Rune-K Skrevet August 7, 2021 Share Skrevet August 7, 2021 Jeg har ofte tenkt på hvor rart det norske språket kan være og slik som denne tråden utartet så lurer jeg igjen. Det kommer jo ofte spørsmål som: Er det noen som vet om denne gearkassen passer i min bil. Det riktige svaret da er selvsagt, ja noen vet det. Man trenger egentlig ikke svare noe mer på et slikt spørsmål men som trådstarter ville jeg nok blitt sur på et slikt svar selv om jeg mange ganger har blitt fristet til å svare det. Bare en liten betraktning fra min side men det er lov å prøve med litt presise spørsmål. Gjerne skrive det ned også lese igjennom før man poster. Dusy, Peak og Sjakalen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 7, 2021 Share Skrevet August 7, 2021 Ja, du har helt rett, åpenbart. Det er det som er så steike vanskelig når man er ukjent, og skal samhandle, uten å se på personen, lytte til tonefall osv. I tillegg er noen hårsåre, enkelte ganger, å da blir tolkningen i verste mening. Jeg pleier å svare på spørsmålet som det stilles, så nøyaktig som mulig. Men selv da kan det selvsagt tolkes feil, og da er man i gang. Men sånn er jo livet. Ingenting er svart-hvitt. Ei heller svarene på et, enkelt spørsmål. For oss som er mye her inne, vet man jo hvem som kan hva, og hvordan folk svarer, og hvordan man "bør" tolke det som blir skrevet. Men men. Tror det var lurt av deg med en slik påminnelse, Rune-K. uglefossen, Dusy og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 7, 2021 Share Skrevet August 7, 2021 (endret) For min del, jeg er litt språknerd, er det vanlig at jeg irriterer meg når jeg leser på forum/nett. Lokale navn, dialekt og forkortelser er i ferd med å bli så inngrodd at det skjer at jeg ikke gidder å hjelpe/svare pga at jeg ikke gidder å lese alt. Endret August 7, 2021 av Kvasi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 7, 2021 Share Skrevet August 7, 2021 (endret) På alle nettforum som på Facebook grupper så kommer det dumme spørsmål. Gjerne dårlig formulerte spørsmål, det er helt normalt og jeg skjønner at det kan skape irritasjon. Men det er nå enn sånn dette spillet fungerer, vi er masse forskjellige mennesker innpå her. Men jeg er av den oppfattning at folkeskikk gjelder også på internett, enten svarer man ordentlig eller så lar man være. Eventuelt etterspør man mer informasjon på en ordentlig måte, man sier ikke a uten å si b...da står man jo bare igjen med flere spørsmål. Nå løste det seg godt opp i den tråden etter jeg "engasjerte" meg, og jeg tror trådstarter har blitt langt klokere 😀 Å diskutere på Internett er egentelig veldig vanskelig, man kjenner ikke motparten, ser ikke reaksjoner eller ansiktsutrykk. Faren for misforståelser er veldig stor om man ikke er veldig klar eller direkte i talen. Men er man for klar og direkte så kan folk bli fornærmet igjen, ergo det er ikke lett alltid 😅 Endret August 7, 2021 av Fredrik 90 Johannes19 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2021 Share Skrevet August 8, 2021 (endret) Kommunikasjon er generelt vanskelig på alle språk. Noen språk har en gramatikk og en struktur som gjør det enklere å formulere presise setninger, men misforståelser forekommer selvfølgelig allikevel. Jeg har litt erfaring med dette siden jeg begynte å jobbe profesjonelt med IT på et relativt høyt nivå i Danmark før jeg kunne legge om til nogenlunde dansk. Jeg snakket norsk (konservativt bokmål), men fant hurtig ut at det var nødvendig å snakke langsommere enn vi normalt gjør i Norge (ikke overdrevent langsomt, men langsommere enn normalt). Ikke fordi danskene ikke forstod hva jeg sa, men det forhindret misforståelser fordi jeg dermed ikke slukte ordene, artikulerte ordene dårlig eller var generelt upresis i formuleringene (som man ofte er i dagligtale). Det var med andre ord helt nødvendig å tenke over hvordan man formulerer spørsmål og svar. Det var i tillegg nødvendig å tenke over hvilke ord jeg brukte selv om ordene var de samme på dansk og hadde den samme meningen. Det fantes ofte andre ord som dekket meningen bedre (igjen ord som også finnes på norsk, men brukes i andre sammenhenger eller kanskje ikke brukes så mye). Dette kjenner man igjen fra bl.a engelsk der de har flere ord som betyr nogenlunde det samme, men brukes i ulike sammenhenger. Danskene er generelt flinkere enn vi er til å bruke hele språket (som jo praktisk talt er det samme ihvertfall når det gjelder bokmål). Poenget er at korte og presise spørsmål og svar gjør alt så mye enklere - også på norsk. Det er bedre med flere korte spørsmål enn et langt og infløkt spørsmål med flere innskutte bisetninger. Tilsvarende selvfølgelig også med svar. At man også bruker de rette ordene når man formulerer spørsmål og svar hjelper mye. Ergo må man tenke litt før man går igang og det er definitivt en god ting. Endret August 9, 2021 av Fredrik Ron Jeremy, Marius2002, TRF og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 9, 2021 Share Skrevet August 9, 2021 @Rune-K Jeg er enig i temeat du tar opp, og jeg er ikke minst enig med @Otis og @Fredrikover her. Jeg er dog ikke enig, i det hele tatt, i at det er "språk" som er årsaken til tråden du referer til. Les tråden nøye. Første innlegg, trådstarter spør et spørmsål som han får svar på. Han får svar på eksakt det han spør om. Det lukter også at han ikke helt vet hva spørsmålet som stilles innebærer, men får likevel svar. Herifra skjer det to ting, og den ene er ganske vanlig på forumer hvor detaljkunnskap deles (desverre). Vi begynner med den første: - Trådstarter endrer tonen umiddelbart, og kritiserer de som har svar på eksakt det han spurte om for ikke å "gi han nok" - og hans oppfølgingsspørsmål som man skulle tro ville forsterke /redegjøre er plutselig et helt annet og irrelevant spørsmål i forhold til første innlegg - Dette bekrefte mistanken fra første innlegg, han vet ikke hva han spør om, vil helst ha et svar han liker, og har ikke egentlig ofret dette så mange kalorier. Å komme inn i et forum, et fellesskap hvor folk deler kunnskap og hjelper hverandre, uten å ha bidratt noe som helst selv, og det første man gjør er å kritisere svaret man fikk.... Ikke fordi svaret er feil, men fordi man ikke likte det. For deretter å tydelig vise a) aner ikke hva han spør om og b) trådstarter har umiddelbart utviklet en følelse av å være "berettiget" et svar han bedre liker og en utgreiing langt utenfor det han selv greier å formulere som et spørsmål er ikke normal folkeskikk eller adferd. Vi ser dette støtt og stadig, og det gir en dårlig følelse for det hele. Dette er universelt og gjelder ikke bare på et forum. Man kan jo forsøke den holdningen i det virkelige liv og se hvor langt en kommer med det. For faktum er at ingen har "krav" på noe som helst av gratis hjelp på et forum. Når man i tillegg utviser nettopp denne holdningen, på direkten mot de som faktisk både kan, vil, og ikke minst utøver hjelp så fungerer det alltid dårlig. Er du i tvil om at det var det som skjedde? Sjekk trådstarters adferd i resten av tråden også. Det andre som skjer er derimot snodig. Det er synd. Det er total mangel på folkeskikk. Jeg hadde tenkt å bare la det gli, som jeg også i stor grad gjorde i mitt første innlegg etter dette. Men jeg ser nå at denne utblåsningen til Fredrik 90, som ikke er en drittunge verdig en gang, i en tråd han ikke har giddet å lese, han ikke er i stand til å bidra i, som er i sin spede begynnelse, og som han ikke er kapabel til å forstå innholdet i bortforklares inni hans eget hode og nå også her med "Jeg fikk ordnet opp" --- jeg har ikke sett slik vilfarelse på lenge. Jeg vet ikke om det er en forsvarsmekanisme eller hva det er, men det er en ganske spesiell tvist etter å ha oppført seg på den måten. For ikke å snakke om å dukke opp her og prate om folkeskikk.... Jeg kjenner desverre at begeret er rimelig fult av sånt noe. Nei @Fredrik 90 - du hverken løste eller bidro noe som helst. Du var derimot rimelig frekk og nedlatende mot mennesker som faktisk hjelper folk her inne, hele tiden. En handling du sjelden til aldri har vært i stand til selv. Jeg tror det var noen som sa --- jeg er av den oppfattning at folkeskikk gjelder også på internett, enten svarer man ordentlig eller så lar man være De fleste ville bare redigert eget innlegg mens muligheten forstatt var der, eller bare beklage seg. Jeg ser du prøvde på en snodig vri i ditt andre innlegg, men her inne viser du jo tydelig hva du faktisk tenker om den saken, på tross av at du rimelig tydelig tapte gehør i den andre tråden. @Rune-K - jeg vil utfordre deg til å formulere et bedre svar. Det skal inneholde korrekt informasjon, det skal svare til det ståstedet som presenteres i første innlegg, og ikke minst det skal gjøres uten å bruke alt for lang tid. Jeg synes ditt eget eksempel i ditt første innlegg er ganske grelt, og det er _IKKE_ det som var tilfellet i tråden du referer til. Tenk om jeg skulle begynne å strekke opp @Fredrik for manglende fylde eller hyppighet av underholdende innlegg om interessant / spesiell biler og bilhistorie? Kreve at han skreiv litt om noe for meg? Jeg vet ikke helt hva, og jeg skal klage på det jeg får? Atpåtil i mitt andre innlegg på forumet? EDIT: Siden tråden handler om språk så skal jeg bryte ned hvorfor jeg reagerer som jeg gjør på @Fredrik 90 sitt innlegg: Sitat Men hvis dere ikke vil svare på hva trådstarter spør om er det ikke bare å la være å skrive noe i det hele tatt? Vil man ikke hjelpe så ti stille! Herrejesus for en gjeng!! Dette innlegget inneholder 3 tydelige komponenter: a) "Vil man ikke hjelpe" tillegger oss (meg, ec og tollefsen) en "agenda om ikke egentlig å ville hjelpe" (i denne settingen så er det tydelig at det ikke er et spørsmål om men en "utfordring" - mao, man mener at til nå i tården "vil man ikke hjelpe". b) "så ti stille" er en klar kommando om ... ja, ti stille c) Banning og oppgitthet over "for en gjeng". Jeg bare forventer mer av voksne mennesker. Jeg forventer også mer av barn for den saks skyld. Dette er ikke langt ut i en opphetet debatt mellom noen av oss og Fredrik90, men hans første innlegg i tråden, etter kun få innlegg fra oss andre. Ingvaldsen, Marius2002, humpfy og 13 andre reagerte på dette 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 10, 2021 Share Skrevet August 10, 2021 Dette er da vel litt under din verdighet @TRF, trodde ikke du kunne ta det ned til dette nivået kun over en liten men nødvendig kommentar i en tråd. Jaja, jeg får iallfall engasjert deg til å skrive lange avhandlinger @TRF, det kan du ikke nekte for 😅 Men har du hørt om å gå etter ballen og ikke spilleren? Hvis jeg er så barnslig, frekk og nedlatende så finner jeg det fasinerende at du likefullt sitter oppe om natta å skriver en lang avhandling om det. Var det ikke bedre du brukte denne tiden og energien på å heller hjelpe medentusiastert i den tekniske delen av forumet? Det jeg reagerte på i den opprinnelige tråden var at flere av dere kom med sånne korte og "kryptiske" svar. Javisst kunne trådstarter formulert seg bedre, men du klarer vel å lese litt mellom linjene? Så når trådstarter etterspurte mer info så fikk han slengt i trynet at ingen hadde plikt til å opplyse ham om noe som helst. Og det var her jeg reagerte og heller ba dere ikke svare om dere skal sitte å holde tilbake opplysninger. Men da ble det plutselig engasjement i tråden, også fra andre og slik jeg forso det så fikk trådstarter vesentlig mer ut av tråden om jeg ikke hadde svart noe. Å trekke dere opp litt var det eneste "våpenet" jeg hadde ettersom jeg selv ikke besitter de tekniske kunnskapene som måtte til for å hjelpe trådstarter. Og dette er du litt dårlig på @TRF, du kan noen ganger fremstå som veldig direkte, småfrekk, irritert og ikke minst nedlatende ovenfor andre folk. Særlig om noen er så uheldige å kanskje formulere ett spørsmål litt dårlig. For all del, du får sikkert enormt med dumme spørsmål. Men svar som: "Hvor lang er en fisk" "Ja" "Nei" "Lykke til med å flashe DDE2.2....(det lar seg ikke gjøre" "Tja....lese litt i dieseltråden" "Tenke seg til at det kom feilkode på en pumpe da gitt" Dette er både nedlatende og spydige svar, og da mener jeg at du bør heller bare la være hvis du ikke gidder å svare ordentlig. Så jeg synes egentelig ikke du er helt rett mann her til å prate om barnslig, frekke og nedlatende holdinger. Her er vi i såfall like gode begge to 😅 Jeg har ingen som helst grunn til å redigere eller beklage mitt opprinnelige innlegg på noen som helst måte, jeg står fast ved at dette var nødvendig for å skape engasjement. Du er sur fordi det var meg, og akkurat meg som gikk inn og blandet meg slik jeg gjorde. Jeg finner det fasinerende at man åpenbart har ett "problem" med en person, altså meg....men likefullt tar innover seg de reaksjonene denne personen kommer med på en sånn måte at det utløser ett så voldsomt engasjement. Hvis jeg er en kvise i ræva til enkelte, hvorfor klarer jeg likevel å engasjere så mye som jeg gjør? For all del, jeg synes jo det er bare hyggelig at mitt ord skaper engasjement, om det engasjementet er litt negativt noen ganger så er det også posetivt andre ganger. Er vel omtrent det jeg forventer å oppnå. La meg bare få avslutte med følgende: Jeg synes du gjør en flott jobb her på Bimmers, du er helt klart en av de største bidragsyterene når det kommer til tekniske spørsmål. Du blir sikkert nedrent daglig av ymse spørsmål og andre sine problemer, kan forstå at dette blir litt mye til tider. Jeg er også veldig ofte enig med deg, særlig når det kommer til å forsvare dieselmotorene og i de uendelige elbil debattene her inne. Jeg personlig tåler at du noen ganger er direkte i talen, sånn er jeg selv. Jeg kommer med dette innlegget til å avslutte mitt engasjement i denne tråden ettersom jeg føler slik "offentlig skittkasting" ikke gagner noen av oss. Likevel følte jeg at det var på sin plass å komme med ett motsvar på alle de beskyldningene som ble fremsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå