Gå til innhold

Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

@Tony Soprano He he, tror ikke det Porsche har aldri tiltalt meg. Verken ny eller de klassiske, den eneste jeg har sansen for er 928 og har jeg ikke blitt sett på som rar før så blir jeg i vertfall det hvis jeg kjøper en gammel 928 som bruksbil.

@laffe Det er 10 høyttalere som standard så regner med at det skal holde. Nesten rart de finner plass til så mange i den lille plassen som det er.

@papertiger Man får i vert fall ryggekamera, det hadde den jeg prøvekjørte for et par år siden, skal undersøke litt mer om det. Som sagt sikten bakover med cab oppe er tilnærmet null.

Og jo mer dere maser på M-sport jo sikrere er jeg på at Sport-line er riktig. Som sagt jeg blir ikke yngre og bittelitt ekstra komfort er ok. Er som @Fredrik skrev i tråden sin for en stund siden. Man trenger ikke de stiveste fjærene og største felgene for og kose seg. Og siden jeg kan være relativt sta noen ganger og alle maser på M-sport så vil jeg ha noe annet. Er jo en grunn til at jeg har E23 som hobbybil og ikke E24 som alle vil ha.

@sveigis Hadde noen fortalt meg for 6 måneder siden at jeg vurderte en helt ny bil så hadde nok vennene mine sagt jeg var gal men siden jeg sparer såpass lite på og kjøpe en som er 3 år gammel så er det ikke mye og lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Majchrzak i Autogefühl er ganske klar på at G29 med firesylindret motor rent kjøredynamisk faktisk er bedre enn storebroren med rekkesekser. Modellen er mer agil og føles betydelig lettere på foten (og er lettere med 150 Kg) selv om den har tildels vesentlig mindre effekt. Jeg kan forestille meg noe a la E30 318is vs 325i.

Jeg er normalt en stor fan av manuelt gear, men som andre påpeker er BMW's automatgearkasser nå såpass hurtige og effektive at jeg ganske sikkert hadde gått for en automat også i ditt tilfelle. Som en stor bonus fungerer den glimrende sammen med adaptiv cruisecontrol.

Jeg tenker at med 197 HK og relativt solide 320 Nm mellom 1450 og 4200 rpm er det alltid mer enn nok effekt. Litt artig er det også at maksimalt antall hestekrefter og dreiemoment overlapper hverandre fint (fordelen med moderne og bra bensinturboer). Motoren leverer 197 HK mellom 4500 og 6500 rpm - så enten har man maksimalt dreiemoment eller så har man maksimal effekt hele turtallsregisteret igjennom (ingen dødpunkter der man må vente på effekten).

Her er det verdt å merke seg at sammen med en automatgearkasse føles motoren helt annerledes enn en tradisjonell sugemotor (og spesielt en relativt liten sugemotor). Effekten leveres ikke tilsvarende lineært, men er mer konstant. Hva man opplever som mest naturlig er en smaksak. 

Vedr. utstyr tenker jeg at hvis man skal beholde bilen i 10+ år bør man koste på seg så mye utstyr man har råd til (eller lyst på). Etter såpass mange år er bilen allikevel stort sett nedskrevet økonomisk, men hvis bilen stadig har en verdi vil jeg tro at den bare kommer til å skille seg ut positivt hvis den har det rette utstyret som f.eks adaptive LED lys og stor infotainment/stereopakke.

Vedr. adaptivt understel har jeg litt blandet erfaring. BMW's standard understel er normalt et veldig bra kompromiss, men man får jo ikke den samme valgfriheten. Personlig liker jeg at bilen kun har et oppsett forutsatt at dette er bra. For meg oppleves dette som en viktig del av bilens personlighet som man må leve med på godt og vondt. Man må lære å kjenne bilens gode og dårlige sider - noe som jeg verdsetter og liker å forholde meg til. Med flere oppsett på understelet får bilen på en måte en mer splittet personlighet (om du forstår hva jeg mener). Et standard M-understel ville jeg ikke ha vurdert, men dette er selvfølgelig også en smaksak. Spør du meg som 25 åring ville jeg ha gått for et stivt understel, men spør du meg som 50+ åring ville jeg ha valgt standard understel :)

 

       

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Vedr. adaptiv understel har jeg litt blandet erfaring. BMW's standard understel er normalt et veldig bra kompromiss, men man får jo ikke den samme valgfriheten. Personlig liker jeg at bilen kun har et oppsett forutsatt at dette er bra. For meg oppleves dette som en viktig del av bilens personlighet som man må leve med på godt og vondt. Man må lære å kjenne bilens gode og dårlige sider - noe som jeg verdsetter og liker å forholde meg til. Med flere oppsett på understelet får bilen på en måte en mer splittet personlighet (om du forstår hva jeg mener). Et standard M-understel ville jeg ikke ha vurdert, men dette er selvfølgelig også en smaksak. Spør du meg som 25 åring ville jeg ha gått for et stivt understel, men spør du meg som 50+ åring ville jeg ha valgt standard understel :)

Nøyaktig sånn tenker jeg også. Tenker det blir standard understell jeg også får ungsauene på forumet bare klage.

EDIT: Og som alltid er du flinkere enn meg til og få mine tanker ned på en skriftlig måte slik at andre forstår det.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Rune-K said:

Nøyaktig sånn tenker jeg også. Tenker det blir standard understell jeg også får ungsauene på forumet bare klage.

Jeg er ingen «M sport hore» som noen så fint uttalte det her tidligere 😛 Som nevnt kan du fjerne M sport understellet gratis selv ved valg av M sport pakke utseendemessig, men dersom det sparer deg for kronasjer ser jeg den :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei uke for sen her. Men jeg svarer likevel. Jeg skjønner 2-serie cabriolet ikke er aktuell når du vil ha nyest mulig bil :)

Så. Ny Z4 altså? Så kult :D Jeg foretrekker generelt M-Sport, men nye Z4 har fortsatt et sportslig utseende og for ikke-trente øyer så ser man ikke forskjell(jada, for oss er det et stor forskjell, men for vanligmann er det ingen forskjell), altså kjøper jeg alle dine argument :)  Det er en særdeles lekker bil og dette blir veldig bra. Setene så jo bare helt utrolig digg ut.

Her er det en som har testet Z4 20i Sport Line med automat: https://www.cars.co.za/motoring-news/bmw-z4-sdrive20i-sport-line-2019-review/29300/

87EC9865-5EC2-47D4-9031-A8C76DB09A19.thumb.jpeg.21ba8941617a765b3ff72d9fca6d4cdc.jpegA0AFD737-3A28-44D2-95E8-4B85B03DD326.thumb.jpeg.a82f13a65461281e40e9c0e6c4a4bc5c.jpegCDF51474-10F2-4E07-ACE9-73D70C85F1E6.thumb.jpeg.913d90f2b09c86c1dfc621f9d3663700.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at de som testet Z4 som 20i (i artikkelen @Marius2002 postet) mener at standardunderstelet er for soft og at de derfor anbefaler M-understelet. Dette vet jeg ingenting om så her må du evt. ganske enkelt bare prøvekjøre bilen så du kan føle hva som passer best for deg.

Jeg tviler imidlertid på at BMW gjør direkte feil med deres standardunderstel. Nettopp dette er i den grad en BMW spesialitet og har alltid vært det.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fredrik said:

Jeg leser at de som testet Z4 som 20i (i artikkelen @Marius2002 postet) mener at standardunderstelet er for soft og at de derfor anbefaler M-understelet. Dette vet jeg ingenting om så her må du evt. ganske enkelt bare prøvekjøre bilen så du kan føle hva som passer best for deg.

Jeg tviler imidlertid på at BMW gjør direkte feil med deres standardunderstel. Nettopp dette er i den grad en BMW spesialitet og har alltid vært det.

Helt enig med prøvekjøring, den må testes. Om du så må kjøre litt for å finne en bil så er det verdt erfaringen. 
Evt. ta kontakt med Z- Owners Group i Norge, der kan du kanskje komme i kontakt med noen som har en Z4 20i med ønsket understell å låne bort en tur? 
 

Hva standardunderstell angår; jeg var ikke fornøyd med standardunderstellet på vår F36 xdrive. Det var rett og slett for mykt, for lite kontakt med underlaget. Skulle nok gjerne hatt M sport dempere i tillegg, men et mildt senkesett/fjører fra ACS og skikkelige Michelindekk gjorde underverker her. Nå oppfører den seg som en BMW skal. Sportslig og fast men komfortabel. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende hva som er en "fast" bil (altså med tanke på understelet) og ikke minst hva som er et komfortabelt understel er det ca. like mange meninger som det er bileiere. I tillegg endrer man som regel smak ettersom årene går.

Jeg har hatt to biler som jeg senket med et originalt senkesett (Mercedes-Benz W201 190E 2,3 og BMW E36 323i) - bare for noen måneder senere å gå tilbake til originalt understel på begge bilene. Jeg trodde at jeg hadde vurdert riktig, men det ble for ukomfortabelt på veiene (spesielt landeveier) som vi har i Skandinavia (i alle fall på den tiden rundt 1990 og 2001). Da jeg hadde MB'en var jeg 23-26 år gammel og da jeg hadde BMW'en var jeg 34-36 år gammel. Poenget er at alder uten tvil påvirker hva du mener og liker, men på den annen side finner man samtidig også ut hva man selv virkelig liker og jeg likte åpenbart ikke stive ordinære biler selv om jeg var relativt ung.

Når dette er nevnt har jeg ganske mye erfaring med rene sportsbiler også etter å ha hatt fire forskjellige Porscher + en Mazda MX-5 (NA). MX-5'en var ganske soft satt opp, men kjøreegenskapene var allikevel temmelig bra. Bilen lente seg kraftig over ved entusiastisk kjøring, men det var bare å holde godt fast i rattet så gikk bilen fantastisk igjennom svingene. Tilsvarende også med f.eks en Peugeot 205 GTi jeg hadde på 80-tallet. Spesielt de franske bilene er interessante i denne sammenhengen. De er myke, men du verden så artige de kan være hvis man allikevel presser bilene i svingene.

Den store forskjellen er i hvilken hastighet man opplever dette. Porschene hadde alle sammen standard understel, men allikevel var de den gangen selvfølgelig ganske stive i relasjon til alminnelige biler. Man kunne kjøre temmelig ekstremt på alminnelige veier og samtidig ha en fast og fin veifølelse selv i langt over 200 Km/t på Autobahn. De franske bilene kunne nogenlunde følge med Porschene på smale landeveier, men på Autobahn var de langt utenfor deres komfortsone. De var helt enkelt ikke bygget for slike hastigheter.

Tilbake til min tidligere 190E 2,3 og 323i. Der var situasjonen omtrent motsatt. Med de stivere understelene gjorde de en ganske god figur i høyere hastigheter på Autobahn (dog ikke i nærheten av Porschene), men på alminnelige landeveier ble det for stivt og ukontrollert. Bilene hoppet og danset lett over ujevnheter og virket lite strukturelt balanserte (i motsetning til f.eks de franske bilene). Med originalt understel var de vesentlig bedre i denne disiplinen enn de franske bilene. Dette er selvfølgelig mange år siden nå og BMW har blitt mye bedre med årene, men det understreker allikevel mitt poeng. Stivere fjæring (og evt. større felger) gjør ikke automatisk bilen bedre rent kjøredynamisk.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for artikkelen @Marius2002 Veldig interessant lesning om innstegsmodellen og den viser vel bare at valg av understell er riktig for mitt bruk. Føler at den jeg har nå med helt standard understell er tilnærmet perfekt men flesteparten som sitter på synes det er rart at jeg holder ut med en slik stiv bil. Den krenger litt i svingene men ikke mye og begynner det og gå riktig fort så gir sjåføren seg lenge før bilen sier at det er nok. Man merker at chassiset tåler en mye sterkere motor.

Tenker det blir en ny tur til Sulland en av de nærmeste dagene og legge inn en bestilling så kan man håpe man får den før sommeren er over.

Takk for alle innspill, har vært veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rune-K skrev:

Takk for artikkelen @Marius2002 Veldig interessant lesning om innstegsmodellen og den viser vel bare at valg av understell er riktig for mitt bruk. Føler at den jeg har nå med helt standard understell er tilnærmet perfekt men flesteparten som sitter på synes det er rart at jeg holder ut med en slik stiv bil. Den krenger litt i svingene men ikke mye og begynner det og gå riktig fort så gir sjåføren seg lenge før bilen sier at det er nok. Man merker at chassiset tåler en mye sterkere motor.

Tenker det blir en ny tur til Sulland en av de nærmeste dagene og legge inn en bestilling så kan man håpe man får den før sommeren er over.

Takk for alle innspill, har vært veldig nyttig.

Jeg tror jeg ville spart meg for Sulland og heller gått til Bavaria i Oslo eller Bilia. Sulland opererer ofte etter at de ikke gir best pris med en gang og da blir det uaktuelt for meg å kjøpe bil der. Tobias hos Bavaria i Oslo er en knakende kjekk kar som følger opp helt utrolig!

 

Og som alle andre her gleder jeg meg til å se hva du ender opp med. Setene er vel samme i nye 1-serie M sport, 2-serie, X2 M35i osv. 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Dette blir litt spennende. Jeg har stor sans for prosjektet (som flere sikkert har regnet ut) og jeg liker definitivt også tilgangen til prosjektet. Det jeg imidlertid tenker er at en ganske standard sDrive30i kanskje kan være et alternativ. 258 HK og 400 Nm passer muligens bilens chassis litt bedre enn 197 HK og 320 Nm. Motoren er den samme og det er nogenlunde også vekten. Dette er i alle fall hva jeg får ut av de testene jeg leser.

På den annen side er en sDrive30i dyrere enn en sDrive20i, men man får også litt mer utstyr som f.eks automatgear. Så vil man ha automatgear i kombinasjon med en sDrive20i + noe annet ekstra bør man trolig gå i tenkeboksen. Det er ikke sikkert at prisforskjellen reelt er mer enn 50-60K.

Jeg tenker at enten bør man gå for en sDrive20i og samtidig gjøre den så billig som mulig eller så kan man nesten like gjerne gå for en standard sDrive30i og få 61 HK samt 80 Nm ekstra. Vil man ha manuelt gear er valget klart. Da er sDrive20i det eneste valget.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2022 at 7:20 PM, Fredrik said:

Vedrørende hva som er en "fast" bil (altså med tanke på understelet) og ikke minst hva som er et komfortabelt understel er det ca. like mange meninger som det er bileiere. I tillegg endrer man som regel smak ettersom årene går.

Jeg har hatt to biler som jeg senket med et originalt senkesett (Mercedes-Benz W201 190E 2,3 og BMW E36 323i) - bare for noen måneder senere å gå tilbake til originalt understel på begge bilene. Jeg trodde at jeg hadde vurdert riktig, men det ble for ukomfortabelt på veiene (spesielt landeveier) som vi har i Skandinavia (i alle fall på den tiden rundt 1990 og 2001). Da jeg hadde MB'en var jeg 23-26 år gammel og da jeg hadde BMW'en var jeg 34-36 år gammel. Poenget er at alder uten tvil påvirker hva du mener og liker, men på den annen side finner man samtidig også ut hva man selv virkelig liker og jeg likte åpenbart ikke stive ordinære biler selv om jeg var relativt ung.

Når dette er nevnt har jeg ganske mye erfaring med rene sportsbiler også etter å ha hatt fire forskjellige Porscher + en Mazda MX-5 (NA). MX-5'en var ganske soft satt opp, men kjøreegenskapene var allikevel temmelig bra. Bilen lente seg kraftig over ved entusiastisk kjøring, men det var bare å holde godt fast i rattet så gikk bilen fantastisk igjennom svingene. Tilsvarende også med f.eks en Peugeot 205 GTi jeg hadde på 80-tallet. Spesielt de franske bilene er interessante i denne sammenhengen. De er myke, men du verden så artige de kan være hvis man allikevel presser bilene i svingene.

Den store forskjellen er i hvilken hastighet man opplever dette. Porschene hadde alle sammen standard understel, men allikevel var de den gangen selvfølgelig ganske stive i relasjon til alminnelige biler. Man kunne kjøre temmelig ekstremt på alminnelige veier og samtidig ha en fast og fin veifølelse selv i langt over 200 Km/t på Autobahn. De franske bilene kunne nogenlunde følge med Porschene på smale landeveier, men på Autobahn var de langt utenfor deres komfortsone. De var helt enkelt ikke bygget for slike hastigheter.

Tilbake til min tidligere 190E 2,3 og 323i. Der var situasjonen omtrent motsatt. Med de stivere understelene gjorde de en ganske god figur i høyere hastigheter på Autobahn (dog ikke i nærheten av Porschene), men på alminnelige landeveier ble det for stivt og ukontrollert. Bilene hoppet og danset lett over ujevnheter og virket lite strukturelt balanserte (i motsetning til f.eks de franske bilene). Med originalt understel var de vesentlig bedre i denne disiplinen enn de franske bilene. Dette er selvfølgelig mange år siden nå og BMW har blitt mye bedre med årene, men det understreker allikevel mitt poeng. Stivere fjæring (og evt. større felger) gjør ikke automatisk bilen bedre rent kjøredynamisk.

 

Er helt med på den Fredrik. Smaken og preferansene endrer seg ettersom årene går. Både når det gjelder musikk og kjøreegenskaper. Hadde tidligere en Primera SRi med senkefjører, den var pinnestiv og jeg ville nok aldri hatt det slik nå. Minien jeg solgte i fjor var også utstyrt med originalt sportsunderstell og det var deilig å gå opp mange hakk med komfort på bekostning av gokartkjøreegenskaper når jeg gikk tilbake til F20 igjen.
Jeg syntes E91’en var noe for hard når vi solgte den i 2017 - det var med 30mm Hartge fjører på Bilstein B4 dempere. F36’en er med sine standarddempere og Schnitzer fjører en mye bedre kombinasjon av sport og komfort. F20’en vi har har M sport understell og er enda et knepp mykere i fjørene enn ACS - den er nær en sweetspot på hvordan jeg liker bilen satt opp, helt utrolig bra avstemt til å komme fra fabrikk. Der er den mye bedre rett ut boksen enn F36’en noen gang var - og hadde sistnevnte vært slik i utgangspunktet hadde jeg aldri tuklet med understellet på den. Merk at F36 sDrive med M sport understell nok er mer lik F20 med tilsvarende. 

Men merker at higet etter store felger har forsvunnet, gikk nettopp ned til 18" fra 19" på 1-serien, den var bedre balansert og det var mer komfort i 18". Husker også Z4’en vi lånte - jeg tror kanskje 19" på den hadde ødelagt den gode sport/komfort komboen den bilen hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...