Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
Skrevet

Gikk mye tid til snømåking forrige vinter, så i år var jeg på utkikk etter en snøfreser. Ikke nødvendigvis noe galt i å få trent noen timer i uka med en snøskuffe i hendene, men når garasjen blir isolert en gang i fremtiden så er det fort mer hyggelig å bruke tiden sin på prosjekter innedørs enn å flytte på snø fra A til B. 

Alltid greit å ta litt maskinservice før man tar noe i bruk. Ventet i to måneder på at lokalsjappa skulle skaffe en uoriginal pakning til tappeplugg 😅. Til neste sesong tenker jeg at det heller får bli en bestilling fra internett. Motorene på disse brukes i flere ulike redskaper, så det er faktisk mulig å både tappe og fylle på fra begge sider av motoren. Det kan jo være litt forvirrende når man ser slikt opplegg for første gang. Her er nå oljen byttet:

image.thumb.jpeg.619bd59b3107a31f39f0f43b04cd653a.jpeg

Så var det tennplugg. Uvant å bytte kun én og ikke seks:

image.thumb.jpeg.a94d656714e82ce49ea7556900aac30e.jpeg

Den fikk nok litt ekstra medfart rett før den ble tatt ut. Jeg glemte nemlig å ta fresen ut av choke, så den stod der og hosta i et par minutter.

Så var bensinen av ukjent kvalitet:

image.thumb.jpeg.9e1255ee976592b22ff36eed7a545bbb.jpeg

Da ble det både avtapping og oppsuging av grums:

image.thumb.jpeg.dd3b19f2de2bc005ae07d16c8a70cf58.jpeg

image.thumb.jpeg.0a0adc9be5cc2c2a50842ac7457ddd15.jpeg

Og litt mer tank-rens:

image.thumb.jpeg.58b9ba92870a032ac56f9578235ef5ab.jpeg

image.thumb.jpeg.2a9c58ca5308666c477761dfe6e300f1.jpeg

Og ny god-bensin:

image.thumb.jpeg.a4a3d4eac49084d92fccee9b44e0c73d.jpeg

Ser fort litt bedre ut da:

image.thumb.jpeg.820a41e94c186786b6e8e0124e694789.jpeg

Den kommer til å gå en del over grus, så greit å justere glideskoene opp. Bedre at et par cm snø blir liggende igjen, enn at man kjører grus gjennom fresen:

image.thumb.jpeg.7f08e7bbb35cb1a1ad8583fca590b876.jpeg

Ble likt nok på begge sider ser det ut som. Skeivt garasjegulv egner seg dårlig til å vurdere sånt:

image.thumb.jpeg.a0db5952d8c5f08bedee2120ebdd4373.jpeg

image.thumb.jpeg.066e130af0760bbcd2105d827d53327a.jpeg

Batteriet skulle ha vært byttet før kjøp, men greit å sjekke selv:

image.thumb.jpeg.3e3bb7a565a722fbd0212fd2e00810cc.jpeg

Stemmer trolig det. Huset så også ganske greit ut, men tenker at det kanskje kan få et strøk med epoxy før neste sesong:

image.thumb.jpeg.4e585601ce69f259af5c54d99fe177c0.jpeg

image.thumb.jpeg.7484c00aa46e30a9dbfd4b65a51bdbd8.jpeg

Utkasteren ble smurt opp og ellers var det ikke så mye å gjøre:

image.thumb.jpeg.1f90988321fb0f1d164f4bc2994e21f5.jpeg

Ledningsnettet var ikke BMW-kvalitet akkurat, spurte faktisk selger om det var originalt og det mente han at det var:

image.thumb.jpeg.da524cf840fb64b352e8426ec478690b.jpeg

Så da ble det litt teip der:

image.thumb.jpeg.7d29a74609b74e21e437d332abb009a9.jpeg

image.thumb.jpeg.67b9c26b64a517cbc1a33ba435b6776e.jpeg

image.thumb.jpeg.98632284010b991ce0368fb9895fc80d.jpeg

Så da var den klar:

image.thumb.jpeg.9ddbaae23377f4da475c85334b0bcd27.jpeg

Og etter hvert så kom det nok snø for en test:

image.thumb.jpeg.997f9f203f216043059f56f3d6f79439.jpeg

Var veldig vått snø som den ikke greide å kaste over veien, men med mer "normalsnø" så tror jeg at akkurat det skal gå bedre. Var noe snø som hadde ligget og fryst pga regn og attpåtil med mer våt nysnø på toppen og det gikk unna som bare det, så den her tror jeg blir en god medhjelper for fremtidig snømåking!

Skrevet

Når man skal gjøre ettermonteringer på BMW så er det ikke til å komme unna alle de ulike kontaktene og pins som sammenkobler de ulike komponentene. Blant de mest brukte er en type som heter MQS. Akkurat disse har jeg fått gleden av å fordype meg litt i, så jeg tenkte at det kan være en god anledning til å lage en slags oppsummering. Det er mye info der ute, så jeg skal prøve å koke det ned til det som er relevant for oss med BMW, riktignok med et par solide sidespor her og der.

Vi kan jo starte med en introduksjon fra produsenten selv, før vi fortsetter med resten i spoiler:

image.thumb.png.4e601ee056a5ee87722cc1011ae53c01.png

 

  Vis skjult innhold

 

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS
Skrevet (endret)
  På 25.12.2024 den 3.02, E.C. skrev:

Når man skal gjøre ettermonteringer på BMW så er det ikke til å komme unna alle de ulike kontaktene og pins som sammenkobler de ulike komponentene. Blant de mest brukte er en type som heter MQS. Akkurat disse har jeg fått gleden av å fordype meg litt i, så jeg tenkte at det kan være en god anledning til å lage en slags oppsummering. Det er mye info der ute, så jeg skal prøve å koke det ned til det som er relevant for oss med BMW, riktignok med et par solide sidespor her og der.

Vi kan jo starte med en introduksjon fra produsenten selv, før vi fortsetter med resten i spoiler:

image.thumb.png.4e601ee056a5ee87722cc1011ae53c01.png

 

  Vis skjult innhold

 

Expand  

Det var spennende å lese og lærte noe nytt. Spesielt relasjonen til (M)PQ, det viste jeg ikke :) 

Jeg har også laget litt oversikt av forskjellige typer av kontakter i notatene mine men ikke like pen skrivet. Tenker det passe så fint om temaen så dumper det har likevel så kanskje @E.C.har lyst å skrive det om en gang 😇 

BMW bruker også:

MCP: bl.a. Sikringsboks på F4x og F5x

https://www.babybmw.net/threads/f46-fuse-board-dissection-and-hard-wiring-to-back-of-fuse-board.138393/

JPT (Junior Power Timer): bl.a Sikringsboks på F3x for mini sikring
ST (standard timer) bl.a Sikringsboks på F3x for vanlig sikring

BMW kaller dette «Double leaf spring contact»


LSK8: første sikringsboks som ligger på batteri. Sammen som MCP men har rating opp til 135A  

Så har vi PQ serien. BMW kaller (M)PQ for ELO power. Lett å gjennkjenne på retangulart side med 2 fjær inni.
IMG_3693.jpeg.c03e20343661253bbcdb1ae0982483d8.jpeg

MPQ 2.8: under sete kontakt pin 25 og pin 26 på del F-series & G-series
PQ 5.2: under sete kontakt pin 15 og pin 16

 

 

Og så har vi en del forskjellige kontaktsystemer også:

MCON sealed: Svart med lila låsesplint

Sealstar 1.2: ligner mye på MCON og passer i hverandre men Sealstar har ikke sånn låsesplint på sammen måte. Brukte på låsekassene.

Sealstar 0.63mm: tar imot MQS blant annet brukt på ACC-radar og utetemperatur sensor i F og G-series. 
 

Og så har vi også (ikke brukt i BMW) men veldig mye brukt på ekstralys. 

Deutsch: lett å gjennkjenne på grå/oransje farger med det er forskjellig systemer innenfor Deutsch også. Nemlig DT, DTP osv

AMP superseal: lett å gjennkjenne på svart/gul/rød farger. kan kjøpes på Biltema og:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakt/hylsekontakthus-2-stift-10-stk-2000051187

 

Nyttige links:🔗 

MCON: https://www.te.com/content/dam/te-com/documents/automotive/global/mcon-interconnection-system-1308070-4.pdf

Sealstar: https://www.hirschmann-automotive.com/en/product-family/sealstar

Timer: https://www.te.com/content/dam/te-com/documents/automotive/global/889759-3-timer-interconnection-system.pdf

AMP superseal: https://www.te.com/content/dam/te-com/documents/automotive/global/1654292-2_AMP SUPERSEAL 1.5.pdf

MCP: https://www.te.com/en/products/connectors/automotive-connectors/intersection/amp-mcp-connectors.html?tab=pgp-story

 

Endret av mr.pingu
Skrevet
  På 21.12.2024 den 12.48, E.C. skrev:

Var veldig vått snø som den ikke greide å kaste over veien, men med mer "normalsnø" så tror jeg at akkurat det skal gå bedre. Var noe snø som hadde ligget og fryst pga regn og attpåtil med mer våt nysnø på toppen og det gikk unna som bare det, så den her tror jeg blir en god medhjelper for fremtidig snømåking!

Expand  

ser du har ganske stor glipe mellom hus og vifte, montere feks gummiklaffsett som mange gjør om dagen så vil den kaste vesentlig lengere.  tror folk selger slik på finn, annen løsning er jo å kjøpe ferdigvalset innlegg å sveise inn så du får mindre glippe.

Skrevet

@Ingvaldsen takk for bra tips, det skal jeg sjekke ut.

@Saltkjelen takk for det, håper at det kan spare noen andre for samme mengde research.

@mr.pingu takk for supplerende info! BMW har en tilsvarende oversikt i TIS:

image.png.e8b55b4068485d4fb246db7ffd09edcb.png

Jeg har faktisk vært innom bl.a. JPT ifm. utvidelse av sikringer på min E91 og sett litt på hva TE har å by på der. Generelt har jeg dannet meg følgende oppfatning så langt, blant koblinger som er litt mindre vanlige enn MQS:

  • Enkelte deler er spesiallaget for BMW. Både pins og kontakthus. Selv med et TE-nummer på siden så vil ikke du nødvendigvis kunne få kjøpt disse direkte fra TE/DigiKey.
  • Lurer på om JPT fra TE og BMW er rotert 90 grader forskjellig i tilkoblinga, uten at det nødvendigvis trenger å være et problem. Jeg har også målt en del med mikrometeren på BMW sin pin og sammenlignet mot teknisk tegning fra TE og konkludert med at den fra TE og den jeg fikk fra BMW ikke er 100 % like, men bør gå overens.
  • Noen pins er laget av Lear, disse er ikke på langt nær så tilgjengelige som MQS fra TE, til tross for at du finner delenummer i Lear sin katalog. Lear har denne logoen:
  •   Vis skjult innhold

    Den gode nyheten er i alle fall at det universelle presshodet skal funke for alle de relevante koblingene med B-crimp og de tverrsnittene man som regel finner i bilen, så lenge koblingene er uisolert: 0,35 - 0,50 - 0,75 - 1,5 og 2,5. Skal muligens plukke opp en tang som også tar 4,0 og 6,0 - da tror jeg at jeg er godt dekket for de uisolerte i alle fall. 

Jeg planlegger å ha en tilsvarende post om sammenkobling av kabler om ikke så lenge, så det blir neste info-post ut.

 

Skrevet
  På 25.12.2024 den 12.29, E.C. skrev:

@Ingvaldsen takk for bra tips, det skal jeg sjekke ut.

@Saltkjelen takk for det, håper at det kan spare noen andre for samme mengde research.

@mr.pingu takk for supplerende info! BMW har en tilsvarende oversikt i TIS:

image.png.e8b55b4068485d4fb246db7ffd09edcb.png

Jeg har faktisk vært innom bl.a. JPT ifm. utvidelse av sikringer på min E91 og sett litt på hva TE har å by på der. Generelt har jeg dannet meg følgende oppfatning så langt, blant koblinger som er litt mindre vanlige enn MQS:

  • Enkelte deler er spesiallaget for BMW. Både pins og kontakthus. Selv med et TE-nummer på siden så vil ikke du nødvendigvis kunne få kjøpt disse direkte fra TE/DigiKey.
  • Lurer på om JPT fra TE og BMW er rotert 90 grader forskjellig i tilkoblinga, uten at det nødvendigvis trenger å være et problem. Jeg har også målt en del med mikrometeren på BMW sin pin og sammenlignet mot teknisk tegning fra TE og konkludert med at den fra TE og den jeg fikk fra BMW ikke er 100 % like, men bør gå overens.
  • Noen pins er laget av Lear, disse er ikke på langt nær så tilgjengelige som MQS fra TE, til tross for at du finner delenummer i Lear sin katalog. Lear har denne logoen:
  •   Vis skjult innhold

    Den gode nyheten er i alle fall at det universelle presshodet skal funke for alle de relevante koblingene med B-crimp og de tverrsnittene man som regel finner i bilen, så lenge koblingene er uisolert: 0,35 - 0,50 - 0,75 - 1,5 og 2,5. Skal muligens plukke opp en tang som også tar 4,0 og 6,0 - da tror jeg at jeg er godt dekket for de uisolerte i alle fall. 

Jeg planlegger å ha en tilsvarende post om sammenkobling av kabler om ikke så lenge, så det blir neste info-post ut.

 

Expand  

Det er masse god informasjon på TIS men vanskelig å finne noen ganger. Noen modeller har mer generel informasjon enn andre, dessverre så noen av de har jeg ikke vært bort i. Så er det også med den fine oversikten du hadde her :)

Jeg har ikke kommet over at JPT er rotert 90 grader, eller kanskje er det men jeg har ikke sett det / lagt merke til fordi det har ikke noe praktisk betydning. Jeg pleier å gå i dypden av ting men det er bare du som graver enda dypere  og går til måling av disse ting med mikrometeren. :D





 

Skrevet

Leste litt i tråden til @tennbrikket om varmepumpa han hadde funnet til sin garasje og gjett om det dukket opp en tilsvarende i nærheten, med nøyaktig samme modellnummer. Ble et lite spontankjøp her også, så får vi se hvor bra den funker neste høst, må tross alt få isolert veggene i garasjen før den settes opp:

image.thumb.jpeg.f00cf431af857c4ed1443a8a8bdf1a5f.jpeg

image.thumb.jpeg.0f924fbccefd58b5b41cba7f7bf1f7d6.jpeg

Skrevet

Bare å ta av seg hatten for slik kunnskap, og for deling her inne, dette er LANGT utenfor min komfortsone, men jeg får garantert bruk for det i prosjektet jeg holder på med, for her er det kuttet og rensket mye. Men vet du om det finnes noen oversikt over hvilken type kontakter som finnes i de forskjellige seriene? Som E34 feks?

Skrevet

Dette blir nok bra! Har jo ikke brukt min mange ukene enda, men den fungerer strålende. Jeg hadde faktisk lagret annonsen på den du kjøpte. Jeg sendte den til noen kamerater om at dette kunne potensielt være ett fornuftigkjøp til garasje. 

Skrevet

@mr.pingu Skulle egentlig ha investert i et bra digitalt skyvelære med god oppløsning, for det er litt raskere å måle slike ting med det, men i mellomtiden ble det heller litt overkill med mikrometeret. For så vidt greit å bli litt bedre kjent med bruken av det også. Her har du et par bilder av dobbelfjærkontakter. Er litt ulike design som er ute og går når man først begynner å se litt nøye etter:

  Vis skjult innhold

@Olaandref Hyggelig å høre at slike kunnskapsposter er til nytte for andre. Jeg har ikke så god oversikt over de eldre bilene, men jeg hadde en E36 og der var det flere kontakter av den runde typen etter min oppfatning. Jeg tenker at du kan prøve å gjøre oppslag i ISTA/TIS og ikke minst RealOEM / ETK for de konkrete delene du skal jobbe med så vil det kunne være noe å hente der. Et random oppslag på E34 viser at crimpen ser ut til å være lik (open barrel, B-crimp), selv om kontaktene er annerledes:

  Vis skjult innhold

Ellers er det slik at man som privatperson oppnår et metningspunkt på hvor mange ulike verktøy til crimping man tar seg råd til å kjøpe (og det kommer fra meg som trolig ligger godt over snittet), så en like nyttig strategi kan være å lære seg å skjøte kabler skikkelig, slik at man kan gjenbruke "stubs" med riktig terminal. Jeg skal faktisk skrive opp en liten post om dette om ikke så lenge.

@tennbrikket Det var bra du hadde bilde av hele modellnummeret i tråden din, ble litt lettere å identifisere at det var samme type pumpe. Var litt tilfeldig at jeg snublet over den på finn, men til den prisen og 10 min kjøretur unna tenkte jeg at det kan være verdt å prøve.

Skrevet

Ja @E.C. du skulle jobbet på Bmw du ,fy flate hvor mye kompentanse du sitter inne med og ikke minst at du deler dette .

De siste innleggene har jeg null peiling på ,likevel så vet jeg hvem jeg kan spørre om det er noe med bilene .

Og det beste du gir meg alltid svar sånn at jeg forstår tingene 🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...