Gå til innhold

Full LED tilhenger lys


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg har møtt på et problem jeg ikke selv får til å løse, eller, jeg har ikke forsøkt så mye enda, men lest endel, og ikke løst det enda.

Uansett. Tilhenger med full LED belysning, det er ikke X5 E70 noe glad i. Jeg forstår konseptet med lite strømtrekk og at man bare kan montere en motstand her/der, så er det løst.

Jeg vil ikke løse det sånn, jeg vil fikse det korrekt slik at det aldri blir et problem på noen tilhengere jeg evt skal ha etter min bil.

Jeg har sjekket delenummer på AHM og de er helt like på alle nyere E chassis, helt til F chassis. Må jeg virkelig ha F chassis for å få støtte for LED belysning på tilhenger?

Eller er det en feil med tilhengeren? Den aktuelle tilhengeren er en BK PL1336 fra 2019.
Testet tilhenger på min 09 og en bekjent sin 07 E70. Samme problem på begge biler. Og vi har originalt hengerfeste, så vi begge har AHM 3+ modul.

Har googlet enda mer, mens jeg skrev dette innlegget og leser at man kanskje kan kode inn +AHMU i FA og CAS, for deretter å enten endre endel verdier manuelt for å støtte LED, eller bruke ISTA for retrofit av LED trailer. Men jeg har ikke testet det enda.

Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at internett vil at du skal sette på en mostandsboks når gamlingene utstyres med led hengere. Du kan ikke angi lavere motstand i chassis (etter det jeg sett..) så da er det vrient å komme utenom motstander. Er jo mulig å lage en kort skjøtekabel med motstander så passer hengeren alle biler, men avanserte biler som drar på åra må ha en kabelstubb ekstra…

Programmerer du om kan du få utfordringer når du bruker en annen henger med høyere strømtrekk. …hvis du ikke kan legge inn min/max verdier med stort spenn…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du skal kunne kode bort pæresjekk på en -09 med Bimmercode men om det også gjelder henger vet jeg ikke.
Send de en mld og spør, har fått både raskt svar og "oppskrift" hos de tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problem med full LED tilhengerbelysning på E70 LCI, men til gjengjeld er også pæresjekk fjernet. Om fjerningen av pæresjekken var det utløsende, vites ikke (sjekken var kodet vekk før jeg kjøpte bilen, så har derfor aldri ofret hengeren en tanke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, PIIIPower skrev:

Ikke annet enn at internett vil at du skal sette på en mostandsboks når gamlingene utstyres med led hengere. Du kan ikke angi lavere motstand i chassis (etter det jeg sett..) så da er det vrient å komme utenom motstander. Er jo mulig å lage en kort skjøtekabel med motstander så passer hengeren alle biler, men avanserte biler som drar på åra må ha en kabelstubb ekstra…

Programmerer du om kan du få utfordringer når du bruker en annen henger med høyere strømtrekk. …hvis du ikke kan legge inn min/max verdier med stort spenn…

Jes, det samme som jeg har antatt så langt. Takk for svar.

10 timer siden, Kvasi skrev:

Hmm, du skal kunne kode bort pæresjekk på en -09 med Bimmercode men om det også gjelder henger vet jeg ikke.
Send de en mld og spør, har fått både raskt svar og "oppskrift" hos de tidligere.

Ja, jeg kan jo kode bort pæresjekk, det er jo enkelt, men er det løsningen? I såfall litt teit.

3 timer siden, Øyvind L. skrev:

Har du sjekket i ISTA-P? Der har jeg et valg for koding av tilhengerfeste med LED belysning på min E90 2011 modell.

Har ikke sjekket, men må jo det nå. Jeg har aldri brukt ISTA-P før til koding, så jeg må fyre i gang kompjutern å sjekke.

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har ingen problem med full LED tilhengerbelysning på E70 LCI, men til gjengjeld er også pæresjekk fjernet. Om fjerningen av pæresjekken var det utløsende, vites ikke (sjekken var kodet vekk før jeg kjøpte bilen, så har derfor aldri ofret hengeren en tanke).

Hmm. Jeg må etterforske om det bare er pæresjekk som er problemet, litt greit om det er pæresjekk som må bort, men samtidig litt kjipt å ikke få beskjed om evt pærefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK har installert ISTA-P nå så jeg skal ut å sjekke litt snart.

Men jeg leser på flere forum om de som ettermonterer tilhengerfeste og de koder en del ting manuelt med NCS, helt OK det.

Men det er noen verdier som ikke finnes, som mange mener man må lage.
 LWR_STROM_HALT -> wert_01  LWR_STROM_NORMAL -> wert_01  LWR_STROM_RAMPE -> wert_01

Jeg har ikke disse verdiene på min FRM2, jeg sjekket med NCS dummy før jeg koblet meg på bilen.

FRM3 har disse verdiene. Jeg forstår dog ikke helt hva de gjør med lys på tilhenger og tenker at dette egentlig bare er en feil som noen har kopiert gjennom tidene. For LWR er jo vitterlig automatiskhøyderegulering på hovedlys og ikke noe annet enn det.

Så det som gjenstår da er å koble på ISTA-P for å se om jeg kan kode om til LED belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket ut litt mer med ISTA-P og jeg fant ut at jeg faktisk kunne omprogrammere bilen til LED tilhenger. Gjorde det, og nå fungerer det nesten slik det skal. Når bare parklys er på, på bilen, så blinker alle lys på tilhenger, når kretsene sjekkes av bilen.

Bremselys og blinkelys fungerer dog, men alle andre lamper blinker konstant. Når bremse/blinke-lys ikke er aktivert, så går aktuelle lamper over til blinking. Så dette var kjipe greier.

Testet min egen tilhenger, med blandet LED og glødelamper, og den fungerer fint, fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...