Gå til innhold

Vurderer kjøpe e90m3, tidligere skadebil fra usa


 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lenge hatt e90 m3 sedan i kikkerten. Men det ikke mange å velge i av disse.

Har funnet en som jeg vurderer, men etter er rask søk på chassinr så har jeg funnet ut at bilen har tidligere være kollisjonsskadet i statene, og senere blitt importert til Norge.

Har ikke funnet noen historikk på hvem eller hvordan skaden er utbedret. Kjøper sier at bilen er helt dønn hele veien.  Nå er jeg ikke noen oppretter, men det ser kanskje ikke ut til at den har fått den største skaden?

Hva tenker dere?  Ville dere styrt unna ? 
Er jo ikke lett å velge å vrake i disse. Har en som er godkjent ombygget på hånda også, men vil helst ha en som har WBS chassi.

C0C869DC-5B54-41C0-A3A1-A2166BC4D567.jpeg

E6312FF4-A1FC-4D4E-AAAE-7CDE4B8EC61B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna, med mindre du får bilen til en vesentlig redusert pris kontra en uskadet bil. Jobben og alt kan være bra utført, og bilen kan være like bra som hvilken som helst annen E90. Men det at bilen har vært skadet og er søkbar på nettet vil alltid følge den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at det ikke er informert om at den er tidligare skadet i USA (jeg tolker det slik i og med at du måtte google chassisnr for å finne ut at den var tidligare skadet) gjør at jeg hadde styrt unna. Hadde hele forløpet, med dokumentasjon på reparasjonsprosessen vært informert om i annonsen hadde det vært litt annerledes i mitt hode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne vi snakker om? BMW M3 | FINN.no 

243_1525956274.jpg

Tja - prisen er jo redusert ganske kraftig siden den først ble annonsert for 581' i november i fjor. Om 451' er en riktig pris for denne bilen er vanskelig å si, men bare det at det ikke er oppgitt fra selger om at bilen har vært skadet, synes jeg er et dårlig signal.

Report WBSPM93599E201256 BMW M3 2009 BLACK GAS - price and damage history (bidhistory.org) angir en reparasjonskost på US$ 15191 (i 2018).

image.thumb.png.3f78aa4d412a0b9aeefbcb49bb7b5a21.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser er folk skeptiske til slike skadebiler, og generelt ofte til USA importerte biler i det hele tatt (mitt inntrykk etter å ha vært på forumet her noen år).

Men, alt trenger ikke være så sort hvitt at dette er noe som kun egner seg til kast, sterkt rabattert pris, eller banebil. 
Dra å se på bilen, om den ser bra ut, still strenge krav til dokumentasjon fra selger, om de ikke klarer eller vil prøve å finne ut mer for deg hadde jeg blitt skeptisk, men frem til da kan dette være et fabelaktig kjøp det. 

Jeg kjører ombygd M3 E90, norsk karosseri med deler fra US skadebil, denne har jeg hatt siden februar 2018 og det har ikke vært noe tull i det hele tatt, jeg har faktisk aldri vært mer fornøyd med en bil før, og den gir meg masse kjøreglede hver gang jeg tar den ut. Selv på service hos Bilia har jeg fått kommentarer på hvor bra bilen er.

Så mitt råd er, hør på tips, men ikke la tipsene få deg til å droppe det, om de da ikke kommer fra en som kjenner bilen og ber deg styre unna.

Til slutt, ja, der er mye muffens som har kommet til Norge med skummel bakgrunn, så det er absolutt grunn til å være på vakt, og en slik smell i siden kan fort ha forårsaket skader og skjevheter i det bærende, men om du får dokumentasjon på det som viser at det er skikkelig utført har du noe å legge ved et eventuelt videre salg og bilen bør da være grei.

For min del lyser det større varsellamper når jeg ser hvordan nyere M biler blir brukt på norske veier i dag, men det er en annen historie. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tennbrikket skrev:

Man kan selvsagt være skeptisk til hvordan nyere m biler blir kjørt, men jeg personlig tar heller en bil med slitte bakdekk enn tidligere kollisjonsskadet😅

Ja, om det kun var slitte bakdekk så 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaandref skrev:

For min del lyser det større varsellamper når jeg ser hvordan nyere M biler blir brukt på norske veier i dag, men det er en annen historie. 🙂

Det er derfor man holder seg unna M og heller kjøper Alpina ;) Men fra spøk til alvor, jeg er enig i det du sier og som jeg skriver lenger opp så kan denne aktuelle bilen være like god som noen annen M3. Man må se på bilen og dokumentasjon, samt være klar over at dette vil være en grå sky som henger over bil i all fremtid. Men dette er biler som stort sett importeres fra USA til Øst Europa hvor de bygges opp. Så importeres de til Norge, reglene er slik at biler som er registrert i ett annet EU/EØS land skal uten videre registreres i Norge. Hvis det da er enkelte EU land som er litt sløve med hva de godkjenner så kommer disse bilene inn i Norge uten problem. En bekjent fikk innregistrert en E46 M3 med colilovers, kompressor og bur ifra Sverige. Det var tut og kjør hos biltilsynet da alt sto skrevet inn i Svensk vognkort. 

Vrakbiler fra USA blir eksklusive bruktbiler i Norge (tv2.no)

Vel ser vi at mye M biler brukes hardt, men neppe hardere enn bilen er konstruert for å tåle. Disse bilene er bygget for å få juling, og så lenge vedlikeholdet er deretter så er ikke dette noe som bekymrer meg. Man kan ikke kjøpe en M bil og forvente at den kun er kosekjørt, jeg tror ikke de har godt av det heller i det lange løp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Tror nok M avdelingen går gjennom flere bakdekk og andre slitedeler enn oppbygning av biler fra euro ncap testen😅

Joda, men nå er ikke det det jeg mener. Poenget mitt er så enkelt som at om en bil har hatt en skade og er bygget opp igjen på skikkelig vis, så hadde jeg heller valgt den fremfor biler som har ti eiere på kort tid, der samtlige er ungdom som ikke har peiling på hvordan en bil fungerer og hva som må til av vedlikehold. Da hjelper det ikke om serviceheftet er følgt til punkt og prikke om motoren har blitt dratt til grensen når den er kald i mellomtiden. Research er stikkordet, og blant noen biltyper er dette viktigere enn hos andre igjen, og ikke så sort hvitt som at en skadebil er skrapjern og at alle M biler er raskjørt.

Og til deg @Fredrik 90 jeg er helt enig i det du skriver og har selv lest den artikkelen om øst Europa, og som deg mener jeg at vedlikehold er viktig, og spesielt ved slik bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...