Gå til innhold

2021 545e


Rita G
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Rita G

Betryggende å høre det du sier ang setene. BMW har jo alltid vært kjent for sine komfortseter, men etter å ha hatt alle de tre siste generasjonene med 5-serie med komfortseter så må jeg si at komforten gradvis har blitt dårligere. Særlig på akkurat det punktet med å bli klemt på plass i setet savner jeg på min G30, særlig kontra 2004 modell E60 545i som jeg også har med komfortseter. Her sitter jeg støpt 😀

Har bare hatt biler de siste årene med sportseter. Elsket setene i Octavia Rs og Volvo S90, men ingen av dem er i nærheten av disse 😍 Har kjørt 530e noen ganger med komfortsetene og fikk ikke noe i nærheten av den følelsen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2021 den 17.32, gallay skrev:

Det var en nydelig farge og en nydelig bil! :)

Tusen takk :) 

 

På 6.8.2021 den 9.23, Pekka skrev:

Fantastisk bil du har kjøpt 🤩  Flott at du opprettet en tråd til den, bilder i ny og ne samt erfaringer settes pris på 👌

Tusen takk 🤩 Er veldig fornøyd med valget, og smilet er aldri langt unna når den kjøres. Knipset et lite bilde i går morges, som vel er det ferskeste jeg kan oppdrive. 

Det var du som hadde den andre, blå? Fremdeles fornøyd i tilfelle? :) 

image.thumb.png.596da2381fc38c1ea4655d587f7703d0.png 

 

På 3.8.2021 den 22.08, papertiger skrev:

Gratulerer med lekker 5er, det såg virkelig ut som en spennende farge, tror Bavaria Stavanger hadde en slik inne som de la ut litt bilder av på IG. Fin effekt i sollys!

Takk :) Mulig at de har hatt en i samme farge. Den får litt gullskimmer (rav) i sollys, og det løfter fargen veldig, enig i det. Samtidig kan den nesten se matt ut i andre lyssettinger. Veldig happy med fargevalget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rita G skrev:

Tusen takk 🤩 Er veldig fornøyd med valget, og smilet er aldri langt unna når den kjøres. Knipset et lite bilde i går morges, som vel er det ferskeste jeg kan oppdrive. 

Det var du som hadde den andre, blå? Fremdeles fornøyd i tilfelle? :) 

 

Flott bilde!  Jeg har den blå etter 17 + 10 år med grå femmere, forandring fryder 😄

Veldig fornøyd så langt 🥰

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pekka skrev:

Flott bilde!  Jeg har den blå etter 17 + 10 år med grå femmere, forandring fryder 😄

Veldig fornøyd så langt 🥰

Nydelig bil og nydelig farge på din :) Litt misunnelig på laserlysene! Det var en av få ting som ble vraket da tilleggsutstyrslista begynte å nå helt ned til gulvet. Lysene her er vel som sådan greie nok, men den herlige blåstripa er liksom prikken ;) Vel, man kan ikke alltid få alt. 

Blåfargen er knalltøff. Om det ikke hadde vært for at forrige bil (Volvo S90 T8) ble levert i fargen bursting blue, kunne det fort blitt lignende her også. Hyggelig å høre at du også er fornøyd så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/4/2021 at 8:46 AM, Rita G said:

 

I en normal hverdag kjører jeg 7 mil til og fra jobb. Det er den perfekte avstanden for denne bilen. Jeg velger å kjøre den i hybridmodus mesteparten av tiden. Kjører en strekning på E6, og velger da å kjøre på bensin der. All øvrig kjøring går da på strøm og jeg trenger bare å lade hjemme. Kunne valgt å sette den på kun elektrisk, og ladet på jobb også, men jeg liker følelsen av å kjøre på bensin/ha all tilgjengelig kraft på E6. I electric mode blir den en del dorskere, og treigere i "avtrekkeren" ;) Pga. korona har det foreløpig vært lite kjøring, men med en lengre tur (15-30 mil) pr. tank, samt mye småkjøring på strøm, har forbruket vært på 0,2-0,3 her. Det er jeg veldig happy med. 

Det som irriterer meg litt med BMW hybrid er den manglende muligheten å svitsje til battery control og konservere restkapasiteten på batteriet med ett tastetrykk.

Når jeg skal kjøre langt og starter med fulladet bil, velger jeg battery control 100%. Når jeg så kommer til situasjoner med krypkjøring med mye start og stopp (bykjøring med trafikklys f.eks.), så velger jeg eDRIVE for å få denne smoothe kjøringen som fullelektrisk drift innebærer. Når jeg da skal kjøre videre i høyere fart, ønsker jeg å spare resten av batteriet. La oss si kapasiteten er blitt 74%. Da ville jeg ønske å holde batterinivået på det ved hjelp av kun ett tastetrykk. Men trykker jeg battery control igjen, står jo denne fortatt på 100% og hvis jeg ikke stiller inn ny ladetilstand, vil bilen bruke bensin på å lade til 100 % - noe jeg jo ikke er interessert i. Så da må jeg inn og fikle for å stille passende målverdi for ladetilstanden. 74% kan ikke velges, så da må jeg finne nærmeste som går opp i 10%: 70%. På min bil vises ikke %-tallet, så jeg må ruse hva pilen peker på og stille inn nærmeste. Alt dette er forstyrrende når man skal ut i trafikk med høyere fart.

Selvsagt kan jeg la den lade batteriet med bensinmotoren, men min erfaring er at dette gir uforholdsmessig høyt bensinforbruk. I utgangspunktet er jeg kun interessert i å lade med bremsing eller med bilen plugget i en kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ove67 skrev:

Det som irriterer meg litt med BMW hybrid er den manglende muligheten å svitsje til battery control og konservere restkapasiteten på batteriet med ett tastetrykk.

Når jeg skal kjøre langt og starter med fulladet bil, velger jeg battery control 100%. Når jeg så kommer til situasjoner med krypkjøring med mye start og stopp (bykjøring med trafikklys f.eks.), så velger jeg eDRIVE for å få denne smoothe kjøringen som fullelektrisk drift innebærer. Når jeg da skal kjøre videre i høyere fart, ønsker jeg å spare resten av batteriet. La oss si kapasiteten er blitt 74%. Da ville jeg ønske å holde batterinivået på det ved hjelp av kun ett tastetrykk. Men trykker jeg battery control igjen, står jo denne fortatt på 100% og hvis jeg ikke stiller inn ny ladetilstand, vil bilen bruke bensin på å lade til 100 % - noe jeg jo ikke er interessert i. Så da må jeg inn og fikle for å stille passende målverdi for ladetilstanden. 74% kan ikke velges, så da må jeg finne nærmeste som går opp i 10%: 70%. På min bil vises ikke %-tallet, så jeg må ruse hva pilen peker på og stille inn nærmeste. Alt dette er forstyrrende når man skal ut i trafikk med høyere fart.

Selvsagt kan jeg la den lade batteriet med bensinmotoren, men min erfaring er at dette gir uforholdsmessig høyt bensinforbruk. I utgangspunktet er jeg kun interessert i å lade med bremsing eller med bilen plugget i en kontakt.

Den er jeg helt enig i... Kommer fra Volvo hybrid, og alt med hybriden fungerer bedre med Bmw slik jeg har opplevd det hittil, bortsett fra den manglende "Hold" knappen for å beholde batterikapasiteten slik den er akkurat da. Den eneste "trøsten" er at bilen til en viss grad forstår at man kjører på motorvei (om den står i hybrid) og bruker da ikke strøm på høyere hastigheter. Da ble batteriet tappet likevel om man ikke brukte Hold i Volvo. Anyway. Storfornøyd med resten av bilen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg opplevde etter å ha prøvd 545e en stund var at om man kjører ut på motorveien med 0 km i rekkevidde, altså da i hybrid modus så generer den strøm mens jeg kjører. Så etter å ha kjørt ett godt stykke i 130 km/t, samt noen akselerasjons tester så har jeg fått 11 km elektisk rekkevidde. Det synes jeg var litt snedig, for når jeg da dundrer avgårde på Autobahn så kan jeg når jeg forlater motorveien bruke strøm jeg har opparbeidet til å kjøre inn i byer til hotell osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg opplevde etter å ha prøvd 545e en stund var at om man kjører ut på motorveien med 0 km i rekkevidde, altså da i hybrid modus så generer den strøm mens jeg kjører. Så etter å ha kjørt ett godt stykke i 130 km/t, samt noen akselerasjons tester så har jeg fått 11 km elektisk rekkevidde. Det synes jeg var litt snedig, for når jeg da dundrer avgårde på Autobahn så kan jeg når jeg forlater motorveien bruke strøm jeg har opparbeidet til å kjøre inn i byer til hotell osv. 

samme var det på min G21, vist jeg brukte opp strømmen så regenererte den automatisk opp til ca 10km. Men det som er dumt når dette skjer er at drivstoff forbruket går opp noe enormt, til dere med hybrid bare følg med på dette om dere kjører tom batteriet så ser dere forbruket går drastisk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Snagg30 said:

samme var det på min G21, vist jeg brukte opp strømmen så regenererte den automatisk opp til ca 10km. Men det som er dumt når dette skjer er at drivstoff forbruket går opp noe enormt, til dere med hybrid bare følg med på dette om dere kjører tom batteriet så ser dere forbruket går drastisk opp.

Det vil jo gå drastisk ned igjen når man benytter den regenererte strømmen til egnet kjøring(F.eks etter man har svingt av motorveien). Det er jo nettopp oppsamlet kinetisk energi fra bremsing.

Motoren fungerer ikke som en generator mens man kjører slik som dette.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CrZyWiz skrev:

Det vil jo gå drastisk ned igjen når man benytter den regenererte strømmen til egnet kjøring(F.eks etter man har svingt av motorveien). Det er jo nettopp oppsamlet kinetisk energi fra bremsing.

Motoren fungerer ikke som en generator mens man kjører slik som dette.

Jada er klar over det, sier bare at forbruket går drastisk opp en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man kjører 200 km/t på Autobahn slik jeg kan finne på å gjøre, så er forbruket allerede såpass høyt at dette spiller ingen rolle. De ekstra elektriske kilomterene man får er jo ett "biprodukt" av denne kjørestilen. Så når jeg da ankommer f eks Düsseldorf, etter å ha kjørt idot så kan jeg gli på strøm til min destinasjon og sånn sett spare inn litt av den bensinen. Å da kunne ta den fryktelig uøkonomisk start/stop kjøringen man gjør storbyer på strøm som er laget på motorveien er jo helt genialt 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...