, det er du som avgjør hva og når og hvem. Det er viktig å ikke la kjøper ta kontroll over salgsprosessen. Jeg har skullet selge bil flere ganger jeg hvor kjøper har reist hjem uten bil, enten fordi jeg har avblåst handelen eller at kjøper har blitt sur fordi jeg har lagt føringer på hvordan vi gjør handelen. Likevel så har jeg alltid blitt kvitt bilen før eller senere 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, E.C. skrev:

Send en purring/regning i brevform til folkeregistrert adresse og betalingsfrist på 2 uker. Oppgi at du etterlyser manglende innbetaling iht. kontraktfestet avtale og at neste steg blir inkasso. Dokumentér (ta kopi/bilder av brevet). Brevet skal ikke være rekommandert. Når han ikke betaler tar du kontakt med et inkassoselskap der du viser kontrakten og brevet du har sendt. Derfra blir det opp til han å bevise og forklare hvordan han mener at han har rett til å tilbakeholde beløp fordi en delebil/repobjekt solgt uten garanti og reklamasjon ikke møtte hans forventninger, men ikke så dårlig at kjøpet heves, kun at de penga han "ikke hadde da" ikke blir etterbetalt.

Det er ikke helt riktig. Et omtvistet krav kan ikke sendes til inkasso før tvisten er løst. Så dersom kjøper bestrider kravet kan det ikke inndrives gjennom inkasso. Selger må da klage saken inn for forliksrådet eller oppnå tvangskraft for sitt krav på annen måte. Mye styr for lite penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...