Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Hverdagens upd .Få brukt den .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Det er kompis det! :) Har også forståelse for at Toyota (og Mazda) stort sett går og går uten de store problemene. Skulle jeg hatt noe ikke-premium hadde jeg nok kikket på Mazda, liker veldig godt hvordan de tenker rundt teknologi og hvordan de designer bilene sine. En av de nyeste MX-5 har jeg på lista mi.
Nå skal det sies, bank i bordet, at 4-serien vår har vært tilsvarende. Er snart 9 år, og har bare fungert de 6 årene vi har hatt den. Noe småsnacks har det vært, men levert langt over par. Men «alt som går rondt går sondt» som naboen min sa. Uansett hvilket merke i fronten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mortenej skrev:

Flott å se at du får brukt E61'n

Er virkelig gode kjøremaskiner, Kunne godt tenkt meg en nå til vinteren, når i4'n kryper ned mot 30 mil mellom hver hurtiglading, og pendler ned til østlandet 1-2 ganger i mnd.

Ser bra ut med shadowline, dette var prikken over den berømte i'en.

Godt du koser deg med denne og får stelt skikkelig med den.

 

Er kjipt med de som kun kjører og kjører uten å ta nødvendige reparasjoner, men folk må få gjøre det de vil med bilene sine. Godt det da finnes kammerater som deg, som fikser en RAV når den trenger stell.

 

Ja jeg er fornøyd jeg Morten og egentlig lite å si pr nå .

Og kjøpe en sånn nå ,da føler jeg at man får mye bil for pengene om man finner riktig bil blant alt som er av disse nå 😩.

Shadowline ble redningen på den føler jeg .

 

Ja er desverre mange av de som bare kjører og kjører ,men siden han er alltid snill mot meg ,så får jeg sørge for at bil leverer 😊

Har allerede sagt at om han skal ha den ,så bør den rustbehandles under noe jeg vil gjøre til våren for han 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, papertiger skrev:

Det er kompis det! :) Har også forståelse for at Toyota (og Mazda) stort sett går og går uten de store problemene. Skulle jeg hatt noe ikke-premium hadde jeg nok kikket på Mazda, liker veldig godt hvordan de tenker rundt teknologi og hvordan de designer bilene sine. En av de nyeste MX-5 har jeg på lista mi.
Nå skal det sies, bank i bordet, at 4-serien vår har vært tilsvarende. Er snart 9 år, og har bare fungert de 6 årene vi har hatt den. Noe småsnacks har det vært, men levert langt over par. Men «alt som går rondt går sondt» som naboen min sa. Uansett hvilket merke i fronten. 

Jo takk 😊🙏.

Ja disse bilene går hele tiden .

Mazda er fine biler det helt klart .

Det naboen din sier er helt sant uten tvil .

Apropos kameraten min ,han lurte på om han skulle gå for bmw og jeg svarte enkelt at det skal du ikke gjøre .

Som jeg sa det at mine biler går stortsett hele tiden betyr ikke at det er et spesielt bra merke,gudene skal vite at jeg skrur og bruker tid på de.

Så han koser seg i Toyota og det like greit 😊

Da slipper jeg tlfer om feilkoder osv og mer skruing for andre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og minsten vært på drifteshow ,noe som alltid er gøy .

Deilige lyder og ikke minst så flinke mennesker til å kjøre .😊😊

Rett og slett en fornøylse å se på .

Som alltid er det noen biler som man legger merke til og jeg lot meg virkelig fascinere av en e46 som laget show der .

Jeg har alltid vært litt sånn at en dieselmotor har ingenting i en banebil å gjøre ..Hvorfor vet jeg ikke ,men igjen Jan ble tatt på senga 😊

For fysj for helvete og det gikk og som han spant og herjet .

Jeg fatter ikke hvordan det går ann å få en dieselmotor så kjapp på turtallet og så rått et svev ,helt verst var det 😊

Skikkelig motor som jeg er storfan av 😎😎:

IMG_0742.thumb.jpeg.2b7ce24455bd94ca85b3facc4a76dced.jpeg

Datteren min lurte fælt på hvilken motor som stod i den og jeg sa den samme som står i e61en 😅😅.

Og som dere ser så skodder den godt :

IMG_0739.thumb.jpeg.580c95127f270ecbd92cd673026c5b94.jpeg

IMG_0737.thumb.jpeg.4d26babe59c51baa19e32e22c2ac3082.jpeg

IMG_0733.thumb.jpeg.db8a4e9c6f33391e0dcbc5027b98e720.jpeg

Så trekker jeg tilbake påstanden min at diesel ikke har noe på bane og gjøre 🫡.

Og man trenger vel ikke heller å si så mye enn at dette var det lyd og gikk grusomt :

IMG_0740.thumb.jpeg.f8c26de9ae44e510f64d45121f73b172.jpeg

Rått :

IMG_0741.thumb.jpeg.db608375c2b9d285c88fec1af0faaa4f.jpeg

Og denne var der og en rett og slett fin m3 :

IMG_0732.thumb.jpeg.4c4495aff51de621d958d94733a11395.jpeg

E90/e92 m3 er faktisk nydlige biler og hold dere fast nå ..Jeg kunne tenkt meg og selge begge de gamle og hatt en sånn .

Har jo noen kompiser som kjørte der ute idag og fikk jo tilbud om å være med ,men jeg tør ikke altså 😅.

Da er det mye bedre å sitte komfortabelt i 200 km på Rudskogen i M5en til deg @Ampera,det kunne jeg gjort hele tiden og gleder meg til neste gang ,for det var en opplevelse uten sidestykke .🙏

Og selvsagt idag valgte vi komfort og kvalitet fremfor deleexpressen .

Hjemme igjen :

IMG_8465.thumb.jpeg.322a32b396bf6fd60b3f7e2e94e170e0.jpeg
 

Fikk forøvrig tatt en sånn type kjør hardt tur med den igår kun ene og alene for å få fjernet litt sot og daukjøring ,ikke vondt av det 😊

Planen var vel mer skruing idag på e34 ,men nå var det så deilig å være inne og kose seg ,med P8 pop og kaffe .

Uansett veldig gøy og koslig idag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Drifteshow.
1 time siden, Olaandref skrev:

Er vel noen Johansen fra Tvedestrand som satser hardt på drifting, jeg jobbet en periode med faren deres for noen år siden. 🙂

Det stemmer godt det ja .

Ene er en E61 med 2JZ og så mener jeg den andre som var der var en e91 med noe voldsomme greier .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt E60/E61 som bruktbil til min verste fiende...

Har bra med påkost på min. Dog blir den kjørt forholdsvis mye pr år og ganske friskt, så noe må man regne med. Men likevel, den er altfor dyr i drift for hva det er. Eneste årsaken til at jeg tviholder på den gamle møkka er at den kjører vanvittig bra. God ytelse, gromme kjøreegenskaper og fin styring. 

Skal man bare ha en kjekk brukis er eldre Honda og Toyota milevis foran BMW.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og @sveigis har vel hatt ganske gode erfaringer med E60/61 som bruksbil. Jan hadde jo en E61 530d før som jeg fikk inntrykket av at fungerte veldig fint i mange år. Selv hadde jeg E60 med den beryktede N62 motoren og det var også ett meget hyggelig eierskap, den bilen savner jeg faktisk såpass at jeg har ett lite øye med E60 V8 markedet. Jeg pleier å være "ferdig" med bilene når jeg selger dem, men E60 545i satte noen følelser i sving som jeg faktisk ikke har klart å legge bak meg. De bilene har en fantastisk personlighet om man kan si det sånn, rett og slett en kjempe allright bil.

Poenget er vel at hvis man gjør leksa si og kjøper rett bil så tror jeg ikke dette er så galt. Kjøper man billig dritt som er eid av ressurssvake folk så går det gæli…selvfølgelig. Men kjøper man E60/61 av folk som har gitt bilen det den trenger av vedlikehold og fornuftig bruk så synes jeg ikke dette er grunn til uro. Kjøp E60/61 av folk som egentlig kunne kjøpt ny 5-serie, men som bare har kjørt den gamle "fordi den er så god å kjøre". Da får du servicehefte med merkeverksted stempler, kvitterings bunke med alt av gjenganger feil utbedret og en velpleid bil som har levd ett godt liv. Da har den stått trygt i den doble garasjen, i det etablerte og stille boligstrøket på vestsiden av byen i stede for å burne blå og svart røyk på den lokale Essoen 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Werther skrev:

Jeg ville ikke anbefalt E60/E61 som bruktbil til min verste fiende...

Har bra med påkost på min. Dog blir den kjørt forholdsvis mye pr år og ganske friskt, så noe må man regne med. Men likevel, den er altfor dyr i drift for hva det er. Eneste årsaken til at jeg tviholder på den gamle møkka er at den kjører vanvittig bra. God ytelse, gromme kjøreegenskaper og fin styring. 

Skal man bare ha en kjekk brukis er eldre Honda og Toyota milevis foran BMW.

Det er nå man kan si at alle er forskjellige her og godt er det 😊

Jeg hadde lett anbefalt e6x til mine venner dvs til mine venner som har et snev av kunnskap om bil .

For det er som du sier at det er biler som kan kreve påkost og bli dyrt om du ikke evner å ta på en fastnøkkel .

Jeg for min del mener at et godt eksemplar av denne type bil ,er det beste du kan kjøpe for penger iht til andre biler fra den tiden .(Igjen min mening ).

Fine og se på og kjøreegenskaper som er simpelthen kjempegode til å være gamle .

Der er jeg enig ,skal du ha bil som går og går uten å tenke på skruing og plutselige feil ,da velger man Toyota eller andre japsebiler .

 

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Både jeg og @sveigis har vel hatt ganske gode erfaringer med E60/61 som bruksbil. Jan hadde jo en E61 530d før som jeg fikk inntrykket av at fungerte veldig fint i mange år. Selv hadde jeg E60 med den beryktede N62 motoren og det var også ett meget hyggelig eierskap, den bilen savner jeg faktisk såpass at jeg har ett lite øye med E60 V8 markedet. Jeg pleier å være "ferdig" med bilene når jeg selger dem, men E60 545i satte noen følelser i sving som jeg faktisk ikke har klart å legge bak meg. De bilene har en fantastisk personlighet om man kan si det sånn, rett og slett en kjempe allright bil.

Poenget er vel at hvis man gjør leksa si og kjøper rett bil så tror jeg ikke dette er så galt. Kjøper man billig dritt som er eid av ressurssvake folk så går det gæli…selvfølgelig. Men kjøper man E60/61 av folk som har gitt bilen det den trenger av vedlikehold og fornuftig bruk så synes jeg ikke dette er grunn til uro. Kjøp E60/61 av folk som egentlig kunne kjøpt ny 5-serie, men som bare har kjørt den gamle "fordi den er så god å kjøre". Da får du servicehefte med merkeverksted stempler, kvitterings bunke med alt av gjenganger feil utbedret og en velpleid bil som har levd ett godt liv. Da har den stått trygt i den doble garasjen, i det etablerte og stille boligstrøket på vestsiden av byen i stede for å burne blå og svart røyk på den lokale Essoen 😅

 

Ja Fredrik det er riktig det du skriver her .

Og glemmer aldri da jeg sa at jeg skulle kjøpe e61 ,ble nærmest torpedert med advarsler hvor stor drittbil dette var ,og at jeg måtte hvertfall ha en buffert på 30000 kr til vedlikehold og verksted besøk .

Men så feil kunne man altså ta .😊

Foruten en starter som tok kvelden og viskermekanisme ,kjørte jeg i fire år og 70000 km uten feil .

Igjen det hele handler om som du og sier @Fredrik 90 å finne eksemplarer som er tatt vare på av de forrige eierene og faktisk har hatt økonomi til å serve og holde de vedlike .

Det var jo derfor vi valgte å kjøpe en sånn igjen nettopp fordi vi var fornøyd med den forrige og .

Ja den 545en din når du hadde den ,kjente jeg savnet på e6x igjen ,så du har igrunn litt skyld i det 😅😅.

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagliglivet og litt planlegging .

Livet med 530 d er igrunn greit og ikke så mye overraskelser her .

Starter og går som den skal og vi koser oss 😊

Det har vært kaldt et på morgener her nå og tok et bilde av bil så fort den var startet igår :

IMG_0791.thumb.jpeg.ba65d6c4fd130837e3753bf17775dc48.jpeg

Passasjer er datter som skal kjøres på jobb .😊

Hvertfall så minnes jeg min forrige e61 som en heller kald bil som tok lang tid å varme opp .

Nå skal sant sies at der var vel noen termostater som burde ha vært byttet ,samt at den hadde fjernstyrt Webasto som ikke virket pga defekt sirkulasjonspumpe .

Den jeg har nå derimot ,er der et ekstremt godt varmeanlegg på og bil blir varm veldig fort .

Ikke har den Webasto/ tilleggsvarmer ,men siden den er solgt ny i Norge så har den Cold climate package så regner med dette hjelper godt .

Har forøvrig null peil på hva den pakken gjør og innebærer .😩

Står så mye forskjellig føler jeg .

Veien videre .

Selv om bilen er bra ,så må man fortsatt sørge for at den er det .

Mye servicedeler skal nå på sikt byttes og i den forbindelse har jeg faktisk tatt meg tid til å hente inn litt priser rundt forbi .

Og det er mye som kan skille på tingene .

Enkelte plasser som Bilextra osv gidder jeg ikke sjekke da det er ran på alt .

Jeg kan tillate meg Mekonomen da jeg får greie priser der og ,likevel ikke i nærheten om man handler på nett .

Når jeg handler stort ,så ender jeg alltid opp på Koed og her får jeg alt jeg trenger inkludert olje for ca 1800:

IMG_8517.thumb.png.4da1d6c7c8bc81a4985538eaa6533c32.png
 

Og det er billig .

Gs og dette uten olje :

IMG_8531.thumb.jpeg.c76f41fee24b1ac0ac3111a4edaca6b2.jpeg

Tilslutt Eurodel og det og uten olje :

IMG_8529.thumb.png.6940982571f8307d070502a619f48114.png

Som dere ser så har jeg mye ettermarkeds deler på filter og det har jeg NULL problem med å montere på bil når det kommer til sånne deler .

Om det står Bmw original parts eller Tam- pong fra Kina bryr jeg meg nada om .Her byttes det så ofte likevel at 😊

Slitedeler som termostat ,vannpumpe og andre vitale deler ,der kjører jeg originalt .

Jeg har jo alltid Somsagt bare lagt inn ordre på Koed da det bare faller seg naturlig .Rask levering ,topp kundeservice og deler passer .

Samtidig innser jeg jo og at det kan være lurt og sjekke ut andre plasser ,for man kan virkelig spare penger om man bruker litt tid på og undersøke noe jeg må bli flinkere til .

Men ja jeg viste disse bildene for dette er ting som skal byttes ut på bilen nå kjapt .

Nye luftbelger må og på da den blir skeivere og skeivere bak for hver morgen jeg ser ut 😊

Luftkompressor får jobbet seg og da og sånn vil jeg ikke ha det .

En annen ting er at jeg liker å vite at jeg har gjort det ,for er null garanti på hva som er gjort uansett hvor fint og flott det ser ut på papir .😊

Selvreparerende Combo.

Jeg er storfan av ting som fikser seg selv og denne er et godt eksempel :

IMG_0803.thumb.jpeg.53563b72e48e426c0fe300c3e1d8de18.jpeg

Denne fikk ny Eberspacher montert fra forhandler i 2019 da den gamle gikk fløyten .

Men bil stod jo fra 2019 til jeg kjøpte den ifjor .

Den virket med en gang når jeg hentet den ,men plutselig død .

Disse kan man ikke gjøre som med Webasto visstnok og ofte ta ut sikring ,sette inn så starter den .

Fikk beskjed i vinter at denne måtte inn på verksted for å få liv i den igjen .

Vel på mandag så kontakter jeg et firma i Arendal som kan dette og sa at jeg bare måtte komme ned så skulle de starte den .😊

Mest sannsynelig bare låst seg på en måte og i og med den var ubrukt så var dette en bagatell .

Tirsdagsmorgen kl 07 startet jeg opp bil da jeg skulle avgårde .

Sjokket er stort da jeg hører en suselyd kombinert med eksos som velter ut framskjerm 😅.

Hva har skjedd ?

Jeg har overhode ikke gjort en ting med den ,men nå virker den som bare det og nå går det fort å få denne lille tassen varm ja .

Bra var det før med varme ,men nå kjære menneske .

Utrolig gøy når ting bare fikser seg selv .

Ikke minst gratis 😊🙏😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Veien videre / servicedeler .Upd
2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Elsker sånne billige biler man har et litt ambivalent forhold til. Som oftest er de svært trofaste til tross for det, men det kan ha noe med hvilke forventninger man har til bilen😅

 

Ja det gjør jeg og 😊

Altså foruten noen bremser i sommer som gikk i stykker ,så bare går den og går aldri noe tull og det er sånn jeg liker det .

Ser på de andre jeg har ,så kunne jeg vel skrudd 24 timer i døgnet og egentlig ikke vært fornøyd da heller .

Rettelse de går jo hele tiden de og ,men føler jeg aldri blir arbeidsledig med de 😅,men har vel noe å si at man passer mer på de og .

Somsagt jeg skal alltid ha en Opel i gården uansett ,trofaste og supre og holde vedlike for vårt bruk .

Forresten jekket gjennom kanal istad på den og da ville nok de fleste ikke brydd seg og tenkt ,kastes til neste år uansett .

Feil ,har allerede booket sveising til den og selvsagt skal den eu godkjennes 2024 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summert opp alt av utgifter på 530d e61 som jeg hadde i 6 år så havner det på mellom 60-70.000 kr. Ca 10.000 kr i året. Ikke værst når man må huske på at mye av slitedeler røyk samtidig som det ofte gjør på disse rundt 200.000km.  Ville jeg anbefalt den som bruktbil da jeg kjlpte den? Nei ikke for alle, man må kunne skru mye selv og fordtå hva som er viktig av prevantivt vedlikehold. Ville jeg anbefalt den nå etter at bilen nærmest ble nullstilt? Ja absolutt. Den bilen kan nå rulle 10 år til i hovedsak. Ville jeg anbefalt å kjøpe en basic e61 på finn som kun har vært bruk og kast bil? Nei aldri. Så e61 markedet varierer veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Summert opp alt av utgifter på 530d e61 som jeg hadde i 6 år så havner det på mellom 60-70.000 kr. Ca 10.000 kr i året. Ikke værst når man må huske på at mye av slitedeler røyk samtidig som det ofte gjør på disse rundt 200.000km.  Ville jeg anbefalt den som bruktbil da jeg kjlpte den? Nei ikke for alle, man må kunne skru mye selv og fordtå hva som er viktig av prevantivt vedlikehold. Ville jeg anbefalt den nå etter at bilen nærmest ble nullstilt? Ja absolutt. Den bilen kan nå rulle 10 år til i hovedsak. Ville jeg anbefalt å kjøpe en basic e61 på finn som kun har vært bruk og kast bil? Nei aldri. Så e61 markedet varierer veldig. 

Enig i det du skriver her .

Å eie en eldre moderne bil generelt ,så lønner det seg å vite hva man har og skal gjøre hvis ikke blir det dyrt og utrivelig .

Huff ja er mye rart for salg der ute og mange av de som åpenbart ser smekre ut ,kan ofte være de verste .😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Hverdagens upd .Få brukt den .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...