Gå til innhold

Klage på rustgaranti F11


Anbefalte innlegg

Hei, 

Eg kjøpte nyleg ein F11 2016-modell og har funne "rust" på dei typiske stadene på alle fire dører.  Det er vel eigentleg sinkslepp, og ikkje rust. I tillegg ser eg rust rett under høgre baklykt på noko som ser ut som ei rund skive (eg har òg lagt ved bilete av venstre side for samanlikning). 

Ettersom rustgarantien framleis gjeld har eg lyst til å få bilen sjekka grundig for rust av ein verkstad. Er det lurast å få dette sjekka av ein tredjepart som f.eks. NAF? Eg ser for meg at Bavaria/BMW ikkje er så veldig interessert i å "arrestera seg sjølv". Erfaringar? 

Ha ein flott dag! 

rust_venstrebaklykt.jpg

rust_hogrebaklykt2.jpg

rust_venstrebakdor.jpg

rust_venstreframdor.jpg

rust_hogreframdor.jpg

rust_hogrebakdor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fortsatt mange år igjen av rustgarantien, så jeg ville nok personlig ventet noen år med å få en skikkelig inspeksjon. På bilde nr2 er det vel bare en skrue som er rusten? Når det gjelder dørene ville jeg dratt til BMW med det ganske kjapt, for hvis det går hull på boblene skylder de gjerne på ytre påvirkninger

Endret av Erik1233458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ganger fått utbedret rustskader på garanti hos Bavaria Lillestrøm. Dvs selve reparasjonen skjer hos Auto-skade AS på Lørenskog, som er merkeverksted for BMW. Ikke vært noen problemer. 
Siste gang var det på en 2012 F25 hvor jeg fant lakkblemmer under bakvinduet bare noen uker før garantien gikk ut. 
Da dro jeg rett til Auto-skade uten å gå via Bavaria (de sender deg bare videre til Auto-skade uansett). De tok bilder og ordnet opp mot BMW Norge. Fikk tilbake bilen med utbedret skade og i tillegg vasket både inn- og utvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg så nå at det var snakk om en 2016-modell. Tror BMW opererer med 5 års garanti på lakken. I så fall spørs det om du får noe på garanti. 
Rustgarantien på 12(?) år gjelder vel gjennomrusting, og det er det jo ikke snakk om her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kln66 skrev:

Forresten, jeg så nå at det var snakk om en 2016-modell. Tror BMW opererer med 5 års garanti på lakken. I så fall spørs det om du får noe på garanti. 
Rustgarantien på 12(?) år gjelder vel gjennomrusting, og det er det jo ikke snakk om her

Jeg fikk dekket tilsvarende lakkbobler på 12års garantien på min F10 iallefall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at din lokale BMW forhandler har ingenting med om dette blir godkjent eller ikke. De skal bare bare ta bilder og skrive en kort rapport som de sender til Tyskland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp byttet dører på min 2015 F11 på grunn av samme rust/sinkskade. Det hører med til historien at dørene ble utbedret for halvannet år siden og kom tilbake i vinter, og at bilen har spesiell lakk som medførte at BMW aksepterte dørbytte i frykt for at det skulle komme tilbake og at det er en vanskelig farge å lakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med BMW Norge for å høre om min 2013 F11 fremdeles har garanti, fikk beskjed om å bestille time hos nærmeste BMW forhandler (Jæger Sentrum Bergen). Rust i hjørnet, begge sider, nedre kant vindu på bakluke. Etter inspeksjon fikk jeg beskjed om at jeg får ny bakluke. Så snart levert fra BMW og lakket ble den montert. Alt gikk som smurt. Veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også nettopp en 2016 F11 - i Mediterranean blue (ser ut som denne fargen du også har på din? bilder?) - der hadde forrige eier fått tatt sinkslipp på dørene før nybilgaranti gikk ut, selv om det går på rustgarantien til BMW såvidt jeg vet. Han hadde sett antydning til dette, og pirket borti så bare kom det mer. Ingen spørsmål fra forhandler sin side såvidt jeg forstår - forhandleren får jo uansett dekket garantiarbeidet av BMW sentralt. Og så er jo dette en velkjent sak på F11. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker så er sjekk for rust noe som er inkludert i "Vehicle Check" service, og er derfor det gjerne er et krav (?) om at disse skal være utført.

Jeg fikk utbedret dette med sinkslipp på min 2014 modell F11 tidligere i år og det var ingen krangling om å få det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Jæger sentrum selv og tok en runde rundt bilen. Det er en stund siden. Sjekket både akutt rust og nupper i lakken. Gjennomrust var det ikke men ytre påvirkning var det garantert sa de. «Nupper» i lakken på dør fremme og bak var nok pga steinsprut sa de. Går man over med forstørrelsesglass kan man kanskje se skaden som har skjedd, jeg har ikke gjort det..

Bobling på deksel langs frontvindu var ikke noe som ble tatt veldig tungt.Enklere å bare kjøpe et nytt deksel i riktig farge mente de. Og det er kanskje helt rett. 

Vanskelig å si noe mer konstruktivt om den episoden, men føler meg ikke lurt. Heller ikke avfeid, det ble gitt meg en service som var tilstrekkelig uten at jeg ble fakturert for sjekken.
 

Neste episode var påkjørsel og liten skade på bakfanger, det resulterte i ny fanger og lakkering. Kost ca 20k tror jeg. Kunne knapt se noe skade, bare liten stripe i plasten. Så i tilfelle forsikringssak er låten en helt annen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspel. Eg sett stor pris på det! Det er eit godt poeng at lokalforhandlar ikkje betaler for dette sjølv, men fakturer BMW sentralt. Siden rustgarantien varer i 12 år, til 2027 (produksjonsdato er i 2015), kan det vel vera greit å ta ein ny sjekk då. Eg vil allikevel ta ein sjekk nå, for å ikkje risikera at dei påstår at det er forårsaka av ytre påvirking.

Ja, me valde middelhavsblå hehe. Eg synest det var den finaste fargen desse kom i. Litt meir spennade enn svart, kvit og grå som 99,99 % av bilane på vegen er. Eg ville gjerne hatt meir krom på bilen, og sjølvsagt LED-lyktene. Brunt eller lyst skinn òg, men ein kan ikkje få i pose og sekk 🤗

20220706_021832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig M550d! Er fin med shadowline også. Vår er med full alu-listepakke, både rails og rundt vinduer. Det gir en fin kontrast mot den blå fargen. Har også svart interiør selv om jeg kunne tenkt meg brunt eller beige. Men kan som du sier ikke velge alt på bruktbil. Da er vi jo plutselig 3 stk med Middelhavsblå F-serie rund i området her - @hanssae med B6 på andre sida av fjorden og to her i området, nesten som det kvalifiserer til et fargetreff en gang :D 

Tips: vurdér litt hvem du bruker på garantisjekken - har en god erfaring med Bavaria Bryne på teknisk generelt - de er litt mer "jærske", Bavaria Stavanger kan være litt mindre behjelpelige om du treffer feil person, men også veldig behjelpelige dersom du treffer rett person.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...