Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Synes du klarte å redde den inn ganske fint ved å skrape vekk og polere etterpå :) Hadde ikke hatt imot å sette de lyktene der på min E61, er jo tross alt en brukis. 

Ellers må jeg innrømme at jeg er mektig imponert over at du har orket en feilmelding og ytterligere "gong" ved hver eneste oppstart i over 4 år 😅

Er det noe jeg absolutt misliker med å eie en BMW, så er det den lyden der. Man vet ikke om det er spylertanken som begynner å gå tom, eller høytrykkspumpen som røyk når lyden dukker opp 😅

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble ikke så aller verst til slutt nei. Greit å ha erfaringen også, sånn sett. Trolig ikke siste gangen jeg kommer til å gjøre noe med lakk og da garantert ikke siste gangen jeg får lakksig.

Ja, gong er litt spesielt som du sier, men den lyden føler jeg er ikke like ille å få når man starter opp vs. når man får den under kjøring. Som du sier kan det være spylervæske eller temperatur under +3 grader eller motorhavari. Samme lyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Synes du klarte å redde den inn ganske fint ved å skrape vekk og polere etterpå :) Hadde ikke hatt imot å sette de lyktene der på min E61, er jo tross alt en brukis. 

Ellers må jeg innrømme at jeg er mektig imponert over at du har orket en feilmelding og ytterligere "gong" ved hver eneste oppstart i over 4 år 😅

Er det noe jeg absolutt misliker med å eie en BMW, så er det den lyden der. Man vet ikke om det er spylertanken som begynner å gå tom, eller høytrykkspumpen som røyk når lyden dukker opp 😅

Problemet er vell at bruker den samme lyden når den varsler for lav ute temp også:) så mange med BMW som tenker oh now når den lyden dukker opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen timer vask av E91 før den gikk på EU, mest av interiøret. Denne gangen var det med interiørsåpe og greier:

image.thumb.jpeg.eda5c41764cd02aab739175020a4c786.jpeg

Og Fenice for skinnet:

image.thumb.jpeg.fd86619219ac2ed07ca769cd0e0cb0a8.jpeg

Skulle ønske at jeg fikk kjøpe bilen med førersetet i samme stand som passasjersetet kan du si, men det blir nå uansett bedre etter rens:

image.thumb.jpeg.5357f8399a80fa614330259d5d43fb14.jpeg

Litt ferdigbilder, ble også satt inn med skinnbeskyttelse:

image.thumb.jpeg.57ff80f84f55bd8fb40285fed49acdd2.jpeg

image.thumb.jpeg.fc5584509c93482f649af601ccb09124.jpeg

image.thumb.jpeg.83ecb42c05eab5bcce28bab5f41c3769.jpeg

Klar for EU:

image.thumb.jpeg.2561921c9f9cee111ce7715efb6c5b6b.jpeg

Og godkjent ble den også:

image.thumb.jpeg.7f2d5ab0d7bf802c4a40f02002b66310.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skal kunne gå på alt utenom skinn: https://www.koch-chemie.com/no/produkter/green_star

Det står at man kan ta det 1:10 - 1:20 på interiør, men det betyr faktisk så mye som 50-100 mL såpe til 1 L vann eller nesten halve flaska på bildet der til en bøtte på 8-10 L. Det er aaalt for mye. Jeg hadde kanskje en dæsj til 4-5 L og det ble "såpete nok". Jeg vasket over med en mikrofiberklut med såpevann og en runde til etterpå med samme klut med kun rent vann i bøtta, for å få vekk eventuelle såperester. Vil si at det fungerte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39en skulle få den nye kupevifta si i dag. Jeg har "spaka opp" i det siste mtp. en del fremtidig interiørarbeid:

image.thumb.jpeg.9a05bb7066f04c2bda2a7748a07f0ab1.jpeg

Greit å ha noe bedre enn billigste Kina-vare.

Var bare BMW sin hvite som ble brukt i dag, synes at den funka bra. Underveis:

image.thumb.jpeg.6a92b8f32f38119de651bc0ec81dc783.jpeg

image.thumb.jpeg.eb2c7d7456d9ddd4468d32d69bdc8b2b.jpeg

Gikk egentlig ganske greit, kupeviftebytte er rimelig bra beskrevet på nettet, men kan ta med de tingene folk ofte sitter list fast på. Servoen på venstre side har en tapp/clips bakerst, løsne den så får man vippet ut hele greia:

image.thumb.jpeg.497d60534adbd2b41ec2ae7329f61391.jpeg

image.thumb.jpeg.3dad8553b90bbb7df4def567469ef9e7.jpeg

Da kan man fritt vri på staget som styrer flaps i midtkonsollen. Der må man trykke inn en tab som er i flapsen for å få ut staget:

image.thumb.jpeg.75a363a9deadc2ee20fc24d50123c05b.jpeg

Dette må man gjøre samtidig som det andre staget er rotert riktig for å passe gjennom sporet, da kan man dytte det ut så man får fjernet "flaps-boksen":

image.thumb.jpeg.dc140ed1f0bbc57abc33296625d37c93.jpeg

image.thumb.jpeg.9a7fdc0ce2ca8816b5dc5dcac8e05897.jpeg

Synes ikke at kaldt/varmt wiren var noe problem heller, den ser sånn ut:

image.thumb.jpeg.25a4bc10b941759cfcb6e30ef5229479.jpeg

Kjør loopen lengst unna og ta den av, så prøv å vri clipsen med klokka (hjelp litt med flattrekker) så hopper den ut.

"Lengst unna" er her:

image.thumb.jpeg.a7be650e76766f37b0b14f4536ce299e.jpeg

Får akkurat en liten flattrekker inn der:

image.thumb.jpeg.339ec32e3feff2ca4f35facb594475e5.jpeg

Vifta ser ut til å være original, fra år 2000. Ikke verst med godt over 300k km og ca. 24 år:

image.thumb.jpeg.54551ac7afd28e4cbbaa5f4acd2263e7.jpeg

image.thumb.jpeg.3f8754e4abf627414fa8e12fd7b6a47e.jpeg

image.thumb.jpeg.bf01c38a572c6774a33938638e14e709.jpeg

Jeg hadde jo dét styret med å skaffe en Valeo (med retur til Eurodel da de sendte feil produsent), men spørs om det var så mye vits i. Ser ut til å være 3D-printet i Kina, innmaten i motor er det sikkert kjipet ut på også:

image.thumb.jpeg.4fe0fb3107e29d1c99822a09ff32ddbc.jpeg

Satt vifta på plass og koblet på batteri for å sjekke at den gikk, og det gjorde den. Aktuatoren/servoen til flaps som var demontert funket også som den skulle. Tenkte det var lurt å dobbeltsjekke før alt ble montert sammen igjen. Den airbag-lampa som kommer av å skru på tenninga uten airbag blir det bare å slette igjen etterpå (tenkte jeg).

Så var det å koble fra batteriet igjen og monterte resten. Fikk laga hull og lagt Dension gatewayen i hanskerommet, så det ikke dingler bak dashbordet:

image.thumb.jpeg.9c680ed2ff5d253597c8d8c5b9353808.jpeg

Greide å dra av frontpanelet på kassettspilleren og trodde at her har jeg dratt ut noe fra kretskortet, men det var heldigvis "by design":

image.thumb.jpeg.f14d2dc0d8618fc3fcf166775473de0c.jpeg

På plass igjen:

image.thumb.jpeg.c3fab532efeb29d62ffc53cd8f78e483.jpeg

De fleste med E39 vet sikkert dette, men radioen tas ut ved å ta av volumknappen og bruke en liten unbrako til å vri en tab 90 grader. Åpnet:

image.thumb.jpeg.1b53ca807704ba0645b6b3da69abb1f3.jpeg

Låst:

image.thumb.jpeg.2380bd3d5772017390b4b670d4d0642e.jpeg

Den er bare å sette tilbake til låst med en gang den er ute. Taben er fjærbelastet så den klikker seg selv på plass ved montering.

Etter å ha montert 98% av delene, inkl. airbagen koblet jeg på batteriet igjen for å få slette kodene. Kjørte opp Launchen, men det ble "Failed to clear code" på airbag. I tillegg startet ikke vifta 🙃

Sistnevnte ble kurert med noen slaps på dashbordet, men jeg kjenner at jeg er litt skeptisk når kvaliteten er sånn her rett ut av eska. Mulig det er noen børster som vil gå seg til, lov å håpe.

Tilbake til airbagen. Etter Launchen prøvde jeg ProTool med THOR-adapter, men den fant bare noen veldig få moduler. Så da ble det ut med storegutt OE-diagnose:

image.thumb.jpeg.b59d9528242bf7b26f066bfaedb226d8.jpeg

image.thumb.jpeg.8fc71105db20ec61cea569a4bfa1d30c.jpeg

Feilene kunne jeg se i Launchen også og de skyldes frakoblet airbag i dashbord. Disse er "Not present" siden airbagen er koblet til igjen. Det bekrefter også at jeg har koblet til korrekt, ellers hadde koden fortsatt vært aktiv.

image.thumb.jpeg.41770e97d72440bef863137a8936740b.jpeg

Og ISTA ville heller ikke slette koden:

image.thumb.jpeg.875b9685f275519d442288af1289c2d0.jpeg

Hadde en K+DCAN med OTG-adapter som jeg skulle prøve på ProTool, men den OTG-en var til micro-USB og ikke USB-C, så måtte leite opp min gamle telefon som måtte lades først. Her ble det bare surring i det uendelige:

image.thumb.jpeg.b7d212a98d25bab72f68d4a05f4ed0d6.jpeg

Skulle videre prøve med INPA, men den var ikke konfigurert på ISTA-laptopen. Den var der, men helt tom. Fikk heldigvis lastet ned det som manglet og satt opp for K+DCAN via STD:OBD. Brukte samme kabel som telefonen, men denne ga meg den klassiske "0009 no response".

Hadde den gamle traveren her liggende, ekte RS232-greie som også støtter ADS:

image.thumb.jpeg.965792920d2efeaffaeed4266a2408da.jpeg

Da ble det respons, samme koder som på de andre to:

image.thumb.jpeg.6c7ac90418761e0e6e3ac311d9f161ce.jpeg

Men også her ingen lykke:

image.thumb.jpeg.755b3bd758fccbf82acc8016f442d3b4.jpeg

Koder "slettet":

image.thumb.jpeg.b889ccf47001094e570ae4b5f228c399.jpeg

Men ikke egentlig:

image.thumb.jpeg.6562f90a645531fa375d0072a85c8564.jpeg

Så det var bare å pakke sammen diagnosehaugen:

image.thumb.jpeg.f02ca9c0f1374079c44c4b9f00f8e087.jpeg

Det som jeg tror skjer her er at modulen har den beryktede "internal fault"-koden, som også leses av med samtlige diagnoseverktøy. At den har "internal fault" oppdaget jeg først på senhøsten for snart 8 år siden. Når det ble kaldt så kommer airbag-lampa opp, men kjører man bilen varm og tar en restart så er den borte. På sommeren kommer lampa normalt ikke opp. Relativt kjent feil på E39 og det spekuleres til dels om airbager faktisk vil løse ut eller ikke om man har denne koden. Det som er helt sikkert er at denne koden kan ikke slettes og da kan trolig ingen andre loggførte koder slettes heller, til tross for at modulen ser at koden på airbagen ikke lengre er aktiv.

Det er mulig at jeg hadde unngått akkurat dette ved å ikke koble på tenninga uten airbag, men på en annen side så kan det være greit å få modulen fikset også. Mtp. at modulen registrerer både status på feilkoden og selve airbagene korrekt så er det neppe noe forskjell på om airbag vil gå av eller ikke sammenlignet med før, bare at man nå vil kjøre med lampa på.

Tror faktisk at jeg har en annen modul liggende som jeg kan prøve. Ellers blir det å se til høggern/finn ettersom en ny koster heftige 10k. Jaja, så fort det går fra kosejobb til drittsøndag 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - litt E39-arbeid og gammel elektronikk

Nå var det multireimer på E39-en som stod for tur. Disse har laget litt lyd på kald motor og nå begynte det virkelig å bli kleint med reimer som skriker. Hadde kjøpt to kit fra Gates, en til AC-en og til en hovedreima. AC på E39 har "type A" og "type B" og siden jeg ikke gadd å krabbe under bil og se skikkelig før jeg kjøpte så ble den til AC selvfølgelig feil. Heldigvis bare selve armen som er annerledes, så det blir bestilt en riktig en fra SKF neste gang det handles fra Autodoc.

Ellers synes jeg at det er kjekt å bytte alle bolter og mutre når man først er i gang med sånt, men dette var det lite av i disse kittene. Det som er i poser under er originale deler supplert fra Koed:

image.thumb.jpeg.d72f1add1a3671e9addba9b36dfcee7a.jpeg

Er ikke så mye spesialverktøy som behøves, men om man skal ta av vifta komplett og ikke løsne bladene fra viskosekoblinga så trenger man en smal 32 mm for mothold:

image.thumb.jpeg.96b1bb5ae4c23398a25d9e108cce343c.jpeg

Når jeg først var der så byttet jeg min svettende lufteskrue, får se om det var den eller om det er kjølerøret som lekker:

image.thumb.jpeg.0ca69c980e6804bf8d3f524188d45274.jpeg

Spørs om det ikke var noe utdatert type pakning der:

image.thumb.jpeg.2f8d3c61c855e569a52df7cc54c91ad5.jpeg

Ser ut som at termostathuset svetter også. Byttet for snart 8 år og 38k km siden, samtidig som vannpumpa. Vannpumpa var fra SKF, mens termostatet var fra Febi, så det er vel ikke noe bombe 🙃

Legger ved en tegning av hvordan reima går, sikkert noen som får bruk for det en vakker dag:

image.thumb.jpeg.d5d867c564f3cf08f779e34e88e076cf.jpeg

Nye løpehjul:

image.thumb.jpeg.a0149e2edbe7f285820974db98250526.jpeg

Må løsne på ekspansjonstank, ta ut luftrøret til dieselkjøleren, løsne servoen (4 bolter) og braketten til dynamo. Øverste dynamobolt tar man ut, den nederste løsner man bare for å få braketten ut av veien, så kan dynamoen henge igjen i den. Da har man akkurat plass nok:

image.thumb.jpeg.f1f7148422d4910808dde199280bf7f1.jpeg

Kjekk sak å ha, har kjøpt et helt sett med slike. Veldig greit når skralle + pipe blir for tjukt og en vanlig nøkkel for lang:

image.thumb.jpeg.7c3754b20995a0a1a45c6c7738159676.jpeg

Demonteringa gikk egentlig greit:

image.thumb.jpeg.1ff83c49607bb72ad66dcd19e2923d6c.jpeg

Så fant jeg ut at strammearmen på motoren i likhet med AC-armen har en foring, selv om denne ikke er tegnet inn i ETK. Foringene så ut til å passe om hverandre da jeg prøvemonterte "AC-foringa" på del nr. 4 . Støvmasjetten (5) klipses faktisk fast rundt denne foringen:

image.png.4674845295ad6f4aaf5027f99f3f51e4.png

 

På AC-tegningen er den tegnet inn:

image.png.0eff40b45bf73dd52e733af7bd38de35.png

Og siden jeg uansett ikke ville få byttet AC-strammeren i denne omgang kunne jeg like gjerne bytte foringa som hører til hovedbeltet i stedet:

image.thumb.jpeg.9fdf1aa05eba7a5c0ec7d26a67b98bd6.jpeg

Det var en kamp og mye ble forsøkt, dessuten er det rimelig lite plass å svinge hammeren på uten å lage hull i radiator:

image.thumb.jpeg.08162b9e8d8b94d1ebbbff461d8c1732.jpeg

Den kom seg ut til slutt:

image.thumb.jpeg.626195a93f888f13e2c7e4ec27788e88.jpeg

image.thumb.jpeg.9bb1486dafbbcfebb3b3f5c01b82b6e3.jpeg

image.thumb.jpeg.803a8bc092151782f9c407ee9231966e.jpeg

11 14 2 248 647 og jaggu meg er den "superseeded by" og "exchangeable" med "AC-foringa" jeg kjøpte: 64 55 7 788 089. Rart de ikke lister den opp i delekatalogen, men jeg har nå faktisk vært borti noen sånne ting før.

image.thumb.jpeg.7896deefe0615d3d06b74da687412f9c.jpeg

Da var det bare å banke forsiktig inn den nye og montere sammen:

image.thumb.jpeg.ef20bb3e9352530d18fb56c9f526dd8f.jpeg

Da var det slutt på hylinga fra belter og kun dieselklakking igjen, som det skal være:

image.thumb.jpeg.c314360635a5e13aca30867a30bcdd26.jpeg

Kupevifta ser ut til å starte hver gang nå, så krysser fingrene for at det holder seg. Da spørs det om det ikke holder med E39-innsats for i år. Skal se om jeg finner ut av det med airbag før vinterlagring, men det blir ikke hovedprioritet nå da jeg heller ønsker å få ettermontert litt ting og tang på E61-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2024 den 1.12, E.C. skrev:

Fikk laga hull og lagt Dension gatewayen

jeg har faktisk dab tilleggsboks fra dension liggende, fikk aldri testet den. men det var vell 2 forskjellige typer dension blåtannadaptere også ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen: Ja, jeg tror det er flere. Jeg har "Gateway Lite BT" GBL31BT. Den er litt sær mtp. at du fortsatt må ha en CD i CD-veksleren for at den skal fungere til å bytte sanger med knappene på rattet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd

E61 har vært en liten rattrister når bremsepedalen er i bruk og nå som jeg har prøvd å "føle litt etter" så synes jeg at det er en liten vibrasjon der hele tiden. Jeg merket det rett etter å ha lagt om hjul i vår, så disse har hatt en mistanke mot seg en stund. Nå var det dags å få løftet opp bilen og få målt litt. Rigget meg opp og målte utvendig først:

image.thumb.jpeg.93089e2fb83f335e35eb1897add4a775.jpeg

Sideveis var de alle innenfor 1,00 mm, som jeg tenker er helt greit. I høyderetningen må man ta det litt på øyemål. Setter man indikatoren langt nok ut mot kanten av felgen ser man fort om det er en bulk i høyderetningen. Utsiden på en felg er fort den sterkeste siden pga. eikene så det ville være mer naturlig å finne en bulk på innsiden, så greit å se en tur der også:

image.thumb.jpeg.b680f69e3271956b728061b5cbd2ffd9.jpeg

Der har vi Bulky McBulk gitt:

image.thumb.jpeg.e36d66f2d24a1d61198e638f05384b33.jpeg

Ser den ganske tydelig her, uten noe måleutstyr:

image.thumb.jpeg.46f91f55a330d6bb27c838fd44e4b1ec.jpeg

Bak var det også en bulk i felgen på førerside. Kanskje de har kjørt over samme gjenstand?

Målte skivene en tur også:

image.thumb.jpeg.c67fd040193025b35f51ec87a7368518.jpeg

Disse har litt spor fra klossene, noe som kan påvirke målingen litt, men det ble sånn ca. innenfor 0,05-0,08 mm ish. Mulig litt høyt, men nå målte ikke jeg "skikkelig" mtp. å ha skiva trykt inn mot hjulnav, ta av caliper, osv. Folk skriver litt forskjellig ang. hva som "kan være" spec, i USA kan de si alt fra 1-4 thou (0,001-0,004") noe som blir 0,025-0,10 mm. Fant bare 0,010 mm i ETK, men det virket å være maks tykkelsesforskjell etter å ha dreid skivene. Blir litt urealistisk å oppnå noe sånt med en brukt skive vs. en nydreid en.

Flyttet uansett det bulkete hjulet bak i håp om litt mindre vibrasjon. Vanskelig å dømme, men føles kanskje noe bedre etter at jeg fikk tatt et par kraftige nedbremsinger. Sånn får den bare bli ut sesongen, ikke lenge til jeg kan ta en prøvetur med piggdekk igjen.

Ellers fikk jeg, av alle ting, tatt og renset hjulboltene litt. Disse hoppet litt (gjerne etterfulgt av den typiske lyden) når man nærmer seg riktig moment, så det er tydelig at ikke alle flater glir så bra. Litt rens av gjenger med egnet verktøy og lett sliping med en fiberrondell på konet så føltes disse mye bedre å skru inn igjen:

image.thumb.jpeg.ca9def0e712938045dc322268baa559b.jpeg

Så da blir det uansett å planlegge for nye sommerhjul neste år. Lurer faktisk på å kjøpe helt nye hjul, ettersom brukte hjul kan fort ende opp som disse her. Tenker også å gå opp til 19" på sommer. 20" tror jeg blir for optimistisk for veiene som er i nærområdet her, ønsker å beholde en del comfort.

Originale er å foretrekke, men smidde M5/M6 felger synes jeg koster litt vel mye. Style 172 er en kandidat ellers lurer jeg faktisk litt på Alpina hjul, om 19" er å oppdrive på lager og om jeg ikke blir hengt ut for å vurdere noe sånt på vanlig BMW. Der får man ha litt breiere bakhjul (også på E61, ikke bare E60) uten bruk av spacere og det er hakket mer attraktiv enn 4x like Style 172 eller å ha breiere 172-bakfelger fra sedan som må ha spacer for å gå klar av innerskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ganske merkbar vibrasjon under nedbremsing i min E91 for en tid tilbake. Målte "kast" slik som du gjorde nå å fikk omtrent samme resultat. Men det var nesten like mye da jeg målte de nye skivene. Målte tilslutt DTV (Disc Thickness Variation) Og da var denne akkuratt utenfor spec, mens de nye skivene var innenfor. Vibrasjonen ble borte etter skivebytte. Kanskje verdt å sjekke? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lws: Takk for tips! Kom du under 0,01 mm på DTV? Brukte du utvendig mikrometer, ala noe sånt? Det blir alltid noen små riller fra klossen langs rotasjonsretningen, så et mikrometer med en betydelig bredere målestav måler kanskje bedre på snittykkelsen enn det oppsettet jeg brukte. Ikke er det utsatt for at man bikker skiva fram og tilbake heller. Ikke dumt å ta en måling der.

Jeg innser at skivene muligens må på dynga, men litt synd med originale skiver med bare 38k km på. Pleier vel aldri å være "kast" pga. varme på en bruksbil, men de første klossene jeg kjørte med har flere vært misfornøyde med her inne på forumet, selv om jeg ikke ser noen avleiringer med det blotte øyet. Skal jeg bytte skiver så tror jeg faktisk at det får bli med originale klosser som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...