Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, viggo E34 skrev:

Du har ikke vurdert å investere i f.eks OBDlink cx? Lurer på det ikke er noe slikt Fredrik har også? Jeg kjøpte denne og Bimmerlink appen samt Bimmercode appen, får feilsøkt å koda å gjort så vannvittig mye på egenhånd. Slipper å vente på time, slipper å bli flådd unødvendig. 

Jeg prøvde flere ganger å kjøpe slike programmer på pc, men har jo null peil på pc å styr, så fikk det aldrig till. Nå med denne gjøres alt enkelt fra mobil 😊👌🏼 ser alle verdier, tempraturer og trykk, dpf info inkl tvangskjøring og sette hvor ofte den skal kjøre regenerering 😊

Nei ikke tenkt på det igrunn men ikke noe dum ide 😊

Jeg har forresten en autophix diagnose som leser livedata og kan jo se hva den sier .

Takk for tips Viggo .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva viser "temperaturmåleren" i turtelleren din? 

Den starter jo på 4000rpm på kald motor og går opp til 4700rpm på driftsvarm motor.  Selv sliter jeg med å oppnå ordentlig driftstemperatur i minusgrader da den sjelden går lenger enn 4500rpm selv om jeg kjører aktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min e61 m57 så gikk dpf tett. I den forbindelse leste jeg meg opp på dpf og regenerering. Om alt på nettet stemmer vet jeg ikke. Men det var noe med at kjølevannstemp måtte over 87 grader i så og så lenge, kombinert med turtall over 2000 så og så lenge og km/t over 90. For at dpf skulle ha det optimalt ved regenerering.

Altså ingen Faktorer jeg klarte å oppnå på mine veier. Men nye termostater hjalp på. Gikk fra par og sytti opp til nitti. Uansett var det for sendt, dpf måtte av bilen. Carly appen ga meg live verdier på at mottrykket var for høyt, selv om det ikke var enda litt senere at dpf feilmeldingen kom.

Fjerne dpf og mappe bilen gjorde jeg. Kom billigere ut av det enn å bytte til ny dpf. Ulempen fant jeg ut på m57 er at det lukter og ryker værre enn et russisk kullkraftverk når dpf er fjernet. Ville ikke gjort det igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Werther skrev:

Hva viser "temperaturmåleren" i turtelleren din? 

Den starter jo på 4000rpm på kald motor og går opp til 4700rpm på driftsvarm motor.  Selv sliter jeg med å oppnå ordentlig driftstemperatur i minusgrader da den sjelden går lenger enn 4500rpm selv om jeg kjører aktivt. 

Den viser dette mener jeg :

IMG_8975.jpeg.60fdb695a60e659ca1dcc49142e58f0f.jpeg

 

21 minutter siden, Evopower skrev:

På min e61 m57 så gikk dpf tett. I den forbindelse leste jeg meg opp på dpf og regenerering. Om alt på nettet stemmer vet jeg ikke. Men det var noe med at kjølevannstemp måtte over 87 grader i så og så lenge, kombinert med turtall over 2000 så og så lenge og km/t over 90. For at dpf skulle ha det optimalt ved regenerering.

Altså ingen Faktorer jeg klarte å oppnå på mine veier. Men nye termostater hjalp på. Gikk fra par og sytti opp til nitti. Uansett var det for sendt, dpf måtte av bilen. Carly appen ga meg live verdier på at mottrykket var for høyt, selv om det ikke var enda litt senere at dpf feilmeldingen kom.

Fjerne dpf og mappe bilen gjorde jeg. Kom billigere ut av det enn å bytte til ny dpf. Ulempen fant jeg ut på m57 er at det lukter og ryker værre enn et russisk kullkraftverk når dpf er fjernet. Ville ikke gjort det igjen 😅

Det stemmer godt det du nevner med en viss fart og turtall ,er da min og virker .

Hehe ja har sett mange m57 motorer som lukter og ryker ja som du sier 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man oppdatere litt igjen .

Kulde og masse snø gjør at man ikke får gjort stort her for tiden med bil eller bilene om man vil 😊

Likevel så kunne man bruke morgenkvisten på og få ryddet bort forrige ukes kaos .

Her snakker vi snø inni bil og ellers ting som blir kastet fort og gale ,når det stormer som verst .

Vi snakker 15 kalde her kl09 så noe støvsuging og dill ble ikke gjort ,kun rett og slett få tørket ut bil innvendig og tørke stoler og div kun for å føle et viss behag .

Triveligere :

IMG_1336.thumb.jpeg.8b0678752594c8ed26c6817ca7ed5e14.jpeg

Bak :

IMG_1338.thumb.jpeg.67454f71591aefdb824f85edf8f89d62.jpeg

Så kjøpte jeg denne :

IMG_1335.thumb.jpeg.8cbd03b366d4e0a5ba3cb727f73f7641.jpeg

Vet der er delte meninger om dette at man ikke skal bruke noe sånt på Bmw kun den originale ,men nå er det sånn dere at for min del er ikke dette noe problem .

Til nå ikke hørt noe mer gnsining og heller ikke gummi som blir ødelagt .

Nå skal sant sies at jeg ikke voldtar gummi her med produkter og kanskje det er det som gjør at jeg ikke merker noe .

Og blir egentlig skjeldent brukt sånn sett.😊

Forrige ukes vær satte jo sine spor og det ble ikke noe bedre når kraftig kulde stod på døren like etter .

Det betyr jo at og få fjernet snø på bil kan bli vanskelig .

Da må man hjelpe til .

Så fikk fjernet det meste på tak her nå (Kun is igjen 😞

IMG_1342.thumb.jpeg.fdba2cda6f7e64cc107afff2be0bec9d.jpeg

Tipper at dette kan jeg fjerne om litt.

Ellers fikk jeg bort alt sånn at koffertlokk lar seg åpne igjen :

IMG_1339.thumb.jpeg.23dddf105478319a317256d4878af475.jpeg

Hjulkassene fikk man bort det meste :

IMG_1341.thumb.jpeg.c76063434d49f87746807c5432d67b27.jpeg

Og da front :

IMG_1340.thumb.jpeg.22a61ba28208c1c26ff58e5fe7d8f3a7.jpeg

Var på jakt etter et vaskeanlegg idag ,men de her hos meg var stengt noe som jeg egentlig visste .😊

Snakket og med Bavaria idag og skal nå om 14 dager opp og sjekke ut dpfen og tilstand der ,måle motrykk visstnok osv .

Bilen går jo som et skudd så ikke noe feil såvidt jeg kan bedømme .

116 UPD .

E87 er en bil jeg ikke tenker på noe særlig og jeg måtte ringe mn datter her på søndag for å få en status .

Bilen startet lett som bare juling i over 20 blå og alt virket som det skulle  og det er jo veldig bra .

Hun passer på tingene her og hadde visst nå handlet inn servicedeler .

-Ny olje og filter 

-Pollenfilter 

-Nye plugger .

Er så morro å se hvordan hun passer på ting og liksom kommer ting i forkjøpet her .😊

Noe som og slo meg her at en skikkelig kjøleservice da i form av vannpumpe ,termostat og multireim burde vært prioritert her på den og nå fortløpende .

Uansett jeg skal ikke forlange så mye så lenge hun passer på som hun gjør .😊

Her fra det var 24,2 og like etter oppstart :

IMG_8979.thumb.jpeg.706c5778dc47f606c67d1e1cf9f474e1.jpeg

Så om det ikke dukker opp noe ekstra her ,så blir det service på e87 straks .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Tirsdags upd.

Upd .

Kan starte med dagen igår .

Somsagt kjølig her nede ,men det gradestokken går mer og mer over mot rett side for meg altså mildere .😊

Først en tur til sykehus for kontroll og her var det surt gitt .

E61 i kjølige omgivelser :

IMG_1344.thumb.jpeg.263e862134bbf813e8a7f1dcdb96ede7.jpeg

Etter dette en tur til Grimstad noen ærend ,så hjem og fyre .

Dagen idag :

Dette var dagen da bil skulle få årets første vask noe som var helt nødvendig .

Ikke sett det ene eller det andre siden en stund før jul og det plagde meg …

Bilen er jo så hel  og kunne ikke gå og tenke på all salt og møkk lå og gjæret seg her og der .

Hvertfall klar for vask :

IMG_1360.thumb.jpeg.454d882c6c1d85d57a43f53aa488c1a7.jpeg

Her ble det fokusert på grundig spyling etterfulgt av skum så avspyling .

Ikke berøringsvask .

Men bil ble ren igjen og lett å få ren etter jeg brukte den Spray and Seal før jul .

Når det er kulde så må jeg være uhyre nøye med tørk overalt med dører osv ,så igang :

IMG_1361.thumb.jpeg.03ad23921dccaf08c7b24fc35c9f70eb.jpeg

Hele bilen ble tørket absolutt overalt og når jeg var ferdig ble håndtak smurt opp:

IMG_1367.thumb.jpeg.e9e9c1965474724e92f93c423732c5f6.jpeg

Etterhvert ble man ferdig og her står den ren i hvitt landskap :

IMG_1366.thumb.jpeg.99198c90d319612bb8ceb5aa0f00e21a.jpeg

Dette :

IMG_1365.thumb.jpeg.40484ce08682eede1629fc9f227641e8.jpeg

Black saphire er igrunn fint  når det er rent og blankt :

IMG_1362.thumb.jpeg.e4560c56de3ce997d061d64871e1eb97.jpeg

Egentlig veldig greit og få bort de forrige ukers kaos her ,ikke minst få vasket bort snø og is inni hjulhus osv .

Ser visst ut at vi muligens skal på noe tur til Telemark neste helg med noen venner og da vil jeg bruke denne .

Lyst til å teste den på skikkelige vinterveier ,ikke minst komfort .

Om så skjer at vi reiser ,blir det hvertfall tre Bmwer på tur 😊😊.

Det liker vi .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Få bort salt torsdag .Upd

Morgen kaos .

Vel folkens det er fredag igjen her og hadde plan om følgende :

-Rydde og vaske hus 

-Klargjøre fredagskveld 

Men ble det sånn ?Å Neida langt ifra 🤢🤢

Skulle kjøre minsten på jobb kl 08 og gikk ut for å starte bil 07.50 .

Jeg legger merke til at fjernstyrt sentrallås omtrent ikke responderer .

Hvertfall fikk nå opp døren og her var det ikke et lys inni bil og se ,samt masse rare lyder bak fra releer…Satt inn nøkkel og alt svart ,JIPPIII!

Koselig ikke sant ?

Med minus 10 og en jente som begynte å stresse så var nå gode råd dyre .

Puste dypt ,ta seg en runde i nabolaget og se hvilket hus der var lys i .

Joda i det ene huset var der lys og hos han jeg kjenner best 😊

Forklarte min vrede og han sa ta bilen min og få henne avgårde .

Som sagt så gjort .

Når jeg kjørte henne så tenkte jeg hva i huleste har skjedd ?

To ting :

-Batteri har gått fløyten 

-Bil har begynt å tappe plutselig og det noe så voldsomt .

Naboen sier at vi tar med det batteriet du byttet på min og tester det .(Byttet batteri fra F10en hans på mandag)

Så var det å komme bak i bagasjerom da ?

Alt var jo låst og null strøm ,ikke minst ei grusom måking bak måtte til uansett .

Etterhvert fikk jeg måkt bak :

IMG_1369.thumb.jpeg.13d702e03510742d7ecf818d8afed386.jpeg

Så kom naboen med batter og startkabler og da vi satte på kabler fra hans sitt batteri ,så ble der nok strøm og vi fikk opp bagasjerommet.

Jeg tror aldri noensinne jeg har skrudd så fort i hele mitt liv ,for å skru i 10 minus på morgenkvisten med vind er pyton .

Ut med gammelt:

IMG_1370.thumb.jpeg.8973e7635a94af03c34199844a8b27bb.jpeg

Etterhvert kom batteri på plass :

IMG_1373.thumb.jpeg.0ca3e380ec40ba39a484cb17ca1c1b64.jpeg

Så en ny utfordring ville bil starte ?Altså at ikke startsperre /alarm hadde slått seg på noe jeg opplevde på den første e61?
Han sier gå frem og prøv nå .

Joda ,liv i dashbord og bil startet 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏😊😊😊

Det har jo vært kaldt her og helt ærlig så har jeg ikke vært snill …

Mye korte turer kombinert med masse stopp og alt av el varme på fullt og ikke noe lading på lenge .

Vet ikke om det kan ha tatt det for er jo mye elelktrisk på disse her .

Batteriet som stod i bil skulle visst være kjøpt i 2021 elns .

Hvertfall kjørt en time nå og bil går som den skal og starter .

Plan videre :

Nå står den her med lading :

IMG_1372.thumb.jpeg.1984e041b6ee9dda10a8dd51e0055c84.jpeg

Det skal den gjøre til imorgen .

Så skal jeg kople på diagnosen og se hvor mye den lader og at alt stemmer der .

Null lading fra lørdag til søndag og visst den da er tom ,ja da tapper den plutselig et sted da og da er det feilskøking next isåfall 😩😅.

Håper at det kun er batteri som har kveldet og vet jo heller ikke om det som stod i bil var kodet inn heller .

Uansett dette skal man finne utav etterhvert nå ,men sånt er drittkjedelig når man trenger bil .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .kaos morgen og skruing i rakett fart.Upd

Du er ikke akkurat alene om å ha flatt batteri for tiden. 

Har bytta ca 20 batterier denne uka på jobb. Reist mye rundt og henta biler osv. 

Man blir jo litt satt ut når bilen ikke starter, spesielt på gufne dager da ting helst bare skal fungere.

Man føler man mister friheten sin på et vis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med hjelpsomme naboer :)

I diverse BMW grupper på Facebook har det og vært fullt av innlegg om start problemer, flatt batteri og dårlig gløding den siste tiden, så tydeligvis så har bilene virkelig slitt denne vinteren 😅

Bilen min har begynt å vise tegn til at batteriet er moden for utskift også. Blant annet welcome home lys kommer ikke alltid på, enkelte ting begynner å nullstille seg og den slags.. Så det blir nok montert nytt på mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har målt ladespenning på batteri når bilen går? (Samt hvilespenning på batteri når det er oppladet i/ute av bil?) Mest sannsynlig er det som du sier: at kombinasjonen korte turer og kaldt vær over tid ble for mye. Jeg prøver å vedlikeholdslade noen ganger ila vinteren, av frykt for å oppleve nettopp dette. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket batteri på alle på begge e61 samt g31 her med uniscan/bimmerlink før vintern, 520d lci manuell var den som kom dårligst ut med dårligst batteri som forventet da den tidvis gir feilmeld på høyt forbruk eller va det er. Sto når det var bytta sist og, husker ikke når, men var maaange år siden. Den viste vel 36% etter å stått på lading over natta, 35% før lading, men startet likevel fint etter å ha stått uke i -10. Men merket meg at den hele tiden har virka no treg, spesielt godt kom dette fram når jeg kjøpte en e61 520d lci til med 87% batterikapasitet. Mye mer fart å starter kjappere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lars89 skrev:

Du er ikke akkurat alene om å ha flatt batteri for tiden. 

Har bytta ca 20 batterier denne uka på jobb. Reist mye rundt og henta biler osv. 

Man blir jo litt satt ut når bilen ikke starter, spesielt på gufne dager da ting helst bare skal fungere.

Man føler man mister friheten sin på et vis. 

 

Nei har skjønt dette at denne uken har vært den O store batteri uken Lars .😊

De fleste rekivisita butikker var faktisk utsolgt for både batteri og ladere .

Huff ja er så tungvint når sånt skjer hvertfall når man trenger det.

16 timer siden, Daniel. skrev:

Kjekt med hjelpsomme naboer :)

I diverse BMW grupper på Facebook har det og vært fullt av innlegg om start problemer, flatt batteri og dårlig gløding den siste tiden, så tydeligvis så har bilene virkelig slitt denne vinteren 😅

Bilen min har begynt å vise tegn til at batteriet er moden for utskift også. Blant annet welcome home lys kommer ikke alltid på, enkelte ting begynner å nullstille seg og den slags.. Så det blir nok montert nytt på mandag :)

Absolutt Daniel .

Ja har sett det samme og egentlig så må jeg flire litt av diverse innlegg.

Det er jo sånn at om batteri er dårlig kombinert med kulde ,så vil jo ikke bil starte så enkelt er det .

Akkurat ja da er det bare å få på nytt .

De liker friske batterier .

Til og med Tdsen var kresen på strøm ,hadde den ikke nok da begynte girkasse og tulle osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, *MrB* skrev:

Du har målt ladespenning på batteri når bilen går? (Samt hvilespenning på batteri når det er oppladet i/ute av bil?) Mest sannsynlig er det som du sier: at kombinasjonen korte turer og kaldt vær over tid ble for mye. Jeg prøver å vedlikeholdslade noen ganger ila vinteren, av frykt for å oppleve nettopp dette. 

Ikke gjort det nå nei ,men ble gjort i høst  og da var det iorden .

Alt dette skal gjøres nå fortløpende .

Ja jeg satser på det at det er som du sier og ,nå skal jeg ha på vedlikeholdslader litt oftere 😊.

14 timer siden, viggo E34 skrev:

Sjekket batteri på alle på begge e61 samt g31 her med uniscan/bimmerlink før vintern, 520d lci manuell var den som kom dårligst ut med dårligst batteri som forventet da den tidvis gir feilmeld på høyt forbruk eller va det er. Sto når det var bytta sist og, husker ikke når, men var maaange år siden. Den viste vel 36% etter å stått på lading over natta, 35% før lading, men startet likevel fint etter å ha stått uke i -10. Men merket meg at den hele tiden har virka no treg, spesielt godt kom dette fram når jeg kjøpte en e61 520d lci til med 87% batterikapasitet. Mye mer fart å starter kjappere

Som sagt et godt batteri er fasiten til at alt funker som det skal.

Men ser du nevner e61er her ,har du kjøpt disse nå nylig?

Få ut bilder Viggo gjerne her ,eller lag tråd på bilene dine 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er passe tungvint å komme til batteriet når det først er utlandet og det står i bagasjerommet, måtte gjøre det som deg og plugge på i motorrommet for å få åpnet. På noen er der vel nødløsninger som kan fungere, men det var det ikke på min. Om man har bil og et sett med kabler tilgjengelig er det jo greit nok, men ikke ellers 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, sveigis said:

Mye korte turer kombinert med masse stopp og alt av el varme på fullt og ikke noe lading på lenge .

Vet ikke om det kan ha tatt det for er jo mye elelktrisk på disse her .

Batteriet som stod i bil skulle visst være kjøpt i 2021 elns .

 

Ser det var Biltema-batteri som gikk tomt. Har hatt to stykk Biltema-batteri tidligere (12-15 år siden) som begge røyk etter kort tid. Aldri mer, betaler heller dobbel pris for Sønnak, Exide eller noe slikt.  Har sett at flere skriver at de er fornøyd med Biltema-batterier dog, men når de koster 30-50% av konkurrentene vil jeg tro det spares inn et sted.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...