Gå til innhold

Min F34 GT 320d xDrive 2017 tråd - tidligere: Trenger "ny" bil maks 300 000,- - E39'n er erklært død

sondre
 Share

Anbefalte innlegg

7 hours ago, sondre said:

Har nå fått byttet olje og filter på automatkassen og olje i fordeler kassen.

Alt så ifølge Rats mekaniker veldig bra ut, også oljen som ble fjernet. "Oljene vi tappet av ser helt fine ut, og det er ingen tegn til noen unormaliteter med tanke på partikler og lignende."

De anbefaler bytte hver 60k km, som jeg helt klart kommer til å følge opp så lenge jeg har bilen, den har nå gått 105k km, jeg har ingen dokumentasjon på at det er byttet noe av tidligere eier.

Prismessig så er det ingen som er i nærheten av å matche Rats på pris, både av merkeverksted knyttet til BMW eller uavhengig BMW verksted som jeg har sjekket.

Sparte minst 6k på å bruke Rats ift. uavhengig BMW verksted, merkeverksted knyttet til BMW ga meg ikke pris på automatkassen, men skulle ha over 9k for fordelerkassen, selv om de i følge kilder samme sted gjør akkurat det samme som de to andre, suger ut og fyller opp. med dem så hadde totalprisen fort blitt over 20k.

Mistenker at Rats har en mye bedre pris på oljen, filteret de bruker/bytter er org. ZF. Ojen de bruker er Promatic/ Eurol ATF6700 Prematic oil for ZF 6/8HP/ATF6700

Prisen ble til og med lavere enn de de hadde estimert på forhånd!
Pristilbud: ca 8000 + mva for begge 
Betalte snaut 7400 + mva. 

https://www.rats.no/

Det er helt syk hva de regner for skifte av olje på flere ting.  Spurte det sammen deg her lokalt. 
Fordelingskasse, bakre diff, automat + vanlig oljeskift. 
Fikk tilbud på 33k (ikke tull) fra bilia, spurte annet verksted med gode anmeldelser i nærheten og fikk en tilbud på 9k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Etter å ha byttet til frisk olje på automatkassen og fordelingskassen så fikk jeg så dårlig samvittighet for motoren at jeg tok et oljebytte der også, er ikke helt komfortabel med 2 år mellom hvert bytte usansett.

Gikk rimelig greit, 5 liters kapasitet med bytte av filter og med riktig moment på oljefilter og tappeplugg så blir det nok bra.

Kjøpte originalt oljefilter inkl. o-ring til filterholder og kobberskive til tappeplugg, 5 liter Castrol Edge 0W-30 LL04 og et sett viskerblader fra Bosch når jeg først skulle handle, venter til næremere vinteren før jeg bytter viskerene.

image.png.7f79a1e5807ac3814cc7c33f96cbc55c.png

BMW engine oil service without supplementary service (1).pdf

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget når jeg tømte motor for olje at dekselet som skal beskytte tappepluggen var borte, vet ikke hvor kritisk det er, men har uansett bestilt nytt så jeg får det på før saltingen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hadde "kone/småturbilen" en Kia esoul inne til oppfølgende understellsbehandling (#2, 3 år etter første).

Når jeg hentet den derfra så så jeg det ble kjørt inn en ganske ny BMW, og med tanke på at jeg synes det er mye rust på diffen og alle skruer og bolter jeg har sett under, så spurte jeg om det kanskje var lurt å ta en runde på bimmern - klart bukken og havresekken, men er jo ingenting fra BMW og siden jeg synes det kan være et behov etter å ha sett under - samt at jeg det saltes over en lav sko der jeg kjører mesteparten av tiden så booket jeg time - ryker på 9 løk, men vet jo at det er mye demontering av plast etc. under for å komme til.

Skal inn i begynnelsen av desember, så da får jeg litt mer ro i sjelen denne vinteren. Husker med gru all rusten på min e39, det var det som til slutt gjorde at jeg gav den opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier hadde utført Dinitrolbehandling på F11’en før jeg kjøpte den også. Eneste som er drit der er at alt - alt av understell inkludert aluminium opphengsdeler også er coatet i antirustsmørje. Skader ikke, men ser ikke bra ut og har liten funksjon der. På alt det andre tenker jeg det er greit.

Jeg snakket med det lokale Dinitrolverkstedet, men de hadde ingen typisk oppfølging påkrevd innenfor en gitt periode. Det ble påført høsten 2021, så snart 3 år siden. Hvor og hvilke intervaller på oppfølging har du kjørt, og hva gjør de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte ny Sportage i 2012 var 1.gangs behandling med Mercasol inkludert, men jeg måtte for egen regning etterbehandle hvert 3.år for at 12 års rust garanti skulle være gyldig. Ny Sportage i 2016 er ikke og skal ikke behandles jf vilkår. 

BMW'n har nok fått noe gugge i Tyskland når den ble solgt der. Olje greie over alt og ser gull ut mht rust i alle fall 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Forrige eier hadde utført Dinitrolbehandling på F11’en før jeg kjøpte den også. Eneste som er drit der er at alt - alt av understell inkludert aluminium opphengsdeler også er coatet i antirustsmørje. Skader ikke, men ser ikke bra ut og har liten funksjon der. På alt det andre tenker jeg det er greit.

Jeg snakket med det lokale Dinitrolverkstedet, men de hadde ingen typisk oppfølging påkrevd innenfor en gitt periode. Det ble påført høsten 2021, så snart 3 år siden. Hvor og hvilke intervaller på oppfølging har du kjørt, og hva gjør de?

KIA'n fikk en liten Mercasol dusj da den ankom landet av importør i november 2019. Og for å få ekstra rustbeskyttelse måtte jeg ta en komplett Mercasol behandling under før bilen var 2 år.

Så er det etterbehandling hvert 3. år og da følger det med en ekstra "rustgaranti" opptil 12 år så lenge programmet følges fra Mercasol. 

På Bimmern så er det vel bare for å stoppe det som allerede er i gang og unngå spredning.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at det er en recall på bilen nå nylig:
Recall Information
Recall Code: 0032620300
Description: Replacing driver's airbag part III (SDI)
Type: Safety

Så kontaktet Bilia Furubakken for å verifisere og de skulle kalle meg inn så fort delen er bekreftet på lager, selve jobben tar ikke mange minuttene så gjøres mens jeg venter.

Oppdatert: Har fått time 10. oktober.

Oppdatert 10.10.24: Har nå fått utført jobben av Bilia Furubakken på Høvik.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det har etter sommeren vært en svak og periodisk knirking bak (høyre side). Det har blitt gradvis værre og etter at jeg fikk på vinterdekkene så er det værre enn noen sinne, så ille at jeg ikke en gang gidder å prøve med sprøyte og nål med olje (som en BMW mekaniker foreslo) etter en tur til og fra jobb i går.

Har bestilt deler fra Koed, Lemförder og et verktøyset fra autodoc for å få av og på selve knirkeforingen.
Dessverre er newTIS stengt av BMW så vanskelig å få tak i step by step og hvilke moment som brukes, men det kan jeg sikkert lage en egen tråd på i teknisk, om ingen som leser dette vet det. Jeg kan sende en e-post til å spørre Koed også...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, sondre skrev:

Dessverre er newTIS stengt av BMW så vanskelig å få tak i step by step og hvilke moment som brukes, men det kan jeg sikkert lage en egen tråd på i teknisk, om ingen som leser dette vet det. Jeg kan sende en e-post til å spørre Koed også...  

Se PM om newTIS

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte e-post til Koed etter bestiling om de hadde noen oversikt over momenter og step by step guide på dette.

Fikk svar med alt fra BMW workshop manual (akkurat som bmwtis før) som pdf dokumenter og moment oversikt, i tillegg så justerte de ordren min siden jeg ikke var helt sikker på hvilke bolter og muttere jeg trengte så jeg ikke fikk med deler jeg ikke trengte. Jeg bestilte nok litt fler enn jeg trengte i utgangspunktet da jeg ike var helt sikker på hvem jeg måtte ha hvor.

Kudos til Koed 👍

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, papertiger skrev:

Knirkeforinger har jeg hatt lyd i selv, og de har holdt et par år når jeg har fått fylt de med olje etc igjen. Foringene har dog ikke vært gåene, bare lagd lyd

Ok, hva slags sprøyte/nål og olje brukte du da?

Har neste overbevist meg selv om å ta jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...