Gå til innhold

Xdrive og dekkdimensjoner..


 Share

Anbefalte innlegg

Skal ha nye 21" hjul på 7serien, som da har xDrive. 

Jeg har sett meg ut dekk i dimensjon 245/35/21 fremme og 285/30/21 bak. Dette skal utgjøre en forskjell på 0,4%. 

 

Men originalt har bilen: 

245/35/21 fremme og 275/30/21 bak. Dette utgjør en forskjell på 1,1%.. 

Sliter med og se logikken til Bmw her? Hvorfor velge 275 når man får 285 som stemmer bedre?? 

 

Er mindre utvalg av dekk på 285, så ønsker jo egentlig 275 som originalt, men det stritter litt imot når det utgjør en større forskjell på rulleomkrets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nok det, men tror ikke bilen står på det per nå ( 20" nå men samme bredder ) 

Tviler på alle med forskjellig bredde fremme og bak nødvendigvis kjører på * merkede dekk.. Så ulogisk at Bmw ikke velger den mest like dimensjonen? 

Og skal jeg da gamble på 275😅 stjernemerkede dekk er jo nesten umulig å oppdrive så orker ikke ta med det i tankene også😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden gamblet på 275 uten stjernemerkede dekk om forskjellen er så stor. Du kan like gjerne bestille ny fordelingskasse samtidig med dekkene isåfall. 🙃

Stjernemerkede dekk er nok det eneste riktige her. Tallene fra kalkulatorene er også teoretiske, så 0,4% forskjell en plass kan fort bli både 0,2 og 0,6 en annen plass.

…når det er nevnt virker det ikke som om disse dimensjonene var de enkleste å oppdrive med stjerne, men virker som Continental og Pirelli har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige 7eren min hadde 20" med 245 og 275, Ikke stjernemerkede dekk ( troor jeg ) Var ingen problemer med den vertfall 🤔 

Vinterdekkene mine er 245/45 og 275/40x19 

Og vidt meg bekjent får man ikke vinterdekk med stjernemerking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dimensjoner matcher bedre enn andre, så kan godt være både 19" og 20" ikke vil gi de samme utfordringene.

Kan også hende du bare har hatt flaks. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kan kjøre på dette oppsettet for å teste. For det er oljen som får det hardeste kjøret i fordelingskassen? 

I såfall kan man bare skifte olje oftere og dermed følge med på fordelingskassen og slitasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

Noen dimensjoner matcher bedre enn andre, så kan godt være både 19" og 20" ikke vil gi de samme utfordringene.

Kan også hende du bare har hatt flaks. 😛

Men hvor reelt er dette problemet med fordelingskasser som ryker? "Alle" nyere Bmw har jo forskjellige dekkdim fremme og bak, og xDrive. Og det er særdeles få som kjører * dekk har jeg inntrykk av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Skulebollen skrev:

Men hvor reelt er dette problemet med fordelingskasser som ryker? "Alle" nyere Bmw har jo forskjellige dekkdim fremme og bak, og xDrive. Og det er særdeles få som kjører * dekk har jeg inntrykk av

Bare her på forumet er det et par som har måttet bytte fordelingskasse, samt en god del med symptomer (nykking). Hvor representativt dette er kan jo diskuteres, men har selv tro på at dette er noe vi bare ser mer og mer av etterhvert som xDrive-biler blir mer og mer vanlig blant yngre kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de aller fleste kjører med stjernemerkede dekk eller dekk som har minimalt med avvik. Jeg kjører med 255/30-21 og 295/25-21 Continental Sport Contact 6 på M550en - som er det eneste dekkmerket som ikke er stjernemerket og som er godkjent av AC Schnitzer. Ved fysisk måling av dekket, er det 2mm i differanse mellom for- og bakdekk i omkrets, noe som er helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, awt skrev:

Bare her på forumet er det et par som har måttet bytte fordelingskasse, samt en god del med symptomer (nykking). Hvor representativt dette er kan jo diskuteres, men har selv tro på at dette er noe vi bare ser mer og mer av etterhvert som xDrive-biler blir mer og mer vanlig blant yngre kjøpere.

Det er litt interessant dette her, jeg har jo opplevd at Bavaria selv har sagt at det går fint å kjøpe dekk som ikke er stjerne merket så lenge man kjøper premium. De sa jo ordrett til meg i fjor da jeg ikke fant Michelin pilot sport 4 stjernemerkede dekk «Kjøp premium så går det fint, vi har gjort dette på mange av våre kunder sine biler». 

Om fordelings kassa er så følsom så er jeg overrasket at Bavaria gjør dette selv, samt sender mail om at dette er uproblematisk. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint kjøre på kombinasjoner som ikke er stjernemerka så lenge du fysisk måler hjula før de går på bil. Kalkuler gjerne at de blir litt flatere nederst i tillegg (når vekta er på). Fordelingskassa vet jo ikke at de ikke er stjernemerka og så lenge toleransen er lik eller bedre så går det fint. Det man derimot ikke kan regne med er teoretiske omkretser basert på dekkalkulatorer. Så egentlig ikke noe særlig nytt vs. tidligere diskusjoner om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...