E.C. Skrevet September 28 Forfatter Skrevet September 28 Stemmer, det er mange kretser med 0.75mm2 og 10A sikring originalt, så det går fint. Når en ladeport kan levere 3A per uttak (ved 5V, regner med at disse kjører kun 5V) er det 15W per port eller max 30W trekk totalt. Forsyningen inn mot port blir i praksis kun aktiv når tenninga er på og stort sett når dynamo lader, så 14V ish, eller mer. Ved 5A og 14V har man da 70W inn før sikringa går. Jeg mener at sikringa til dobbel sigarettenner var på 20A og tverrsnitt på felles kabel på 2,5mm2 og 1,5mm2 etter splitt, derfor valgte jeg å putte inn en ekstra sikring foran USB-en og da var 5A tilstrekkelig for én port, men du kan fint bruke inntil 10A også ja mr.pingu, Otis og Saltkjelen reagerte på dette 3
mr.pingu Skrevet September 28 Skrevet September 28 (endret) 17 minutes ago, E.C. said: Stemmer, det er mange kretser med 0.75mm2 og 10A sikring originalt, så det går fint. Når en ladeport kan levere 3A per uttak (ved 5V, regner med at disse kjører kun 5V) er det 15W per port eller max 30W trekk totalt. Forsyningen inn mot port blir i praksis kun aktiv når tenninga er på og stort sett når dynamo lader, så 14V ish, eller mer. Ved 5A og 14V har man da 70W inn før sikringa går. Jeg mener at sikringa til dobbel sigarettenner var på 20A og tverrsnitt på felles kabel på 2,5mm2 og 1,5mm2 etter splitt, derfor valgte jeg å putte inn en ekstra sikring foran USB-en og da var 5A tilstrekkelig for én port, men du kan fint bruke inntil 10A også ja Jeg gjorde det sammen når jeg byttet fra 12V uttak til USB-C. Og gjorde akkurat den beregningen du gjorde og satt inn en 5A foran klossen men strengt talt hadde 10A vært like trygg. Gadd ikke å trekke ledning fra sikringsboksen til midtkonsollen når det ligger 1.5mm2 klart til bruk. Endret September 28 av mr.pingu CHNilsen og E.C. reagerte på dette 2
sveigis Skrevet Lørdag kl. 16:47 Skrevet Lørdag kl. 16:47 Javel @E.C. har du fått gjort noe med ny ervervelsen da ?😊 Satte og så her på tråden og pokker ,du har jaggu en fin bilpark altså . Bla en e39 som ser ut sånn jeg ville hatt den .
E.C. Skrevet Lørdag kl. 20:00 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 20:00 @sveigis Kjørte den i garasjen i dag, så blir kanskje en liten runde i morgen. Ellers har det gått i jobb og å være forkjøla, så har dessverre ikke blitt noe særlig tid eller ork til bil. Jeg har dog tatt noen runder og bestilt det meste jeg behøver til E60en i første omgang, men det er ikke alle leveringer som går unna. Her er sporinga for verktøyet til å bytte girkasseforing, bestilt for en måned siden: Her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Når det gjelder ratt med varme så har jeg i tillegg kjøpt et kit med lim og sparkel, for å gi fiksen best mulig utgangspunkt. Får se hvordan det går, her er det egentlig klart til å settes i gang: E91: Her er det jaggu meg deja vu fra i fjor sommer med en caliper bak som har satt seg fast. I fjor var det høyre og nå er det venstre som gjelder. Burde ha vært smart nok og byttet begge i fjor. Her er den "rene" felgen på høyre side: Og venstre: Varm på skiva er den også, trengte ikke å ta mer diagnose her: Blir å bytte begge skivene, samt klosser i tillegg til caliperen, forhåpentligvis ferdig der for en stund. Da blir både begge caliperne nye, hjullagere nye, håndbrekksko nye, samt skiver og klosser. Denne er dog parkert fram til delene kommer. E61: Ordnet meg fjernkontroll til Webasto fra en facelift bil. Ville ikke helt gå i parringsmodus til å begynne med den der, men kom seg plutselig etter litt trykking. Grei forskjell der: Fikk også melding fra lakkereren i går om at døra kan hentes i neste uke: E39: Skal på lagring om en uke, så må få seg en vask mot slutten av uka. Var kjekt å ha en ekstra kjørbar bil til overs denne sommeren. Otis, mslello, ///M-ini95 og 2 andre reagerte på dette 5
papertiger Skrevet Lørdag kl. 20:15 Skrevet Lørdag kl. 20:15 Håper du legger ut en god DIY på rattrenovering her. Har en slik jobb liggende å vente selv på 5-serien, kitet fra Fenice ligger klart. Tenkte på å få trukket om, men med varme i ratt er ikke det så rett frem - rattet blir tykkere da de ikke får bort alt pga varmetrådene. Gjorde samme jobb på 4-serien, men det kom luftbobler i topcoaten når jeg dabbet den på med svampen, så sluttresultatet ble ikke bra.
E.C. Skrevet Lørdag kl. 20:27 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 20:27 @papertiger Skal prøve å dokumentere underveis, men mitt er ganske slitt, så usikker på hvor bra det blir. Angående omtrekk: Spørs hvem du trekker om hos. Mange amatører legger bare på skinn over og det blir jo litt spesielt. På E61 hadde jeg omtrekk hos LZ-customs og de skreller alt vekk og legger inn nye varmetråder. Jeg mener at disse varmer litt mindre enn originalt, men det kan faktisk være å foretrekke. Originalt kan bli litt vel varmt, slik at man må skru av noen ganger, mens det omtrekte rattet kan jeg ofte ha på sammenhengende hele langturen. Prisen ble 5000 kr for 2 år siden, så ca. halv pris vs. nytt ratt for E6x. Her er noen bilder jeg postet etter omtrekk i 2023: Ingvaldsen, fupsaker, mslello og 11 andre reagerte på dette 14
sveigis Skrevet Søndag kl. 07:39 Skrevet Søndag kl. 07:39 Mao du har fått gjort noe og har litt planer da 😊 Det liker jeg for du har en av favoritt trådene mine . Ja callipere på e9x og e8x er det sånn typiske biler calliper er en svakhet ? Må gjøre noe både på min og min datters e87. Webasto ja ,husker jeg hadde det på min forrige e61 og varte i to timer iløpet av de fire årene jeg hadde den . Spennende med rattet og rep der .😊
Saltkjelen Skrevet Søndag kl. 07:42 Skrevet Søndag kl. 07:42 Må si LZ-rattjobben ser unektelig bra ut. Hvordan har dette holdt seg? Ettersom de legger inn ny varmekrets, vil jo dette innebære at man kan få rattvarme i et ratt som opprinnelig ikke har det (forutsatt at man sørger for riktig rattelektronikk ellers)? hmm. sveigis og Ingvaldsen reagerte på dette 2
papertiger Skrevet Søndag kl. 09:15 Skrevet Søndag kl. 09:15 Enig, dette såg veldig bra ut. Ja, lurer også på dette - hvordan har det holdt seg, skinnkvalitet etc? Og hvor mange uker tok det ca?
E.C. Skrevet Søndag kl. 09:39 Forfatter Skrevet Søndag kl. 09:39 @sveigis: Vil ikke si at calipere på e8x og e9x nødvendigvis er en svakhet, men disse er av stål og etter 20 år kan det skje ting og tang. E6x har calipere og stempler av alu (usikker på om alle modellene har det) og disse vil jeg anslå å være mer motstandsdyktige mot at stemplet setter seg fast og medfører at bremsen henger. På din E87 med mindre motor må du også være obs på at det trolig er klassiske glidepinner som trenger smøring, som er sjeldent å se på bmw. @Saltkjelen Ja det bør være mulig, f.eks. M-Sport ratt til E9x, som aldri kom med varme. Vil tro det hadde vært enklest å sende inn to ratt: ett med den riktige elektronikken og ett med fasongen man ønsker. Det skal sies at han var ikke så kjempegira på omtrekk, men lot seg overlate. @papertiger Han estimerte 6 uker og det ble nøyaktig 6 uker. Med tanke på holdbarhet så har det holdt seg helt fint og jeg liker skinnkvaliteten. Det er dog verdt å nevne at jeg har kjørt kun. 15 000 km på disse to årene. Jeg har heller ingen ratt-uvaner eller uheldige faktorer som potensielt kan påvirke holdbarheten: spiser ikke i bilen, har ikke på håndkrem, bruker ikke ringer, bruker enten myke fleece hansker eller kjører uten hansker (ingen grove hansker), ingen "ADHD-bevegelser" som enkelte har mens de kjører: ala gni, vri, kontinuerlig stryke fram og tilbake etc. Så det har ikke vært utsatt for spesielt hardt bruk kan en si. sveigis, mslello og Otis reagerte på dette 3
Saltkjelen Skrevet Søndag kl. 12:57 Skrevet Søndag kl. 12:57 Høres ut som vi har samme holdninger til hvordan rattet i bilen behandles, så det er godt å se at det holder seg like fint. Det er den peneste rattomtrekkingen jeg har sett, så her hadde det jo vært interessant å se om man for eksempel kunne laget seg et oppvarmet Individual-ratt (todelt farge) til i3. Bra å se at den nye webastokontrolelleren fungerte fint. Det gamle balltreet var ikke helt kjekk å ha med seg rundt omkring. 😅 E.C. og Otis reagerte på dette 2
E.C. Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Da har det plutselig gått 13-14 timer i garasjen siden forrige post. Mye igjen, men har nå fått litt unna. Kan trygt si at E60en ikke har blitt shinet opp under panseret før salg: Nok av støv og løv: Skulle starte rolig med å bytte luftfilter og veivhusventilasjon. Der er ting allerede knekt: Kan ikke være noe dårligere jeg, så knakk en bolt jeg også: Bakerste bolten. Kanskje litt vann som sniker seg forbi deksler der, slik at den blir ekstra utsatt og ruster fast: Prøvde å drille, men får ikke plass til drill i riktig vinkel, så det ble med den eneste fornuftige løsningen: Å gi opp. Er ikke så kritisk når det er på utsiden av luftfilteret og før LMM, vil muligens suse litt ved mye pådrag, men det skal nok gå. Får kanskje drille ut hele messing-inserten og få inn ny. Skrik ut om noen kjenner til hvor man får tak i passende størrelse. Luftfilteret var, som det så ofte pleier å være på M57, rimelig møkkete: Bedre met et nytt: Fant litt spennende isolasjonsrester i området, spørs om det ikke har vært noen gnagere innom. Ikke sett noen skader ellers: Veivhusventilasjon ja, der har M57 hatt hele tre typer. Fra "dorullen", til vortex og til sitt endelige form, "ingentingen", sistnevnte avbildet til høyre: Kan sikkert lure på hvorfor en da bytter, men det er nå noen membrangreier i den andre halvdelen, så det er ikke så dumt allikevel å få byttet: Kjipa litt ut og kjøpte en fra Gates. Grei passform på pakninger og generelt, får også med o-ring om man har av de andre typene enn "ingentingen". Patentet på skruer er dog merkbart dårligere enn OE, men det funker. Montert: Begynte å demontere mer foran: Så kom jeg på at det trolig var smartere å "safe inn" og bare ta bremsevæskeskift, slik at bukken blir klar for E91 når delene der kommer. Bremsevæske var tross alt en av servicene som var akkurat utgått. Bilen opp i lufta og titte en runde under, her har man kjørt over noe spennende en gang i tiden: God og svett på bunnpanna er den også: Tror det blir en del pakninger som må byttes her etter hvert. Så kommer det litt komiske. Én bolt på framfelgen satt så hardt at selv Dewalten med bryteren på "3" måtte gi opp: Her har altså noen strammet med hele 4 ugga dugga! Makan! Dette var selvfølgelig på siste hjul jeg skulle ha av, så da måtte alle hjul tilbake på for å senke bilen ned på bakken og ta den satans bolten med muskelkraft: Gikk greit ish, så lurer på om det snart må bli en ny Dewal som takler 4 ugga dugga. DCF899 har jeg hatt siden 2016, har skjedd litt siden da. Mulig nytt batteri vil gjøre susen. Fikk til slutt kommet opp og tatt av alle hjula: Var litt sedimentert den bremsevæska, men fikk sugd ut og byttet, så ble det bra: Det som var en førstegangsopplevelse derimot var at begge lufteniplene bak var helt tette. Skrur én runde - kommer ingenting ut, to runder - ingenting. Vanligvis renner det ut etter at man har vridd luftenippelen 90-120 grader, så begynte jo å lure fælt. Slik så det altså ut: Hadde heldigvis akkurat to stk. liggende i en skuff, så ble nå ordnings. Tror kanskje at bremserør på denne bilen burde byttes før neste PKK. Så skulle den på bakken igjen. Vinterfelgene har sett bedre dager: Så måtte ta en runde her også: Ble nå rengjort både annlegsflater på felger og nav på bil. Slik at felgen faktisk kan rotere rundt navet under monteringa og når man strammer bolter. Tipper at den bolten som satt bom fast muligens ikke var 100 % sentrert i hullet sitt. Så ble bilen slengt litt provisorisk sammen for å få neste bil inn: Måtte titte under på diffen og tenkte umiddelbart at dette her så litt vel fuktig ut: Så kom jeg på at det var mye kondens på undersiden og at det var nok lurere å sjekke dagen etter. Da så det fort litt bedre ut: Antydning til lett svetting fortsatt, men det får jeg nå bare leve med. Kan være det er noe ripe der et sted som ingen ny pakning vil greie å fikse. Over til dagens synder: Dette ble fanget tidlig, så var ikke noe gedigen forskjell på klossene på venstre kontra høyre, men faktisk bittelitt mer slitt på siden som hang, nok til at man kjente det (siden som hang er rødere): Videre demontering: Tok begge skiver + nye klosser i tillegg til caliperen. Hadde sikkert ikke trengt det, men greit å bli ferdig bak der: Måtte justere brekk på nytt siden skivene var nye. Min go-to snurreanordning: Så skulle caliper på. Jeg driver ikke sånn snurre caliper rundt slange opplegg, så jeg skulle løsne slangen fra røret først og deretter flytte bremseslanga over til ny caliper (tenkte å ta nye slanger senere, når travers skal byttes). Rengjorde mutteren godt, slik at den ikke blir rundet av. Rundet av ble den ikke, men hele bremserøret begynte å gå rundt sammen med mutteren 🤣: Hadde dette skjedd for 10 år siden hadde jeg trolig blitt rimelig forbanna og lei meg, men nå var det ikke så gale, måtte bare bort til skapet og lage meg nytt bremserør: Runda av den mutteren i andre enden da 😆 Heldigvis kan man bare kappe og bruke ekstraktor når røret uansett skal kastes: Nytt på plass: Ble bittelitt alternativ bane kontra OE, så sjekket at brekkvaier ikke treffer når hjulet er oppe: Alt ok! Foran var det en grønn sak som var klar for høsting: Greide ikke å rive den fra hverandre for hånd, men den begynte å bli litt røff, så lurt å bytte preventivt - før man står der og bilen ikke vil starte. Bedre med noe som skinner der: Så ble det vinterhjul og 12 mm spacere bak som jeg uansett hadde liggende: Altså, det er mye å gå på her, men ser litt mer edruelig ut i år med effektivt ET på 26, kontra felgen slik den er original - med ET 38. Tenk det der enda 12 mm lengre inn: Rundet av med gummimatter for å offisielt gli over i vintersesongen: Ble så en prøvetur. Bremseskive VB var bittelitt varmere enn høyre, så kan hende det er en bremseslange som er dårlig der i tillegg. Ikke i nærheten av å være så gale som før da. Tror jeg bare følger litt med. Brekket kan sikkert justeres enda bedre når det har slitt seg litt mer til. Blir i typisk BMW-stil aldri 100 % på første forsøk. Nå tror jeg det blir skrupause resten av uka. Skal få E39en vasket og på lagring, så blir nok å holde på med allikevel. Otis, eivi91, Patryck og 3 andre reagerte på dette 6
sveigis Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 6 timer siden, E.C. skrev: Rengjorde mutteren godt, slik at den ikke blir rundet av. Rundet av ble den ikke, men hele bremserøret begynte å gå rundt sammen med mutteren 🤣: Den der kjenner jeg igjen ,da det samme skjedde på 116en . Men fysj og trangt og kronglete det var og bytte det røret når man lå på bakken altså . Ellers formidabelt jobbet @E.C. På begge bilene en annen ting ,er jo gøy og kjøpe sånne biler som du nå har kjøpt . Ja som trenger litt service ,tlc og vips har man en knallgod bil . E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 4 minutter siden Forfatter Skrevet 4 minutter siden @sveigis kan tenke meg at det er mindre behagelig med bilen på støttebukker. Finnes å få kjøpt ferdigbøyd originalrør der, men koster ca. 500 kr! Rimelig dyrt for 20 cm med rør. Jordingskabelen var nok mest kronglete for min del. Frustrerende å se hva du skal skru på, men så passer ikke hånda gjennom åpninga, særlig når man holder en mutter mellom fingrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå