Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - vært i utlandet, kjørt småbil...


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Takk takk, ja helt enig ang. lykter. Har blitt kraftig forsinket med retrofits pga. garasjefiks som tok lengre tid enn forventet og ommøblering av garasjeinnredningen her for å utnytte plassen best mulig. Satser på å få skrudd litt i løpet av neste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt deler for en bremseoppgradering til E61 liggende en stund. Frambremsene er allerede byttet til 348x30 (det nest største på non-M E6x. De som er større har tykkelse på 36 mm). Bakbremsene skulle nå byttes til 345x24. Dette er større enn de originale og søte frambremsene som leveres på bilen (310x24). Sluttproduktet er da tilsvarende en 545i. Alle skivene er da "semi-flytende", altså med alu-senter.

Delene har vært samlet inn over en lengre periode og det er en del som skulle tas samtidig. Brekket var ikke spesielt bra, gamle bakbremser hadde en solid rustkant på skiva og var på vei ut, bilen startet å mase om bremsevæskeskift og så hadde jeg fått noe risting i frambremsene i tillegg. Så her var det bare å peise på.

image.thumb.jpeg.bbd23bfe163c1512c48ab992d60175b1.jpeg

Calipere jeg kjøpte hadde glidebolter smurt inn i noe gugge. Gjengene på klaven var lakkert og jeg var litt usikker på hvordan det egentlig stod til med stempelet. De som ønsker resten av innkjøpshistorien kan bla et par sider tilbake i tråden:

image.thumb.jpeg.7b065386b4c463a8e606db0e0c9efb94.jpeg

Her ble det med andre ord overhaling av overhalingen. Stempel ut med trykkluft:

image.thumb.jpeg.3b49abdc40963e3afda1962320144fb2.jpeg

Jeg vet nå i alle fall om en her på forumet som liker å holde på med sånt ;)

image.thumb.jpeg.76994c681ecbbd0f1c413e01564a041f.jpeg

Byttet stempel, stempelring, støvhette, glidebolter og gummiforinger. To sistnevnte "originale" fra ATE. Resten fra "ert". Var ikke supermange som solgte stempler for å si det sånn, så ble det jeg fant.

Tetningsring i gummi monteres med bremsepasta fra ATE. Denne leveres originalt fra BMW og blander seg lett med bremsevæske. Når dette er smurt inn og alt rengjort skal stempel gå lett inn med håndkraft. Brukte også litt av den for å få på støvhetta.

image.thumb.jpeg.ed226cd19d3c364f9750875b5b06fbb2.jpeg

Bremseklossene var nye fra BMW, snubla over de på finn en gang i tiden, så da droppet jeg Febi som jeg fikk med på kjøpet av bremsesettet:

image.thumb.jpeg.51f33090f82a0c2492b78edd80619671.jpeg

Skiva så litt suspekt ut:

image.thumb.jpeg.20bbc5b98526d099b5ad0ba66bd2eb84.jpeg

Original ATE, men virker å være brukt og lakkert opp med sink-spray. Bekreftet av slitekant og faktisk tykkelse:

image.thumb.jpeg.a81f19ceba5c5dfa16e41c8e26c16b14.jpeg

image.thumb.jpeg.16cb8db0d7f967ea689b551d0fc6c239.jpeg

Jaja, greit over minstetykkelsen og siden disse koster en del nye så får det nå gå. Bedre enn de gamle:

image.thumb.jpeg.21658ec7c8be75f0ce7285d34ff3d193.jpeg

Brekket var sikkert originalt. Datt nå fra hverandre uten mye hjelp:

image.thumb.jpeg.e0d161ec771542c70bbd9275929d0aa1.jpeg

Lurt å ta bilder for å huske hvilken vei ting står. Spesielt justeringsskruen, så man ikke skrur feil vei ved senere anledning.

Og ut med det gamle:

image.thumb.jpeg.56e8034da0a8b3aede9c591c05366de4.jpeg

Innfestningen til brekk er ikke lengre en del av bremseskjoldet på E6x kontra eldre modeller. Den lille metallringen koster dog over 500 spenn og du må enten kutte i det eller bytte hjullager (og evt. hub) samtidig for å få det på plass. Ettersom innfestningen fungerer ble det med en grundig rens. Tiden flyr når man pusser rust:

image.thumb.jpeg.047d978612452123f5c57ccf85b9a226.jpeg

Ettermarkedsbrekk funker ofte så som så og skal du ha justeringsskruer og låsen så må du kjøpe disse fra BMW. Da kommer komplett servicekit ikke så ille ut:

image.thumb.jpeg.472aa622e00a0c8e7a7340e9f7282794.jpeg

Alle skoene er like, bare så det er nevnt:

image.thumb.jpeg.8c4f6d25bf2405b3a6b9e8e64daed278.jpeg

Produsert av Jurid, så det er evt. merket å se etter om man kjøper "uoriginalt".

I tilfelle noen skal bruke dette som et oppslagsverk senere: Siden med stor åpning er der man har justeringsskruen. Den lange fjæra er på samme side som skruen. Justeringsskruen skal ha tennene nærmest bunnen. Låsen som kobles til vaieren skal ha hengslet øverst.

Brekk i "service-mode" inne i bilen for å ikke ha vaier i spenn. Anbefaler fjærtang for trommelbrems. Knota med vanlig tang og skrutrekker lenge nok til at det ble bestillt en fjærtang som kan ligge i skuffen fram til neste gang jeg skal gjøre samme jobb. Montert alt opp:

image.thumb.jpeg.1cb1095c370750f15cccb8aae0ad1eb7.jpeg

Skiva på og justere skrua til den ikke går noe lengre. Så 6-9 klikk tilbake (etter boka). Her ble det nok nærmere 3-4 klikk og heller føle etter når brekket slipper skiva. Jeg endte opp relativt riktig etter boka med følgende:

Ingen virkning på 1. klikk. Kjenner at det tar borti litt på 2. klikk (da kommer brekklampa opp). Kjenner definitivt motstand på 3 klikk. Kan ikke vri skiva etter ca. 4-5 klikk. Sa meg fornøyd der, selv om det er mulig å dra brekket opp til rundt 10-12 klikk. Feelingen når man drar opp er bra og motstanden er progressiv, den holdt i bakkene der jeg testet og det greide å låse hjul på grus:

image.thumb.jpeg.0b941b0eaeb2426642cb41330abe0538.jpeg

Skulle gjerne hatt full effekt med færre klikk, men spørs om det går uten å bytte den selvstrammende mekanismen og vaiere. Det får duge for nå, kan vurdere en justering senere.

Her gjør sikkert folk forskjellig, men jeg setter opp nye calipere komplett med slanger og alt mens de gamle fortsatt  er tilkoblet. Så swapper jeg over tilkoblinga og lufter. Ferdig arbeid:

image.thumb.jpeg.29930a5211a47674da20f4ffc111f615.jpeg

Og med hjul på:

image.thumb.jpeg.1f957c09fba344b3efd7440ae0be10ae.jpeg

Slitasjevarsleren hadde fin passform:

image.thumb.jpeg.19000f8759fcfef369733ea789d86bf6.jpeg

Trodde først at det var Bosch som hadde en dårlig dag på jobb, men innser at jeg bestilte sensor til E60 og den er visst forskjellig fra E61. Feil mellom stolen og tastaturet med andre ord, som vanlig. Fikk nå klippet litt så det passet inn der.

Foran har det ristet en del i det siste. Der hadde jeg Hella Pagid klosser og det er vel et par andre her som ikke var så superfornøyd med disse. Så ble handlet inn Textar.

image.thumb.jpeg.3a8677e9c4455ff54a8a0e6df4eff3e0.jpeg

Når det gjelder selve ristingen så mistenkte jeg primært korrosjon på klavene som jeg ikke fikk tatt vekk godt nok sist, samt at glidekomponenter må byttes ut (glidebolter og foringer). Hvis stempel henger på (som kan resultere i kast) så vil skiva gjerne være varm etter kjøring, men det har ikke vært tilfellet her. Ble dermed nye klosser og glidebolter og gummiforinger fra ATE.

Problemet man får med storegutt-bremser er at ting koster mer. "Små bremser" har to korte glidebolter som ikke koster all verden og selges overalt, mens "mellomstore" som mine har én lang glidebolt. Enda større bremser har to slike lange. Disse glideboltene koster typ over 400 kr/stk og er "litt" verre å oppdrive utenom BMW enn de korte. Fant de dog fra ATE hos Autodoc og da ble det litt hyggeligere pris, men fortsatt rundt 5 ganger prisen til de korte:

image.thumb.jpeg.3a3bd4ddb2a42675ba7ce87d94cbbcc6.jpeg

Tror egentlig ikke at det er behov for Loctite når naturen bidrar med økologisk Loctite i form av rust, men tok på et par dråper blå, ettersom det er den eneste som jeg har i skuffen min.

Ellers ble det en god del pussing med fil og børste og alt som er:

image.thumb.jpeg.7384a4bdaf4eb3782ef2cd71834ad90c.jpeg

Bosch Superfit TO 102 på kontaktflater. Bruker den også mellom hjul og nav, funker bra.

Fikk tatt en prøvetur og det er absolutt bedre, men trenger nok litt mer tid til å konkludere og la de nye klossene gå seg til før jeg tester mer aktivt. Ble faktisk bråbrems på testturen for å unngå elg, så det er nå litt trøkk i disse. Sikkert flere enn meg som får ulike placebo-symptomer etter å ha gjort en større bremsejobb. Rister det mer? Mindre? Trekker venstre, høyre? Er pedalen mykere? Etc. Best å ikke overtenke på første turen, så får man oppsummere etterpå.

Skal prøve å få til et bilde av bilen fra siden der alle skivene synes. Litt stas med store bremser. Nå som dette er unnagjort så tenker jeg å ta det litt rolig resten av uka og bare demontere noen lister fra delebilen som en annen kar med en E61 her på forumet sitter og venter på 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - bremseoppgradering

Nydelig arbeid som vanlig .

Så detaljert ,så nøye ikke minst bilder som kan være til hjelp for andre her .

Vet ikke om det var meg du siktet til ,men ja jeg liker sånt arbeid og skulle ønske jeg hadde mange liggende .

Det andre ser som søppel ,der ser jeg muligheter E.C.😊

Igjen gøy når du oppdaterer .🙏🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ristingen jeg fikk av hella klosser var fordi klosser glasserte seg så all varmen gikk i selve skiva og nav. Såsnart de ble varme så kjentes det ut som klossen tok bare på halve skiva. Krympet faktisk 4 senterkopper på grunn av de klossene.. med originale ved lik bruk var det ikke tema værken risting, fading eller krympingen av kopper😂

 

 

men de skivene som er lakkert opp, du kjøpte vell ikke de «nye» ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt som en "pakke" på finn i nærområdet. Var en som hadde gjort et bomkjøp til xdrive, det oppsettet passer ikke bak der. Var en blanding av brukt og nytt. Prisen var for så vidt ok, selv med brukte skiver. Ble dog som alltid dyrere enn først planlagt, så det er litt av det mentale når man først har rettferdiggjort et beløp og ender opp med å bruke mer enn det pga. uforutsette ting. Oppgraderte til bedre klosser og bytta glide-deler og stempel, samt kjøpte nye slanger og brekk. Vipps så var det 2x over budsjett.

Er neppe varme som er/var problemet på min akkurat nå. Kjørte litt motorvei gjennom Sverige nylig. Lett bremsing fra 140 til 110 ristet veldig tydelig i rattet, da er bremsene kalde. Skal ta en titt på casterforingene også, har tross alt to originale armer liggende i skapet. Vel, de er også fra finn, men det var antydning til bmw/lemförder logo, så satser på det stemmer. De ser nå helt ubrukte ut med hette på kula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det disse vinterhjula da. Tenkte å kjøpe nye dekk i år, så fant frem hjula for å gi de en vask og ta av de gamle lodda (når jeg tar av selv så kan jeg få vekk alt det gamle limet skikkelig). Som sett fra fjorårets bilder er de ganske fine utvendig:

image.jpeg.d69138d51a88620a28eac23da0054f17.jpeg

Innvendig er det derimot ikke like fint:

image.jpeg.9c3aff2716f77b898841781601fe5442.jpeg

Og verstingen her:

image.jpeg.15612c80823b3e0074a18eda766f415d.jpeg

Da jeg vasket nå så begynte det å flake av for alvor et par steder:

image.thumb.jpeg.ce99fb938dce9dd95a04f9ab75adf3b9.jpeg

Kom på at jeg egentlig-egentlig hadde en plan om å omlakkert tønnene innvendig i år. Tanken kom i fjor så jeg var ikke så super gira akkurat nå, men sjekket om det var mulig å slipe vekk korrosjon og se noe fornuftig under. Så ut til å gå greit det:

image.thumb.jpeg.b27102b1f67c7e84a7dd5d8e16b1eb30.jpeg

Føkk it, får da kjøre på. En tur til dekksjappa dagen etter for å ta av gamle dekk:

image.thumb.jpeg.de69a868e8574677ebe7f6f2fe98354c.jpeg

Er ikke noe deilig med en felg som ser sånn ut:

image.thumb.jpeg.b93f62c431353bc3dcc65f5a70276f6b.jpeg

image.thumb.jpeg.5e79433b00272752c104981a820311cc.jpeg

Vært ganske mye lodd på de felga, men utrolig nok har de vært 100 % ristefrie, faktisk bedre enn sommerhjula.

Her er man i gang:

image.thumb.jpeg.35c99c3674664e0c491b09ef8a76bc9e.jpeg

image.thumb.jpeg.55dd4bbd3d641cde2853ad1aa50a131f.jpeg

Alle overganger som ser ut som Razer-logo må slipes ned til metallet:

image.thumb.jpeg.57f99de2d8aba680e1fec77f904592a6.jpeg

Altså alt som ser slikt ut langs kantene er korrosjon og må slipes videre til man får jevn overgang:

image.png.08d8f10da36a2ce9ad6c9d294dccc8b8.png

Her er den verste felgen. Må vel ha vært noe brems som har hengt på og pepret alt med bremsestøv som brente seg inn og ødela felgen:

image.thumb.jpeg.9ea97985b0be317c1c29002e5bb1eb5d.jpeg

Ble nå bedre den også:

image.thumb.jpeg.3ce1aaba6f0bdd7c68fbf219932ef876.jpeg

image.thumb.jpeg.9cc5d337aa686e5295a9b540133e77b1.jpeg

Det som er brunt er mest trolig innbrent bremsestøv, her trenger man ikke å dra det ned til metallet.

image.thumb.jpeg.e60cefd3688e3ca17d91893b2ac9fc56.jpeg

Er en del som kommer av her:

image.thumb.jpeg.f7c6c0411fa5a67d5bfdba26b0f5f6a3.jpeg

Testet ut en del ulike tilbehør på sliperen før jeg fikk mine favoritter til hver sin oppgave, men det får jeg ta med bilder etterpå. Måtte også en del til med sandpapir. Normalt kan man bare matte ned, men her bør man få vekk hele laget der bremsestøvet sitter fastbrent. Trenger dog ikke å dra det ned til metallet.

Verst helt i hjørner mot eikene der man må til med korning 80 for å få vekk korrosjonen (kommer ikke til med sliper). Kommer fort borti framsiden med papiret og skraper litt der også, så da blir det fort litt polering i etterkant i tillegg. Ellers var det primært 180 det gikk i. Skal ta en runde ekstra med 180 og 400 i morgen. Sånn ser det ut nå:

image.thumb.jpeg.6f10ff2c290a02b5c3c6f73efbe4dc88.jpeg

Her er det ikke rare kravet til finish, så det begynner å se rimelig bra ut for meg. 

Ble jo litt spontant dette her, så gikk for spraybokser som kunne kjøpes lokalt, går jeg tom er det fort gjort å kjøpe mer. Ble Hagmans på Jula, alt sammen 1K. Det eksisterer alu-primer, men det virker ikke å være så utbredt. Med grunning, lakk og klarlakk så er det vel godkjent for hobbybasis. Hadde jeg gjort det "enda mer skikkelig" på noe mer fancy felger hadde prosessen trolig vært en del annerledes, men får nå litt læringsutbytte her også. Litt spent på å se hvordan det vil holde på bart metall vs der det var litt korrosjon i porene vs. der det legges over original lakk. Fortsettelse følger.

image.thumb.jpeg.a33c993e5207883f381913798affcb3b.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - pusser litt felger

Felgpussen har stoppet noe opp, men satser på å få gjort litt i helga, ikke lenge igjen til vinterdekk.

Fikk endelig fikset noe annet i dag. Hadde ikke gjort noe mer etter å ha byttet sirkulasjonspumpa på Webasto, så den var fortsatt dysfunksjonell. Utgangspunktet var som følger:

 

image.png.588e9e61053fbdf2b13aa5b2af2ed322.png

 

Det var allerede bekreftet at sirkulasjonspumpen var kaputt og da er det naturlig at en kode for "Heater Locking" blir satt. Når sirk-pumpa er i stykker så har du ikke lyst på at brenneren skal starte i 30 sekunder og skru seg av rett etterpå ved hver kaldstart. Hadde det vært sånn måtte man fort ha byttet mye mer enn kun pumpe for å få den opp igjen. Dermed låses hele systemet fram til feilen er fikset.

Låse opp gikk helt greit via Launch X-431. Prosedyre for test/oppstart fikk jeg også kjørt:

 

image.jpeg.27467bf3df69d8f4ee909491e0fa17bc.jpeg

 

Det var mulig å høre at det foregikk action i hjulbrønnen og det luktet diesel. Den første testen feilet og genererte en kode for "No start". Ettersom systemet har stått i sikkert 5-10 år så var jo ikke det så rart. Husker at det ikke kom ut én eneste dråpe diesel da jeg koblet fra drivstoffslangen i sommer. På neste forsøk så fyrte det opp!

E71D fra klimapanelet ville derimot ikke la seg slette. Jeg kunne heller ikke kommandere AUX-pumpa til å skru seg på fra IHKA-modulen, noe som gikk fra Webastoen. Forsøk på å skru på Webasto fra iDrive endte dermed opp med at "haken" for å skru den på bare hoppet rett ut . 

Da var ståa slik: sirkpumpe fungerer ok og kan styres fra Webasto, dette kunne jeg høre. Den kan ikke styres fra IHKA. Ergo kommunikasjons- eller software-problem. Tenkte tilbake på at bilen hadde i sin levetid fått utført noe spennende koding. Da jeg kjøpte den så klaga M-ASK'en på at "programmeringa var feil" ved hver oppstart. Kan da hende at kodinga på IHKA er føkket noe opp også. Hentet ProTool og factory-kodet IHKA. Da var plutselig den koden historie. 

Nå kunne jeg starte Webastoen fra iDrive, uten at haken "hoppet ut". Live data (og lydene fra hjulbrønnen) bekreftet at det skjedde ting:

 image.thumb.jpeg.a72bef22fea0d34cee6c5c443413a63d.jpeg

Motor har vært av siden i går kveld. 16 grader ute:

image.thumb.jpeg.4c291afe77bde8cc2cb2e23251a53cdf.jpeg

Og 40 grader ut av ventilen:

image.thumb.jpeg.41124d6de53eecd3c7685bc11dbb23b0.jpeg

Det var nå kjekt 😁 Alltid greit når ting er såpass lette å fikse, men det hjelper langt på vei å vite historikken og ha nok diagnoseverktøy og kunnskap om ting. Hvor ofte må du re-kode klimapanelet når dieselvarmeren ikke starter liksom? Nå tenker jeg at det blir kjekt å se på litt fjernstartmuligheter for framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - oppstart av Webasto

En felg ferdig maskert, mangler å wipe av en siste gang før man kan gå løs med sprayboksene:

image.thumb.jpeg.001ae3ca1f6da831fea9e2e15005bd01.jpeg

De tre andre er nå "ferdig" pusset og trenger maskering. Maskering går rimelig treigt. Er ikke alle som har trua på at prosjektet kommer i mål skjønner jeg:

image.thumb.jpeg.7a5512567b4119b6e40a0d3cc5731673.jpeg

Hadde jeg gjort noe annerledes så tror jeg at det hadde vært å ta hele felgen, men det får bli "neste gang".

Fikk testet timer på Webastoen i dag. Aldri før har jeg satt meg i en forhåndsoppvarmet BMW på morgenen. Dette kan man bli vant til! Fjernkontrollen fra delebilen var dessverre ikke reddbar. Det kan nok stemme at den har vært en tur i vaskemaskina ja:

image.thumb.jpeg.096a61e38017c83f609e170ea54b4e34.jpeg

Kretskortet i to biter og mye grønt:

image.thumb.jpeg.97fe691c5c540c9c03af17ea7d3b2560.jpeg

Fikk kjøpt en fjernkontroll på finn, av den gamle typen - som bilen egentlig skal ha, så det blir spennende å se om det blir så enkelt som å kjøre prosedyren for å parre disse. Vi får se.

Kaldt vær hjelper på å få ut fingern, ratt med varme fra delebilen ble i dag sendt til omtrekk. Skulle ta ca. 6 uker. Satser på å få den igjen og på plass innen desember. Ser hvor slitt det er på toppen:

image.thumb.jpeg.6dfab7a3e5346a3999830834e25eb8a2.jpeg

Får ta det mer i detalj når det kommer i retur og monteres. Ute etter et grisebillig ratt til å flytte på bilen så jeg slipper  å bruke vice-grips til ratt, så gi en lyd om du har noe ;) 

Bremsene er betydelig bedre, men ikke 100 % fri for risting, aner litt antydning når det bremses veldig lett fra høyere hastighet. Det blir å bytte casterstag neste. Valget er nå ganske enkelt når man først har et par liggende i skapet. Hadde tilsvarende på E39 mener jeg å huske. Mener det forsvant da casterforinger ble byttet til powerflex.

Bremsene passer nå ganske bra i felgen:

image.thumb.jpeg.214f6f21a7f9dfc516f72bd3cb95e270.jpeg

 

image.thumb.jpeg.1408174c9b8e6475fd267ff842cd45f9.jpeg

 

image.thumb.jpeg.1c88d4d7043d5dbcc2716df6bc91e49c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig stykke arbeid som vanlig der du går all in E.C.

Gleder meg til å se felgene når de er ferdige ,men du ?

Var ikke klar over at du fikk oppvarmet sportsratt ,for tidenes styggeste ratt som er produsert har jeg i min og det må erstattes.😊

Kanskje du kan si fra hvilke modeller et sportsratt passer fra som jeg kan montere i min .

Webasto blir man vant til og det rett og slett skjønt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var et par godsaker i delebilen, deriblant oppvarmet ratt. 

Du har vel nøkkel med nøkkelblad som du vrir om ved start og ikke knapp? Der ligger forskjellen. Du må ha en fra før 09/2005, alle etter den datoen kalles for "start stop", disse passer til biler med startknapp. 

De passer ikke overens ut av boksen, så tror de fleste ender opp med å kjøpe riktig type når de først skal bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Du har vel nøkkel med nøkkelblad som du vrir om ved start og ikke knapp?

Stemmer det ja .

Ok ,så da må man finne et før datoen du skriver da .

Så var det og finne sånt som er oppvarmet igjen da😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg fjernkontrollen til Webastoen i dag:

image.thumb.jpeg.b9559ff301a864c4a242b0c65f0c9fb7.jpeg

Initialiseringen gikk greit, så det er rett frem å handle brukt om man mister sin fjernkontroll. Går litt i "garasjeportåpner"-kategorien disse. De sier jo bare sin egen "ID" og hva de ønsker å få "utført" så er det opp til bilen/CAS å utføre/avslå. CAS som holder oversikt over fjernkontroll-ID-ene som er godkjent.

Fikk maskert felgene ferdig. Tror jeg aldri skal lakkere kun tønnene igjen. Slitsomt og tidkrevende å maskere. Kunne sikkert ha mattet ned fremsiden i stedet med samme tidsbruk:

image.thumb.jpeg.80eb333c6db4f1672ab5c37f0b5cb263.jpeg

Fant dog en strategi mot slutten, så de siste to felgene gikk i ok fart, men tar fort opp mot 30-45 min per hjul da også.

image.thumb.jpeg.2632ad8d7769e1d176e7c79075dfe876.jpeg

Får ikke maskert så dypt mellom eikene, men der ser man ikke så godt. Dessuten pleier det å være tynt/manglende med lakk der og godt med møkk og bremsestøv.

Viktig med gode foto-vinkler, felg i felg:

image.thumb.jpeg.4d9cd211409bc28ecedc4b3dedb97b4d.jpeg

Grunning gikk greit, men Hagmans er ikke akkurat verdensmestere på bruksanvisning. Står litt forskjellig på boks og nett. Aner f.eks. ikke hvor lenge grunninga skal herde.

Konkludert med at det skal legges 2-3 tynne lag fra alle boksene (grunning, lakk, klarlakk) og 45 sek mellom lagene. Da blir det egentlig til at man sprayer litt her og der på samme felg til man er fornøyd. Fikk akkurat strukket den ene boksen med grunning på alle 4 felgene, fornøyd med akkurat den biten. Vet ikke hvor mange "lag" det ble, gikk primært i å dekke det som var bart metall og få en jevn ish farge:

image.thumb.jpeg.b416e9d3e63386e003ebf5938edd7676.jpeg

Midten er ikke lakkert (annet enn overspray) og fargen her er tilnærmet identisk. Antar at BMW kanskje bare bruker grunning og klarlakk på innsiden av felgene? Det gir mening mtp. hvordan det ser ut. Aner ikke.

Ganske tydelig hvor det er korrosjon og overganger, men 100 % ok for innsiden av tønner på vinterfelg.

image.thumb.jpeg.c909cfa57f7263adbf189cc38ef799e3.jpeg

image.thumb.jpeg.bb331487ce80b0ea376a59765a17e2c6.jpeg

Boksen var ikke perfekt, spruta plutselig dråper her og der, men sånn er vel livet med sprayboks.

Ettersom strømmen er på billigsalg om dagen så kan felgene få litt varmehjelp til å herde:

image.thumb.jpeg.955575a893306b67521fe9a91b37440a.jpeg

Tror jeg lar de sitte sånn til tirsdag og hvis været er bra så legger jeg på lakk og klarlakk. Må nesten være ute med dette. Framgangsmåten blir nå ganske lik som med grunning. Det står at klarlakk kan gå på "innen 30 min etter lakk" så tenker å ta sølvlakk på alle fire etterfulgt av klarlakk på alle fire, så tilbake til "tørkepallen". Og til slutt kanskje la de ligge hjemme et par dager før dekk bestilles og monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - vært i utlandet, kjørt småbil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...