Gå til innhold

10 000 Biler kan være ulovlig trimmet


Haug530D
 Share

Anbefalte innlegg

Som vanlig mye skremsel og feilinformasjon fra myndighetene her. Avkortning ved forsikringsskade må dokumentere sammenheng med den økte motorkraften, så langt jeg kan begripe. Økt utslipp er aktuelt hvis partikkelfilteret fjernes, ellers vil tuning alene ha motsatt effekt, fordi motoren går mer effektivt. Altså mer miljøvennlig.

Men alle bør merke seg at politiet pågriper aktører, ransaker lokalene og gjør beslag. Finner de ditt navn og din bil i kundekartoteket? Ta kontakt og sørg for at du slettes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lysken skrev:

Som vanlig mye skremsel og feilinformasjon fra myndighetene her. Avkortning ved forsikringsskade må dokumentere sammenheng med den økte motorkraften, så langt jeg kan begripe. Økt utslipp er aktuelt hvis partikkelfilteret fjernes, ellers vil tuning alene ha motsatt effekt, fordi motoren går mer effektivt. Altså mer miljøvennlig.

Men alle bør merke seg at politiet pågriper aktører, ransaker lokalene og gjør beslag. Finner de ditt navn og din bil i kundekartoteket? Ta kontakt og sørg for at du slettes.

 

Har du kilde på at motoren er mer miljøvennlig? Det skurrer litt i hode mitt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lysken skrev:

Forbruket går noe ned.

Akkurat det argumentet er vell den største svindelen i tuningbransjen! 
 

eneste grunn til at det er noe igjen å hente med tuning er nettop fordi man går utenfor kravene for utslipp

 

grunnen til at forbrukssvindelen fungerer er fordi tuningen er like simpel som en chipboks, kun railtrykksverdier er manipulert.  
 

Trf skriver om dette i dieseltråden:

»Det er veldig populært å ha en bil som bruker lite drivstoff, det være seg naboens yaris «den går så utrloig billig», eller den andre naboens Tahoe «den bruker faktisk rett under literen på fin kjøring». Dette fenomenet har tuningbransjen utnytta til fulle, ja noen snakker faktisk om så mye som 20% reduksjon i forbruk om du velger deres tuning. Hvordan er dette mulig? Eller kanskje du har vært vitne til dette selv? Da må vi skille mellom tre deler av temaet; Forbruk på kjørecomputeren, endring i forbruk som følge av endre i bruksmønster eller eksterne faktorer, og faktisk reduksjon i motorens rent tekniske forbruk, «brake specific fuel consumption» eller BSFC.
Kjørecomputer: De fleste vet at kjørecomputeren har en viss feilmargin, men de vet ikke at denne forandrer seg ved nær sagt all tuning som finnes på markedet? Hvordan kan det ha seg? For at motorstyringa skal være effektiv, og kunne oppnå gode resultater på avgasstester må denne vite nøyaktig hvor mye drivstoff som går inn. Dette vet den fordi den har en kalibrert tabell som angir dette. For enkelhetsskyld skal vi ta utgangspunkt i en motor med CR system, da dette har færre mekaniske faktorer å tenke på. Tabellen er en funksjon av x = innsp mengde angitt i mm^3 eller mg/str, og y = Railtrykk angitt i bar, og z = åpningstid på dysa, angitt i mikrosekund. Jo mer innsp mengde man ønsker, jo lengre må dysa stå oppe. Jo lavere trykket er, jo lengre må den stå oppe for å nå samme innsp mengde.
Dette betyr at alt du foretar deg som påvirker denne tabellen, vil gjøre at forbruket på kjørecomputeren endrer seg. Powerbox: Denne kobles til på railtrykksensoren, så endrer den dette signalet slik at styreenheten tror trykket er lavere enn det er og resultatet er da: Styreenheten vil ta åpningstid fra feil sted i tabellen, og holde dysa oppe lengre. Den vil til slutt prøve kompensere for det manglende trykket, og er signalet for langt fra vil den gå i nød (som mange med slike bokser har erfart). Men summen er altså at den slipper inn mer drivstoff enn den tror den gjør, primært ved lengre åpningstid. Dette vil ALDRI bedre en motors BSFC, tvert imot gjøre det dårligere. Men kjørecomputeren vil vise mindre forbruk, fordi når du får det momentet du vanligvis bruker ved f.eks landevegskjøring, så bruker du da også nøyaktig samme innsp mengde (innsp mengde er direkte sammenhengende med dreiemomentet som blir produsert). Men styreenheten tror den gir mindre.
Lyver alle som selger powerbox? Tja, det er godt mulig de tror på dette selv. Men flere som har dette produktet rapporterer det samme? Ja, og det finnes faktisk noen få forhold der føreren opplever et lavere målt forbruk fordi en slik box gjerne fremprovoserer en mer økonomisk kjørestil grunnet at motoren nå er sterkere på lavt turtall, og dette kan gi bedre forbruk (men det handler da nok en gang om hvor mye moment/effekt man bruker).
Det er ett område vi ikke har diskutert på powerboxer, som faktisk kan ørlitegranne bedre BSFC på en motor med VNT turbo, og det er at du nå kjører med litt lavere turbotrykk (ørlite) per innsp mengde, og dette kan bedre forbruket (det krever energi å holde ladetrykket høyt, husk at «Stoich» på en diesel ligger på 14,5). Men jeg vil like å se en som selger bokser som kan forklare dette, for ikke å snakke om at jeg er høyst usikker på om det er nok til å oppheve effekten av at en får en mindre effektiv trykkutvikling iforbrenningskammeret når man trimmer på denne måte (ved å endre innsp mengde kalibrering).
Men, for ikke å dømme bokser nord og ned så er det klart at noen motorer er nærmest dårlig satt opp originalt, og at en box i så måte kan føre mye godt med seg. Dette er dog ikke tilfelle på bmw motorer.

«OK, men det er jo en ekte remap jeg tenker å bruke for å bedre forbruket!»
For det første så er de alle fleste tuningfiler bygd opp på samme måte som en powerbox, den endrer kalibreringstabellen for åpningstid. De fleste har dog noen små andre forandringer, som momentbegrensere, «gasspedal tabell», og ladetrykk, men ingen av disse kan bedre BSFC uten videre.
Nå har jeg brukt BSFC i hytt og pine, dømt powerboxer og billige filer nord og ned enda en gang, så har er poenget her? Først hva er egentlig BSFC? Jo det angir hvor effektivt en motor anvender drivstoffet, og er ofte angitt i g/KWh. Hvordan bedrer man dette? Vel BSFC er veldig avhengig av faktorer som andre enn produsenten ikke har mulighet til å gjøre noe med, deriblant utforming på kammer, stempel, swirl, fyllingsgrad, «injection strategies» +. Den siste kan man til dels gjøre noe med, men stort sett alle filer jeg har sett fra norge og utland gjør ikke det som trengs for å bedre BSFC. Jeg skal ikke gå innpå direkte hva man gjør her for å bedre det, men jeg kan peke på en annen måte å bedre det på, og det er å fjerne «parasitic loss». Jeg vet ikke om det jeg skal nevne går direkte i denne kategorien, men jeg liker å tro det. Dersom motoren bruker mindre energi på å alt annet enn å drive hjulene, vil totalforbruket gå ned. Partikkelfilter (til dels også kat, men ikke på langt nær like ille) er en stor synder her, spesielt når det begynner å bli gammelt og tett. De fleste biler har et mottrykk på 500mbar (relativt)nder pådrag, og man skal ikke være rakettforsker for å skjønne at dette er et betydelig mottrykk på et system som skal lade 2600-2800mbar (absolutt).
Har TRF Performance blitt sånne «økotrimmere» nå da, som hevder at vår tuning vil gi lavere forbruk enn andre? Nei. Vi har aldri, og vil aldri markedsføre oss på forbruks «hypen». Men vi har fult fokus på at motoren skal være så effektiv som mulig, for å levere best mulig effekt, og en bieffekt ved de endringene vi gjør er at drivstoffet anvendes noe mer effektivt. Hovedmålet er allikevel mer effekt, men som dere sikkert ser så vil ved x innsp mengde (som gjerne er max hva systemet leverer i noen av våre oppsett) vil man få mer effekt ved å bedre BSFC.
Som nevnt så er her produsert dreiemoment direkte sammenheng med innsp mengde, derfor nytter det lite å gi et enormt dreiemoment på lave turtall (dette hadde kunnet fungert på bensin som arbeider på et snevert AFR område), fordi du bruker tilsvarende mye mer drivstoff for å produsere dette.
Hva er målet her? Man trimmer ikke for å få et bedre forbruk, man trimmer for å få mer effekt. Forbruk KAN være en heldig bieffekt når ting er gjort helt riktig i «injection strategies» seksjonen, hvilket det ofte ikke er (99% eller mer av tilfellene så er det ikke gjort noe). Og med god grunn, «ingen» ettermarkeds trimmere har nødvendig utstyr for å gjøre dette 100% perfekt, men man kan bedre det en hel del om man skjønner hva fabrikken har gjort, og hvorfor de har gjort det slik.»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese posten over, men det sier jo egentlig seg selv. Hvis en bilprodusent kunne ha levert en motor som slipper ut mindre (co2, nox og partikler), samtidig som den leverer mer kw og bruker mindre drivstoff så hadde de vel gjort det? Da hadde disse vært mye lettere å selge enn konkurrentene? Hva er liksom oddsen for at det er Billy Bubba fra BygdasBesteTuning AS som har gravd frem den remappen som endelig får ut alle de ønskelige egenskapene fra motoren som hele BMW ikke greide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Anbefaler å lese posten over, men det sier jo egentlig seg selv. Hvis en bilprodusent kunne ha levert en motor som slipper ut mindre (co2, nox og partikler), samtidig som den leverer mer kw og bruker mindre drivstoff så hadde de vel gjort det? Da hadde disse vært mye lettere å selge enn konkurrentene? Hva er liksom oddsen for at det er Billy Bubba fra BygdasBesteTuning AS som har gravd frem den remappen som endelig får ut alle de ønskelige egenskapene fra motoren som hele BMW ikke greide?

Nja noe sant, men mere hester ga mere avgift i e periode, mere motor =mere krav til bremser , mere motor høyere forsikring premie , mere motor kan gi korter levetid på noe komponerer, clutch,turbo , dyser , pumper etc drivakslinger hva enn du du måtte komme på . 
Jeg har ved flere anledning er avdekket at biler har gått dårligere etter Tuning, så det er ikke alle som får til dette med tuning. 
Og "ingen" biler kommer med nok effekt fra fabrikk så jeg skjønner jo at folk har ett ønske om mere:) 

og det finnes Tuning som gir økt effekt, det betyr jo ikke at bmw ikke får til, men ka være mange grunner til det ikke blir gjort . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er liksom oddsen for at det er Billy Bubba fra BygdasBesteTuning AS som har gravd frem den remappen som endelig får ut alle de ønskelige egenskapene fra motoren som hele BMW ikke greide?

Chiptuning handler mest om å frigi effekt som er strupet. BMW selger altså den samme motoren til ulike bilmodeller og bestemmer i programvaren om den skal ha for eksempel 100 HK, 150 eller 200. En tuner endrer programvaren slik at strupingen opphører. I dette tilfellet kan en oppleve også bedre utnyttelse av drivstoff.

TRF bekrefter dette i innlegget Ingvaldsen siterer i sin kommentar her: "Men vi har fult fokus på at motoren skal være så effektiv som mulig, for å levere best mulig effekt, og en bieffekt ved de endringene vi gjør er at drivstoffet anvendes noe mer effektivt."

Effektøkning utover det produsenten har godkjent motoren for er noe annet.

Ifølge Statens vegvesen er det bare merkeverksteder som har lov til å endre bilens programvare på denne måten, derfor driver samtlige tunere, også TRF, ulovlig, dersom virksomheten ikke er sertifisert av BMW.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lysken skrev:

Chiptuning handler mest om å frigi effekt som er strupet. BMW selger altså den samme motoren til ulike bilmodeller og bestemmer i programvaren om den skal ha for eksempel 100 HK, 150 eller 200. En tuner endrer programvaren slik at strupingen opphører. I dette tilfellet kan en oppleve også bedre utnyttelse av drivstoff.

Veldig få bmw dieselmodeller har lik motor på tværs av effekt utgaver

 

det har vell nærmest kun skjedd på m47 og n47 318/320d, og n57d30 på 525d og 530d. Ellers har det vært vesentlig forskjellig teknisk som alt fra turbo, topp, bunndel og innsprøytning

 

veldig få er strupet, 20d har vært struper på endel modeller fra 177 og 184 ned til 163. Og x5 kom med 211hk med både 235hk (m57n2d30)motoren og 245hk (n57d30)motoren når facelift e70 kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte som har hatt "Power reduction"-utstyrskode (deriblant min) som man kunne vel bare kode tilbake til full effekt (+14 hk). Da var det tydelig strupet med at bilen "slutter å dra mer" etter et visst turtall. Altså ikke en fysisk begrensning av komponenter.

Eller var de mest kjente eksemplene 116d der de strupa helt ned til 90hk, men dette er jo ikke trimming for meg. Da legger du inn en annen software-versjon tilgjengelig fra produsent. Du har jo ikke optimalisert noe som helst, lastet inn en annen "diskett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye om tuning/trimming, men miljøvennlig er det vel ikke?

Har jo selv en gammel 2003 E60 530d euro3 uten dpf som har gått med tune de siste 14 årene/130 000km, og den soter som en gris. Det er faktisk flaut å kjøre den i tettbygd strøk (Oslo), så jeg kjører alltid pent med lite gasspådrag for å ikke spy ut dieselsot på fotgjengere og syklister.  Spiller ingen rolle om den blir kjørt knallhardt, pent, småkjørt, langkjørt etc, den soter godt  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå ble jeg nervøs for å bli tatt gitt 😂 Skal like å se dem ha ressurser til å gå etter aller som har fått tuna bilen sin, spore dem opp og bevise at bilen er trimmet.

Ellers når det gjelder chip og forbruk. Nå har jeg chippet fire av mine biler opp igjennom og jeg har aldri registrert at forbruket går ned. Kan vi ikke bare avlive den myten en gang for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Werther skrev:

Man kan si mye om tuning/trimming, men miljøvennlig er det vel ikke?

Har jo selv en gammel 2003 E60 530d euro3 uten dpf som har gått med tune de siste 14 årene/130 000km, og den soter som en gris. Det er faktisk flaut å kjøre den i tettbygd strøk (Oslo), så jeg kjører alltid pent med lite gasspådrag for å ikke spy ut dieselsot på fotgjengere og syklister.  Spiller ingen rolle om den blir kjørt knallhardt, pent, småkjørt, langkjørt etc, den soter godt  

Høres ut som du har enten en teknisk feil eller trimfil med mye røyk ? Har kjørt veldig mye forskjellig nå uten katt/dpf og med trim og det har aldri sotet ved vanlig kjøring

 

knapt en grå sky ved maks last på slutten av registeret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers når det gjelder chip og forbruk. Nå har jeg chippet fire av mine biler opp igjennom og jeg har aldri registrert at forbruket går ned. Kan vi ikke bare avlive den myten en gang for alle?

Mener du TRF sprer myter på forumet? Han er sitert i innlegget til Ingvaldsen at en bieffekt er mer effektiv utnyttelse av drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...