Gå til innhold

Ehaugsnes E46 M3 - vurderer salg..


turbojugen
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Hei og hå! Har vært dårlig på oppdatering her inne, har heller ikke fått gjort så mye med bilen grunnet mye overtid + dekksesong på jobb nr 2..🤨 men har fått gjort litt nå og da! Legger ut et og annet bilde på instagram (ehaugsnes) for de som vil følge med der😊

Nærmer seg klart for oppstart nå. Fikk ferdig motorrom igår, mangler bare et par slangeklemmer og klips, pluss nytt luft og kupefilter. Så må jeg få på mellomaksel og eksos og deksel under, så kan den endelig ned på bakken igjen! Siste framfelgen kommer vel og idag, så da har jeg alle 4 hjul og.  Må selvfølgelig ha spacer foran for og gå klar fjærbein, så her må jeg låne meg hjul for godkjenning av senk, eller prøve med spacer og håpe at han ikke ser det😅

fikk også montert bremsene igår. Gikk for svart farge på kalipere slik det er orginalt. Bytta også lykteglass og monterte lykter i helga😃

5AD84D24-1AA1-4D1C-AD9E-5C292AD3FB8B.thumb.jpeg.c48fdf6795e93eb11acab3b9410be471.jpeg
E362E923-4C9D-4CED-8677-CC37EC23A21E.thumb.jpeg.416e06ee6bd9ec36996a18f07a1d5fd8.jpeg

4454F782-D8BA-45B8-B16A-CFE603F9A806.thumb.jpeg.14bc391979957152e7a67655d40a6c3d.jpeg
05382E8B-7290-43A3-9291-2FD1E1CFC7C5.thumb.jpeg.4fb1987c1c7a0f80ea6a0ce0d84500ac.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • turbojugen changed the title to Ehaugsnes E46 M3 - Nærmer seg oppstart!

Spørsmål til ekspertene! Ac-systemet mitt har jo stått åpent i et halvt nå, tomt for gass. Kan tørkefilteret tørke ut da? Lønner det seg og bytte dette før det vakumeres og fylles på ny gass? Hørt noen si at filteret kan ødelegges ved å stå åpent så lenge. dette var ikke jeg klar over ved demontering selvfølgelig..

legger ved et lite deilig før-etter bilde av motoren🥰


før :

CE070390-DB84-4D12-9ECE-5DF69D166CBA.thumb.jpeg.55ffedc122b1bd1e6891c0c081195a36.jpeg

 

etter : fikk coata motor med olje slik at ting ikke ruster/korroderer🤪

4A10882D-1477-4E13-9A19-36F744D506C0.thumb.jpeg.62c1ad1ace4039504c191171b5405091.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Kan ikke du bare kjøpe godkjente spacere og godkjenne med de? 

Er det noe som heter godkjente spacere? Aldri hørt om noen som har fått igjennom spacere på BT? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, E.C. skrev:

Finnes spacere med TuV, mener at jeg har sett at folk har hatt godkjente spacere. 

Ja veit man får de med tuv, men hjelper det da? Og kan jeg i teorien bare space 7mm, siden man kan endre innpress 7,5mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan endre sporvidden opp til 15 mm totalt og da 7,5 mm per hjul, men dette er fra et hjul med originalt innpress angitt i vognkortet. Om det går an å godkjenne i din situasjon avhenger av hjulet. Bare for å ta et eksempel: La oss si at du normalt har hjul med ET 20 og du kjøper et annet hjul med ET40. Da skal du kunne godkjenne en spacer på 20 mm sammen med disse hjulene, for totalt ender du opp med ET20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Du kan endre sporvidden opp til 15 mm totalt og da 7,5 mm per hjul, men dette er fra et hjul med originalt innpress angitt i vognkortet. Om det går an å godkjenne i din situasjon avhenger av hjulet. Bare for å ta et eksempel: La oss si at du normalt har hjul med ET 20 og du kjøper et annet hjul med ET40. Da skal du kunne godkjenne en spacer på 20 mm sammen med disse hjulene, for totalt ender du opp med ET20.

Skjønner. Jeg har et47 foran, og csl hjula er 19x8 et47. Så da kan jeg vel endre 7mm da? Og hvor mye klaring bør man ha fra dekkside til fjærbein? Er ca 7-8mm klaring hvis jeg bruker en spacer på 10mm nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, turbojugen skrev:

Skjønner. Jeg har et47 foran, og csl hjula er 19x8 et47. Så da kan jeg vel endre 7mm da? Og hvor mye klaring bør man ha fra dekkside til fjærbein? Er ca 7-8mm klaring hvis jeg bruker en spacer på 10mm nå. 

Minimum 2mm var kravet jeg fikk beskjed om hos BT når jeg godkjente coilovers på min e34😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang AC tørkefilter, så blir de faktisk ikke tørre, men våte. For de tar all fukt til seg. Så når anlegget står åpent, så tar den all fukt i lufta den er i kontakt med, til seg og mettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Minimum 2mm var kravet jeg fikk beskjed om hos BT når jeg godkjente coilovers på min e34😊

Takk! Får håpe det er samme krav på Bt her😊

 

24 minutter siden, Otis skrev:

Ang AC tørkefilter, så blir de faktisk ikke tørre, men våte. For de tar all fukt til seg. Så når anlegget står åpent, så tar den all fukt i lufta den er i kontakt med, til seg og mettes.

Okei, det gir jo mening. Da kjøper jeg nytt tørkefilter og i samme slengen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H&R har spacere med TÜV, (antagelig KW også?)og jeg har forstått det slik at om du forholder deg til dine originale felger så kan du bruke de spacere oppgitt i TÜV sertifikatet. Disse har jeg brukt med hell hos BT på mine biler så ingen problem her. Det kan være greit å ha så nøyaktig dokumentasjon som mulig i fall du treffer på noen kverulanter på BT (de finnes) for jeg har hatt både de som evner å bruke sunn fornuft og de som stirrer seg blind på bokstavene i papirene og ikke evner å tenke på det praktiske resultatet.

De 15mm du kan endre sporvidde på har jeg forstått slik er en frihet du kan gjøre uten TÜV sertifikater, (sikkert angitt av myndighetene for å kunne kjøpe vinterhjul som ikke nødvendigvis har nøyaktig samme impress som hjul oppgitt i vognkort?).

Så er det verdt å merke seg at man ikke ser seg blind på impress og sporvidde, for du kan også ha bredere felger med samme impress og dermed få en felg som sitter mer flush med bilens skjermer, kontra å ha en like bred som OEM felg med lavere impress, uten å nødvendigvis gå på akkord med sporvidderegelen, men ville tro at pedantene på biltilsynet følger med på at du ikke har noen sykt brede felger som stikker langt utenfor hjulbuen.

På 2.5.2023 den 23.26, turbojugen skrev:

Skjønner. Jeg har et47 foran, og csl hjula er 19x8 et47. Så da kan jeg vel endre 7mm da? Og hvor mye klaring bør man ha fra dekkside til fjærbein? Er ca 7-8mm klaring hvis jeg bruker en spacer på 10mm nå. 

Er kanskje en CS felg du har?

Impress og bredde er i følge https://bimmertips.com/oem-bmw-e46-m3-wheel-options-specs/       på en standard/CS M3 19" felg: 8" og ET47 foran, 9.5" ET27 bak, og CSL varianten er 8.5" ET44 foran og lik bak, forandringen på impresset er bare 3mm så du endrer ikke sporvidde mer enn 15mm og er innafor så det skulle gå greit. Om ikke annet så burde det gå an å finne et regnr til en CSL og hente frem et vognkort der felgstørrelsen står oppgitt? Bakfelgen husker jeg ikke målene på i farta men tviler på at det er mer enn 15mm total endring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens før og etter! Fått vaska bunnplata ikveld. Den var mildt sagt prega av oljesøl, måtte skrape av 1cm tykt lag med gammelt oljesøl. Deretter flere runder med avfetting og høytrykk. Men det ble bra! Nå håper jeg plata ser like fin ut neste gang den demonteres og😄 tilfredsstillende med slike resultat.

satser på og få bilen ned av bukkene i helga, og bort på løftebukken for enklere montering av eksos😃

Påbegynt spyling her. Dette er undersiden av plata, har desverre ikke bilde av den siden som er imot motor. Der var det som sagt jævlig😂

5414D2C1-B406-4C02-BED5-F83FB1B3961D.thumb.jpeg.d9fea1464688f110cf5cb3f1ca2b3523.jpeg

 

men! Ser bedre ut nå😃

C2857F44-91C4-4E48-AF8A-7640407FE3D7.thumb.jpeg.66e6c60f6e97107a7f0c694a9453fa42.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • turbojugen changed the title to Ehaugsnes E46 M3 - vurderer salg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...