Ingvaldsen Skrevet Mars 12 Skrevet Mars 12 Hvilken fjørklemme har du ?såg ut som den kan fungere fint på e39 fjærer?
Otis Skrevet Mars 12 Skrevet Mars 12 Spørsmål/kommentar. På feks E39 så skal man ikke klemme direkte på fjæra, for å komprimere, men direkte på fjæra ned mot spindel, men på toppen skal man presse på koppen som fjæra hviler i. Er det egentlig meningen på E91 også? Du fikk jo egentlig ikke komprimert fjæra godt nok. Jeg skiftet på en E39 her om dagen og bruker "samme" verktøyet som du bruker, men bra Biltema. Og der gjorde jeg som i manualen og det fungerte. Men direkte på fjæra fikk jeg ikke komprimert nok.
E.C. Skrevet Mars 12 Forfatter Skrevet Mars 12 @Ingvaldsen Jeg og @Otis har samme verktøy fra Biltema, 19-1355. Det er riktig at det kan bli i grenseland på om man får klemt sammen eller ikke. Egentlig skal man bruke en rund skål i toppen, dette gjelder flere BMW-fjærer: Jeg kunne ha fått grep rundt fjærnskålen med fjærklemma jeg har, men med tårnlageret oppå der igjen så hadde ikke jeg fått den klemma ut. Da er man like langt. Nå greide jeg å klemme sammen siste bit for hånd, men om jeg ikke hadde greid det så hadde jeg brukt slike for å klemme sammen siste bit. Da ville jeg ha festet den ene enden i skåla og den andre midt på det allerede sammenklemte området et sted: Ellers er vel sånne utgaver med rund holder (31 5 354) til salgs fra Hazet, men da er typisk pris for kun skåla på rundt 5000 kr, noe som bringer slike sett på over 20k ganske fort. Jeg er usikker på hva som inngår i siste utgave av basissett, om det er kun 31 3 341 eller om den inneholder noen av skålene, men det lå vel i prisområdet 12k sist jeg sjekket. sveigis og Ingvaldsen reagerte på dette 2
Otis Skrevet Mars 12 Skrevet Mars 12 (endret) Jeg satte øverste klemma på den skåla under tårnlager, på e39. Det gikk greit, men så litt sketchy ut. Endret Mars 12 av Otis Skrivefeil sveigis reagerte på dette 1
mowz Skrevet Mars 13 Skrevet Mars 13 22 timer siden, E.C. skrev: Jøss, tilfeldig mon tro? Er vel eksos på den siden, men bør da ikke gi så mye utslag på holdbarhet. Man kan jo begynne å lure.... Det var ganske bra overenstemmelse med tanke på km standen i alle fall. Min hadde vel gått litt lenger men. Fin mulighet til å oppgradere litt 🙂👍 E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Mars 16 Forfatter Skrevet Mars 16 On 9/12/2024 at 8:42 AM, RemyNG said: Hmmm tror jeg skal prøve dette jeg og, har fått den berømte lampa selv, som viser internal fault. Men tenkte å vente med å sjekke dette til bilen er parkert for vinteren. Så dette var jo en grei info å få med seg, godt jobba. Kom til å tenke på deg da jeg så disse på finn. Sensorer: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/397563172 Tilhørende modul (V3.7): https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/396691564? RemyNG reagerte på dette 1
RemyNG Skrevet Mars 16 Skrevet Mars 16 1 time siden, E.C. skrev: Kom til å tenke på deg da jeg så disse på finn. Sensorer: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/397563172 Tilhørende modul (V3.7): https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/396691564? Takk for tipset 😁 E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Søndag kl. 19:40 Forfatter Skrevet Søndag kl. 19:40 Har målt litt på Alpina-felgene i dag. Det er nok å holde styr på når man skal drive med hjul. De fleste har fått med seg den litt spesielle måten å oppgi dekkdimensjoner på: Bredde i millimeter, profil/høyde i prosent av bredden og felgdiameteren i tommer. I tillegg kommer fegbredde inn, også i tommer. Når vi snakker innpress så blir det dog tilbake til millimetere igjen. Innpress på 0 betyr at anleggsflaten (mot bremseskive/nav) er perfekt på midten av felgen. Positiv og negativ innpress kan enkelt illustreres med bildet her: Som man kan se av tegninga så vil felger med høyt innpress bli enten ganske flate eller til og med konvekse. Ønsker man konkave felger er det lavt innpress om gjelder. Når man skal måle innpress manuelt tenker man kanskje at bredden står jo allerede på felgen, f.eks. 8J = 8" (J eller JJ er utformingen av leppa på felgen). Da regner man det om til mm og måler avstanden til anleggsflata fra felgkant så regner man ut resten. Haha, særlig. Som om hjulmafiaen hadde latt deg slippe unna så enkelt. 8J er indre bredde på felg, ikke ytre totalbredde. Innpress skal selvfølgelig måles fra totalbredden må en vite. Det går an å legge på ca. 1" ekstra på oppgitt felgbredde for å få ballpark totalbredde, men om man først har begynt på dette her så er det beste å måle alt fra scratch. Det første man trenger er noe flatt som man kan legge på tvers av felgen: Kan du ha felgen liggende på arbeidsbenken? Både ja og nei. I dette tilfellet har dekket en felgbeskytter og da ville ikke det ha fungert: Planken min er kuttet til 53 cm, eller 20,9". Det er jo tross alt 19" felg jeg skal måle her 🙃 Med en slik planke på begge sider kan vi få målt totalbredden: Innside til anleggsflate måles slik: Kan være greit å ha med en felg med kjent innpress som kontroll: Utregningen er som følger: Målt verdi innside - (totalbredde /2) Eksempel: totalbredde 250 mm, målt verdi innside 125 mm. 125 - (250/2) = 0 mm. ET = 0 Og med Excel kan man jo bare lage en formel og plotte inn: Fasiten på BBS CH007 er ET 38 og de to Alpina-felgene har stemplet inn ET34 og ET36, riktignok med en liten "e" foran i stedet for ET eller IS. Runder jeg opp til hel mm så har jeg truffet "spot on" på samtlige. Som man også ser fra tabellen så har bruk av oppgitt bredde + 1"-trikset fungert nærme nok, med bom på 2-4 mm. Så hva betyr det for mitt felgsett? Det betyr at merkingen på felgen stemmer med virkeligheten: 36 11 204 - 8.5Jx19 ET 34 36 11 205 - 9.5Jx19 ET 36 KBA-nummer er noe felger får i Tyskland, disse numrene er egentlig ikke brukandes til så mye. Refererer til et godkjenningsnummer hos den tyske ekvivalenten av SVV. Forrige eier hadde disse på F11 og mente at F10/F11 hadde samme opplegg med innpress som E60/E61. At RWD hadde ca. ET 20 og xdrive ca. ET 40 ish. Jeg mente at F10/F11 hadde likt innpress på både RWD og xdrive og at det var derfor noe med innpress på 30-tallet passet hans bil. F.eks. Style 351 med 8,5Jx19 har ET 33 på både RWD og xd. Han hadde dog ET 20 og ET 24 som alternativ dim i vognkort og derfor hadde han antatt at det var originale E60/E61 felger som satt på og ikke noe fra E9x. Originalt Alpina Classic C01 Styling II til E60/E61 er: 36 11 743 - 8.5Jx19 ET 20 36 11 744 - 9.5Jx19 ET 24 Utregningen videre blir ikke så veldig vanskelig. Originalt på E60/E61 foran (f.eks. Style 135) er det ET 20. Style 172 har ET 18. Her blir det spacer på 15 mm, slik at jeg havner på ET 19 (34 - 15 = 19). Alpina ligger dermed ganske likt som originale felger. Har lest en del rart om innpress bak på E61 i en eldgammel svensk forumtråd. Grunnen til at jeg er litt usikker er at Alpina originalt (på E60/E61) ser ut til å oppgi samme innpress på sedan og vogn. Svenskene diskuterer ganske hett hva som passer og ikke. Alpina har 245/35R19 og 275/30R19, mens jeg har 245/40R19 og 275/35R19 og i tillegg ganske kraftig felgbeskytter som kan sees av bildet i starten. Lurer derfor på å gå for spacer på 15 mm her også, slik at det blir ET 21 (36 -15 = 21). Forenkler en del ved å ha like spacere og bolter foran og bak. Originalt har boltene 25-26 mm langt gjengeparti, så da ser det ut som at 40 mm bolt er det jeg skal ha. Spacere blir da H&R 3075725 og bolter H&R 1254001. Får bestille det som en start, så får jeg se hvordan det blir på bil. Ellers har det vært kjøpt inn litt småting. Har i det siste støtt på at deler til E61 har utgått og det synes jeg er rimelig kjipt på en "såpass ny" bil. Ladeplata i midtkonsoll ryker. Var mulig å få tak i via-via til en høyere pris, men ettersom jeg var på vippen til å begynne med så var det ikke helt verdt prisen for min del. Heldigvis passer nymotens USB-C-ladeporter i gamle paneler: Prikken over i-en til dørene har blitt kjøpt inn også. Kan trygt si at det er nok klistremerker med delenummer på disse posene: Været har nå vært såpass bra at jeg har greid å få til både spyling og årets første håndvask utenfor huset allerede i mars, det er ikke hvert år. E91 er ikke så høy når den står på flatt mark, men tror den har blitt bittelitt høyere med nye fjærer. fupsaker, *MrB*, ///M-ini95 og 7 andre reagerte på dette 10
*MrB* Skrevet Søndag kl. 19:56 Skrevet Søndag kl. 19:56 On 3/12/2025 at 5:36 PM, Otis said: Jeg satte øverste klemma på den skåla under tårnlager, på e39. Det gikk greit, men så litt sketchy ut. Endte opp med samme metode på både E9x og E6x. (Har det samme biltemasettet). Otis reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 07:32 Skrevet Mandag kl. 07:32 On 3/11/2025 at 6:57 PM, E.C. said: Ellers kan man jo bruke en sånn til å åpne spindel (Hazet 4912-5N): Vet noen hva det heter og hvor man kan kjøpe en sånn på dagen i Vestfold? Står med knekt fjær på en parkeringsplass 30min fra hjem...
E.C. Skrevet Mandag kl. 07:49 Forfatter Skrevet Mandag kl. 07:49 Uffda, du også med knekt fjær? Du kan bruke "plan B" med meisel og hammer til å åpne spindelen. Jeg har brukt en sånn på min E61: https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-huggjern/p/Pr407285000 mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 08:05 Skrevet Mandag kl. 08:05 1 minute ago, E.C. said: Uffda, du også med knekt fjær? Du kan bruke "plan B" med meisel og hammer til å åpne spindelen. Jeg har brukt en sånn på min E61: https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-huggjern/p/Pr407285000 Yep. Ser ut det er sesongen for det... Takk for plan B. Handlet full msport både dempere fjær rundt fra KOED på black friday fra sånn test bil så har heldigvis alle delene liggende men hadde egentlig ikke tenkt å bytte ut enda men det blir påtvunget nå 😅
E.C. Skrevet Mandag kl. 08:19 Forfatter Skrevet Mandag kl. 08:19 Hell i uhell da, ikke verst når man kan få byttet til noe bedre mr.pingu reagerte på dette 1
Orjan Skrevet Mandag kl. 08:39 Skrevet Mandag kl. 08:39 Alpina felgene 3611204 og 205 kommer fra E90/91 D3 med 235/35 og 265/30 dekk. D3_E9x_Englisch.pdf E9x B3 hadde 8x19" ET34 og 9x19" ET39 fupsaker og E.C. reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 08:42 Skrevet Mandag kl. 08:42 12 hours ago, E.C. said: Ellers har det vært kjøpt inn litt småting. Har i det siste støtt på at deler til E61 har utgått og det synes jeg er rimelig kjipt på en "såpass ny" bil. Ladeplata i midtkonsoll ryker. Var mulig å få tak i via-via til en høyere pris, men ettersom jeg var på vippen til å begynne med så var det ikke helt verdt prisen for min del. Heldigvis passer nymotens USB-C-ladeporter i gamle paneler: Blir fint med USB-C porter Ladeplata er uansett overvurdert etter min mening. 12 hours ago, E.C. said: Prikken over i-en til dørene har blitt kjøpt inn også. Kan trygt si at det er nok klistremerker med delenummer på disse posene: 🤩 fupsaker og E.C. reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå