Skulebollen Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 Hoi! Jeg og fruen har lenge hatt planer om en langhelg til Paris. Men komisk nok, etter at jeg såg @awt tok med seg sønnen til USA. Begynte jeg og tenke, klarer en liten gutt så mange timer bør jo en stor gutt som meg også klare det😂 Så litt spontant etter litt resarch på fly osv. ble det igår bestemt at langhelgen skulle bli omgjort til en uke, og flybilletter til Miami ble bestilt. Ville til Los Angeles, men mangel på direktefly, og at vi følte temperaturen var på grensen, ble det Miami. Folket her på Bimmers har jo meninger om det meste, både på godt og vondt Så tenkte at dette må vere en god plass og spørre om tips, da jeg har notert meg at flere her inne har vært på tur til Miami.. Vi reiser allerede neste onsdag, og eneste vi har tenkt på er Nascar, som tilfeldigvis foregår akkurat den helgen vi er der. Aldri sett eller brydd meg om Nascar, men med ett stort motorsporthjerte så vil jeg tro dette er noe og få opplevd en gang Vi har også planlagt en tur til Key West. Jeg er ikke så opptatt av storbylivet, men ønsker og oppleve det erkeamerikanske. Og få sett litt "langsbygd". Planen er og få leigd seg en amris av noe slag med stor bromlemotor Vi drømmer også om noen dager på Cuba men virker veldig styrete og komme seg over dit, korteste båtreisen vi fant var 10 timer hver vei Skyt inn tips HakonLimseth, GtiGtr, sveigis og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris A Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 @Skulebollen Jeg har aldri vert i USA, kunne godt ha tenkt meg en tur. Jeg er jo en gammel country fan. Så jeg hadde nok tatt turen til nashville, gjerne fått med meg en skikkelig country konsert, Graceland kanskje. Miami blir nok veldig bra. Tror du reiser på en fin tid klima messig. Har hørt at luftfuktigheten kan være rimelig høy dær i sommermånedene. Håper dere får en flott tur:) Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 Godt jeg kan være til inspirasjon. 😛 I Miami bor man i Miami Beach, og der er det lite storby heldigvis. Forholdsvis kostbare hoteller dessverre, men slik er det bare. Anbefaler å bo på south Beach, da det er der det er butikker og slikt. Ville leid bil på flyplassen ved ankomst, er store og gode parkeringshus i sentrum. Kan som regel også parkere ved hotellet, men det blir gjerne dobbelt så dyrt. Turen til Key West tar noen timer, og er en flott tur med masse å se på veien. Rett før Florida Keys ligger Florida City, og der er det en grei liten alligator-park (med sumpbåt-kjøring) som er verdt et besøk. Videre ville jeg planlagt minst en hel dag i Key West, altså at man tar to netter på hotell i nærheten. Vi hadde hotell ca. halvveis nedover øyene når vi var der, men hadde nok sjekket hotell i selve Key West først og fremst. Tilbake i Miami ville jeg besøkt Bayside Marketplace og så tatt en guidet speedbåt tur derfra. Ellers er Dolphin Mall (stort kjøpesenter) litt utenfor byen stort sett greit for den kvinnelige delen av reisefølget. Ang. Cuba er ikke dette helt rett frem fra USA, da det er litt rare regler her, så ville nok glemt den tanken. fupsaker, Skulebollen og ehaugsnes reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 Du vet det sikkert men pass må være gyldig 6 mnd etter utreise og ESTA må være godkjent 72 timer før innreise. Ha reiseforsikring og lei bil med god forsikring. 1 uke går fort så tror du har nok å gjøre med Miami beach, Key West og kanskje en tur på alligator safari Hold deg langs Miami beach område, mye drit downtown Miami. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 6 minutter siden, Kjennern skrev: Du vet det sikkert men pass må være gyldig 6 mnd etter utreise og ESTA må være godkjent 72 timer før innreise. Ha reiseforsikring og lei bil med god forsikring. 1 uke går fort så tror du har nok å gjøre med Miami beach, Key West og kanskje en tur på alligator safari Hold deg langs Miami beach område, mye drit downtown Miami. Pass trenger ikke å være gyldig 6 mnd etter endt reise når man reiser på Esta, kun om man reiser på visum. Ellers trenger man to stk. doser med korona-vaksine. Kan ikke teste seg inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 6 minutter siden, awt skrev: Pass trenger ikke å være gyldig 6 mnd etter endt reise når man reiser på Esta, kun om man reiser på visum. Ellers trenger man to stk. doser med korona-vaksine. Kan ikke teste seg inn. Stemmer det, husket feil. Vaksiner må man ha ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 I den sammenheng kan det nevnes at man bør søke esta fra den offisielle siden (https://esta.cbp.dhs.gov). Finnes mange som tar ekstra gebyrer for denne tjenesten. Betaler man mer enn $21 pr. person er man på feil sted. Andre ting å nevne er den idiotiske tipsingen på restauranter og slikt (ca. 20%), samt at alle priser oppgis uten mva (riktignok ikke så høy som her hjemme). Sist vi hadde leiebil i Miami bestilte vi fra Budget, og på turen nå sist brukte vi Alamo. God erfaring med begge. Sixt, Avis og slike synes jeg priser seg ut. Bare for all del husk å bestille ansvars- og kasko-forsikring, det er ikke gitt at dette følger med (selv om jeg mener å erindre at dette er pålagt i akkurat Florida). Bestiller man fra norsk side er det sjeldent et problem. Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 Florida er litt oppskrytt, greit hvis man skal kjøre Disney/Epcot osv med ungene. Mye fattigdom har det også blitt det nede. Ville selv lagt turen til vestkysten, kjørt Highway 1, LA, kystbyene opp (eller ned) derpå en tur gjennom ørkenen og Death Valley og avslutning i Vegas. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Februar 16, 2023 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2023 1 time siden, awt skrev: I den sammenheng kan det nevnes at man bør søke esta fra den offisielle siden (https://esta.cbp.dhs.gov). Finnes mange som tar ekstra gebyrer for denne tjenesten. Betaler man mer enn $21 pr. person er man på feil sted. Andre ting å nevne er den idiotiske tipsingen på restauranter og slikt (ca. 20%), samt at alle priser oppgis uten mva (riktignok ikke så høy som her hjemme). Sist vi hadde leiebil i Miami bestilte vi fra Budget, og på turen nå sist brukte vi Alamo. God erfaring med begge. Sixt, Avis og slike synes jeg priser seg ut. Bare for all del husk å bestille ansvars- og kasko-forsikring, det er ikke gitt at dette følger med (selv om jeg mener å erindre at dette er pålagt i akkurat Florida). Bestiller man fra norsk side er det sjeldent et problem. Takk for meget gode tips. Vi tenkte å kun leige bil ett par dager, gjerne litt etter ankomst. Rekner med der er bra med utleige muligheter rundtom Miami beach? Ser for meg en Challenger/Camaro evt. En Mustang cab. Har ikke sjekket så mye priser, men såg ut til og ligge på en tusing ish per natt? Leiger stortsett bil hver gang vi er på flyreise, og har gått bra så langt, men føler det er greit med litt størrelse på utleigefirmaet 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 1 time siden, Skulebollen skrev: Takk for meget gode tips. Vi tenkte å kun leige bil ett par dager, gjerne litt etter ankomst. Rekner med der er bra med utleige muligheter rundtom Miami beach? Ser for meg en Challenger/Camaro evt. En Mustang cab. Har ikke sjekket så mye priser, men såg ut til og ligge på en tusing ish per natt? Leiger stortsett bil hver gang vi er på flyreise, og har gått bra så langt, men føler det er greit med litt størrelse på utleigefirmaet 😅 Ville leid fra flyplassen, både utvalg og åpningstider er så som så andre steder. Det er lite med offentlig transport i Miami, så da må man evt. ta Taxi/Uber først, noe som kan være nesten like dyrt som å leie bil. Når vi var der i 2018 gjorde vi slik at vi leide bil etter noen dager, og det var egentlig mer styr enn å bare ha bil hele tiden. Da tok vi Uber til flyplassen og hentet bil der, men ble også Uber til hotellet første kvelden, til Bayside marked, til kjøpesenter osv. I 2021 hadde vi bil hele oppholdet, og det gjør jeg om det blir ny tur også. I Chicago nå i høst hadde vi derimot ikke bil i begynnelsen, men der er det greit å komme seg rundt med subway, så da blir det litt annerledes. Både Budget og Alamo er enorme, så ingenting å bekymre seg over der. En liten tusenlapp pr. natt stemmer nok, men skal man ha bilen en uke blir det nok mindre. Kan være greit å bare reservere bil med en gang, og så heller avbestille og bestille på ny om prisene endrer seg. Vil også anbefale å kjøpe med bombrikke, da det er en del bomstasjoner i Florida. Er styr å registrere passeringer etterpå. Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Februar 16, 2023 Share Skrevet Februar 16, 2023 (endret) Var der 3 uker på jobb i fjor, det vart ikkje allverdens utfarter, men kom meg blant annet på alligatorsafari i Everglades med elvebåt. Var også inne på ett reservat like ved der en kunne trakke rundt på veien, som en selv ville langs noen små veier og se på alligatorer på egen hånd. Det var egentlig like greit. Ble en dag å kike rundt på South Beach, det var greit å få med meg. Mye rart å se både av ting og folk. Tenkte å kjøre ned til Key West siste helga, men ble forkjølt så det ble ikke noe av. Endte forøvrig da opp på coronatest i Miami zoo som var stengt, og brukt kun som testlokale. Jeg har fint lite erfaringer med sånt utenom en gang i malaysia, i en dyrehage der alt hadde havna som nødslakt under norske dyrestandarder for den del. 😂 Tror jeg derimot fint hadde gått der noen timer i mangel på andre ting om det var åpent. Såg ut som ett ganske bra område. En må nesten ha leiebil hele tiden, som nevnt fungerer uber veldig bra men det er så greit å kjøre der borte at det går fint. Mye merkelige folk som alle andre plasser, men her har de fleste har våpen i bilen og glade i rettene sine. Feil land å begynne med roadrage greier for dem som har interesse i sånt. Eg farta en del rundt med de lokale helter når vi skulle ordne forskjellige ting, det blir litt kultursjokk når folk hiver pistoler i midtkonsollen som det var ei colaflaske. Han ene skulle jammen meg stappe den ned i buksa bare vi skulle inn å levere noen deler til maskinering til det mest likaste maskineringsverkstedet jeg har vert på i hele mitt liv ( dem lagde deler til verkstedet ved flyplassen i Miami) Usikker hva han var redd for Miami har jo veldig mye immigranter fra Cuba/latinamerikanere generelt, så om du vil ha en smak av Cuba så er jo det fint mulig i Miami. Jobbet vell selv kun med cubanere når jeg var der fra agentkontoret vårt, trivelige folk alle sammen som hadde en ting til felles at de ALDRI skulle tilbake til Cuba. Endret Februar 16, 2023 av hsd Skulebollen og Werther reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorsteinAa Skrevet Februar 17, 2023 Share Skrevet Februar 17, 2023 (endret) Hva med en svipptur opp til Cape Canaveral og slikt? 26 februar er det oppskytning https://www.kennedyspacecenter.com/launches-and-events/events-calendar/2023/february/rocket-launch-spacex-falcon-9-nasa-crew-6 Endret Februar 17, 2023 av TorsteinAa fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Februar 17, 2023 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2023 23 timer siden, awt skrev: Ville leid fra flyplassen, både utvalg og åpningstider er så som så andre steder. Det er lite med offentlig transport i Miami, så da må man evt. ta Taxi/Uber først, noe som kan være nesten like dyrt som å leie bil. Når vi var der i 2018 gjorde vi slik at vi leide bil etter noen dager, og det var egentlig mer styr enn å bare ha bil hele tiden. Da tok vi Uber til flyplassen og hentet bil der, men ble også Uber til hotellet første kvelden, til Bayside marked, til kjøpesenter osv. I 2021 hadde vi bil hele oppholdet, og det gjør jeg om det blir ny tur også. I Chicago nå i høst hadde vi derimot ikke bil i begynnelsen, men der er det greit å komme seg rundt med subway, så da blir det litt annerledes. Både Budget og Alamo er enorme, så ingenting å bekymre seg over der. En liten tusenlapp pr. natt stemmer nok, men skal man ha bilen en uke blir det nok mindre. Kan være greit å bare reservere bil med en gang, og så heller avbestille og bestille på ny om prisene endrer seg. Vil også anbefale å kjøpe med bombrikke, da det er en del bomstasjoner i Florida. Er styr å registrere passeringer etterpå. Har sjekket Hertz, Budget og Alamo nå. Budget og Alamo skal ha 4.000 + LDW forsikring som blir ca. 3000. Mens går jeg innpå Hertz.no får jeg ikke opp LDW som ett valg ( Ser for meg ut som det er lagt til automatisk ) Men der koster bilen 4000. M.a.o er det nesten halv pris på Hertz vs. Budget/Alamo, er ikke dette veldig rart? Er det noe jeg misser her? 12 timer siden, TorsteinAa skrev: Hva med en svipptur opp til Cape Canaveral og slikt? 26 februar er det oppskytning https://www.kennedyspacecenter.com/launches-and-events/events-calendar/2023/february/rocket-launch-spacex-falcon-9-nasa-crew-6 Virkelig ingen dum ide, dette er nok absolutt noe og oppleve. Men ser det er billetter til flere tusen per pers, så for vår del som syns det kunne vert kult, men som ikke interesserer oss for den romfart ellers, blir det nok litt for dyrt Ser ellers at 3/3 har vært på Alligator safari, kunne aldri falt meg inn og reist på dette, men er kanskje verdt det selvom man ikke er spesielt interessert i sjødyr ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 17, 2023 Share Skrevet Februar 17, 2023 3 minutter siden, Skulebollen skrev: Har sjekket Hertz, Budget og Alamo nå. Budget og Alamo skal ha 4.000 + LDW forsikring som blir ca. 3000. Mens går jeg innpå Hertz.no får jeg ikke opp LDW som ett valg ( Ser for meg ut som det er lagt til automatisk ) Men der koster bilen 4000. M.a.o er det nesten halv pris på Hertz vs. Budget/Alamo, er ikke dette veldig rart? Er det noe jeg misser her? Både og. Jeg har mest sett forskjell motsatt vei, men man kan finne såpass store forskjeller. Når jeg leide hos Budget brukte jeg den amerikanske siden, men valgte Norge som bosted. Dette ble mye billigere enn den norske siden. Forsikring kunne jeg ikke velge bort mener jeg på. Vil også anbefale SLI forsikring, en slags utvidet ansvarsforsikring. Når reiser dere? 3 minutter siden, Skulebollen skrev: Ser ellers at 3/3 har vært på Alligator safari, kunne aldri falt meg inn og reist på dette, men er kanskje verdt det selvom man ikke er spesielt interessert i sjødyr ? Litt tøft å ta en tur med en slik sumpbåt, det er liksom så Florida man får det. 😛 Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Februar 17, 2023 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2023 Akkurat nå, awt skrev: Både og. Jeg har mest sett forskjell motsatt vei, men man kan finne såpass store forskjeller. Når jeg leide hos Budget brukte jeg den amerikanske siden, men valgte Norge som bosted. Dette ble mye billigere enn den norske siden. Forsikring kunne jeg ikke velge bort mener jeg på. Vil også anbefale SLI forsikring, en slags utvidet ansvarsforsikring. Når reiser dere? Litt tøft å ta en tur med en slik sumpbåt, det er liksom så Florida man får det. 😛 Lander der på kvelden 22 februar. Veldig vanskelig og forstå seg på Hertz når det gjelder LDW. Står "overalt" at denne kan kjøpes i tillegg osv. Men er ikke nødvendig. Men man kan hverken kjøpe eller velge den bort når jeg har valgt bil. Syns 4000 for en Challenger/Mustang/Camaro er innafor. Frister dog ekstremt med cab av samme type bil, men da er man nesten på dobbel pris. Hva er SLI forsikring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå