Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Bremsejobb ferdig .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Gårsdagen og en 5 min fiks av denne :

IMG_8310.jpeg.10bcc8ad745407592a17d00631961027.jpeg

Fikk en tlf på mandag av Mini der hun opplevde at 116en plutselig gikk på fri eksos .

Vel som jeg sa da må du skaffe potte eller hva du trenger .

Men det kommer helt i front sa hun akkurat ved katalysator 😊

Første jeg tenkte var om hun hadde vært borti noe sånn at kat var løsnet noe hun benektet .

Men isteden for å synse lastet jeg opp jekk og bukker i e61en :

IMG_0537.thumb.jpeg.f4e8534c83a6c5c748c69d34497c4a35.jpeg

Opelen var ikke tilgjengelig så da kan man kjøre komfort isteden .

Vel jekket den opp og til min absolutt store forbauselse så var altså alle mutterene som eksos er skrudd fast til katte,forsvunnet /falt av 😜.

Er det liksom mulig ?

Normalt er jo alt rustet fast og litt til .

Det som da slår meg er at javel ,da er nok gjengene gåene inn på katalysator .

Men det var det ikke så her var det bare å pusse de rene med stålbørste ,noe fett på og nye muttere og skiver så kunne det monteres .

Flatene ble pusset ,pakning var like hel så ble lagt en runde med dette på flatene :

IMG_0538.thumb.jpeg.ef233c59661af0b9b398a92ebc459cd1.jpeg

Så var det bare å skru ting forsiktig til og bil ble stille igjen .

Nydelig når man kan ta enkle reparasjoner .😊

Nå driver hun og sanker deler da hun vil ha en preventiv service på den som :

-Vibrasjonsdemper 

-Løpehjul 

-Nye reimer 

-Kanskje vannpumpe og er like greit å ta da .

Det nærmer seg høst og vinter ,så må ha bil hjem og få dynket travers med Fluidfilm .

For at den skal overleve så må jeg ta dette på så får vi finne en senere og overhale og montere ,om hun fremdeles har bilen til neste år 😊

Uansett jeg er meget glad hun passer på den som hun gjør teknisk ,skulle nesten tro hun eide en M bil ikke en liten dott av en 116 !

Kanskje derfor den varer her tenker jeg .🫡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .E87 eksos fiks .Upd &pics

Det ble sååå riktig med svarte lister rundt vinduene 😍 Jeg er jo ikke  glad i crome på noe annet enn eldgamle amcars og knapt nok da 😂 Så godt du fikk vekk dette på din 😂

Ja er det ikke merkelig at alle boltene på katten var borte 😂🤷‍♂️ Det jeg tenker er at dette har vært løsnet en gang i tiden og ikke skrudd tilstrekkelig fast og dermed løsnet og falt av 🤔🤷‍♂️😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Det ble sååå riktig med svarte lister rundt vinduene 😍 Jeg er jo ikke  glad i crome på noe annet enn eldgamle amcars og knapt nok da 😂 Så godt du fikk vekk dette på din 😂

Ja er det ikke merkelig at alle boltene på katten var borte 😂🤷‍♂️ Det jeg tenker er at dette har vært løsnet en gang i tiden og ikke skrudd tilstrekkelig fast og dermed løsnet og falt av 🤔🤷‍♂️😅

Ja ,muligens den beste oppgraderingen jeg har gjort på bilene mine 😊

Nei krom kan være fint det ,men jeg er ikke en av de som higer etter det .

Helt utrolig ja ,men er nok som du sier at det har vært av en gang og ikke skrudd godt nok til .😊

Men nå sitter det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dypdykk i servicemappen.

Som jeg sa tidligere når jeg skulle ha en sånn type bil ,så ville jeg ha den så original og komplett som mulig .

Å finne sånt er jo ikke lett ,men tror neppe jeg finner noe mer komplett historikk enn det jeg har gjort her 😊

Dvs er nesten på grensen på hva som er tatt vare på og datert her.

Noe annet vittig er at jeg ser den første eieren virkelig har gått all in for å benytte seg av garantier her på godt og vondt .

Kan sitere en av kvitteringene fra 2008:

Etter lang tids diskusjon har vi blitt enige med eier av Bp …. om å dekke rep av viskermekanisme bak ,samt eller annet .😅

Og mye annet .

Har saumfart kvitteringer her nå idag og ting som er byttet på 100000- til dd:

Ny original turbo fra Bavaria ved ca 100000(Stod forebygg av havari på kvitt,hva det menes med det )

Ny starter for 40000 km siden 

Komplett vindusviskermekanisme med alle stag osv ved 110000 km

Ny dynamo for 8000 km .

Ja dette bare et lite piss i havet på hva som er gjort .😊

Legger ved noen bilder av bunken :

Noe på gulvet :

IMG_8319.thumb.jpeg.a9978e7a1ae545fdc86d3f8d35080e6e.jpeg

Bord:

IMG_8320.thumb.jpeg.07b908364cba619625bdf428b6045cc7.jpeg

Samt absolutt alle eu kontroller fra den måtte det til dd som lå i egen mappe og den var interresant .

Er byttet mye i bakstilling og nye bremserør fra tiden 2016 til nå .

Verdt å merke seg at i denne bunken jeg viser her ,så ligger det gjerne to til tre vedlegg ekstra i arkene .

Selger sikkert i sin tid :

IMG_8316.thumb.jpeg.e181115af13377cc9693371612a50cb6.jpeg

Absolutt komplett her :

IMG_8317.thumb.jpeg.f1242e6cdc856c77da0c5357e20bdd03.jpeg
 

En nøkkel av noe slag dukket opp og :

IMG_8318.thumb.jpeg.df1d0fa7e63621d7bb0c76439c349c33.jpeg

Utstyrsliste:

IMG_8321.thumb.jpeg.67f7715a0951c07a82376f87a207f962.jpeg

IMG_8322.thumb.jpeg.7d57a437e137fcd9595820ff23e0f3e1.jpeg

Dette er små ting som veier stort opp for meg ,ikke minst for neste mann som skal overta bil .

Men jeg merker det på hele bilen nå etter fem uker at den er passet på.

For kjenner ikke noe form for lyder ,ligger fint på vei ,ja er liksom sånn jeg er vant med fra den forrige .

Men jeg har en jobb på sikt som jeg vil ta tak i .

Ser nemlig etter noen dager uten bruk ,at den har siget litt ned på venstre side .

Så må nok bytte belger bak og ta en gjennomgang der .😊.

Men disse luftbelgene var ikke billige originale nei så må nok se om der er andre alternativer en vei ,dog av kvalitet .

Men inntil videre har jeg en kompressor som løfter den opp så.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Litt historikk .Upd
5 minutter siden, sveigis skrev:

Men disse luftbelgene var ikke billige originale nei så må nok se om der er andre alternativer en vei ,dog av kvalitet .

Kjør på med belger fra Arnott :) Da har du billigere - og minst like bra kvalitet som de originale. På F11 er iallefall Arnott bedre enn hvem enn som produserer dem for BMW. 

Kult med solid historikk. Høres ut som mye drit er tatt unna. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Kjør på med belger fra Arnott :) Da har du billigere - og minst like bra kvalitet som de originale. På F11 er iallefall Arnott bedre enn hvem enn som produserer dem for BMW. 

Kult med solid historikk. Høres ut som mye drit er tatt unna. 

 

Takk for tips ,da må det bli disse tenker jeg 😊.

Ja jeg liker og det med litt historikk ,da vet man somregel hva som er tatt osv .

Ja sånn som viskermekanisme ,starter osv er gull for min del hvertfall .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, *MrB* skrev:

Viskermekanismen er en gjenganger. Lett å bytte, men ganske dyr del. Forebyggende turbobytte var nå litt rart da, men det er bare å takke og bukke 

Ja den byttet jeg på min i sin tid ,da stresset jeg pga bil måtte være iorden til kl 06.15 dagen etter og fikk del kl 20 i bekmørket husker jeg 😊

Ja akkurat det med turbo skjønner ikke jeg heller ,men som du sier man takker og bukker .

Noe som jeg og stusset på er dette ekstra bremselyset oppe ved takspoiler.

Den ble byttet når bil var fire år gammel og ikke gått noe omtrent .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

En nøkkel av noe slag dukket opp og :

Dette var normalt på den tiden, du fikk med 2 nøkler + den i plast. Den kan du teste i dørlås. Skal være samme som den du har i metall.
Hadde det samme når jeg kjøpte ny E30 i 86, hadde denne i lommeboka i tilfelle jeg skulle miste nøkkel.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Så godt å få overta en bil som er tatt godt vare på 😃👍 Hvor langt har bilen gått ? 

Ja det vil jeg si og kan pr nå ikke se noen snarveier sånnsett .😊

168000 .

Nå ljuger jeg angående snarvei …

Den kabelrep i bakluken som GS i bud har gjort er horribel enkelt sagt .

Her skal fagfolk fikse det for meg selv om det har holdt siden 2012 😊

 

1 time siden, E.C. skrev:

Sjekk bremserør under førersetet. Var også byttet bak på min, men de gadd ikke ta lengre fram enn midt på bilen. Det som var under førersetet hos meg var kjeks og knakk under demontering, skal visst være litt typisk på e6x.

Takk for tips .

Dette skal sjekkes ut når alle deksler skal ned nå om en liten stund .

 

24 minutter siden, Ampera skrev:

Dette var normalt på den tiden, du fikk med 2 nøkler + den i plast. Den kan du teste i dørlås. Skal være samme som den du har i metall.
Hadde det samme når jeg kjøpte ny E30 i 86, hadde denne i lommeboka i tilfelle jeg skulle miste nøkkel.

Ja regnet med noe sånt Ampera ,når jeg tenker meg om så hadde jeg det samme til min første e28 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kledde virkelig shadowline Jan! helt riktig valg på så mørk bil.

Herlig å ta over en bil med slik dokumentasjon.

Her har virkelig forrige eier(e) tatt godt vare på bilen. -og dokumetasjon.

Ikke overasket over snarvei på kabel til bakluka, relativt dyrt å bytte dette heleveien. Vistnok mye som må demonteres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Bremsejobb ferdig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...