Gå til innhold

i4 M50 vs. M3 Competition


The Espen
 Share

Anbefalte innlegg

På en bane så kommer i4 til å kjøre så bra en elbil på 2,2 tonn bare kan, og det er ganske bra når man tenker på BMW sin egenskap til å utfordre fysiske lover. En hver BMW mister 300 kg så fort du hiver den igjennom noen svinger, enten det er en X5, 3-serie, 7-serie eller noe annet så er det segmentets mest dynamiske biler. Legg så til det lave tyngdepunktet og jeg tror dette blir artig på svingete vei. 

Dog tror jeg den er langt unna M3 nivå, det hevdes også i bilpressen (den utenlandske vel og merke) at den mangler litt i forhold til M440i. Jeg vet en del i4 kjøpere girer seg opp over M3 aktige ytelser, med rette når man ser på prisforskjellen. Men la oss forholde oss til realitetene 😀 En kamerat av meg som venter på i4 M50 er helt gal, han snakker ikke om annet enn i4 vs M3. Og vi skulle ha ett race når han får bilen, men det er han litt lunken til nå etter at jeg fortalte om i4 sin toppfart på 225 km/t 😂 Det jeg vil frem til er at folk må chille ned litt, særlig dere med rask elbil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 La nå folk få være i ekstase om de er det. Du var det du også da du hadde "verdens raskeste" E90 325d og når du stadig gir et par i trafikken en lekse med tunet 540d. :) 

(for ordens skyld tilføyer jeg at innlegget ikke er ment som kritikk eller noe annet negativt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

@Fredrik 90 La nå folk få være i ekstase om de er det. Du var det du også da du hadde "verdens raskeste" E90 325d og når du stadig gir et par i trafikken en lekse med tunet 540d. :) 

(for ordens skyld tilføyer jeg at innlegget ikke er ment som kritikk eller noe annet negativt)

…og jaggu måtte jeg tåle mye pepper for å være "entusiastisk" 😅 Det var jo ut av det "verdens raskeste" begrepet kom, ut av jeg kom i skade for å synes bilen min gikk godt i forhold til mye annet (den E90en gikk jævla godt 😎)

Nei dette må dere elbilfolk få tåle å høre 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ringer skrev:

Hadde faktisk forventet mer enn dette, hastigheter gjennom Fuchsröhre og opp Kesselchen ser ut omtrent som en Golf GTI. 

Artig du skulle nevne - Jeg har faktisk ganske mange runder på Nürburgring med nettopp GTI.

Model 3n i videoen har BTG på ca 8.15 (?) med noe trafikk og flere kurver med mye potensiale for noe mer fart. Om det hadde gjort mye for tiden vites ikke, da bremser og dekk allerede sleit litt nå.🤪 Hvis man øker snittfarten med ca 4km/t så er man nede på 7-tallet. Det må man si er respektabelt.

Blir artig å se en normal + sjåfør på ringen med i4 M50.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

På en bane så kommer i4 til å kjøre så bra en elbil på 2,2 tonn bare kan, og det er ganske bra når man tenker på BMW sin egenskap til å utfordre fysiske lover. En hver BMW mister 300 kg så fort du hiver den igjennom noen svinger, enten det er en X5, 3-serie, 7-serie eller noe annet så er det segmentets mest dynamiske biler. Legg så til det lave tyngdepunktet og jeg tror dette blir artig på svingete vei. 

Dog tror jeg den er langt unna M3 nivå, det hevdes også i bilpressen (den utenlandske vel og merke) at den mangler litt i forhold til M440i. Jeg vet en del i4 kjøpere girer seg opp over M3 aktige ytelser, med rette når man ser på prisforskjellen. Men la oss forholde oss til realitetene 😀 En kamerat av meg som venter på i4 M50 er helt gal, han snakker ikke om annet enn i4 vs M3. Og vi skulle ha ett race når han får bilen, men det er han litt lunken til nå etter at jeg fortalte om i4 sin toppfart på 225 km/t 😂 Det jeg vil frem til er at folk må chille ned litt, særlig dere med rask elbil..

225 er da forholdsvis bra for alle oss som har interesse av svingete veier og banekjøring, og ikke KUN Autobahn og motorvei cruising som innbyr til null behov for kjøreegenskaper.. 

 

Er nok ingen original m3 som klarer stortmer enn 225 på Rudskogen/Vålerbanen. Og på landeveien må da 225 være innafor 🤔?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

225 er da forholdsvis bra for alle oss som har interesse av svingete veier og banekjøring, og ikke KUN Autobahn og motorvei cruising som innbyr til null behov for kjøreegenskaper.. 

 

Er nok ingen original m3 som klarer stortmer enn 225 på Rudskogen/Vålerbanen. Og på landeveien må da 225 være innafor 🤔?

Det har du helt rett i, selv om det hadde vært kult som den kunne begge deler. Dette er veldig inviduelt, som jeg skrev tidligere så har det ikke så stor betydning her i Norge akkurat. Er vel heller ikke så mange som kommer til å ta sin i4 helt ned til Ringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg @Skulebollen, men en ikke ubetydelig andel av Autobahn setter faktisk ganske store krav til bilens kjøreegenskaper i de hastighetene (225+). Man greier vel også greit litt over 225 ned angsten med en sprek nok bil (som jo i4 m50 bør være). Jeg har iallefall noe over 200 på loggeren i den middels daue dieselen min ned dit ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at jeg kjører bil nedover i Europa i stede for å fly er jo nettopp fordi jeg som fartsgal og petrolhead digger fri fart på Autobahn. Makan til kick og frihetsfølelse av å blæste avgårde i 240 km/t…helt lovlig…finnes ikke. Jeg har lagt meg opp faste kjøreruter som gir mest mulig fri fart, samt jeg velger tider hvor trafikken er lav. Men for all del, mange liker ikke å kjøre fort og det er jo forståelig…mange har sikkert ikke opplevd det heller. Og for ordens skyld, før noen kommenterer at dette er barnslig. Her hjemme og der det forøvrig er fartsgrenser så kjører jeg pent og etter reglene (pluss moms).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TRF skrev:

Jeg er ikke uenig med deg @Skulebollen, men en ikke ubetydelig andel av Autobahn setter faktisk ganske store krav til bilens kjøreegenskaper i de hastighetene (225+). Man greier vel også greit litt over 225 ned angsten med en sprek nok bil (som jo i4 m50 bør være). Jeg har iallefall noe over 200 på loggeren i den middels daue dieselen min ned dit ;) 

Er jo ett stykke fra en løpsbil som klarer rett over 200 og en Gatebil som skal opp 30km/t til før nedbremsing 🤔 

Jeg er usikker på om jeg er noe særlig over 225 der vertfall.. Men jeg har jo bare halvgammel bil med sugemotor som attpåtil står i feil ende🥴 På Våler har jeg logget rundt 220

Hadde 206 på speedometeret på en Cayenne Turbo S med 660hk😅 surrealistisk "baneverktøy" 

 

Hadde vert meget interessant og sett en i4 mot en m3 på Rudskogen/våler med like dekk og en amatør+ bak rattet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Mye av grunnen til at jeg kjører bil nedover i Europa i stede for å fly er jo nettopp fordi jeg som fartsgal og petrolhead digger fri fart på Autobahn. Makan til kick og frihetsfølelse av å blæste avgårde i 240 km/t…helt lovlig…finnes ikke. Jeg har lagt meg opp faste kjøreruter som gir mest mulig fri fart, samt jeg velger tider hvor trafikken er lav. Men for all del, mange liker ikke å kjøre fort og det er jo forståelig…mange har sikkert ikke opplevd det heller. Og for ordens skyld, før noen kommenterer at dette er barnslig. Her hjemme og der det forøvrig er fartsgrenser så kjører jeg pent og etter reglene (pluss moms).

Jeg er helt enig med deg! Jeg har selv ligget både på autobahn i Tyskland og autostradaen i Nord-Italia i hastigheter som hadde gitt lensmannen på Snåsa falsk krupp. Og bare så det er sagt, så hadde jeg valgt en M3 Competition 10 av 10 ganger foran en i4 M50. Poenget mitt er bare at BMW gjør alt de kan for at sånne som oss skal få øynene opp for at det i dag eller i fremtiden kanskje er det mulig å teste en elbil og bli fascinert - og kanskje hekta. Personlig syns jeg de gjør et veldig bra forsøk. En elbil som kan drifte, 0-100 på realistisk 3,6 sek, luftfjæring på bakakslingen, gode M-bremser, 225 km toppfart og mye annet snacks. Da er det litt dumt hvis vi lukker begge øynene og setter stjerna til. (Og da snakker jeg ikke om Mercedes-stjerna). :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...