Gå til innhold

Tips til bilpleieprodukter


Hahah
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser det er et hav av bilpleieprodukter på markedet og mye merker, så vet ikke helt hvilke merker som er overpriset og/eller mindre bra. Har sjekket ut litt bilpleieprodukter på garasjetid og scandicshine. Noen som kan anbefale produkter der fra eller andre plasser?

Trenger egentlig så og si alt til vanlig vask, også trenger jeg til polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sverger til Koch Chemie på det aller, aller meste av det vi bruker. 
Til vanlig vedlikeholdsvask bruker vi følgende: 

- Teerwäsche (asfaltfjerner)
- Vorreininger B (alkalisk forvask i skumkanon)
- Felgenblitz (felgrens, kan også brukes som metallpartikkelfjerner på lakk) 
- Glossworkz sjampo fra Chemical Guys (har prøvd KC sine her, men faller alltid tilbake på denne)
- Avslutter med ProtectorWax ved behov, også denne i skumkanon. 
 

Til interiøret bruker vi Mehrzweckreininger som all purpose cleaner (må ikke brukes på skinn), og på skinn bruker vi Colourlock sin serie med rens og skinnmelk. Denne får du kjøpt i kit med både børste, rens og beskyttelse hos f.eks Bilnerden. Bilnerden har også en såkalt «spesialsvamp» fra North Detailing (til utvendig berøringsvask) som er veldig fin. 
 

Til polering har vi til nå brukt AngelWax sine poleringsmidler, i kombinasjon med enten Rupes eller Meguiars oscillerende poleringsmaskiner. Begynner å gå tom for AW nå, så også her er det kjøpt inn poleringsmidler fra KC. Går mye i poleringsputer i enten ull eller microfiber og da gjerne fra Flexipads, Rupes, Koch Chemie eller Kamikaze. Forsegling har til nå vært en eller annen voks/hybrid fra enten Swissvax eller AngelWax, men i år planlegger vi coating og valget har falt på Gyeon Mohs. 
 

Nå har vi brukt noen år på å teste forskjellige merker og produkter for å finne våre favoritter, og det som er en favoritt her er det slett ikke sikkert du ender opp med som favoritt. Men Koch Chemie har vanvittig mye bra i alle fall, og du vil finne mange bra produkter blant de andre merkene også - som f.eks Gyeon, Menzerna, Max Protect, Kamikaze, Gtechniq, Scholl, CarPro, P21S og you name it.
 

Det er som du sier selv en hel jungel av forskjellige produkter og navn der ute, og jeg tror det beste er å prøve seg litt frem for å finne ut hva du liker best. Men av nettsider anbefaler jeg i alle fall både Bilnerden og Detailshop f.eks. 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra i innlegget over. Personlig har jeg havnet på Sonax og brukt deres felgrens, flyverustfjerner, skumsjampo og hurtigforsegler. På vanlig såpe har jeg brukt den svære 2L Glosser dunken du får hos Bilpleiekongen. Til avfetting har jeg stort sett kjørt Prickbort. 

Det er mange gode produkter der ute og til å begynne med må man bare starte en plass og evt. finne ut hva man liker og ikke liker. Pris varierer en hel del, jeg pleier å vente ut til det er tilbud og kjøpe inn da. BilXtra eller Mekonomen mener jeg har kjørt ålreite tilbud på Sonax og Thansen har bl.a. tilbud på Prickbort. Bilpleiekongen og Garasjetid kjører en del tilbud her og der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask utvendig:
King Carthur i skumkanon
Shampo: Carpro reset.
Speed vipe voks (om nødvendig).

Skinnpleie:
Chemical Guys Leather Quick Detailer.
Chemical Guys Leather Conditioner (noen ganger i året).

Glass:
Chemical Guys Streak Free Window Cleaner.

Felger:

Chemical Guys Sticky Citrus Wheel Cleaner Gel.
Alu Devil Spezial (om vinteren).

Dekk, plastfornyer:
Chemical Guys VRP Protectant Dressing


Veldig gode produkter alle, kjøper samme hver gang. Dette er heller ikke det dyreste, men det trenger man ikke om man vasker og vedlikeholder ofte.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg bruker

AVA P70 med mtm pf22 skumkanon, mosmatic pistol, mtm spylerør og dyser 

 

avfetting : Surfex HD, kc teerwasche

felg : kc felgenblitz, kc vb 

apc : carpro, 3D 
 

Forvask i skumkanon  : nerta active diamond / KC vb 

Bøttesåper : Mr pink, waxd soap

hurtigvoks/keramisk : carpro foam ceramic 

polering : Rupes lhr15 og 75e, liquid elements v3, roterende flex 

midler : grov : kc heavy cut / zvizzer heavy cut 

medium : zvizzer microscratch remover / Rupes medium 

fine : Rupes fine, 3D fine 

voks : Swissvax shield, zvizzer hybridvoks 

coating : carpro, zvizzer, britemax 

 

det jeg kommer på nå hvertfall som jeg bruker mest. Fine med Carpro og kc er at det meste er konsentrat og kan blandes mye 1:10 1:20 så har du produkter veldig lenge og som fungerer utrolig bra! :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få produkter som er direkte dårlige, så det er begrenset hvor feil du kan tråkke. Det er mange gode tips som nevnes over, men det kan bli litt overveldende for en nybegynner. Prøver å sette opp litt mer steg for steg aktivitet om du skal ta vårvasken litt grundig. Så er det jo mange av de tipsene over som går inn i de respektive kategoriene:

-Avfetting og felgrens

-Forvask med skumkanon. (Kan kombineres med punkt over)

-spyl av med høytrykk

-Gjenta begge punkter om bilen er veldig ille. Evt da med noe som tar metallpartikkler fra lakk også. 
 

-spyl av igjen. 
 

-Berøringsvask med såpe og vaskehanske. 
 

-Clay ved behov

-Polering/korrigering med (DA-)maskin og polish med slipe (cut) effekt  Her kan det være aktuelt med flere steg, med gradvis finere pute/middel om lakken er veldig ille. Grove produkter etterlater kjørespor som man igjen må fjerne med finere produkter.

-voks og evt sealer  


 

 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2022 den 15.48, Hahah skrev:

Hei!

Ser det er et hav av bilpleieprodukter på markedet og mye merker, så vet ikke helt hvilke merker som er overpriset og/eller mindre bra. Har sjekket ut litt bilpleieprodukter på garasjetid og scandicshine. Noen som kan anbefale produkter der fra eller andre plasser?

Trenger egentlig så og si alt til vanlig vask, også trenger jeg til polering.

Eg har for salg her inne felg voks og så har eg noe såpe på Finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, idapederse skrev:

Vi sverger til Koch Chemie på det aller, aller meste av det vi bruker. 
Til vanlig vedlikeholdsvask bruker vi følgende: 

- Teerwäsche (asfaltfjerner)
- Vorreininger B (alkalisk forvask i skumkanon)
- Felgenblitz (felgrens, kan også brukes som metallpartikkelfjerner på lakk) 
- Glossworkz sjampo fra Chemical Guys (har prøvd KC sine her, men faller alltid tilbake på denne)
- Avslutter med ProtectorWax ved behov, også denne i skumkanon. 
 

Til interiøret bruker vi Mehrzweckreininger som all purpose cleaner (må ikke brukes på skinn), og på skinn bruker vi Colourlock sin serie med rens og skinnmelk. Denne får du kjøpt i kit med både børste, rens og beskyttelse hos f.eks Bilnerden. Bilnerden har også en såkalt «spesialsvamp» fra North Detailing (til utvendig berøringsvask) som er veldig fin. 
 

Til polering har vi til nå brukt AngelWax sine poleringsmidler, i kombinasjon med enten Rupes eller Meguiars oscillerende poleringsmaskiner. Begynner å gå tom for AW nå, så også her er det kjøpt inn poleringsmidler fra KC. Går mye i poleringsputer i enten ull eller microfiber og da gjerne fra Flexipads, Rupes, Koch Chemie eller Kamikaze. Forsegling har til nå vært en eller annen voks/hybrid fra enten Swissvax eller AngelWax, men i år planlegger vi coating og valget har falt på Gyeon Mohs. 
 

Nå har vi brukt noen år på å teste forskjellige merker og produkter for å finne våre favoritter, og det som er en favoritt her er det slett ikke sikkert du ender opp med som favoritt. Men Koch Chemie har vanvittig mye bra i alle fall, og du vil finne mange bra produkter blant de andre merkene også - som f.eks Gyeon, Menzerna, Max Protect, Kamikaze, Gtechniq, Scholl, CarPro, P21S og you name it.
 

Det er som du sier selv en hel jungel av forskjellige produkter og navn der ute, og jeg tror det beste er å prøve seg litt frem for å finne ut hva du liker best. Men av nettsider anbefaler jeg i alle fall både Bilnerden og Detailshop f.eks. 

Takk for skikkelig godt svar, skal absolutt sjekke ut alle de produktene. Nå har jeg faktisk allerede kjøpt Vorreininger B, og jeg satt faktisk å vurderte om jeg skulle kjøpe Glossworkz fra CG eller CG Mr. Pink. Vet ikke om det er så stor forskjell på de, men ville ha noe som var skånsomt når jeg skal legge voks, så endte opp med Mr.Pink denne gangen :-)

Endret av Hahah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Mye bra i innlegget over. Personlig har jeg havnet på Sonax og brukt deres felgrens, flyverustfjerner, skumsjampo og hurtigforsegler. På vanlig såpe har jeg brukt den svære 2L Glosser dunken du får hos Bilpleiekongen. Til avfetting har jeg stort sett kjørt Prickbort. 

Det er mange gode produkter der ute og til å begynne med må man bare starte en plass og evt. finne ut hva man liker og ikke liker. Pris varierer en hel del, jeg pleier å vente ut til det er tilbud og kjøpe inn da. BilXtra eller Mekonomen mener jeg har kjørt ålreite tilbud på Sonax og Thansen har bl.a. tilbud på Prickbort. Bilpleiekongen og Garasjetid kjører en del tilbud her og der også.

Ja, det er nok beste å starte en plass og bare prøve tenker jeg. Mener jeg allerede har kjøpt gode produkter, så tror jeg skal bli fornøyd, men det dukker alltid opp noe nytt man vil prøve. Handlet mye på Garasjetid i kveld. Har du erfaring med de Turisimo produktene de selger og bruker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ZhilleN skrev:

Det jeg bruker

AVA P70 med mtm pf22 skumkanon, mosmatic pistol, mtm spylerør og dyser 

 

avfetting : Surfex HD, kc teerwasche

felg : kc felgenblitz, kc vb 

apc : carpro, 3D 
 

Forvask i skumkanon  : nerta active diamond / KC vb 

Bøttesåper : Mr pink, waxd soap

hurtigvoks/keramisk : carpro foam ceramic 

polering : Rupes lhr15 og 75e, liquid elements v3, roterende flex 

midler : grov : kc heavy cut / zvizzer heavy cut 

medium : zvizzer microscratch remover / Rupes medium 

fine : Rupes fine, 3D fine 

voks : Swissvax shield, zvizzer hybridvoks 

coating : carpro, zvizzer, britemax 

 

det jeg kommer på nå hvertfall som jeg bruker mest. Fine med Carpro og kc er at det meste er konsentrat og kan blandes mye 1:10 1:20 så har du produkter veldig lenge og som fungerer utrolig bra! :) 

 

 

 

Mye kjente varer her ser jeg, kjøpte Mr Pink og har veldig lyst til å prøve Swissvax Shield da jeg har hørt mye bra om den :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Hahah said:

Har du erfaring med de Turisimo produktene de selger og bruker? 

Har ikke det. Kjøpte Fenice for å teste på skinnseter i den ene bilen. Garasjetid har samme eier/grunder som Bilpleiekongen så jeg vil tro at de fleste produktene holder tilsvarende kvalitet, men at de med vilje prøver å velge litt forskjellige brands for å ikke ha helt overlappende sortiment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Hahah skrev:

Ja, det er nok beste å starte en plass og bare prøve tenker jeg. Mener jeg allerede har kjøpt gode produkter, så tror jeg skal bli fornøyd, men det dukker alltid opp noe nytt man vil prøve. Handlet mye på Garasjetid i kveld. Har du erfaring med de Turisimo produktene de selger og bruker? 

Jeg bruker litt forskjellig Turismo produkter. Bruker suds heaven som forvask/alkalisk avfetting. Prickbort er petrokjemisk og her jeg bor er det ikke så mye vinter men bruker den når de salter veiene. 

Bruker også skinnpleiesettet de har, bruker også colourlock skinnpleie og swizzwax. Bruker også Turismo sin microfiber vask. 

Bøttesåpe liker jeg godt mr.pink., den fungere både i skumkanon og bøtte. Jeg pleier å blande 20% i skumkanon og skumlegge hele bilen, så har jeg bare ei bøtte med rent varmt vann som jeg dypper vaskehansken i. 

Liker også godt Geyon, bruker både dekk og felgrens fra Geyon. Dekkrensen deres er min favoritt når dekksidene er blitt brune. 

Prøvde idag dekkcoating fra turtle, nytt produkt som lover lang levetid så vi får se om det leverer 😊

WEB_Image_Hybrid_Solutions_Graphene_Tire_Shine_Ker_22861261238531_plid_179064.thumb.jpg.9cd463023f2ca4e7934a9b9a670ff9dc.jpg

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hahah skrev:

Mye kjente varer her ser jeg, kjøpte Mr Pink og har veldig lyst til å prøve Swissvax Shield da jeg har hørt mye bra om den :-) 

Shield er utrolig god på sommerbil, eller legge før vinterstid. Pleier å legge to lag av denne for å få ekstra holdbarhet samt at sannsynligheten for å dekke alle områder er større.  gir sinnsykt dybde og glans i lakken :) Swissvax er nok lengst fremme mtp rene carnubavokser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *MrB* skrev:

Det er få produkter som er direkte dårlige, så det er begrenset hvor feil du kan tråkke. Det er mange gode produkter som nevnes over, men det kan bli litt overveldende for en nybegynner. Prøver å sette opp litt mer steg for steg aktivitet om du skal ta vårvasken litt grundig. Så er det jo mange gode produkter som går inn i hver kategori. :

-Avfetting og felgrens

-Forvask med skumkanon. (Kan kombineres med punkt over)

-spyl av med høytrykk

-Gjenta begge punkter om bilen er veldig ille. Evt da med noe som tar metallpartikkler fra lakk også. 
 

-spyl av igjen. 
 

-Berøringsvask med såpe og vaskehanske. 
 

-Clay ved behov

-Polering/korrigering med (DA-)maskin og polish med slipe (cut) effekt  Her kan det være aktuelt med flere steg, med gradvis finere pute/middel om lakken er veldig ille. Grove produkter etterlater kjørespor som man igjen må fjerne med finere produkter.

-voks og evt sealer  


 

 

Mye riktig her, men for å pirke litt så pleier jeg faktisk å ta håndvasken før metallpartikkelfjerner, Nettopp for å få av trafikkfilmen som kan hindre litt av effekten av denne, uansett hvis bilen skal poleres etter grundig vask må man ty til clay for å få flatene tilbermet helt frie for forurensing 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...